Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Welnee. Naysayers en shorters zijn altijd op zoek naar iets. En als ze niets kunnen vinden, gaan ze gewoon zelf iets verzinnen. Kijk naar het recente fabeltje over instortende reserveringen. Complete onzin, met maar 1 doel: Tesla laten verdwijnen. Bang als ze zijn voor de gevolgen voor hun business. Er staan miljarden op het spel, dus reken maar dat er flink wat budget is om de media naar de hand te zetten. Daar zijn op Youtube en elders op het internet heel wat voorbeelden van te zien.

Het beste is gewoon tegengas geven op forums, youtube, artikelen etc. Hoe meer tegengeluiden, des te meer het publiek ook de andere kant te zien krijgt. De groeiende hoeveelheid positieve reviews, video's, artikelen toont de kracht van het merk. Dat is het unieke van deze tijd. De macht van het grote geld krijgt z'n zin niet meer. Dankzij forums als dit. Het wordt eens tijd.

Tsjonge. Hoeveel bereik denk je dat dit forum heeft ? Het grootste gedeelte van de Tesla rijders in NL kent deze site al niet.
Sentiment is belangrijk. Dat heft z'n effect op potentiële kopers en op werknemers etc.
Q3 wordt superbelangrijk. Met de hakken over de sloot denk ik.
 
//**//Het palennetwerk, de stekkers en de betaalsystemen vormen toch nauwelijks nog een probleem als je naar populaire vakantielanden als Frankrijk, Duitsland, etc. gaat!? //**//

Dat weet ik zo nog niet. Vooral de betaalsystemen zijn nog steeds een ramp.
Hoeveel pasjes heb je nodig om door Europa te rijden?
En als je dan al met eens met een app. zou kunnen laden, gaat het dikwijls alsnog verkeerd omdat je geen lokale bankrekening hebt; of omdat het activeren enkele dagen duurt.
Laatste maal nog vorige maand in Engeland. Hotel gekozen met een laadpaal, toch niet kunnen laden. Géén roaming, bankrekening van m'n dochter geprobeerd welke in Engeland woont... 'over enkele dagen zal uw account geactiveerd worden.' Yeah, great ! Thank you.

Ik heb de afgelopen maanden pakweg 20.000km door Europa gereden, en zoveel problemen gehad met het activeren van laadpalen in andere Europese landen dat ik bij twijfel (dat wil zeggen : als ik op Chargemap geen laadpas zie die in mijn portefeuille zit én al getest is) gewoonweg op zoek ga naar Tesla-DEC's.
 


pff... ik heb afgelopen 15jaar weet van minstens 2 grote multinationals die hetzelfde gedaan hebben; en dat werd door de analysten op gejuich onthaald.

Bij de laatste had ik zelf een opdrachtje gedaan, en kreeg op het einde van het jaar de vraag om 10% (!!) terug te storten.
Het werd héél duidelijk gemaakt dat dit geheel vrijwillig was.... maar dat de relatie zou 'herbekeken' worden indien ik niet zou ingaan op het verzoek.
Ik was zo ontdaan dat ik de aankoper duidelijk heb gemaakt dat ik hen zou helpen door in de toekomst géén enkel factuur meer te sturen.:D

En dan te weten dat de EAT rond de 15% lag !
 
  • Funny
Reactions: HWS and Frank C
Inderdaad, vergeet niet dat je een EV rijd van rondom de 100k. Technisch gezien klopt het ANWB artikel dus niet, maar ergens snap ik het wel.

Een auto van 100k is duur, heel duur en voor heel, heel, heel veel mensen onhaalbaar.

Dus laten we daar vooral mee oppassen.

Zeker, maar de ANWB doet ook gewoon een autotest met een Model S. Ben dan ook bang dat het gewoon onkunde is.
 
Toch niet helemaal waar, volgens mij. De kern van de boodschap klopt wel, maar ze geven de verkeerde redenen. Het palennetwerk, de stekkers en de betaalsystemen vormen toch nauwelijks nog een probleem als je naar populaire vakantielanden als Frankrijk, Duitsland, etc. gaat!? Alleen de vele keren laden (actieradius) en de laadduur maakt de reis voor de meeste EV's vooral een lange saaie zit. Zeker geen avontuur.

Maar dat geld ook voor NL als je met je Leaf naar Maastricht op vakantie wilt en je in Groningen woont...

Het geheel van "palennetwerk, de stekkers en de betaalsystemen" (en type laders) vormt nu juist nog wel een probleem. Voor een brede acceptatie dient EV rijden vergelijkbaar te zijn met traditionele ICE- rijden. In die zin dat je gewoon onbekommerd de weg op kan gaan richting het zuiden, of waar dan ook.. geen planning vooraf etc..

Concreet:
  • betrouwbaar, gestandaardiseerde snellaadinfra (minimaal 100kW, liever nog wat sneller: 120 tot 150) langs de Europese snelwegen (om de pakweg 150 tot 200km), met voldoende oplaadpunten per locatie
  • één betaalsysteem (eenmalig betalen bij aanschaf auto, één pas, of via de aansluitkabel oid)
  • naadloze integratie in de auto-navigatie van de laadpunten (inclusief beschikbaarheid) - van alleen de relevante laadpunt en dus niet het rommeltje dat de I-Pace laat zien
  • een range van reëel minimaal 350 km (ook bij slecht weer)
  • auto die die DC laadsnelheid ook aan kan en tevens voorzien is van een AC lader waarmee je in een nacht de accu ook werkelijk vol kunt krijgen
Vink alle EV's hier maar op af. Blijft voorlopig alleen Tesla over. En eigenijk zie ik niet in dat dat de komende pakweg twee jaar sterk gaat veranderen. Het DeC-netwerk vind ik een fantastische toevoeging, maakt het leven een stuk makkelijker, maar zie het niet 123 als absolute, noodzakelijke voorwaarde op vergelijkbaar niveau als de 5 genoemde.
 
Last edited:
En dit zijn ook de dingen die autojournalisten niet testen.

Precies, omdat ze lui en verwend zijn (worden) en vaak ook gewoon onvoldoende tijd krijgen....Op een enkeling na. Ze gaan niet meer zelf op onderzoek, laten zich al dan niet onbewust "sturen" door de "cadeautjes" van de autoindustrie ...niet onafhankelijk, te veel ouwe jongens krentrebrood zeg maar..
Daarbij, er is sprake van een paradigma-shift.. de auto-wereld van de afgelopen 120 jaar is heel snel aan het veranderen, op meerdere dimensies met een enorme impact op meerdere industrieën.... laten we eerlijk zijn, ik denk dat veel autojournalisten gewoon niet het intellectuele niveau hebben om dat te kunnen vatten...Want wat heb je nu eigenlijk nodig om "autojournalist" te zijn -;)
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Pas op, het duurde bij mij ook een tijd eens ik het spel van kW’s en kWh’s door had en het belang van een driefasige lader in een auto. Maar wat eenfasig en driefasig nu precies betekent en hoe je er meer vermogen uit haalt is me nog niet duidelijk.

Het lijkt me dat het belang van een lader die driefasig aan kan ook niet noodzakelijk gekend is door de ingenieurs, als ik Jaguar en Hyundai mag geloven.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Want wat heb je nu eigenlijk nodig om "autojournalist" te zijn -;)

Hoeveel autojournalisten heb je nodig om een gloeilamp in te draaien? Geen idee, maar kijk eens op de colofon van Autoweek en zie hoeveel mensen je nodig hebt om een autotijdschrift en een website vol te krijgen. Als je dan naar de kwaliteit van de content kijkt, en dan bedoel ik nog niet eens alleen over EV's, dan is dat best triest.
 
Het lijkt me dat het belang van een lader die driefasig aan kan ook niet noodzakelijk gekend is door de ingenieurs, als ik Jaguar en Hyundai mag geloven.
Dat zijn typische voorbeelden van onkunde van specifieke regio- / landeninformatie van de elektrische infrastructuur. Daar hoefde de klassieke auto-industrie in het verleden ook totaal geen rekening mee te houden, dus dat zal de valkuil wel zijn. Er zullen nog wel heel wat meer EV's op de markt komen met dergelijke ontwerpfouten (in de eerste versie die snel opgelost zullen worden hopelijk, maar met de Jaguar kennelijk nog niet op stapel staan).
 
Hmmmm niet heel fijn nieuws, koren op de molen voor de anti-tesla lobby.
Gelukkig gaan de productiecijfers van de M3 wel omhoog. Hopelijk een “1 stap terug en 2 stappen voorwaarts” situatie.
(CNN Money)
Forget the tweets. The real problem at Tesla is the scramble for cash
zoals hier boven gisteren al gezegd : ik heb het zelf twee maal meegemaakt, bij multinationale fabrikanten van "fast moving consumergoods".
En gisteren zijn er berichten verschenen dat dit niet ongebruikelijk is in de automobielindustrie.
Maar ja, als het van Tesla is, is het plots wel wereldnieuws.
 
zoals hier boven gisteren al gezegd : ik heb het zelf twee maal meegemaakt, bij multinationale fabrikanten van "fast moving consumergoods".
En gisteren zijn er berichten verschenen dat dit niet ongebruikelijk is in de automobielindustrie.
Maar ja, als het van Tesla is, is het plots wel wereldnieuws.
Weer een mooi voorbeeld van zelf verzonnen 'nieuws' door de naysayers/shorters. FUD. Gewoon doorademen. Zen.:D
 
zoals hier boven gisteren al gezegd : ik heb het zelf twee maal meegemaakt, bij multinationale fabrikanten van "fast moving consumergoods".
En gisteren zijn er berichten verschenen dat dit niet ongebruikelijk is in de automobielindustrie.
Maar ja, als het van Tesla is, is het plots wel wereldnieuws.

Het gebeurt vaker, maar is het juist? Een deal is een deal en daar past een verzoek om na afloop geld terug te geven niet echt bij. Waar dat wel gebeurt is niet zelden sprake van een fors ongelijke machtsverhouding.
 
Het gebeurt vaker, maar is het juist? Een deal is een deal en daar past een verzoek om na afloop geld terug te geven niet echt bij. Waar dat wel gebeurt is niet zelden sprake van een fors ongelijke machtsverhouding.

dàt is een gans ander verhaal, daar heb ik het ook niet over.
zoals je in de eerdere post kan lezen : toen ik er mee geconfronteerd werd, heb ik de deur dichtgetrokken.

waar het mij om gaat : iedere autofabrikant doet dit.
Zie ook deze post : Wat de andere automerken doen

Maar als Tesla het doet, is het plots héél problematisch.
Waarom is wel duidelijk : first... then... then they fight you.
En het gevecht wordt smeriger met de dag - samen met het stijgen van deze grafiek.
upload_2018-7-24_10-2-40.png

Maar faze 4 is nabij.
 
New Tesla patent points to safer battery packs with damage-isolating energy system
Tesla heeft een patent aangevraagd, naar verluid hebben ze een manier gevonden om het accusysteem nóg veiliger te maken.


Tesla Powerpacks aid Samoa's transition to 100% renewable energy
Het net in Samoa schijnt sinds kort op 100% hernieuwbare energie te draaien en niet langer (deels) op diesel generatoren.
In het net zitten twee accu's van Tesla verwerkt. In het geval van een eiland is dit extra zinvol, gezien er een grote boot speciaal naar dat éne kleine eilandje moet varen om daar de diesel te verkopen. Verhoudingsgewijs wordt er dus heel veel geld en energie bespaard.
"The country imports millions of liters of oil every year, and in 2012, Samoa ended up importing 95 million liters (25 million gallons) of diesel to support its energy grid, particularly after it was ravaged by Cyclone Evan, which damaged the nation’s hydropower plants."