Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad. Ik had al solar, maar nu met twee EVs op de oprit heb ik de business case voor die panelen wel een beetje om zeep geholpen :(

Doet me denken aan een discussie die ik eerder eens op social media met iemand heb gevoerd. Die persoon schreef in het ene draadje dat hij vrijwel gratis reed omdat hij zonnepanelen had. En in het andere draadje schreef hij hoe kort de terugverdientijd van zijn panelen wel niet was.

Geprobeerd hem uit te leggen dat het of het één of het ander was. Maar niet allebei. Zijn laatste "bijdrage" aan de discussie was zo'n beetje: "Dat zal allemaal wel, maar ik kies er voor om het wel zo te zien.". Tsja, dat mag natuurlijk :D
Nou... Het is toch echt niet het een of het ander. Ik heb zonnepanelen zelf geïnstalleerd. Daarmee verdien ik die op mijn energieverbruik in ca 3 jaar terug. Daarna :p laadt ik bijna gratis...
 
  • Like
Reactions: Superendo
Als Tesla en FastNed dat mogen, mag ik dan ook meerdere palen op mijn oprit zetten en mijn goedkope stroom (want > 10.000 kWh) als dure stroom doorverkopen?

Geen probleem denk ik. Neerzetten die laadpalen!

Of een draadje naar het huis van de buren leggen en mijn stroom aan hen doorverkopen?

Dat zal niet volgens de regels zijn.

Het (stukje uit het) artikel dat ik postte heeft het over "meerdere gebruikers".

Ook hier dus mijn vraag: is dat een aanname of een feit? ;)
 
Dat eerste: En de energiebelasting boven een verbruik van 50.000kwh is bijna nul.
Dat tweede: Dat houdt in dat alle geladen EV kWh’s bij bedrijven nagenoeg onbelast zijn.
Niet correct.
-tot een verbruik van 10.000 betaal je belasting
-daarna betaal je vanaf 10.000 tot 50.000 minder belasting
-Over het verbruik boven 50.000 betaal je bijna geen belasting

Het is dus niet zo dat als je verbruik boven 50K komt dat je belasting dan over het volledige verbruik nihil wordt.
 
Cora van Nieuwenhuizen stelt vanmiddag bij BNR nationale autoshow al een belasting voor om ev’s aan te pakken omdat die nu geen accijns betalen.
Ik begrijp het probleem wel, maar daar is een veel simpelere en eerlijker oplossing voor. Introduceer een nieuwe extra belasting voor ALLE auto's. In het begin is die zeer laag, enkel ter compensatie van de verloren accijnzen door elektrische auto's. 10 Miljoen minder accijnzen binnen gekregen? 10 miljoen verdeeld over alle auto's is een euro per auto of zo. Na enkele jaren, naarmate er meer en meer accijnzen gemist worden, gaat die belasting langzaam omhoog. Uiteindelijk, als bijna iedereen elektrisch rijdt, betaalt iedereen zo veel belasting als ze vroeger op hun brandstof betaalden. Maar de paar mensen die dan nog met brandstof rijden, betalen natuurlijk het dubbele want de accijnzen op brandstof blijven bestaan.

Mooi opgelost toch? Het voordeel van elektrische auto's blijft identiek, ze worden niet afgestraft omdat ze milieuvriendelijk zijn, maar toch wordt het inkomstenprobleem opgelost.

De bewuste belasting kan natuurlijk op allerlei manieren, met kilometerheffing of zo bijvoorbeeld. Maar je gaat electrische auto's toch niet meer belasten dan brandstofauto's, dat is te gek voor woorden.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Als Tesla en FastNed dat mogen, mag ik dan ook meerdere palen op mijn oprit zetten en mijn goedkope stroom (want > 10.000 kWh) als dure stroom doorverkopen? Of een draadje naar het huis van de buren leggen en mijn stroom aan hen doorverkopen?

Het (stukje uit het) artikel dat ik postte heeft het over "meerdere gebruikers".

Ook hier dus mijn vraag: is dat een aanname of een feit? ;)
ja dat mag zolang het achter 1 meter zit. Ik heb zelf een situatie met 2 meters en 2ean codes in 2 aanlsuitende panden. Ik heb de panden doorgerbroken en nu betalen we maar 1 keer de Energiebelasting. Het moet dan wel om 1 woz object gaan.
Zoals bijvoorbeeld ook bij appartementencomplexen die onder 1 woz vallen en 1 meter hebben.
 
vermoeiende discussie zo.
Er zullen inderdaad bedrijven zijn die minder dan 10.000kwh op jaarbasis verstoken. Maar bij die bedrijven zullen dan ook niet echt heel veel activiteiten uitgevoerd worden of die hebben heel veel zonnepanelen of iets dergelijks.

Er zijn veel kleine ondernemers die Tesla rijden. Sowieso, dat verhaal van alle Tesla’s die opgeladen worden op de zaak doen dat zonder energiebelasting gaat snel genoeg weer een argument worden van de anti-ev brigade.

Ik durf aan dat een ruime minderheid structureel geladen wordt waar >50.000 kWh per meter wordt verbruikt.
 
Als Tesla en FastNed dat mogen, mag ik dan ook meerdere palen op mijn oprit zetten en mijn goedkope stroom (want > 10.000 kWh) als dure stroom doorverkopen? Of een draadje naar het huis van de buren leggen en mijn stroom aan hen doorverkopen?

Meerdere palen op je oprit mag naar mijn weten wel, mits je je dan aan de belastingregels houdt. Dat zal betekenen dat je die hobby via een eenmanszaakje moet gaan doen en dus ook BTW heffen en afdragen. Hoewel ik mij kan voorstellen dat je problemen krijgt met je bestemmingsplan, parkeerbeleid en weet ik veel wat meer ;)

Stroom aan je buren leveren mag niet, want je mag geen energie leveren aan kleinverbruikers (tot 3x80A) over een _vaste_ aansluiting op het net. Een laadpaal is geen vaste aansluiting.
 
ja dat mag zolang het achter 1 meter zit. Ik heb zelf een situatie met 2 meters en 2ean codes in 2 aanlsuitende panden. Ik heb de panden doorgerbroken en nu betalen we maar 1 keer de Energiebelasting. Het moet dan wel om 1 woz object gaan.
En dat spreekt bijna voor zich. En gebruik je die stroom allemaal zelf? Of verkoop je die stroom, zoals Tesla en FastNed, aan anderen? Want dat is wel heel wat anders.


Zoals bijvoorbeeld ook bij appartementencomplexen die onder 1 woz vallen en 1 meter hebben.
Dus jij zegt dat mensen in een appartementencomplex die gezamenlijk 100.000 kWh verbruiken over de helft van hun gezamenlijke afname vrijwel geen energiebelasting betalen?
 
Last edited: