Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik deel deze conclusie niet. AP1 rijdt duidelijk stabieler - AP2 is veel meer zoekend naar een rechte lijn - zeker zodra de voorligger verdwijnt. Daarbij ziet AP2 auto's van links of rechts komend pas heel laat. Met 2017.41 is het bochtenwerk op snelwegen zelfs minder geworden. Al je niet ingrijpt zeilt de auto de bocht uit tegen de vangrail aan. Maar we hebben gelukkig wel "Spaans" er bij gekregen...
Vincent Everts probeert het met deze video zo onder woorden te brengen, hoop dat jullie het overdreven vinden.....:(
Tesla rijders zijn BOOS over belofte autopilot 2.0: na 1 jaar NIETS gebeurd! | Vincent Everts
 
Vincent Everts probeert het met deze video zo onder woorden te brengen, hoop dat jullie het overdreven vinden.....:(
Tesla rijders zijn BOOS over belofte autopilot 2.0: na 1 jaar NIETS gebeurd! | Vincent Everts
Ik vind het eigenlijk een beetje gezeur. Ja, het gaat in heel kleine stapjes, maar had men dan echt anders verwacht van een zeer jong bedrijf als Tesla met een extreem optimistische CEO aan het hoofd? Zelfs als het Tesla lukt om eind van het jaar autonoom van westkust naar oostkust te rijden, kan het nog héél lang duren voor die autonomie naar de hele vloot komt, los van de wetgeving. En wat betreft betalen voor die optie. Heb je er al voor betaald, zie het dan als een pre-order korting voor een feature die later komt. Ik heb de optie niet gekozen en zal straks dus wat meer moeten betalen om het alsnog te activeren. Allemaal prima. Ondertussen geniet ik van een superieure elektrische auto.
 
Last edited:
Ik vind het eigenlijk een beetje gezeur. Ja, het gaat in heel kleine stapjes, maar had men dan echt anders verwacht van een zeer jong bedrijf als Tesla met een extreem optimistische CEO aan het hoofd? Zelfs als het Tesla lukt om eind van het jaar autonoom van westkust naar oostkust te rijden, kan het nog héél lang duren voor die autonomie naar de hele vloot komt, los van de wetgeving. En wat betreft betalen voor die optie. Heb je er al voor betaald, zie het dan als een pre-order korting voor een feature die later komt. Ik heb de optie niet gekozen en zal straks dus wat meer moeten betalen om het alsnog te activeren. Allemaal prima. Ondertussen geniet ik van een superieure elektrische auto.

Waarvan akte! Goed gezegd.
 
Ik zou eens beginnen met min of meer afgezette gebieden/buslijnen en bussen die altijd voorrang krijgen oid, zoals trams dat nu hebben.
Als ze een vaste route hebben zou dit goed moeten kunnen lijkt me, dan wordt het namelijk bijna zoals Tesla nu al doet op snelwegen, gewoon perfect binnen de lijntjes blijven en afremmen als er iemand voor je staat. Herhalende routes zouden volgens mij al moeten kunnen. Tuurlijk moet je ook dan voorlopig nog wel gewoon een chauffeur in de bus hebben, al is het maar om toe te kijken of mensen inchecken, maar volgens mij moet dit, ook met de huidige techniek, al gewoon kunnen.
Helpt ook meteen voor nieuwe chauffeurs om de weg niet kwijt te raken e.d.

 
Ik vind het eigenlijk een beetje gezeur. Ja, het gaat in heel kleine stapjes, maar had men dan echt anders verwacht van een zeer jong bedrijf als Tesla met een extreem optimistische CEO aan het hoofd? Zelfs als het Tesla lukt om eind van het jaar autonoom van westkust naar oostkust te rijden, kan het nog héél lang duren voor die autonomie naar de hele vloot komt, los van de wetgeving. En wat betreft betalen voor die optie. Heb je er al voor betaald, zie het dan als een pre-order korting voor een feature die later komt. Ik heb de optie niet gekozen en zal straks dus wat meer moeten betalen om het alsnog te activeren. Allemaal prima. Ondertussen geniet ik van een superieure elektrische auto.
Uiteraard heb je gelijk, maar aan de andere kant werkt Elon's manier van druk zetten wel (te optimistische deadlines zorgen voor grotere voortgang dan luie deadlines).
In die lijn zorgen vocale ontevreden early adopters ook voor druk op het proces, wat er indirect ook weer voor zorgt dat zaken sneller gaan, of prioriteiten beter bepaald worden.
Dus er is niets mis met een beetje gezond zeuren op zijn tijd! ;)
 
Uiteraard heb je gelijk, maar aan de andere kant werkt Elon's manier van druk zetten wel (te optimistische deadlines zorgen voor grotere voortgang dan luie deadlines).
In die lijn zorgen vocale ontevreden early adopters ook voor druk op het proces, wat er indirect ook weer voor zorgt dat zaken sneller gaan, of prioriteiten beter bepaald worden.
Dus er is niets mis met een beetje gezond zeuren op zijn tijd! ;)
Kan zijn, maar je moet wel je kwaliteit kunnen garanderen, er zijn raketten ontploft waarbij direct na afloop gezegd werd dat ze precies wisten wat er mis was. Dan trek ik de conclusie, oké, een weekje uitstel had je dus miljoenen kunnen besparen?
Tegelijkertijd wordt de elektrische truck herhaaldelijk uitgesteld, terwijl ik tegelijkertijd de indruk krijg dat deze al een tijdje af is. Misschien dat ik me vergis hoor, maar het roept af en toe wel vragen op en biedt kansen voor criticasters.
 
//**//er zijn raketten ontploft waarbij direct na afloop gezegd werd dat ze precies wisten wat er mis was. Dan trek ik de conclusie, oké, een weekje uitstel had je dus miljoenen kunnen besparen ? //**//

Dit is wat de Engelsen noemen: jumping to conclusions.
Er zit heel wat telemetrie in de moderne raketten; waardoor men meestal na afloop perfect kan reconstrueren wat er gebeurd is; en hoe het te vermijden.
Met de kennis die men dan, na het event, heeft - en niet had vóór het event.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Kan zijn, maar je moet wel je kwaliteit kunnen garanderen, er zijn raketten ontploft waarbij direct na afloop gezegd werd dat ze precies wisten wat er mis was. Dan trek ik de conclusie, oké, een weekje uitstel had je dus miljoenen kunnen besparen?
Tegelijkertijd wordt de elektrische truck herhaaldelijk uitgesteld, terwijl ik tegelijkertijd de indruk krijg dat deze al een tijdje af is. Misschien dat ik me vergis hoor, maar het roept af en toe wel vragen op en biedt kansen voor criticasters.

De elektrische truck wordt niet herhaaldelijk uitgesteld toch? Is van 26 oktober naar 16 november gegaan. Reden was dat men eerst wil focussen op een paar bottlenecks in batterijproductie voor Model 3 en Puerto Rico. Klopt want deze week kampeerde Elon op het dak van de Gigafactory (hebben hem verdorie dus net misgelopen al zal hij wel andere dingen aan zijn hoofd gehad hebben).

Verder doen ze gewoon wat ze kunnen. Als er niet ineens 3 x zoveel reserveringen waren hadden ze misschien ook productieaantal van 500k per jaar dat stond voor 2020 niet teruggehaald als streven voor 2018. Dat dat niet vanzelf gaat zou ons toch niet moeten verbazen? Ook ik bespeur de laatste tijd een beetje een Anti-Tesla hype waar ik me niet mee verbonden voel.

Op onaardige manier reageer ik wel eens op andere plaatsen met de vraag wat de eigen footprint is als het gaat om het verbeteren van de wereld/toekomst dat er zoveel kritiek komt op een bedrijf/een man waar tot nu toe de één na de andere revolutionaire vooruitgang wordt geboekt waar de rest van de industrie zich absoluut geen raad mee weet. Diezelfde man heeft herhaaldelijk gezegd dat als je niet regelmatig faalt je je moet afvragen of je wel innovatief genoeg bezig bent. De lat ligt "tering-hoog" en dat op zich geeft al een voortgang die elders ondenkbaar is maar ook dat targets niet de eerste keer worden gehaald. So what? Het gaat om de grote lijn en of er nu een half jaar langer wordt gedaan over een revolutie die elders een decade zou vergen zou voor ons niet zo'n reden tot klagen hoeven te zijn, toch?
 
Uiteraard heb je gelijk, maar aan de andere kant werkt Elon's manier van druk zetten wel (te optimistische deadlines zorgen voor grotere voortgang dan luie deadlines).
In die lijn zorgen vocale ontevreden early adopters ook voor druk op het proces, wat er indirect ook weer voor zorgt dat zaken sneller gaan, of prioriteiten beter bepaald worden.
Dus er is niets mis met een beetje gezond zeuren op zijn tijd! ;)


Op de site en in de uitspraken van dhr E Musk zijn zeer duidelijk. Autopilot is een werkende optie. Het zelfstandig rijden in ontwikkeling en Tesla doet alsof het al bijna klaar is en voornamelijk het wachten is op de regelgeving.

Belofte maakt schuld.
Ik begrijp echt dat in de USA een rechtszaak begonnen wordt hierover.

Ik wacht maar lijdzaam af en zie wel hoe de nog te leveren MS het gaat doen.

Ja ik heb de autopilot besteld met de gedachte dat dit een volledig en veilige bestaande optie is.

Laat ik hey zo zeggen: als ik in mijn vak beloftes doe heb ik ze na te komen. Bij jullie toch ook?
 
Op de site en in de uitspraken van dhr E Musk zijn zeer duidelijk. Autopilot is een werkende optie. Het zelfstandig rijden in ontwikkeling en Tesla doet alsof het al bijna klaar is en voornamelijk het wachten is op de regelgeving.

Belofte maakt schuld.
Ik begrijp echt dat in de USA een rechtszaak begonnen wordt hierover.

Ik wacht maar lijdzaam af en zie wel hoe de nog te leveren MS het gaat doen.

Ja ik heb de autopilot besteld met de gedachte dat dit een volledig en veilige bestaande optie is.

Laat ik hey zo zeggen: als ik in mijn vak beloftes doe heb ik ze na te komen. Bij jullie toch ook?

Autopilot is een werkende optie waar we dagelijks veel gemak van hebben. De (nog) zwakke punten zijn bekend en als we weten waar we op moeten letten, dus een beetje het hoofd erbij houden, is het ook gewoon veilig. Het is niet voor niets dat serieuze verzekeraars in US een lagere premie gaan vragen omdat Tesla's met AP 40% minder vaak bij ernstige ongevallen zijn betrokken.
En dat is geen onzin want anders zou het totaal onbespreekbaar zijn geweest.
Tesla strikes another deal that shows it's about to turn the car insurance world upside down

Zelfrijden kan al maar er wordt nog hard gesleuteld aan de software en er is nog te weinig data om het te voeden. Die data leveren wij (met geleverde MS en MX) nu continu. Regelgeving komt dan vanzelf wel.

Ook AP kan fouten maken, dat wordt niet ontkend. Ik herinner me een vergelijking van ik meen J.B. Straubel met de veiligheidsgordel en airbag. Er overlijden ook mensen die het overleefd zouden hebben als ze de gordel niet gedragen zouden hebben of als er geen airbag zou zijn geweest. In verhouding natuurlijk erg weinig maar daardoor ga je de gordel en de airbag niet verwijderen.

Er zullen regelmatig mensen gered worden door AP. Daar hoor je weinig van. Ook ik ben een paar keer blij geweest dat AP iets zag wat ik niet direct opmerkte. Niet omdat ik een film zat te kijken maar omdat een mens niet elk moment maximaal oplettend kan zijn en AP wel.

Ja, beloftes moet je nakomen maar wanneer het gaat om uitzonderlijke zaken, die nog niemand voor elkaar krijgt, is het, zeker bij deze aspiraties, redelijk dat je speelruimte krijgt.
 
  • Like
Reactions: grommelsch
mbt de class-action : enkele advocaten (naar Amerikaans model uiteraard) die geld ruiken.
Er is atijd duidelijk gesteld dat de timing niet bepaald is.
upload_2017-10-28_16-13-42.png


Wie niet kan lezen, moet niet klagen.
En wie wel leest, moet niet klagen.
Blijft enkel diegene die wel kan lezen maar het niet doet.
 
mbt de class-action : enkele advocaten (naar Amerikaans model uiteraard) die geld ruiken.
Er is atijd duidelijk gesteld dat de timing niet bepaald is.
View attachment 256639

Wie niet kan lezen, moet niet klagen.
En wie wel leest, moet niet klagen.
Blijft enkel diegene die wel kan lezen maar het niet doet.

Of zoals op het Duitse forum herhaaldelijk wordt gesteld: Wer lesen kann ist immer im Vorteil .
 
  • Like
Reactions: S-19910
De vraag is echter hoe lang duurt het nog? Je koopt iets maar als je het na 4 jaar nog niet kan gebruiken dan faalt tesla hard. Ik zie het best gebeuren dat straks de eerste ap2 auto’s op de markt komen einde lease die de functie nog steeds niet kunnen gebruiken.

Wat zit er vandaag/deze week in de lucht?

AP1 doet wat het beloofd heeft en AP2 is er nu een jaar en is er om door ons niet te (be/ver)oordelen redenen versneld gekomen en heeft problemen gekend maar de meeste gebruikers, waaronder ik, zijn er best tevreden over en wachten de verbeteringen af, met in het hoofd en met oog voor alles wat er nog meer gebeurt.

Opmerkingen als "het na vier jaar nog niet kan gebruiken" kom ik doorgaans tegen op andere fora.

Of willen we ook hier die kant op? Ik hoop het niet.
 
Last edited:
De vraag is echter hoe lang duurt het nog? Je koopt iets maar als je het na 4 jaar nog niet kan gebruiken dan faalt tesla hard. Ik zie het best gebeuren dat straks de eerste ap2 auto’s op de markt komen einde lease die de functie nog steeds niet kunnen gebruiken.
Die kans is zeer hoog.
Anderzijds staat het ook wel heel duidelijk in de omschrijving van die functie: je betaalt voor iets waarvan ze aangeven dat ze het misschien (de cynische interpretatie: waarschijnlijk) niet gaan leveren, en waar ze eerst nog 'in het volgende jaar' informatie over bekend gaan maken... Een soort voorinschrijving op een inspanningsverplichting, zonder garantie, a la kickstarter.

Wat zit er vandaag/deze week in de lucht?

AP1 doet wat het beloofd heeft en AP2 is er nu een jaar en is er om door ons niet te (be/ver)oordelen redenen versneld gekomen en heeft problemen gekend maar de meeste gebruikers, waaronder ik, zijn er best tevreden over en wachten de verbeteringen af, met in het hoofd en met oog voor alles wat er nog meer gebeurt.

Opmerkingen als "het na vier jaar nog niet kan gebruiken" kom ik doorgaans tegen op andere fora.

Of willen we ook hier die kant op? Ik hoop het niet.

Glitch heeft het over volledig autonoom rijden, niet over AP2, en ik deel zijn mening volledig wat dat aangaat. Ik verwacht niet dat er binnen 4 jaar door de RDW goedgekeurd volledig autonoom rijden beschikbaar zal zijn voor auto's met AP2 systemen (ik hoop het wel natuurlijk).

Zoals ik al zei, de kans dat innovaties sneller plaatsvinden is mijns inziens groter wanneer er door early adopters gegronde kritiek wordt geleverd dan wanneer we allemaal juichend met oogkleppen op achter de grote leider aanrennen.

Ik vind opmerkingen zoals Glitch die maakt dan ook volledig op zijn plaats hier.
 
  • Like
Reactions: Carl and Superendo
Die kans is zeer hoog.
Anderzijds staat het ook wel heel duidelijk in de omschrijving van die functie: je betaalt voor iets waarvan ze aangeven dat ze het misschien (de cynische interpretatie: waarschijnlijk) niet gaan leveren, en waar ze eerst nog 'in het volgende jaar' informatie over bekend gaan maken... Een soort voorinschrijving op een inspanningsverplichting, zonder garantie, a la kickstarter.



Glitch heeft het over volledig autonoom rijden, niet over AP2, en ik deel zijn mening volledig wat dat aangaat. Ik verwacht niet dat er binnen 4 jaar door de RDW goedgekeurd volledig autonoom rijden beschikbaar zal zijn voor auto's met AP2 systemen (ik hoop het wel natuurlijk).

Zoals ik al zei, de kans dat innovaties sneller plaatsvinden is mijns inziens groter wanneer er door early adopters gegronde kritiek wordt geleverd dan wanneer we allemaal juichend met oogkleppen op achter de grote leider aanrennen.

Ik vind opmerkingen zoals Glitch die maakt dan ook volledig op zijn plaats hier.

Ik niet. Hij heeft het duidelijk over AP2. Dat is heel iets anders dan autonoom rijden en dan ligt het tegen trolling aan. Als er iemand is die dit in de gaten heeft en houdt en zelf persoonlijk op de werkvloer meewerkt aan het oplossen van bottlenecks is het Elon wel. Na een paar jaar observatie durf ik die conclusie te trekken en dat heeft niets met fanboy of wat dan ook te maken maar meer verwondering over wat er gedaan en bereikt wordt.

Overigens is autonoom rijden voor ergens 2018/2019 aangekondigd. Zover is het nog lang niet dus laat ze hun werk doen en hen supporten. Ik was deze week in de Gigafactory en weer danig onder de indruk van wat ze doen en hoe. Zonder daar iets over te mogen zeggen kan ik wel aangeven dat ik me met "onze kritiek" wel wat aan de gênante kant voel.
 
Ik niet. Hij heeft het duidelijk over AP2. Dat is heel iets anders dan autonoom rijden en dan ligt het tegen trolling aan.

Zonder voor @Glitch te willen spreken zie ik dat de context het gequote deel dat @S-19910 heeft geplaatst is. Dat gaat over volledig autonoom rijden. Glitch zegt vervolgens dit:
Ik zie het best gebeuren dat straks de eerste ap2 auto’s op de markt komen einde lease die de functie nog steeds niet kunnen gebruiken.
Iets herschreven zegt hij dus: 'straks komen de eerste AP2 auto's uit de lease (da's over een jaar of vier dus bij 60mnd lease) die de functie nog niet kunnen gebruiken'.

'De functie' is hier dus niet de huidige autopilot (binnen de lijntjes afstand houden en zo) want dat werkt nu al (en zelfs al bijna on par met AP1). Hij bedoelt dus volledig autonoom rijden.
Hij zegt hiermee dus dat de eerste eigenaren die wel voor volledig autonoom rijden betaald hebben, er straks niet van hebben kunnen profiteren.
Dat is een gegronde zorg, en gegronde kritiek op de keuze van Tesla om volledig autonoom rijden als volwaardige optie in de optielijst weer te geven.
Los van het feit of dat de eigenaren zelf hiermee benadeeld zijn, is het ook gevaarlijk voor Tesla's reputatie, het zou een 'faal' zijn voor Tesla dus, en dat gunnen we (ik, jij) ze niet.

Als er iemand is die dit in de gaten heeft en houdt en zelf persoonlijk op de werkvloer meewerkt aan het oplossen van bottlenecks is het Elon wel. Na een paar jaar observatie durf ik die conclusie te trekken en dat heeft niets met fanboy of wat dan ook te maken maar meer verwondering over wat er gedaan en bereikt wordt.
Hans, je bent helemaal geen fanboy van het merk, integendeel, hoe kom je erbij... :p;)
En tuurlijk, we zijn hier allemaal completely flabbergasted over wat hij en zijn teams voor elkaar krijgen, laat daar geen twijfel over zijn.

Overigens is autonoom rijden voor ergens 2018/2019 aangekondigd. Zover is het nog lang niet dus laat ze hun werk doen en hen supporten. Ik was deze week in de Gigafactory en weer danig onder de indruk van wat ze doen en hoe. Zonder daar iets over te mogen zeggen kan ik wel aangeven dat ik me met "onze kritiek" wel wat aan de gênante kant voel.
Tesla/Elon heeft zeer bewust die optie volledig autonoom rijden op de optielijst gezet en beprijsd, wetende dat ze er op aangesproken en afgerekend worden als ze niet leveren, en daarmee extra druk creërend op het team en de verantwoordelijken om te leveren.

Oftewel, Elon wil juist graag dat we Tesla erop aanspreken, kritiek leveren en druk op de ketel houden! Anders gaat zijn team en daarmee die innovatie hem niet snel genoeg! Zet je gêne dus opzij want dat doet de voortgang bij Tesla geen goed, je helpt Elon daar niet mee ;)

PS: ik verwacht dat indien de eerste eigenaren inderdaad geen gebruik van volledig autonoom rijden hebben kunnen maken binnen zeg een jaar of vijf na aanschaf, die optie vervolgens gratis krijgen op hun volgende Tesla... of zoiets. Ze zullen het wel netjes oplossen als blijkt dat het allemaal tegenvalt.