You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Helemaal mee eens, alleen in dit soort situaties is vaak de meeste aandacht gericht op Tesla.Hoe dan ook een gevalletje: bestuurder moet altijd opletten.
Klopt, maar wordt dat ook niet een beetje door Tesla zelf uitgelokt? Passief door de naam Autopilot en actief door te verkondigen dat hun systeem zo ontzettend goed is? Dit is geen goed voorbeeld van een auto met anti-botsingstechnologie. Ik begrijp dat die technologie zeker niet idiot-proof is, maar het wordt wel zo in de markt gezet.Helemaal mee eens, alleen in dit soort situaties is vaak de meeste aandacht gericht op Tesla.
een boot heeft autopilot (is zelfs de algemene term ervoor)Klopt, maar wordt dat ook niet een beetje door Tesla zelf uitgelokt? Passief door de naam Autopilot en actief door te verkondigen dat hun systeem zo ontzettend goed is? Dit is geen goed voorbeeld van een auto met anti-botsingstechnologie. Ik begrijp dat die technologie zeker niet idiot-proof is, maar het wordt wel zo in de markt gezet.
Om de autopilot in pakweg een 737 te gebruiken moet je overigens redelijk wat studeren, en de limitaties begrijpen. Het herkent namelijk geen hindernissen of objecten, enkel koers en hoe snel je wil dalen of stijgen. Tezamen met een Flight Management System kan je dan viapunten programmeren en kan de autopilot automatisch wisselen naar het volgende viapunt.in de vliegthuig industrie is ook de term autopilot algemeen bekend.
Een 737 kan volgens mij prima volledig zelfstandig opstijgen en landen hoor. Hindernissen herkennen zal inderdaad wat lastiger zijn.Om de autopilot in pakweg een 737 te gebruiken moet je overigens redelijk wat studeren, en de limitaties begrijpen. Het herkent namelijk geen hindernissen of objecten, enkel koers en hoe snel je wil dalen of stijgen. Tezamen met een Flight Management System kan je dan viapunten programmeren en kan de autopilot automatisch wisselen naar het volgende viapunt.
In dat opzicht is het gebruik van de naam "autopilot" in een Tesla toepasselijk, of als je vind dat "autopilot" betekent dat het ding autonoom zelf kan sturen met rekening te houden met objecten, ontoepasselijk in de luchtvaart.
Door simpelweg 1 hendeltje aan het stuur?Een 737 kan volgens mij prima volledig zelfstandig opstijgen en landen hoor.
Nee hoor: "Hey Google, fly this plane to Luton"Door simpelweg 1 hendeltje aan het stuur?
Er is wel iets meer dan 1 hendeltje voor nodig, maar de luchtvaart is dan ook wel iets complexer dan een auto.Door simpelweg 1 hendeltje aan het stuur?
Navigatie op basis van cameras en lijntjes is inderdaad niet van toepassing in een vliegtuig. Daar wordt meer gebruik gemaakt van grondbakens, hoogte, snelheid, hellingshoek, richting, etc etc. Neemt niet weg dat het na het instellen van de juiste gegevens volledig geautomatiseerd kan plaatsvinden.Ik weet dat vliegtuigen automatisch kunnen opstijgen en landen, maar er is weinig automagisch aan: navigatie gebeurt niet op basis van camera's die lijntjes herkennen, maar op basis van GPS-coordinaten en radiobakens die de piloten op voorhand in de FMS moeten selecteren. Vergelijk het met dat je in je Tesla elke afslag op voorhand moet inprogrammeren en je Tesla dan op GPS-coordinaten en radiobakens zijn locatie gaat bepalen.
Overigens is de technologie naar waar je verwijst gecertifieerd voor GPS CAT I landingen terwijl de huidige radiobakens tot CAT III doen. Een zichtbaarheid van de landingsbaan van minimum 550 meter is vereist.
Instrument landing system - Wikipedia
Nu, ik haal het voorbeeld van "autopilot" in de luchtvaart aan als voorbeeld dat "autopilot" niet betekent dat het ding alles zelf kan.
Misschien wel handig als je de titel volledig quote
Bestuurder botst met everzwijn: Tesla neemt controle over en vermijdt erger
Bakker Kenneth Van Hoesen vertrok zaterdagochtend naar zijn bakkerij toen hij aan de Kazernelaan in Helchteren moest uitwijken voor een overstekend everzwijn. De Tesla ging aan het slippen, en het dier ging op de loop. Uitzonderlijk zijn de vier camera’s van de wagen die alles op beeld vastlegden, vooral hoe het voertuig de controle behoudt.
De omgeving van de Kazernelaan heeft de laatste tijd weer last van everzwijnen en dat mocht bakker Kenneth Van Hoesen aan den lijve ondervinden. Toen hij zaterdagochtend om 4.10 uur richting de bakkerij reed, dook er plots een everzwijn op vanuit de struiken.
Kenneth trok in een reflex aan zijn stuur om een aanrijding te vermijden, maar het beest botste op de zijkant van de wagen. Van het everzwijn geen spoor meer, enkel wat achtergebleven haren aan de achterste velg. Maar de Tesla Model 3 liet zich vooral van zijn sterkste kant zien.
Tollen
“Ik heb inderdaad aan mijn stuur getrokken, maar de wagen koos meteen na de klap weer het juiste baanvak. Alles is langs vier zijdes gefilmd. Het is zeer duidelijk zichtbaar hoe de wagen het na mijn reflex overneemt. Je voelde het stuur echt tegenwerken en draaien. Blijkbaar geeft die vanzelf meer kracht en afremming aan de banden op het moment dat die iets fout voelt.”
De Kazernelaan wordt al langer geteisterd door everzwijnen. En Kenneth maakte zelfs nog al eens een aanrijding mee met een gewone auto. “Toen ging de wagen aan het tollen, volledig rond zijn as. Ik ben dankbaar dat het nu meeviel en dat de schade beperkt is gebleven.”
Belangrijk te noteren is dat de autopilot van vliegtuigen enkel navigeert op die GPS coordinaten en radiobakens, en voor elk scenario waarbij er een risico kan gegenereerd worden door omgeving of andere vliegtuigen, het andere systemen zijn die de piloot verwittigen dat zijn aandacht nodig is om indien nodig over te nemen. Een autopilot van een vliegtuig gaat bijvoorbeeld niet automatisch vertragen als ie een ander vliegtuig nadert.
Ik begrijp dat consumenten verwart kunnen worden door de term "autopilot" in de auto, maar dat ligt eerder omdat ze de beperkingen van autopilot in vliegtuigen niet kennen en de term "autopilot" in de luchtvaart ook eigenlijk niets meer is dan een "cruise control + auto steer" met een navigatiecomputer voor de meeste lijnvliegtuigen.
Ik was ook erg benieuwd en ben even snel gaan kijken: Model 3 standard plus: 43990Duitsland verdubbelt aanschafsubsidie EV: tot 9.000 euro korting - Autoblog.nl
9000 euro subsidie op auto's tot 45.000 euro, ik denk dat Tesla de Model 3 snel goedkoper gaat maken....