Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
‘Tesla-batterij produceren, stoot evenveel CO2 uit als 100.000 km metkleine Japansebenzinewagen’

Fijn fijn, nog eens reageren op de Standaard.
Hallo,
Fijn dat de Zweedse studie nog altijd de ronde doet, ook al heeft het IVL zelf enkele rectificaties de wereld ingestuurd:
IVL comments to reactions in media on battery study - IVL Svenska Miljöinstitutet
Het is altijd handig om een fact check te onderbouwen met echte studies in plaats van “toegestuurde artikels”. Transport & Environment is een in Brussel gebaseerd onderzoeksinstituut, dat zeer toegankelijk is en zeer duidelijke studies uitgeeft:
Electric vehicle life cycle analysis and raw material availability | Transport & Environment
Overigens is de Mitsubishi Mirage niet echt een standaard in autoland:
Met vriendelijke groet
 
En antwoord, gevolgd door follow-up van mijn kant:

Hallo,


Bedankt voor de feedback en de links naar onderzoek van T&M.

Voor de factcheck van een uitspraak van de Vlaamse bouwmeester heb ik de Zweedse studie plus de comments op de mediareacties en de studie van MIT erbij genomen.

Wat betreft de passage over de toegestuurde artikels: Ik heb eerst navraag gedaan bij de bouwmeester. Om te weten te komen waarop hij zijn uitspraak had gebaseerd.

Antwoord was dat hij het had onthouden uit een gesprek van een onderzoeker van de UGen. Om zijn uitspraak te onderlijnen heeft hij mij nog een mail gestuurd met links naar artikels die zijn standpunt volgens hem bijtraden.
Vandaar.

De Mitsubishi Mirage is de wagen die in de MIT-studie in één scenario beter scoort dan de Tesla Model S. Vandaar de vermelding.

Ik heb gisteren overigens verscheidene experten proberen te bereiken. Onder wie Joeri Van Mierlo en mensen van Energyville, vito, en UGent. Er was de hele dag niemand bereikbaar.

Voilà: zo hebt u een beetje een zicht gekregen op the making of zo’n fact check. En dat het niet altijd van een leien dakje loopt. J

Met vriendelijke groeten

Pascal Sertyn
De Standaard
redactie economie

----------------

Geachte heer Sertyn,

Bedankt voor uw mail. Het is altijd leuk om eens te lezen wat er achter een artikel in DS schuilgaat. Er zijn dingen die ik altijd lees in de Standaard en de fact check is er eentje van. Ik heb nu ook het artikel van afgelopen weekend gelezen en gezien dat de Teslaopmerking eerder terloops was.

Terloops is echter niet altijd onschadelijk, zeker als het ongefundeerd is. De oorsprong van de Tesla-Miragevergelijking is het volgende artikel uit de Financial Times:
Subscribe to read
Dit kwam ze op een furieuze reactie te staan van de professor die de studie publiceerde:
Subscribe to read
De impact van deze rechtzetting haalt het natuurlijk niet bij die van het eerste artikel. Een mooi plaatje is makkelijker te bevatten dan een hoop academisch geleuter. Indien men toch geïnteresseerd is in enige wetenschap, dan vindt men hier de oorspronkelijke studie:
https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acs.est.6b00177
De conclusie is dat BEV nu al de doelstellingen voor 2030 halen en op termijn gewoon goedkoper zullen worden dan ICEV. Voor de massa heeft de betrokken professor alle beschikbare gegevens op een website gezet:
http://carboncounter.com
Je kan hier zelf een beetje mee spelen om voor jezelf een goede auto te vinden. Belangrijk voor België is echter wel om de benzine- en dieselprijzen op 5,7 dollar te zetten, en vooral de “Electricity Emissions” op “California mix”. Dit omdat de elektriciteitsproductie in België grotendeels nucleair is en dus een zeer kleine uitstoot van CO2 heeft.

In België zal een Tesla Model S nooit meer uitstoten dan een Mitsubishi Mirage.

Ik hoop dat ik u hiermee een beetje van dienst ben geweest. Mijn expertise op het gebied van energie enzo beperkt zich tot geïnteresseerde en geëngageerde gebruiker. Wij wonen in een nulenergiewoning, waar recent buisjes van curieuzeneuzen aan hebben gehangen, met inderdaad een Tesla voor de deur. Ons gezin is end user carbon neutral sinds onze barbecue elektrisch is.

Indien u nog verdere vragen heeft, mag u mij altijd contacteren.
 
Wordt de Model 3 de Achilleshiel voor het merk, of slechts een windvlaag in een kop soep?

iets over cancelen van Model 3 orders, het magische k$35 prijskaartje en topmodellen.

Als ik de reactie van Elon moet geloven zoals die in dit artikel is neergezet, is er schijnbaar iets niet helemaal lekker gegaan bij de berekening om een k$35 Tesla EV in de markt te zetten... De keuze voor een instapper Model S zou prijstechnisch een no brainer zijn als ik het zo zie.

Leest u zelf maar even:
Cookies op AD.nl | AD.nl
 
Wordt de Model 3 de Achilleshiel voor het merk, of slechts een windvlaag in een kop soep?

iets over cancelen van Model 3 orders, het magische k$35 prijskaartje en topmodellen.

Als ik de reactie van Elon moet geloven zoals die in dit artikel is neergezet, is er schijnbaar iets niet helemaal lekker gegaan bij de berekening om een k$35 Tesla EV in de markt te zetten... De keuze voor een instapper Model S zou prijstechnisch een no brainer zijn als ik het zo zie.

Leest u zelf maar even:
Cookies op AD.nl | AD.nl

Het enige wat Musk heeft gezegd (hij heeft tijdens shareholdermeeting bevestigd dat 35k Model 3 gemaakt wordt in Q1 2019) is dat Tesla zich houdt aan de belofte voor de 35k versie en dat als ze nu (lees te snel) beginnen met het produceren van kleine batterij, Tesla verlies zou maken en failliet zou gaan.

Ik las er in eerste instantie overheen, maar het staat wel correct in dit artikel:
"Het is bij de actuele productie-aantallen onmogelijk om zich te houden aan de belofte om een Model 3 te verkopen voor 35.000 dollar, zo zei hij. ,,Tesla zou dan verlies draaien en failliet gaan."
 
Perceptie is alles.
De 35.000$ is perfect mogelijk zodra de productie op nominale snelheid draait.
Vermits dat nu nog niet het geval is, is de productiekost voorlopig nog hoger, en zou het gek zijn om nu al het instapmodel te produceren.
Dat is gewoon gezond verstand.

Laat dat nu net ontbreken bij de modale analyst. Om nog te zwijgen van de journalist.
 
Het enige wat Musk heeft gezegd (hij heeft tijdens shareholdermeeting bevestigd dat 35k Model 3 gemaakt wordt in Q1 2019) is dat Tesla zich houdt aan de belofte voor de 35k versie en dat als ze nu (lees te snel) beginnen met het produceren van kleine batterij, Tesla verlies zou maken en failliet zou gaan.

Ik las er in eerste instantie overheen, maar het staat wel correct in dit artikel:
"Het is bij de actuele productie-aantallen onmogelijk om zich te houden aan de belofte om een Model 3 te verkopen voor 35.000 dollar, zo zei hij. ,,Tesla zou dan verlies draaien en failliet gaan."
En dat wordt dan weer zo gebracht alsof Tesla bijkans faiilliet gaat doordat het miljarden mis zou lopen door annulering van reserveringen. En dat gebaseerd op de een of andere discutabele schatting die van veronderstellingen aan elkaar hangt. Weer zo'n staaltje journalistiek waar domheid en kwaadwilligheid dicht bij elkaar liggen.
Het is 't lot van een bedrijf dat de gevestigde orde uitdaagt en daarmee een storm over zich heenkrijgt van angstige reacties die de status quo willen bewaren.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dat er een hoop annuleringen zijn kan ik best begrijpen. Niet iedereen kan 2 a 3 jaar wachten op een auto. Ook hier verwacht ik een aantal annuleringen van zodra de prijs bekend is. velen miskijken zich op die 35000$.
Maar waar niet over gesproken wordt, zijn de massa nieuwe bestellingen die er per dag bij komen. vergeet niet dat het gros van de mensen eerst een auto in het straatbeeld of de toonzaal moeten zien voordat ze bestellen.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Tesla in zelfrijdende stand versnelde voor fatale botsing | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ja, de laatste alinea is correct...dat is ook al een wonder. Echter stoort de titel mij behoorlijk. Misschien word ik te overgevoelig voor "toontjes" in titel en artikels van diverse media. Wat vinden jullie?

Het is correct dat de auto versnelde vlak voor de botsing. Maar door het zo te stellen, lijkt het net alsof dat "niet goed" was van de auto om te doen, of dat het te maken heeft met het ongeluk uberhaupt. De auto versnelde omdat een voorganger van baan wisselde waardoor de Tesla accelereerde naar de eerder ingestelde snelheid.

Opvallender vond ik uit de onderzoeksresultaten dat de auto voor impact niet geprobeerd heeft een noodstop te maken (accident mitigation). Ook het plotselinge "duiken" richting dergelijke "dividers" lijkt me erg ongewenst...vooral omdat dit gedrag door diverse mensen is gereproduceerd.

Terug naar de koffie....
 
Tesla in zelfrijdende stand versnelde voor fatale botsing | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ja, de laatste alinea is correct...dat is ook al een wonder. Echter stoort de titel mij behoorlijk. Misschien word ik te overgevoelig voor "toontjes" in titel en artikels van diverse media. Wat vinden jullie?

Het is correct dat de auto versnelde vlak voor de botsing. Maar door het zo te stellen, lijkt het net alsof dat "niet goed" was van de auto om te doen, of dat het te maken heeft met het ongeluk uberhaupt. De auto versnelde omdat een voorganger van baan wisselde waardoor de Tesla accelereerde naar de eerder ingestelde snelheid.

Opvallender vond ik uit de onderzoeksresultaten dat de auto voor impact niet geprobeerd heeft een noodstop te maken (accident mitigation). Ook het plotselinge "duiken" richting dergelijke "dividers" lijkt me erg ongewenst...vooral omdat dit gedrag door diverse mensen is gereproduceerd.

Terug naar de koffie....
De man reed met autopilot ingesteld op 16 km/u boven de snelheidslimiet door een zone met afwijkende wegbelijning ter hoogte van een een linkse afrit. Ik denk dat iedereen hier zich zorgen zou maken in zo'n situatie. Zeker als je enkele minuten daarvoor al de irritante tuut-tuut-tuut hebt gehoord.
 
Oja, misschien nog even melden dat et AD wel reclame maakt voor de Toyota waterstofauto.
Duidelijk naar wie ze hun oren laten hangen.
Cookies op AD.nl | AD.nl
Ook in onze regionale krant een artikel hierover. Een verwijt richting Tesla was dat deze 'slechts voor een beperkte groep bereikbaar is'. Lees ik even verderop dat er een vergelijkbare Hyundai op de markt komt die €10.000 goedkoper is dan de Toyota en €70.000 kost......o_O
Kijk, dat maakt waterstofauto's uiteraard bereikbaar voor de massa!! :confused::confused::confused:
 
Tesla in zelfrijdende stand versnelde voor fatale botsing | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ja, de laatste alinea is correct...dat is ook al een wonder. Echter stoort de titel mij behoorlijk. Misschien word ik te overgevoelig voor "toontjes" in titel en artikels van diverse media. Wat vinden jullie?

Ik lees; "Tesla's die rijden op de automatische piloot raken met enige regelmaat betrokken bij een ongeluk.". Hoezo? Auto's zonder autopilot zijn nog veel vaker betrokken bij een ongeluk.

En ja, ik wordt er ook behoorlijk narrig van. Vandaag weer iemand uitgelegd hoe het echt met Tesla gaat, aangezien hij al aardig was vergiftigd door de pers. Natuurlijk een Tesla Tourtje gegeven en nu gaat hij serieus kijken naar een X.
 
Ik stond gisteren met de Model S op de pont over het Noord-Hollands kanaal.
Vraagt een oudere man met fiets me:'Wanneer bent u statistisch aan de beurt'. Ik vroeg waar ie op doelde.
'Die Autopilot rijdt toch regelmatig een bestuurder dood', antwoordde de man.
Ik heb hem uitgelegd hoe het werkelijk zit. Het verhaal van 2 doden door eigen schuld met AP versus de 40.000 verkeersdoden in de VS zonder Autopilot. Dan vraag ik hem waar hij zijn wijsheid vandaan haalt. 'De Telegraaf' meldt de man.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Sjon and MarcelS
Ik stond gisteren met de Model S op de pont over het Noord-Hollands kanaal.
Vraagt een oudere man met fiets me:'Wanneer bent u statistisch aan de beurt'. Ik vroeg waar ie op doelde.
'Die Autopilot rijdt toch regelmatig een bestuurder dood', antwoordde de man.
Ik heb hem uitgelegd hoe het werkelijk zit. Het verhaal van 2 doden door eigen schuld met AP versus de 40.000 verkeersdoden in de VS zonder Autopilot. Dan vraag ik hem waar hij zijn wijsheid vandaan haalt. 'De Telegraaf' meldt de man.

eens een nazi-krant, nog altijd fout. Dezelfde krant die het flikte om overlevende 9-jarig jongetje bij een vliegramp te interviewen door zich voor te doen als naaste familie. Die krant is nog niet eens waard om bedorven vis in te verpakken....