Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp de commotie niet over deze optie. Als je je een beetje inleest weet je dat ap1\2 niet meer dan een verijdelde adaptive cruisecontrol is. Ok, het stuur draait uit zichzelf maar je moet nog steeds ten allen tijden je handen op het stuur houden en gezien de kuren van het systeem maar best ook. Ik zie hierdoor dus geen meerwaarde tenopzichte van de klassieke systemen. Zelfs al werkt het perfect zal rdw dit in de komende 10 jaar nooit goedkeuren. Om er dan om en bij de 8k voor te betalen vind ik te gek voor woorden. Ik vind het wel bewonderenswaardig dat de die-hard fans er het voor over hebben om de broodnodige data aan Tesla te leveren. Het gaat mij gelukkig alleen om het elektrisch rijden en daar is Tesla nog steeds toonaangevend. Diegenen die wel voor de optie kiezen moeten achteraf niet komen janken, je weet immers waaraan je begint.
 
  • Like
Reactions: Willem1984
Ik begrijp de commotie niet over deze optie. Als je je een beetje inleest weet je dat ap1\2 niet meer dan een verijdelde adaptive cruisecontrol is. Ok, het stuur draait uit zichzelf maar je moet nog steeds ten allen tijden je handen op het stuur houden en gezien de kuren van het systeem maar best ook. Ik zie hierdoor dus geen meerwaarde tenopzichte van de klassieke systemen. Zelfs al werkt het perfect zal rdw dit in de komende 10 jaar nooit goedkeuren. Om er dan om en bij de 8k voor te betalen vind ik te gek voor woorden. Ik vind het wel bewonderenswaardig dat de die-hard fans er het voor over hebben om de broodnodige data aan Tesla te leveren. Het gaat mij gelukkig alleen om het elektrisch rijden en daar is Tesla nog steeds toonaangevend. Diegenen die wel voor de optie kiezen moeten achteraf niet komen janken, je weet immers waaraan je begint.
Wat je 'de optie' noemt is in werkelijkheid opgedeeld in 2 opties, nl. autopilot (binnen de lijntjes blijven, snelheid op de voorgangers aanpassen enz.) à €5300 en volledig autonoom rijden zonder bestuurder (à €3200).

De 'commotie' is ook weer verdeeld over twee zaken:
1) de nieuwe variant van autopilot (AP2) werkt nog niet zo goed als de oude variant (AP1). Dat begint nu zo'n beetje op orde te geraken dus is niet echt een issue meer.
2) het lijkt erop dat volledig autonoom rijden veel langer gaat duren voordat het beschikbaar is, die 3200€ zou dan dus geen waar voor zijn geld geleverd hebben, en dat is reden tot commotie.

Als je de optie(s) niet genomen hebt, en je ziet dat je daarmee een goede keus hebt gemaakt, dan begrijp ik jouw onbegrip over deze commotie volledig. ;)
Anders is het natuurlijk als je wel deze opties hebt gekocht, en je krijgt vervolgens niet, of minder snel, beschikking over die opties. Dat is reden tot commotie...
 
Zonder voor @Glitch te willen spreken zie ik dat de context het gequote deel dat @S-19910 heeft geplaatst is. Dat gaat over volledig autonoom rijden. Glitch zegt vervolgens dit:

Iets herschreven zegt hij dus: 'straks komen de eerste AP2 auto's uit de lease (da's over een jaar of vier dus bij 60mnd lease) die de functie nog niet kunnen gebruiken'.

'De functie' is hier dus niet de huidige autopilot (binnen de lijntjes afstand houden en zo) want dat werkt nu al (en zelfs al bijna on par met AP1). Hij bedoelt dus volledig autonoom rijden.
Hij zegt hiermee dus dat de eerste eigenaren die wel voor volledig autonoom rijden betaald hebben, er straks niet van hebben kunnen profiteren.
Dat is een gegronde zorg, en gegronde kritiek op de keuze van Tesla om volledig autonoom rijden als volwaardige optie in de optielijst weer te geven.
Los van het feit of dat de eigenaren zelf hiermee benadeeld zijn, is het ook gevaarlijk voor Tesla's reputatie, het zou een 'faal' zijn voor Tesla dus, en dat gunnen we (ik, jij) ze niet.


Hans, je bent helemaal geen fanboy van het merk, integendeel, hoe kom je erbij... :p;)
En tuurlijk, we zijn hier allemaal completely flabbergasted over wat hij en zijn teams voor elkaar krijgen, laat daar geen twijfel over zijn.


Tesla/Elon heeft zeer bewust die optie volledig autonoom rijden op de optielijst gezet en beprijsd, wetende dat ze er op aangesproken en afgerekend worden als ze niet leveren, en daarmee extra druk creërend op het team en de verantwoordelijken om te leveren.

Oftewel, Elon wil juist graag dat we Tesla erop aanspreken, kritiek leveren en druk op de ketel houden! Anders gaat zijn team en daarmee die innovatie hem niet snel genoeg! Zet je gêne dus opzij want dat doet de voortgang bij Tesla geen goed, je helpt Elon daar niet mee ;)

PS: ik verwacht dat indien de eerste eigenaren inderdaad geen gebruik van volledig autonoom rijden hebben kunnen maken binnen zeg een jaar of vijf na aanschaf, die optie vervolgens gratis krijgen op hun volgende Tesla... of zoiets. Ze zullen het wel netjes oplossen als blijkt dat het allemaal tegenvalt.

Kom, naar wat ik begrijp uit die contreien heeft Elon zelf power genoeg om de druk maximaal op te voeren. Production-hell is niet voor niets een veelgebruikte term geworden. Voor die druk heeft hij niet een groepje bakkelijende customers nodig en negatieve pers nog minder. 9 van de 10 publicaties anders dan die gebaseerd zijn op uitingen van Tesla zelf rammelen. Daar heeft men alleen maar last van. En zoals je zegt, als het te gek wordt komen ze heus wel met een compensatie. Daar moeten we nu geen punt van maken.
En nergens staat dat zelfrijden markant achterop loopt in de ontwikkeling, dat zijn veelal conclusies gebaseerd op conclusies enz. Ik ga er nog steeds van uit dat mijn Model 3 er in 2018 zal zijn en grote kans dat hij zelf kan rijden.

Een ander misverstand is de RDW. Zolang er een bestuurder achter het stuur zit die mee moet kijken is de huidige regelgeving voldoende. Pas als er geen bestuurder is of deze de krant kan gasn lezen (miskleun van Audi bij de presentatie van hun A8) is wetgeving noodzakelijk. Dan hebben we al 99% zelfrijden. Na de wetgeving kan de auto dan zelf de baan op, deelprogramma’s zijn eerder mogelijk mits er iemand met rijbevoegdheid op de bestuurdersstoel zit. We missen dan alleen de soloritjes van de auto en de slaapstand. Dat komt dan als voldoende blijkt dat het goed werkt.
 
Last edited:
Kom, naar wat ik begrijp uit die contreien heeft Elon zelf power genoeg om de druk maximaal op te voeren. Production-hell is niet voor niets een veelgebruikte term geworden. Voor die druk heeft hij niet een groepje bakkelijende customers nodig en negatieve pers nog minder. 9 van de 10 publicaties anders dan die gebaseerd zijn op uitingen van Tesla zelf rammelen. Daar heeft men alleen maar last van. En zoals je zegt, als het te gek wordt komen ze heus wel met een compensatie. Daar moeten we nu geen punt van maken.
En nergens staat dat zelfrijden markant achterop loopt in de ontwikkeling, dat zijn veelal conclusies gebaseerd op conclusies enz. Ik ga er nog steeds van uit dat mijn Model 3 er in 2018 zal zijn en grote kans dat hij zelf kan rijden.

Een ander misverstand is de RDW. Zolang er een bestuurder achter het stuur zit die mee moet kijken is de huidige regelgeving voldoende. Pas als er geen bestuurder is of deze de krant kan gasn lezen (miskleun van Audi bij de presentatie van hun A8) is wetgeving noodzakelijk. Dan hebben we al 99% zelfrijden. Na de wetgeving kan de auto dan zelf de baan op, deelprogramma’s zijn eerder mogelijk mits er iemand met rijbevoegdheid op de bestuurdersstoel zit. We missen dan alleen de soloritjes van de auto en de slaapstand. Dat komt dan als voldoende blijkt dat het goed werkt.

Even een reply op mijn eigen reply. Deze publicatie uit april maakt het wat duidelijker:

https://www.linkedin.com/pulse/de-spagaat-van-zelfrijdende-auto-hans-noordsij/
 
Zo'n 130 miljoen USD heeft Tesla intussen opgestreken van mensen die FSD hebben besteld, als ik de (overigens geweldige) podcast Talking Tesla mag geloven. En laat aub niemand afkomen met het argument dat "Tesla cannot recognize this as revenue yet" want dat is zuiver boekhoudkundig; het bedrag staat intussen wel op hun bankrekening en niet op een escrow-account of zo.

Lees de uitleg van Tesla over FSD nog eens na. Na te hebben aangegeven dat FSD werkt met acht camera's ipv vier (wel, eigenlijk twee, vandaag, maar soit), dat SuperChargers zich automatisch zullen aansluiten op de wagen, en nog een volle paragraaf over totaal zelf-rijdend en zelf-parkerend zijn, zegt de uitleg bij de FSD-optie:

"Houd er rekening mee dat de functionaliteit voor Autopilot afhankelijk is van uitgebreide softwarevalidatie en wettelijke goedkeuring. Deze goedkeuring verschilt per rechtsgebied. Het is niet mogelijk om precies aan te geven wanneer elk element van de hierboven beschreven functionaliteiten beschikbaar zal zijn, omdat de beschikbaarheid sterk afhangt van de lokale wettelijke goedkeuring."

Daarnaast heb je de tweet van de CEO van Tesla van ettelijke maanden terug die zegt dat 'binnen drie tot zes maanden' FSD beter zou moeten zijn dan EAP. Tweets van CEO's zijn communicaties van een officiële bron.

De "timing-caveat" in de bewoording van FSD gaat om wettelijke goedkeuring: "Het is niet mogelijk om precies aan te geven wanneer elk element van de hierboven beschreven functionaliteiten beschikbaar zal zijn, omdat de beschikbaarheid sterk afhangt van de lokale wettelijke goedkeuring." Wij op dit forum weten allemaal dat dit dikke zever in pakskes is : er is niet eens iets dat bestaat dat kan worden voorgelegd aan wettelijke goedkeuring! En trouwens dingen zoals SuCs die zich automatisch aansluiten op de wagen (wat in dezelfde tekst beloofd wordt) zouden niet eens onderworpen zijn aan zo'n goedkeuring.

Vervang het woord "omdat" in de geciteerde zin door "onder meer omdat" en je hebt wellicht al iets meer juridische grond om je in te dekken (omdat de eerste zin ook ging om "uitgebreide softwarevalidatie", een argument dat Tesla in de rest van de uitleg niet meer gebruikt), maar zelfs dan: de ganse FSD-uitleg is, gelet op de werkelijkheid, redelijk strijdig met de idee van een consument goed in te lichten (en ik druk me daarbij zacht uit).

Oplichting (in de strafrechtelijke zin) is het denk ik niet, maar een inbreuk op eerlijke handelspraktijken vermoedelijk wel. En we moeten daar niet onnozel over doen: naast al het goede dat Tesla al heeft gedaan (gratis updates, gratis nieuwe functionaliteiten en zelfs gratis upgrades), is de FSD-belofte Tesla's eerste grove fout.
 
Zo'n 130 miljoen USD heeft Tesla intussen opgestreken van mensen die FSD hebben besteld, als ik de (overigens geweldige) podcast Talking Tesla mag geloven. En laat aub niemand afkomen met het argument dat "Tesla cannot recognize this as revenue yet" want dat is zuiver boekhoudkundig; het bedrag staat intussen wel op hun bankrekening en niet op een escrow-account of zo.

Lees de uitleg van Tesla over FSD nog eens na. Na te hebben aangegeven dat FSD werkt met acht camera's ipv vier (wel, eigenlijk twee, vandaag, maar soit), dat SuperChargers zich automatisch zullen aansluiten op de wagen, en nog een volle paragraaf over totaal zelf-rijdend en zelf-parkerend zijn, zegt de uitleg bij de FSD-optie:

"Houd er rekening mee dat de functionaliteit voor Autopilot afhankelijk is van uitgebreide softwarevalidatie en wettelijke goedkeuring. Deze goedkeuring verschilt per rechtsgebied. Het is niet mogelijk om precies aan te geven wanneer elk element van de hierboven beschreven functionaliteiten beschikbaar zal zijn, omdat de beschikbaarheid sterk afhangt van de lokale wettelijke goedkeuring."

Daarnaast heb je de tweet van de CEO van Tesla van ettelijke maanden terug die zegt dat 'binnen drie tot zes maanden' FSD beter zou moeten zijn dan EAP. Tweets van CEO's zijn communicaties van een officiële bron.

De "timing-caveat" in de bewoording van FSD gaat om wettelijke goedkeuring: "Het is niet mogelijk om precies aan te geven wanneer elk element van de hierboven beschreven functionaliteiten beschikbaar zal zijn, omdat de beschikbaarheid sterk afhangt van de lokale wettelijke goedkeuring." Wij op dit forum weten allemaal dat dit dikke zever in pakskes is : er is niet eens iets dat bestaat dat kan worden voorgelegd aan wettelijke goedkeuring! En trouwens dingen zoals SuCs die zich automatisch aansluiten op de wagen (wat in dezelfde tekst beloofd wordt) zouden niet eens onderworpen zijn aan zo'n goedkeuring.

Vervang het woord "omdat" in de geciteerde zin door "onder meer omdat" en je hebt wellicht al iets meer juridische grond om je in te dekken (omdat de eerste zin ook ging om "uitgebreide softwarevalidatie", een argument dat Tesla in de rest van de uitleg niet meer gebruikt), maar zelfs dan: de ganse FSD-uitleg is, gelet op de werkelijkheid, redelijk strijdig met de idee van een consument goed in te lichten (en ik druk me daarbij zacht uit).

Oplichting (in de strafrechtelijke zin) is het denk ik niet, maar een inbreuk op eerlijke handelspraktijken vermoedelijk wel. En we moeten daar niet onnozel over doen: naast al het goede dat Tesla al heeft gedaan (gratis updates, gratis nieuwe functionaliteiten en zelfs gratis upgrades), is de FSD-belofte Tesla's eerste grove fout.

Dit is nu precies wat ik bedoel. Tesla nodigt ons uit "to go where no one has gone before" en daardoor hebben we meer dan welke andere fabrikant ons nu kan bieden. Geen discussie over mogelijk.

En wat doen we? Zodra het ONS wat tegenzit leggen we het vergrootglas op elk detail.
Laat ze gewoon hun job afmaken, ook al duurt het langer.

En nog steeds is er geen enkele duidelijkheid over dat FSD niet gaat komen binnen redelijke (aangekondigde) tijd. Een uitspraak over wel of geen eerlijke handelspraktijken zouden we, fatsoenshalve, kunnen uitstellen totdat daar grond voor is.

En uitstappen kan altijd.
 
De elektrische truck wordt niet herhaaldelijk uitgesteld toch? Is van 26 oktober naar 16 november gegaan. Reden was dat men eerst wil focussen op een paar bottlenecks in batterijproductie voor Model 3 en Puerto Rico. Klopt want deze week kampeerde Elon op het dak van de Gigafactory (hebben hem verdorie dus net misgelopen al zal hij wel andere dingen aan zijn hoofd gehad hebben).

Verder doen ze gewoon wat ze kunnen. Als er niet ineens 3 x zoveel reserveringen waren hadden ze misschien ook productieaantal van 500k per jaar dat stond voor 2020 niet teruggehaald als streven voor 2018. Dat dat niet vanzelf gaat zou ons toch niet moeten verbazen? Ook ik bespeur de laatste tijd een beetje een Anti-Tesla hype waar ik me niet mee verbonden voel.

Op onaardige manier reageer ik wel eens op andere plaatsen met de vraag wat de eigen footprint is als het gaat om het verbeteren van de wereld/toekomst dat er zoveel kritiek komt op een bedrijf/een man waar tot nu toe de één na de andere revolutionaire vooruitgang wordt geboekt waar de rest van de industrie zich absoluut geen raad mee weet. Diezelfde man heeft herhaaldelijk gezegd dat als je niet regelmatig faalt je je moet afvragen of je wel innovatief genoeg bezig bent. De lat ligt "tering-hoog" en dat op zich geeft al een voortgang die elders ondenkbaar is maar ook dat targets niet de eerste keer worden gehaald. So what? Het gaat om de grote lijn en of er nu een half jaar langer wordt gedaan over een revolutie die elders een decade zou vergen zou voor ons niet zo'n reden tot klagen hoeven te zijn, toch?
In eerste instantie zou het 28 september worden, The Tesla Electric Semi Truck Will Use A Colossal Battery .

Laat ik eerlijk zijn, Tesla heeft al mijn verwachtingen overtroffen de afgelopen jaren, ik geloofde niet in elektrische auto's, ik geloofde geen bal van autopilot, ik vertrouwde de batterij voor geen meter en er moest wel iets niet kloppen met de cijfers die uiteindelijk voor mijn neus stonden. Bij een beetje regen vloog de auto vast en zeker in de brand, caravans trekken kan helemaal niet, snel opladen is natuurlijk volstrekt onmogelijk, evenals een beetje doorrijden. Laat ik eerlijk zijn, zo dacht ik.

Inmiddels ben ik overtuigd dat elektrisch rijden de beste manier van rijden is en vind met name de gedachte van een mobiele accu gigantisch interessant. Een stopcontact in je auto wordt helemaal geen onrealistisch idee meer, een gemeentebusje met een elektrische bladblazer, een elektrische onkruid snijder, kettingzaag noem maar op dat allemaal in het busje opgeladen kan worden wordt realistisch.
Een timmerman die zijn boormachine in zijn auto op kan laden, of een bouwvakker die op iedere locatie die hij wil elektra tevoorschijn kan toveren, kan gewoon. Een econoom die zijn laptop even op wil laden in de auto wordt heel normaal.
Ook de koelkast in de caravan kan gewoon blijven werken tijdens het rijden en zelfs als de camping maar 6, of 8 ampère bied, kan via de auto accu gewoon 16 of wie weet zelfs meer ampère gebruikt worden, geen probleem. Elektrisch barbecueën midden in het bos? No problemo. Wil je vrouw even haar haar föhnen in de auto? Ga je gang! Maar is je accu dan niet in no time leeg? Schijnbaar niet, een elektrische barbecue gebruikt 2kw per uur, dus dat kun je rustig de hele dag doen met de huidige tesla's, andere apparaten gebruiken zelfs minder dan dat. Ook zijn ze zelfs in staat om de auto draadloos op te laden (met slechts 10% energieverlies).

Tesla heeft een wereld voor me geopend aan realistische mogelijkheden en daar ben ik ze dankbaar voor.
Ik moet echter wel realistisch blijven, Tesla is momenteel niet in staat om genoeg batterijen en auto's te produceren voor de gehele wereld en behalen regelmatig hun openbaar gemaakte targets niet. Wat mij aangaat haalt Elon momenteel echt gewoon te veel dingen op zijn hals, ik denk dat hij waakzaam moet blijven dat criticasters niet te vaak hun gelijk behalen.
 
In eerste instantie zou het 28 september worden, The Tesla Electric Semi Truck Will Use A Colossal Battery .

Laat ik eerlijk zijn, Tesla heeft al mijn verwachtingen overtroffen de afgelopen jaren, ik geloofde niet in elektrische auto's, ik geloofde geen bal van autopilot, ik vertrouwde de batterij voor geen meter en er moest wel iets niet kloppen met de cijfers die uiteindelijk voor mijn neus stonden. Bij een beetje regen vloog de auto vast en zeker in de brand, caravans trekken kan helemaal niet, snel opladen is natuurlijk volstrekt onmogelijk, evenals een beetje doorrijden. Laat ik eerlijk zijn, zo dacht ik.

Inmiddels ben ik overtuigd dat elektrisch rijden de beste manier van rijden is en vind met name de gedachte van een mobiele accu gigantisch interessant. Een stopcontact in je auto wordt helemaal geen onrealistisch idee meer, een gemeentebusje met een elektrische bladblazer, een elektrische onkruid snijder, kettingzaag noem maar op dat allemaal in het busje opgeladen kan worden wordt realistisch.
Een timmerman die zijn boormachine in zijn auto op kan laden, of een bouwvakker die op iedere locatie die hij wil elektra tevoorschijn kan toveren, kan gewoon. Een econoom die zijn laptop even op wil laden in de auto wordt heel normaal.
Ook de koelkast in de caravan kan gewoon blijven werken tijdens het rijden en zelfs als de camping maar 6, of 8 ampère bied, kan via de auto accu gewoon 16 of wie weet zelfs meer ampère gebruikt worden, geen probleem. Elektrisch barbecueën midden in het bos? No problemo. Wil je vrouw even haar haar föhnen in de auto? Ga je gang! Maar is je accu dan niet in no time leeg? Schijnbaar niet, een elektrische barbecue gebruikt 2kw per uur, dus dat kun je rustig de hele dag doen met de huidige tesla's, andere apparaten gebruiken zelfs minder dan dat. Ook zijn ze zelfs in staat om de auto draadloos op te laden (met slechts 10% energieverlies).

Tesla heeft een wereld voor me geopend aan realistische mogelijkheden en daar ben ik ze dankbaar voor.
Ik moet echter wel realistisch blijven, Tesla is momenteel niet in staat om genoeg batterijen en auto's te produceren voor de gehele wereld en behalen regelmatig hun openbaar gemaakte targets niet. Wat mij aangaat haalt Elon momenteel echt gewoon te veel dingen op zijn hals, ik denk dat hij waakzaam moet blijven dat criticasters niet te vaak hun gelijk behalen.

Dat ben ik met je eens. Met een wereldwijde automobielindustrie is het jammer dat het eigenlijk allemaal op Tesla neer gaat komen. Andere merken zitten grotendeels nog in de ontkenningsfase danwel komen met herhaalde concepten. Het gevolg is dat er geen concurrentie voor Tesla is, wat met name Tesla zelf jammer vindt want hun doelstelling om over te stappen op duurzaamheid wordt hierdoor vertraagd.

Of Elon veel projecten heeft mag hij natuurlijk zelf weten. Tot nu toe doet hij het op alle fronten goed. En iedereen weet wel dat je, wanneer je "on the edge" werkt en dat in je targets verwerkt met obstakels rekening moet houden. Een obstakel wordt met man en macht aangepakt en met wat vertraging, iets waar Tesla echt geen monopolie op heeft, komt het er uiteindelijk wel.
 
In eerste instantie zou het 28 september worden, The Tesla Electric Semi Truck Will Use A Colossal Battery .

Ook de koelkast in de caravan kan gewoon blijven werken tijdens het rijden en zelfs als de camping maar 6, of 8 ampère bied, kan via de auto accu gewoon 16 of wie weet zelfs meer ampère gebruikt worden, geen probleem. Elektrisch barbecueën midden in het bos? No problemo. Wil je vrouw even haar haar föhnen in de auto? Ga je gang! Maar is je accu dan niet in no time leeg? Schijnbaar niet, een elektrische barbecue gebruikt 2kw per uur, dus dat kun je rustig de hele dag doen met de huidige tesla's, andere apparaten gebruiken zelfs minder dan dat. Ook zijn ze zelfs in staat om de auto draadloos op te laden (met slechts 10% energieverlies).

Tesla heeft een wereld voor me geopend aan realistische mogelijkheden en daar ben ik ze dankbaar voor.
Ik moet echter wel realistisch blijven, Tesla is momenteel niet in staat om genoeg batterijen en auto's te produceren voor de gehele wereld en behalen regelmatig hun openbaar gemaakte targets niet. Wat mij aangaat haalt Elon momenteel echt gewoon te veel dingen op zijn hals, ik denk dat hij waakzaam moet blijven dat criticasters niet te vaak hun gelijk behalen.

[OFFTOPIC]
ik ben in Brussel gaan kijken naar de Sono een sympathieke poging tot maken elektrische auto daar zaten naast mos op de lucht te filteren ook stop contacten in de auto.. Het rijden zelf was niet echt een Tesla ervaring, traag en zwaar maar bon was een prototype ...

Om maar te zeggen een stopcontact in auto bouwen waarom niet
 
[OFFTOPIC]
ik ben in Brussel gaan kijken naar de Sono een sympathieke poging tot maken elektrische auto daar zaten naast mos op de lucht te filteren ook stop contacten in de auto.. Het rijden zelf was niet echt een Tesla ervaring, traag en zwaar maar bon was een prototype ...

Om maar te zeggen een stopcontact in auto bouwen waarom niet
Phillipe,
Check even mijn post in het "wat andere merken doen"-draadje...
 
Ik bedoelde inderdaad de Full Self Driving functie van AP2. Ik zie die niet actief worden voordat wij gaan inruilen. Ik weet best dat Tesla flink hun best doen maar sommige zaken zijn nog steeds niet op orde.

Navigatie in de 2.5 jaar dat ik de auto nu heb is er 1 update geweest. De nieuwe A4 bij Delft staat er niet op, bij Rotterdam, Barendrecht is het een grote chaos op de navi want de wegen staan er niet in. Als je dan bij de verkoopt roept: 8 jaar lang gratis kaart updates dan moet je ze wel 8 jaar lang geven!

Maar noem het voorbeeld Regensensor elke auto heeft er wel een tegenwoordig behalve de Tesla's met AP2 want ze wilde 10 euro besparen en het via de camera oplossen, ja doe dat dan ook.

(Ik heb genoeg vrienden die bij Tesla werken ook hoger in de boom en daar geef ik de zelfde issues aan, veel zijn zich niet eens bewust van de navigatie issues want ze rijden er zelf niet in. Tevens geven hun ook aan als er wat is gewoon zeuren want als wij braaf volgen en het maar netjes blijven doen leren ze niet.)
 
Die regensensor via de camera, is een kwestie van afrekenen. patenten liggen bij Bosch, Continental en Delphi.
Maar als ze het op een andere manier doen, via een camera of radar, dan valt het buiten de bestaande octrooien en kunnen ze het doen zonder licentiekosten af te dragen. In dit geval vind ik het een volledig bezopen kostenbesparing, maar ik heb gelukkig een AP1 auto.
 
[QUOTE="Carl, post: 2383202, member: 11836"


Daarnaast heb je de tweet van de CEO van Tesla van ettelijke maanden terug die zegt dat 'binnen drie tot zes maanden' FSD beter zou moeten zijn dan EAP. Tweets van CEO's zijn communicaties van een officiële bron.
[/QUOTE]

Mij werd door de Tesla verkoper afgeraden FSD te kopen, omdat het nog niets deed en altijd later nog geactiveerd kon worden.

Het lijkt er dus op dat niet iedereen bij Tesla de mooie marketing praatjes van Musk geloofd. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Tesla en ook Musk geweldig, maar hiermee hebben ze echt de plank misgeslagen.
 
Tijdje niet op het forum geweest, maar ik ben wel verrast dat mensen geld neertellen voor functionaliteit die niet beschikbaar is. AP2(.1/.5) is nu nog steeds niet op niveau van AP1 en er is na een jaar niets van "enhanced" te merken. Zelfs veiligheidsopties waren lang niet op het niveau van de "verkooppraatjes".

Tesla's zien er fantastisch uit en rijden waanzinnig. Toch hou ik zelf als "algemene" regel aan geen zaken te kopen die niet geleverd kunnen worden. Juist bij Tesla is het zo makkelijk om achteraf functionaliteit te kunnen "bijkopen". Kost iets meer, maar dan weet je wel zeker dat je ook krijgt wat je koopt op het moment dat je het koopt.

Tesla is wel een beetje te veel bezig met beloftes te verkopen naar mijn smaak. Zolang de beloftes worden ingelost (soms wat erg laat), vast geen groot probleem voor velen, maar ik hou er persoonlijk niet zo van.

AP2 is al een poos in de auto's beschikbaar en Enhanced AP functionaliteit is nog niet op korte termijn online...ongeveer een jaar na de release van de hardware.
 
  • Like
Reactions: Pepp
@Klaas: dit kwam al enige dagen geleden voorbij in dit draadje. Werd ook al beargumenteerd onderuit gehaald.

Toch, hoe tendentieus het artikel ook is, het kan niet geheel aan de kant worden geschoven. De AP2 en de navigatie zijn wel degelijk ondergeschoven kindjes. Dat Tesla meer geld uitgeeft dan er binnenkomt, hoeft niet percé een probleem te zijn. Zolang de onderliggende brutomarges maar kloppen en de groei er flink in blijft, kan je dat "verbranden van geld" best een poos volhouden totdat het bedrijf op een schaalgrootte komt (en een "normale groei") dat Tesla "rustiger" met geld kan omgaan en misschien zelfs flink winst kan maken.

Elon Musk is blijkbaar een man die altijd met "the next best thing" bezig is. Dat is natuurlijk stik innovatief, maar uiteindelijk moet je ook zaken uit het verleden aandacht blijven geven. Ik vond het tekenend dat de conceptmodellen van de S en X gewoon buiten staan te rotten. Elon leeft erg in de toekomst...soms zelfs een zeer onrealistische toekomst (de onzin over raketten ipv vliegtuigen, het tunnellen dat zoveel sneller zou moeten kunnen, de hyperloop wat fundamenteel een zeer kostbare en onpraktische manier van vervoer is).

Ook zie ik vaker een patroon dat er "iets" mis is (natuurlijk opgeblazen door media, etc) maar als reactie komen daarop grotere beloftes voor in de toekomst. Ik hou daar niet van. Of het nu gaat om "butter smooth AP", of AP2 heeft alle hardware voor full autonomous (nu al weer achterhaald)....het lijkt soms wel of er dikke worsten voor voorgehouden en ondertussen lijken minder "interessante" zaken minder aandacht te krijgen.

Het blijft onzin dat Tesla zomaar instort door financieel wanbeleid (iets wat de media al sinds 2012 suggereert). Ook is het onzin dat de Model 3 gigantisch achterloopt en de cijfers die men gebruikt kloppen ook niet. In december een productiecapaciteit halen van 5000 autos per week is nu eenmaal niet hetzelfde als 20.000 autos in december maken. Het verhaal blijft dat men origineel eind 2017 zou beginnen met productie en nu rijden er al 100den rond en de verwachting is nog steeds dat men ergens in december ergens rond de 10.000 units kan uitkomen. Uiteindelijk is de versnelling van 6 maanden ongeveer 2 maanden vertraagd.

Verder loopt de concurrentie niet in. Ja, er zijn conceptmodellen en aankondigingen van investeringen, maar geen enkele concurrent heeft het plaatje compleet voor een paar 100-duizend BEVs per jaar aan productie. Zeker niet voor 2023. Dus Tesla heeft minimaal 5 jaar de voorsprong op dat gebied. Natuurlijk zullen er in Azie veel li-ion cel productie fabrieken gaan komen, maar bij die cellen gaat het niet alleen om goedkoop produceren...die cellen moeten ook presteren en dat gaat met technische knowhow...Tesla heeft op dat gebied ook zeker een voorsprong.
 
"Het vergt een ander soort topman om zo’n bedrijf in goede banen te leiden Als Musk zijn tomeloze ambities met Tesla tot uitvoering wil brengen, moet hij overwegen het stuur, deels, zelf uit handen te geven."

Komt aan het eind van artikel ook nog zo maar even op papier... is nergens op gebaseerd dan een genoemde algemeenheid - zeker niet in het betreffende artikel..
Ben langzamerhand wel een beetje klaar met dat azijnpissen, de altijd maar weer negatieve inzet.. suggestieve artikelen van de Ned "kwaliteitspers" (VK, FTM zijn ook al eerder langsgekomen). Met een arrogantie van heb ik jou daar: zie de laatste zin... En dan staat men vreemd te kijken dat lezers afhaken.