Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla gebeurtenissen

This site may earn commission on affiliate links.
Blijft toch zuur hoor. Het financiële verteer ik nog wel met tijd en boterhammen. Ergste is nog dat vertrouwen in de wagen weg is. What’s next?
Het is al de tweede 12V batterij. De eerste keer kwam er keurig een melding. Ik vernam dat er ook hier een paar waren waar de melding onterecht kwam. Hebben ze de limiet voor melden verhoogd? Om de garantiekosten te drukken?

Hoe kom ik in Fremont met mijn protest ?
Ook ik heb weer een brakke 12V batterij na 2 jaar en een maand sinds plaatsing, volgens de foutmelding. Binnen vier weken vervangen zegt Tesla desgevraagd. Ga daar nu toch maar wat vaart achter zetten.
De route naar Fremont begint bij Florin Melinte (Belgisch baasje) en vervolgens van daaruit omhoog net zo lang tot je iemand vindt die je kan en wil helpen.
 
De 12V accu controleerde ik een paar keer per jaar via sigaretten aansteker -> voldoende spanning tijdens rijden én na langere tijd stilstand. Als spanning te ver terugloopt dan weet je dat de accu minder wordt.

Ik heb sterke twijfels of de 12V wel de oorzaak is.
  • Ik meen gezien te hebben dat de accu nog 11,7V gaf. Lijkt mij niet zo slecht, al ben ik geen specialist. Na de startkabel en jumper connectie was dat 12,4V
  • Is het niet net dat wat de wagen zelf checkt? Ik heb al eens de 12V batterij moeten vervangen in garantie, maar toen kwam de welgekende melding netjes op tijd. SeC meldde toen dat ik zeker een week tijd had. Ik las hier ooit zelfs dat bij sommigen de melding van op afstand werd gereset wegens voorbarig
  • De deuren gingen nog open. Die werken toch ook met de 12V batterij.
  • De kapotte 12V batterij zou de rear drivetrain én de hoogspanningskabels ernaartoe vernield hebben. Als daar normaal 400V naartoe gaat, hoe kunnen die dan kapot gaan door 12V?
Moeten we dan de 12V batterij jaarlijks preventief vervangen? Maar zelfs een nieuwe kan spontaan stuk gaan. Nu gaan ze de drivetrain nog in goodwill herstellen. Ik wil niet rijden met een wagen waarmee ik riskeer om dit zelf te moeten betalen.
 
Is het niet net dat wat de wagen zelf checkt? Ik heb al eens de 12V batterij moeten vervangen in garantie, maar toen kwam de welgekende melding netjes op tijd. SeC meldde toen dat ik zeker een week tijd had. Ik las hier ooit zelfs dat bij sommigen de melding van op afstand werd gereset wegens voorbarig
Ik heb vorig jaar nog meer dan een maand rondgereden met de melding zonder enig probleem.
 
Ik heb sterke twijfels of de 12V wel de oorzaak is.
  • Ik meen gezien te hebben dat de accu nog 11,7V gaf. Lijkt mij niet zo slecht, al ben ik geen specialist. Na de startkabel en jumper connectie was dat 12,4V
  • Is het niet net dat wat de wagen zelf checkt? Ik heb al eens de 12V batterij moeten vervangen in garantie, maar toen kwam de welgekende melding netjes op tijd. SeC meldde toen dat ik zeker een week tijd had. Ik las hier ooit zelfs dat bij sommigen de melding van op afstand werd gereset wegens voorbarig
  • De deuren gingen nog open. Die werken toch ook met de 12V batterij.
  • De kapotte 12V batterij zou de rear drivetrain én de hoogspanningskabels ernaartoe vernield hebben. Als daar normaal 400V naartoe gaat, hoe kunnen die dan kapot gaan door 12V?
Moeten we dan de 12V batterij jaarlijks preventief vervangen? Maar zelfs een nieuwe kan spontaan stuk gaan. Nu gaan ze de drivetrain nog in goodwill herstellen. Ik wil niet rijden met een wagen waarmee ik riskeer om dit zelf te moeten betalen.
Goed dat ze met goodwill willen herstellen.

De 11,7V meting zegt eigenlijk niet zoveel. Wanneer de accu op dat moment door de DC/DC converter gevoed/geladen werd, dan is dat een erg lage spanning. En mogelijk was de DC/DC converter de energiebron voor de deuren in plaats van/ondanks de accu.
12,4V na aansluiting startkabels is ook laag, tenminste bij draaiende ICE, ik zou eerder iets over de 13V verwachten (ik ga ervan uit dat de sleepdienst hun motor hebben laten draaien tijdens het aansluiten). Wellicht had de accu een interne kortsluiting waardoor de spanning flink inzakte, of de kabelklemmen zaten niet erg goed.

Voor wat betreft de beschadiging van de hoogspanningskabels, mogelijk liggen ergens de 12V (of massa) en de 400V kabels bij elkaar, of misschien zelfs in dezelfde bundel. Als er een 12V kabel gesmolten is (misschien dus door de actie van de sleepdienst, hebben ze de kabelklemmen direct op de accupolen gezet of op een andere plaats in de auto aangesloten?) zou het best kunnen dat in de buurt of ertegenaan liggende kabels ook gesmolten zijn...

Desondanks zou ik verwachten dat die hoog- en laagspanningscircuits zodanig aangelegd zijn dat ze geen gevaar voor elkaar vormen...
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Ik heb sterke twijfels of de 12V wel de oorzaak is.
  • Ik meen gezien te hebben dat de accu nog 11,7V gaf. Lijkt mij niet zo slecht, al ben ik geen specialist. Na de startkabel en jumper connectie was dat 12,4V
  • Is het niet net dat wat de wagen zelf checkt? Ik heb al eens de 12V batterij moeten vervangen in garantie, maar toen kwam de welgekende melding netjes op tijd. SeC meldde toen dat ik zeker een week tijd had. Ik las hier ooit zelfs dat bij sommigen de melding van op afstand werd gereset wegens voorbarig
  • De deuren gingen nog open. Die werken toch ook met de 12V batterij.
  • De kapotte 12V batterij zou de rear drivetrain én de hoogspanningskabels ernaartoe vernield hebben. Als daar normaal 400V naartoe gaat, hoe kunnen die dan kapot gaan door 12V?
Moeten we dan de 12V batterij jaarlijks preventief vervangen? Maar zelfs een nieuwe kan spontaan stuk gaan. Nu gaan ze de drivetrain nog in goodwill herstellen. Ik wil niet rijden met een wagen waarmee ik riskeer om dit zelf te moeten betalen.
Er komt licht aan de duisternis.
Donderdagavond zag ik in de app dat de wagen aan het laden was (ik had blijkbaar de ‘opladen gestart’ melding gemist). Eerste teken van leven in meer dan 3 weken. Laden stond nog op 100% en toen ik het zag was hij bijna op 90%. Het was rond 21u, niemand meer aanwezig, de wagen zou dus naar 100 laden. Nog snel via de app op maximum 90% gezet en 5 minuten later ‘opladen beëindigd’.
Ik meende vrijdagmorgen gecontacteerd te worden door SeC Manchester (zoals ze beloofd hadden) om af te spreken wanneer ik hem kon afhalen. Er was mij enkele dagen eerder beloofd dat dit maandag zou kunnen en het verrijzen uit coma leek dit te bevestigen.
Dit gebeurde niet en kort na de middag, heb ik een mailtje gestuurd met de melding dat ik contact had met de wagen en het laden gestopt had om de batterijhygiënische redenen en om te vragen of ik voor maandag een vlucht kon boeken voor ophaling.
Heel snel kreeg ik een boze telefoon terug (de mails worden dus gelezen). “Ik moest uit de app blijven, een ingenieur was vrijdagmorgen aan het zoeken gegaan waarom het laden gestopt was.” Toen ik opmerkte dat ik de wagen toch geen dagen kon laten staan aan 100%, zeiden ze dat dit totaal geen gevolgen had voor de batterij.
Hij zou niet vrijdagavond klaar zijn door het tijdverlies, maar wellicht maandagnamiddag (voel me nu een gestrafte kwajongen
Kort daarna werd remote access afgezet. Krijg wel nog berichtjes over laden gestart en gestopt, maar ze blijven toch onder de 90%.
Ik ervaar het als praatjesmakerij.
  • Dagenlang op 100% laten staan is wel degelijk schadelijk en waarschijnlijk zelfs voor niets nodig.
  • Voor de analyse waarom het laden gestopt was hoeven ze wellicht ook niet veel tijd te verliezen dit moet duidelijk uit de logs blijken (of ze kijken gewoon in het oplaadscherm en zien 90% staan)
  • Er is vrijdag niemand aan de wagen geweest (wagen staat in een hoek van het terrein en ik heb bij mijn vele nieuwsgierige checks in de app (had hem ondertussen 3,5 week gemist) nooit een deur open gezien
  • Ze hebben pas gereageerd nadat ik het zelf verteld had.
Volgens mij hebben ze mijn bekentenis dankbaar gebruikt om een vertraging in mijn schoenen te schuiven.
Wacht nog op bevestiging, maar waarschijnlijk ga ik er volgende woensdag om kunnen. Zal dan 4 weken zijn sedert de panne.
Not amused.

Er gaat niemand richting Manchester volgende woensdag? Je weet maar nooit hé.
 
Er komt licht aan de duisternis.
Donderdagavond zag ik in de app dat de wagen aan het laden was (ik had blijkbaar de ‘opladen gestart’ melding gemist). Eerste teken van leven in meer dan 3 weken. Laden stond nog op 100% en toen ik het zag was hij bijna op 90%. Het was rond 21u, niemand meer aanwezig, de wagen zou dus naar 100 laden. Nog snel via de app op maximum 90% gezet en 5 minuten later ‘opladen beëindigd’.
Ik meende vrijdagmorgen gecontacteerd te worden door SeC Manchester (zoals ze beloofd hadden) om af te spreken wanneer ik hem kon afhalen. Er was mij enkele dagen eerder beloofd dat dit maandag zou kunnen en het verrijzen uit coma leek dit te bevestigen.
Dit gebeurde niet en kort na de middag, heb ik een mailtje gestuurd met de melding dat ik contact had met de wagen en het laden gestopt had om de batterijhygiënische redenen en om te vragen of ik voor maandag een vlucht kon boeken voor ophaling.
Heel snel kreeg ik een boze telefoon terug (de mails worden dus gelezen). “Ik moest uit de app blijven, een ingenieur was vrijdagmorgen aan het zoeken gegaan waarom het laden gestopt was.” Toen ik opmerkte dat ik de wagen toch geen dagen kon laten staan aan 100%, zeiden ze dat dit totaal geen gevolgen had voor de batterij.
Hij zou niet vrijdagavond klaar zijn door het tijdverlies, maar wellicht maandagnamiddag (voel me nu een gestrafte kwajongen
Kort daarna werd remote access afgezet. Krijg wel nog berichtjes over laden gestart en gestopt, maar ze blijven toch onder de 90%.
Ik ervaar het als praatjesmakerij.
  • Dagenlang op 100% laten staan is wel degelijk schadelijk en waarschijnlijk zelfs voor niets nodig.
  • Voor de analyse waarom het laden gestopt was hoeven ze wellicht ook niet veel tijd te verliezen dit moet duidelijk uit de logs blijken (of ze kijken gewoon in het oplaadscherm en zien 90% staan)
  • Er is vrijdag niemand aan de wagen geweest (wagen staat in een hoek van het terrein en ik heb bij mijn vele nieuwsgierige checks in de app (had hem ondertussen 3,5 week gemist) nooit een deur open gezien
  • Ze hebben pas gereageerd nadat ik het zelf verteld had.
Volgens mij hebben ze mijn bekentenis dankbaar gebruikt om een vertraging in mijn schoenen te schuiven.
Wacht nog op bevestiging, maar waarschijnlijk ga ik er volgende woensdag om kunnen. Zal dan 4 weken zijn sedert de panne.
Not amused.

Er gaat niemand richting Manchester volgende woensdag? Je weet maar nooit hé.

Vandaag, exact 4 weken nadat de wagen naar SeC Manchester ging, heb ik hem kunnen afhalen. Als gewoonlijk mooi binnen en buiten gepoetst, bagage netjes geordend, opgeladen en up to date qua software.
Nog wat excuses erbij voor het de lange doorlooptijd.
Uitleg is “er was iets met de hoospanningskabels”, Ik heb niet begrepen wat. Dit heeft de 12V batterij vernield. Tests wezen niet op een fout in de drivetrain, maar visueel zagen ze toch de kabelbeschadiging tot aan de motor gaan. Ze hebben de bevindingen geëscaleerd en Tesla heeft beslist om de drivetrain te vervangen in goodwill, om geen risico te nemen.
D6B2E452-4C0B-4FA2-99C1-DA0A8C43A6D5.jpeg

Kostprijs voor mij: 2365£.
Ik had ook al een loaner in goodwill gekregen voor een week, waarmee ik een band heb kapotgereden. Deze band + depannage werd ook niet aangerekend.
Je kan nu natuurlijk alles in twijfel gaan trekken, gaan doemdenken, maar ik beschouw de case closed.
Ik heb ze zelfs nog een doos Belgische pralines mee genomen.
Ze waren wel nog onder invloed van de korte nacht en van de alcohol (naar eigen zeggen) van het feestje naar aanleiding van de schitterende kwartaalcijfers.
 
Ik heb mijn auto 2 weken geleden opgehaald, dezelfde dag 300 KM gereden en de auto geparkeerd met een range van ongeveer 370 ofzo. Niet aan de lader (nog niet geïnstalleerd thuis) en zondag met het vliegtuig op vakantie gegaan. Tijdens de vakantie af en toe even gekeken en de laatste keer dat ik connectie kon krijgen was 01-07 en de range was nog ongeveer 300 KM. Na die datum kon ik de auto niet bereiken en vandaag bij thuiskomst kon ik niet in de auto komen. Gebeld, servicemonteur erbij gehad. Niet aan de praat gekregen. De 12 volt accu was nagenoeg leeg en hij heeft alles uitgeprobeerd maar niks lukte. Nu wordt hij maandag met een takelwagen weg gehaald (omdat slepen niet gaat, hij staat op een zeer lastige plek). Ik wil eigenlijk gelijk een nieuwe want dit is niet zomaar een klein storinkje.
 
Ik heb mijn auto 2 weken geleden opgehaald, dezelfde dag 300 KM gereden en de auto geparkeerd met een range van ongeveer 370 ofzo. Niet aan de lader (nog niet geïnstalleerd thuis) en zondag met het vliegtuig op vakantie gegaan. Tijdens de vakantie af en toe even gekeken en de laatste keer dat ik connectie kon krijgen was 01-07 en de range was nog ongeveer 300 KM. Na die datum kon ik de auto niet bereiken en vandaag bij thuiskomst kon ik niet in de auto komen. Gebeld, servicemonteur erbij gehad. Niet aan de praat gekregen. De 12 volt accu was nagenoeg leeg en hij heeft alles uitgeprobeerd maar niks lukte. Nu wordt hij maandag met een takelwagen weg gehaald (omdat slepen niet gaat, hij staat op een zeer lastige plek). Ik wil eigenlijk gelijk een nieuwe want dit is niet zomaar een klein storinkje.
Sedert mijn ervaringen hier (en verder): Tesla gebeurtenissen
lees ik meer 12V issues.
Of vallen ze mij meer op. Lijkt toch wel conceptfout te zijn.
Welk model heb jij?Altijd handig om in je footer te zetten, via jouw profiel.
 
Daarnet aan een berghut stonden twee oude Duitsers in de auto te loeren en ik had dat gezien. Sentry Mode was blijkbaar weer aangeschoten. Ik stapte naar de auto om de deur te openen, om ze binnen te laten kijken. Direct stonden beide met de handen in de lucht te roepen dat ze er niet aan geweest waren.
En je liep alleen maar met een getrokken pistool op ze af :D
 
Toevallig keek ik van de week uit het raam en zag, aan de kleding te zien, twee zeer ambitieuze coole jonge vrouwen. Ze waren mijn auto aan het bekijken. De Sentry Mode was aangegaan. Daar reageerden zij niet op, maar reageerden wel op de claxon die ik vanuit huis handmatig via de app had geactiveerd. De één viel achterover op de grond; de ander deed een rare sprong naar achter. Geschrokken liepen ze vervolgens als een haas weg. Omdat hun houding opeens zeer stuntelig werd, was het een lachwekkende situatie geworden. Gelukkig wel zonder lichamelijk letsel.
 
Toevallig keek ik van de week uit het raam en zag, aan de kleding te zien, twee zeer ambitieuze coole jonge vrouwen. Ze waren mijn auto aan het bekijken. De Sentry Mode was aangegaan. Daar reageerden zij niet op, maar reageerden wel op de claxon die ik vanuit huis handmatig via de app had geactiveerd. De één viel achterover op de grond; de ander deed een rare sprong naar achter. Geschrokken liepen ze vervolgens als een haas weg. Omdat hun houding opeens zeer stuntelig werd, was het een lachwekkende situatie geworden. Gelukkig wel zonder lichamelijk letsel.

Een filmpje (Sentry M.) erbij maakt het nog leuker ;)
 
  • Funny
Reactions: Adm