En antwoord, gevolgd door follow-up van mijn kant:
Hallo,
Bedankt voor de feedback en de links naar onderzoek van T&M.
Voor de factcheck van een uitspraak van de Vlaamse bouwmeester heb ik de Zweedse studie plus de comments op de mediareacties en de studie van MIT erbij genomen.
Wat betreft de passage over de toegestuurde artikels: Ik heb eerst navraag gedaan bij de bouwmeester. Om te weten te komen waarop hij zijn uitspraak had gebaseerd.
Antwoord was dat hij het had onthouden uit een gesprek van een onderzoeker van de UGen. Om zijn uitspraak te onderlijnen heeft hij mij nog een mail gestuurd met links naar artikels die zijn standpunt volgens hem bijtraden.
Vandaar.
De Mitsubishi Mirage is de wagen die in de MIT-studie in één scenario beter scoort dan de Tesla Model S. Vandaar de vermelding.
Ik heb gisteren overigens verscheidene experten proberen te bereiken. Onder wie Joeri Van Mierlo en mensen van Energyville, vito, en UGent. Er was de hele dag niemand bereikbaar.
Voilà: zo hebt u een beetje een zicht gekregen op the making of zo’n fact check. En dat het niet altijd van een leien dakje loopt. J
Met vriendelijke groeten
Pascal Sertyn
De Standaard
redactie economie
----------------
Geachte heer Sertyn,
Bedankt voor uw mail. Het is altijd leuk om eens te lezen wat er achter een artikel in DS schuilgaat. Er zijn dingen die ik altijd lees in de Standaard en de fact check is er eentje van. Ik heb nu ook het artikel van afgelopen weekend gelezen en gezien dat de Teslaopmerking eerder terloops was.
Terloops is echter niet altijd onschadelijk, zeker als het ongefundeerd is. De oorsprong van de Tesla-Miragevergelijking is het volgende artikel uit de Financial Times:
Subscribe to read
Dit kwam ze op een furieuze reactie te staan van de professor die de studie publiceerde:
Subscribe to read
De impact van deze rechtzetting haalt het natuurlijk niet bij die van het eerste artikel. Een mooi plaatje is makkelijker te bevatten dan een hoop academisch geleuter. Indien men toch geïnteresseerd is in enige wetenschap, dan vindt men hier de oorspronkelijke studie:
https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acs.est.6b00177
De conclusie is dat BEV nu al de doelstellingen voor 2030 halen en op termijn gewoon goedkoper zullen worden dan ICEV. Voor de massa heeft de betrokken professor alle beschikbare gegevens op een website gezet:
http://carboncounter.com
Je kan hier zelf een beetje mee spelen om voor jezelf een goede auto te vinden. Belangrijk voor België is echter wel om de benzine- en dieselprijzen op 5,7 dollar te zetten, en vooral de “Electricity Emissions” op “California mix”. Dit omdat de elektriciteitsproductie in België grotendeels nucleair is en dus een zeer kleine uitstoot van CO2 heeft.
In België zal een Tesla Model S nooit meer uitstoten dan een Mitsubishi Mirage.
Ik hoop dat ik u hiermee een beetje van dienst ben geweest. Mijn expertise op het gebied van energie enzo beperkt zich tot geïnteresseerde en geëngageerde gebruiker. Wij wonen in een nulenergiewoning, waar recent buisjes van curieuzeneuzen aan hebben gehangen, met inderdaad een Tesla voor de deur. Ons gezin is end user carbon neutral sinds onze barbecue elektrisch is.
Indien u nog verdere vragen heeft, mag u mij altijd contacteren.