Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Cora van Nieuwenhuizen stelt vanmiddag bij BNR nationale autoshow al een belasting voor om ev’s aan te pakken omdat die nu geen accijns betalen. Wouter reageert hierop: Maar die mensen rijden milieuvriendelijk rond. Ongeveer rond minuut 29 van de uitzending. Zelfrijdend komt ook nog even aan bod.
 
omdat die nu geen accijns betalen
Tja, "de vervuiler betaalt", dacht ik, en niet "de niet-vervuiler subsidieert de vervuiler". Als ze de diesels en zelfs benzinewagens echt gingen taxeren voor alle kosten die ze de huidige en volgende generaties in de schoot werpen, dan zouden de accijnzen er wel anders uitzien.
 
  • Like
Reactions: Jooop
Zoiets?
 

Attachments

  • 81115391-8907-458C-9859-C7670016803C.jpeg
    81115391-8907-458C-9859-C7670016803C.jpeg
    622.4 KB · Views: 49
  • Funny
Reactions: MaH
Cora van Nieuwenhuizen stelt vanmiddag bij BNR nationale autoshow al een belasting voor om ev’s aan te pakken omdat die nu geen accijns betalen. Wouter reageert hierop: Maar die mensen rijden milieuvriendelijk rond. Ongeveer rond minuut 29 van de uitzending. Zelfrijdend komt ook nog even aan bod.
Dankzij het consumententarief in de energieheffing op elektriciteit zit daar procentueel zelfs meer belasting op dan op benzine en diesel.
Blijkbaar gebruiken we er volgens de minister niet genoeg van.
Maar niets wat een kilometerheffing, verhoogde MRB en extra BPM niet kunnen verhelpen.
 
  • Like
Reactions: Jooop and Bas.
Cora van Nieuwenhuizen stelt vanmiddag bij BNR nationale autoshow al een belasting voor om ev’s aan te pakken omdat die nu geen accijns betalen. Wouter reageert hierop: Maar die mensen rijden milieuvriendelijk rond. Ongeveer rond minuut 29 van de uitzending. Zelfrijdend komt ook nog even aan bod.

De energiebelasting op elektriciteit is feitelijk niets anders en ook relatief gezien groter!

Maar het geeft eens temeer aan dat overheden onbetrouwbaar zijn en continu op zoek zijn naar manieren om de burgers geld uit de zak te kloppen.
 
De energiebelasting op elektriciteit is feitelijk niets anders en ook relatief gezien groter!

Maar het geeft eens temeer aan dat overheden onbetrouwbaar zijn en continu op zoek zijn naar manieren om de burgers geld uit de zak te kloppen.
Probleem wat ze natuurlijk ook wel beginnen te zien is dat je over €1000,- elektra nooit zoveel belasting int dan over €4000,- benzine. En de energiebelasting gaat als subsidie naar de grote zonnepanelen projecten die tot 10,5 cent per kWh ontvangen.
 
Probleem wat ze natuurlijk ook wel beginnen te zien is dat je over €1000,- elektra nooit zoveel belasting int dan over €4000,- benzine. En de energiebelasting gaat als subsidie naar de grote zonnepanelen projecten die tot 10,5 cent per kWh ontvangen.

En de energiebelasting boven een verbruik van 50.000kwh is bijna nul. Dat houdt in dat alle geladen EV kWh’s bij bedrijven nagenoeg onbelast zijn. Ook bij fastned, Sucs en dergelijke.
 
Zoals ook bij mij met een verbruik van 20.000kwh. Boven de 10k is de belasting de helft. Daarom ook nog maar even geen solar op mijn dak.
off topic
Klopt, bij veel bedrijven zijn zonnepanelen niet interessant als ze kleinverbruiker zijn (max 3*80A aansluiting) en meer dan 50.000kwh per jaar verbruiken. Terugverdientijd is dan 3 keer zo lang als bij een woonhuis, uitgezonderd eventuele subsidies.
 
Zoals ook bij mij met een verbruik van 20.000kwh. Boven de 10k is de belasting de helft. Daarom ook nog maar even geen solar op mijn dak.
Inderdaad. Ik had al solar, maar nu met twee EVs op de oprit heb ik de business case voor die panelen wel een beetje om zeep geholpen :(

Doet me denken aan een discussie die ik eerder eens op social media met iemand heb gevoerd. Die persoon schreef in het ene draadje dat hij vrijwel gratis reed omdat hij zonnepanelen had. En in het andere draadje schreef hij hoe kort de terugverdientijd van zijn panelen wel niet was.

Geprobeerd hem uit te leggen dat het of het één of het ander was. Maar niet allebei. Zijn laatste "bijdrage" aan de discussie was zo'n beetje: "Dat zal allemaal wel, maar ik kies er voor om het wel zo te zien.". Tsja, dat mag natuurlijk :D
 
  • Like
Reactions: Bas.
En de energiebelasting boven een verbruik van 50.000kwh is bijna nul. Dat houdt in dat alle geladen EV kWh’s bij bedrijven nagenoeg onbelast zijn. Ook bij fastned, Sucs en dergelijke.
Dat eerste is een feit. Maar dat tweede, is dat een aanname of een feit? Weet je bv. zeker dat laadpalen bij bedrijven niet als aparte aansluiting worden behandeld?

(en dan heb ik het even over hoe het officieel zou moeten)

https://www.pelsrijcken.nl/sites/de...baljon_nter_juridische_aspecten_laadpalen.pdf, artikel 4.2 zegt:

Gegeven de definitie van aansluiting in de E-wet is van belang of een laadpaal een zelfstandige onroerende zaak in de zin van art. 16 Wet waardering onroerende zaken (hierna: Wet WOZ) vormt wanneer deze is verbonden met een installatie in een gebouw, dat op zijn beurt op het net is aangesloten. Art. 16 Wet WOZ onderscheidt vijf categoriën onroerende zaken. Voor de kwalificatie van een laadpaal zijn feitelijk twee van die categoriën van belang: ten eerste die van de gebouwde eigendommen die zelfstandige onroerende zaken vormen (geïsoleerde laadpaal) en ten tweede die van een samenstel van twee gebouwde eigendommen (het gebouw en de laadpaal). Van een zelfstandige onroerende zaak is sprake wanneer (een gedeelte van) een onroerende zaak blijkens zijn indeling bestemd is om als een afzonderlijk geheel te worden gebruikt.25 Van een samenstel is sprake wanneer de gebouwde eigendommen in gebruik zijn bij dezelfde belastingplichtige en die, naar de omstandigheden beoordeeld, bij elkaar horen.26 In deze definitie is derhalve niet van belang wie de eigenaar in civielrechtelijke zin is, maar of dezelfde belastingplichtige gebruik maakt van de eigendommen. Ingeval de laadpaal alleen wordt gebruikt door de gebruiker van het huis of gebouw waar deze mee verbonden is, zal er sprake zijn van een samenstel en dus één aansluiting. Indien er meerdere belastingplichtigen gebruiker van een laadpaal zijn, zou die volgens art. 16 Wet WOZ als een zelfstandige onroerende zaak kwalificeren. Vertaald naar de definitie van aansluiting in de E-wet zou die laadpaal dus beschikken over een aparte aansluiting op het net. In de private sfeer zal de laadpaal veelal een samenstel vormen met het huis waarmee de laadpaal is verbonden en als gevolg geen aparte aansluiting hebben. In de semi-private sfeer zal de laadpaal sneller als zelfstandige onroerende zaak kunnen worden aangemerkt, omdat er meerdere gebruikers van de laadpaal zijn.

Ik weet niet hoe het precies zit, maar zou dit niet kunnen betekenen dat laadpalen bij FastNed ieder voor zich 'bekeken' worden?
 
Last edited:
Dat eerste is een feit. Maar dat tweede, is dat een aanname of een feit? Weet je bv. zeker dat laadpalen bij bedrijven niet als aparte aansluiting worden behandeld?

(en dan heb ik het even over hoe het officieel zou moeten)

https://www.pelsrijcken.nl/sites/de...baljon_nter_juridische_aspecten_laadpalen.pdf, artikel 4.2 zegt:

Gegeven de definitie van aansluiting in de E-wet is van belang of een laadpaal een zelfstandige onroerende zaak in de zin van art. 16 Wet waardering onroerende zaken (hierna: Wet WOZ) vormt wanneer deze is verbonden met een installatie in een gebouw, dat op zijn beurt op het net is aangesloten. Art. 16 Wet WOZ onderscheidt vijf categoriën onroerende zaken. Voor de kwalificatie van een laadpaal zijn feitelijk twee van die categoriën van belang: ten eerste die van de gebouwde eigendommen die zelfstandige onroerende zaken vormen (geïsoleerde laadpaal) en ten tweede die van een samenstel van twee gebouwde eigendommen (het gebouw en de laadpaal). Van een zelfstandige onroerende zaak is sprake wanneer (een gedeelte van) een onroerende zaak blijkens zijn indeling bestemd is om als een afzonderlijk geheel te worden gebruikt.25 Van een samenstel is sprake wanneer de gebouwde eigendommen in gebruik zijn bij dezelfde belastingplichtige en die, naar de omstandigheden beoordeeld, bij elkaar horen.26 In deze definitie is derhalve niet van belang wie de eigenaar in civielrechtelijke zin is, maar of dezelfde belastingplichtige gebruik maakt van de eigendommen. Ingeval de laadpaal alleen wordt gebruikt door de gebruiker van het huis of gebouw waar deze mee verbonden is, zal er sprake zijn van een samenstel en dus één aansluiting. Indien er meerdere belastingplichtigen gebruiker van een laadpaal zijn, zou die volgens art. 16 Wet WOZ als een zelfstandige onroerende zaak kwalificeren. Vertaald naar de definitie van aansluiting in de E-wet zou die laadpaal dus beschikken over een aparte aansluiting op het net. In de private sfeer zal de laadpaal veelal een samenstel vormen met het huis waarmee de laadpaal is verbonden en als gevolg geen aparte aansluiting hebben. In de semi-private sfeer zal de laadpaal sneller als zelfstandige onroerende zaak kunnen worden aangemerkt, omdat er meerdere gebruikers van de laadpaal zijn.

Ik weet niet hoe het precies zit, maar zou dit niet kunnen betekenen dat laadpalen bij FastNed ieder voor zich 'bekeken' worden?
Als meerdere laadpalen achter 1 meter zitten heb je gewoon grootverbruik. Dat Fastned er 5 of 10 kabels uit laat komen zal het verschil niet maken. Zo ook bij Tesla. Daar zitten echt geen 24 meters tussen.
 
Als meerdere laadpalen achter 1 meter zitten heb je gewoon grootverbruik. Dat Fastned er 5 of 10 kabels uit laat komen zal het verschil niet maken. Zo ook bij Tesla. Daar zitten echt geen 24 meters tussen.
Als Tesla en FastNed dat mogen, mag ik dan ook meerdere palen op mijn oprit zetten en mijn goedkope stroom (want > 10.000 kWh) als dure stroom doorverkopen? Of een draadje naar het huis van de buren leggen en mijn stroom aan hen doorverkopen?

Het (stukje uit het) artikel dat ik postte heeft het over "meerdere gebruikers".

Ook hier dus mijn vraag: is dat een aanname of een feit? ;)