Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Zelfrijdende Tesla rijdt robot omver bij gadgetbeurs Las Vegas | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De vraag is op de Tesla zelf reed daar. De omstandigheden lijken er niet naar dat je daar op de AP rijdt.
Zeer brede weg zonder belijning daar kan de AP sowieso niet mee omgaan en zou ook in het midden gaan rijden en niet langs de zijkant.

Klopt. Tesla is altijd makkelijk media-doelwit vanwege autopilot. 'Men' snapt niet wat dat precies is.

Maar wat ik wel jammer vind is dat de Tesla 'te slecht' nog omgaat met bijna-aanrijdingen.
Eigenlijk zou de auto in de ankers moeten gaan in dergelijke situaties.
Nu een robot, maar zou ook goed een mens + lantaarnpaal kunnen zijn.

Stilstaande objecten is lastig. Maar ook overstekende voetgangers/fietsers ziet ie soms niet.
Langzaam overstekende mensen/objecten worden vaak wel herkend. Maar als dat iets te snel gaat, dan rijdt de auto met kruissnelheid gewoon door.

Kortom zelf blijven opletten. Ook hier dus
 
Klopt. Tesla is altijd makkelijk media-doelwit vanwege autopilot. 'Men' snapt niet wat dat precies is.

Maar wat ik wel jammer vind is dat de Tesla 'te slecht' nog omgaat met bijna-aanrijdingen.
Eigenlijk zou de auto in de ankers moeten gaan in dergelijke situaties.
Nu een robot, maar zou ook goed een mens + lantaarnpaal kunnen zijn.

Stilstaande objecten is lastig. Maar ook overstekende voetgangers/fietsers ziet ie soms niet.
Langzaam overstekende mensen/objecten worden vaak wel herkend. Maar als dat iets te snel gaat, dan rijdt de auto met kruissnelheid gewoon door.

Kortom zelf blijven opletten. Ook hier dus
Jammer, en ook verbazingwekkend, dat je in deze overduidelijke PR stunt trapt.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Inderdaad heel raar filmpje. Lijkt mij allemaal erg vreemd... Die robot lijkt stil te staan en ik kan bijna niet geloven dat een TESLA met AP/FSD daar gewoon overheen rijdt. Dan nog wat dingen. In de tekst wordt gesproken over een bijrijder die niet op tijd ingreep. Raar, ik zou normaal een bestuurder verwachten...

Zou natuurlijk <hoog speculatie gehalte> een FSD test auto geweest kunnen zijn.......
 
Inderdaad heel raar filmpje. Lijkt mij allemaal erg vreemd... Die robot lijkt stil te staan en ik kan bijna niet geloven dat een TESLA met AP/FSD daar gewoon overheen rijdt. Dan nog wat dingen. In de tekst wordt gesproken over een bijrijder die niet op tijd ingreep. Raar, ik zou normaal een bestuurder verwachten...

Zou natuurlijk <hoog speculatie gehalte> een FSD test auto geweest kunnen zijn.......

Dat de auto op een stilstaand object inrijdt is juist hetgeen ik het meest kan voorstellen. Mijn eap 2.5 auto ziet ook stilstaande auto's niet. Die worden pas getoond in het IC zodra ze gaan bewegen. Dus dat ie een stilstaande robot niet ziet verbaast mij niets.
 
Dat de auto op een stilstaand object inrijdt is juist hetgeen ik het meest kan voorstellen. Mijn eap 2.5 auto ziet ook stilstaande auto's niet. Die worden pas getoond in het IC zodra ze gaan bewegen. Dus dat ie een stilstaande robot niet ziet verbaast mij niets.

Ik denk dat je wat de auto weergeeft niet gelijk moet strllen met wat de auto werkelijk waarneemt. Dat hij geen afbeelding van een stilstaandr auto laat zien, wil zeggen dat hij het niet als auto heeft geïdentificeerd maar niet per se dat hij het ‘obstakel’ niet heeft gezien. Verder is het belangrijk om Autopilot niet te verwarren met FSD. Dat werkt anders.
 
Dat de auto op een stilstaand object inrijdt is juist hetgeen ik het meest kan voorstellen. Mijn eap 2.5 auto ziet ook stilstaande auto's niet. Die worden pas getoond in het IC zodra ze gaan bewegen. Dus dat ie een stilstaande robot niet ziet verbaast mij niets.

Geruchten gaan dat dit een PR stunt zou zijn voor de robot. Als je naar de video kijkt, dan zie je de bosjes achter de robot bewegen op het moment dat de robot begint te vallen en links in beeld zie je iets wat op een touw lijkt.
 
  • Love
Reactions: ElecFan
Dat de auto op een stilstaand object inrijdt is juist hetgeen ik het meest kan voorstellen. Mijn eap 2.5 auto ziet ook stilstaande auto's niet. Die worden pas getoond in het IC zodra ze gaan bewegen. Dus dat ie een stilstaande robot niet ziet verbaast mij niets.
Wil dat zeggen dat AP een auto die aan een rood licht voor je stilstaat niet herkend en er vol in zou rijden?
 
Wat ik ervan begrepen heb is het een derde partij die net doet alsof Tesla’s al zelfrijdend zijn.
Wil dat zeggen dat AP een auto die aan een rood licht voor je stilstaat niet herkend en er vol in zou rijden?

Kan gebeuren. Het is helaas eigen aan de radartechniek. Hopelijk kan Tesla dit verder verbeteren met de camera's. Einddoel zou zijn om enkel op camera's te kunnen rijden (zoals mensen met ogen dat ook kunnen).
 
Wil dat zeggen dat AP een auto die aan een rood licht voor je stilstaat niet herkend en er vol in zou rijden?

Ja, zie de voorbeelden "Tesla fire truck" op Google. Nou is een rood stoplicht net een beetje anders.
Als je namelijk langzaam op dat voertuig toe rijdt dan zullen de parkeersensoren het voertuig detecteren en zal Autopilot netjes voor het voertuig stoppen.

Ook herkend de auto het stilstaande voertuig wanneer het hem eerder heeft gedecteerd toen hij nog reed (en je niet te ver van de voorligger afgedreven bent).

Maar als jij op de snelweg rijdt en er staat een auto al een tijdje stil midden op de rijbaan dan gaat de Tesla er vol in. Misschien dat ie nog een noodstop maakt op het laatste moment, maar dan heb je wel schade.
 
Ja, zie de voorbeelden "Tesla fire truck" op Google. Nou is een rood stoplicht net een beetje anders.
Als je namelijk langzaam op dat voertuig toe rijdt dan zullen de parkeersensoren het voertuig detecteren en zal Autopilot netjes voor het voertuig stoppen.

Ook herkend de auto het stilstaande voertuig wanneer het hem eerder heeft gedecteerd toen hij nog reed (en je niet te ver van de voorligger afgedreven bent).

Maar als jij op de snelweg rijdt en er staat een auto al een tijdje stil midden op de rijbaan dan gaat de Tesla er vol in. Misschien dat ie nog een noodstop maakt op het laatste moment, maar dan heb je wel schade.

Over welke ap versie praten we hier?
Ik heb meerdere malen op ap1 gereden waarbij ik naar een stilstaande auto toe reed. Vooral op 80 km wegen. Deze auto’s had ik niet eerder gevolgd en toch minderde de ap op tijd snelheid en remde af tot stilstand.
 
Over welke ap versie praten we hier?
Ik heb meerdere malen op ap1 gereden waarbij ik naar een stilstaande auto toe reed. Vooral op 80 km wegen. Deze auto’s had ik niet eerder gevolgd en toch minderde de ap op tijd snelheid en remde af tot stilstand.
Zolang het er als een auto uit ziet lukt het nog denk ik, zeker aan 80km/u. Maar een aanhangwagen, pijlwagen, e.d. lukt niet. Mss dat een brandweerwagen ook nog onder die categorie valt.
 
Euh heren: https://electrek.co/2019/01/08/tesla-crash-robot-pr-stunt-media/

spoiler:
upload_2019-1-9_10-4-48.png


Dat stuk touw is echt lachen
 
Zolang het er als een auto uit ziet lukt het nog denk ik, zeker aan 80km/u. Maar een aanhangwagen, pijlwagen, e.d. lukt niet. Mss dat een brandweerwagen ook nog onder die categorie valt.

Volgens de handleiding herkent hij alleen obstakels als het snelheidsverschil kleiner is dan 80km/u.
Kom je met 120km/u op een stilstaande file aan dan loop je de kans dat hij er vol in gaat bij een verschil van minder dan 80km/u gaat het eigenlijk altijd goed.
 
Dat de auto op een stilstaand object inrijdt is juist hetgeen ik het meest kan voorstellen. Mijn eap 2.5 auto ziet ook stilstaande auto's niet. Die worden pas getoond in het IC zodra ze gaan bewegen. Dus dat ie een stilstaande robot niet ziet verbaast mij niets.

2018 Automated Driving Tests | Euro NCAP

Dat AP geen stilstaande objecten zou detecteren heb ik vaker gelezen. Ik begrijp het alleen niet helemaal. Inparkeren en SUMMON doen dat wel en ook in bovenstaande link blijkt dat AP op tijd ingrijpt. Ik weet niet wat de waarheid is, ben confused :)
 
Inparkeren en SUMMON doen dat wel en ook in bovenstaande link blijkt dat AP op tijd ingrijpt. Ik weet niet wat de waarheid is, ben confused :)

Inparkeren en SUMMON gaan uit van de radardetectie om objecten te detecteren. Dat werkt leuk bij <15 km/h. Niet als je 130 op de snelweg rijdt. Tegen de tijd dat die radar wat heeft opgemerkt ben je al gefuseerd met de stilstaande brandweerauto die daar toevallig stond.

In die test gaat het inderdaad wel goed, dat verbaast mij. Er zijn toch genoeg ongelukken geweest :)
 
Last edited:
2018 Automated Driving Tests | Euro NCAP

Dat AP geen stilstaande objecten zou detecteren heb ik vaker gelezen. Ik begrijp het alleen niet helemaal. Inparkeren en SUMMON doen dat wel en ook in bovenstaande link blijkt dat AP op tijd ingrijpt. Ik weet niet wat de waarheid is, ben confused :)

Je ziet dat het mis gaat bij een snelheid van meer dan 80, in dit geval 90, en een plotseling stilstaand voertuig.
Laatste test met de Tesla. Dat doet hij op de radar maar om te voorkomen dat hij steeds op de rem springt voor fout reflectie van een hobbeltje in de weg filteren ze snelheidsverschillen dit groter zijn dan verwacht uit.

Bij summon werkt hij met de ultrasoon sensoren. Die uiterst precies zijn maar het bereik is slechts een paar meter en dat is te weinig voor op de snelweg.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Inparkeren en SUMMON gaan uit van de radardetectie om objecten te detecteren. Dat werkt leuk bij <15 km/h. Niet als je 130 op de snelweg rijdt. Tegen de tijd dat die radar wat heeft opgemerkt ben je al gefuseerd met de stilstaande brandweerauto die daar toevallig stond.

In die test gaat het inderdaad wel goed, dat verbaast mij. Er zijn toch genoeg ongelukken geweest :)

Joh onze hele defensie, inclusief de F16's, vertrouwt op radar.
 
  • Like
Reactions: horta and PaulusdB