Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Helemaal mee eens, alleen in dit soort situaties is vaak de meeste aandacht gericht op Tesla.
Klopt, maar wordt dat ook niet een beetje door Tesla zelf uitgelokt? Passief door de naam Autopilot en actief door te verkondigen dat hun systeem zo ontzettend goed is? Dit is geen goed voorbeeld van een auto met anti-botsingstechnologie. Ik begrijp dat die technologie zeker niet idiot-proof is, maar het wordt wel zo in de markt gezet.
 
Klopt, maar wordt dat ook niet een beetje door Tesla zelf uitgelokt? Passief door de naam Autopilot en actief door te verkondigen dat hun systeem zo ontzettend goed is? Dit is geen goed voorbeeld van een auto met anti-botsingstechnologie. Ik begrijp dat die technologie zeker niet idiot-proof is, maar het wordt wel zo in de markt gezet.
een boot heeft autopilot (is zelfs de algemene term ervoor)
een ruimteship gaat volledig autonoom de lucht in, en koppelt autonoom aan de ISS (weet niet of dit autopilot heet maar gaat wel zonder input van bestuurder)
in de vliegthuig industrie is ook de term autopilot algemeen bekend.

why on earth zou Tesla niet de term autopilot gebruiken?!
 
  • Like
Reactions: Hbrink
in de vliegthuig industrie is ook de term autopilot algemeen bekend.
Om de autopilot in pakweg een 737 te gebruiken moet je overigens redelijk wat studeren, en de limitaties begrijpen. Het herkent namelijk geen hindernissen of objecten, enkel koers en hoe snel je wil dalen of stijgen. Tezamen met een Flight Management System kan je dan viapunten programmeren en kan de autopilot automatisch wisselen naar het volgende viapunt.

In dat opzicht is het gebruik van de naam "autopilot" in een Tesla toepasselijk, of als je vind dat "autopilot" betekent dat het ding autonoom zelf kan sturen met rekening te houden met objecten, ontoepasselijk in de luchtvaart.
 
Om de autopilot in pakweg een 737 te gebruiken moet je overigens redelijk wat studeren, en de limitaties begrijpen. Het herkent namelijk geen hindernissen of objecten, enkel koers en hoe snel je wil dalen of stijgen. Tezamen met een Flight Management System kan je dan viapunten programmeren en kan de autopilot automatisch wisselen naar het volgende viapunt.

In dat opzicht is het gebruik van de naam "autopilot" in een Tesla toepasselijk, of als je vind dat "autopilot" betekent dat het ding autonoom zelf kan sturen met rekening te houden met objecten, ontoepasselijk in de luchtvaart.
Een 737 kan volgens mij prima volledig zelfstandig opstijgen en landen hoor. Hindernissen herkennen zal inderdaad wat lastiger zijn.
 
Door simpelweg 1 hendeltje aan het stuur?
Er is wel iets meer dan 1 hendeltje voor nodig, maar de luchtvaart is dan ook wel iets complexer dan een auto.
Honeywell is al heel lang met deze techniek bezig en zij kunnen veel meer dan je denkt.

https://aerospace.honeywell.com/con...0-000-SmartPathPrecisionLandingSystem-bro.pdf

Boeing Honeywell Uninterruptible Autopilot - Wikipedia

Can planes land by themselves? A look at aircraft automatic landings. | FlightDeckFriend.com
 
Ik weet dat vliegtuigen automatisch kunnen opstijgen en landen, maar er is weinig automagisch aan: navigatie gebeurt niet op basis van camera's die lijntjes herkennen, maar op basis van GPS-coordinaten en radiobakens die de piloten op voorhand in de FMS moeten selecteren. Vergelijk het met dat je in je Tesla elke afslag op voorhand moet inprogrammeren en je Tesla dan op GPS-coordinaten en radiobakens zijn locatie gaat bepalen.

Overigens is de technologie naar waar je verwijst gecertifieerd voor GPS CAT I landingen terwijl de huidige radiobakens tot CAT III doen. Een zichtbaarheid van de landingsbaan van minimum 550 meter is vereist.

Instrument landing system - Wikipedia

Nu, ik haal het voorbeeld van "autopilot" in de luchtvaart aan als voorbeeld dat "autopilot" niet betekent dat het ding alles zelf kan.
 
Ik weet dat vliegtuigen automatisch kunnen opstijgen en landen, maar er is weinig automagisch aan: navigatie gebeurt niet op basis van camera's die lijntjes herkennen, maar op basis van GPS-coordinaten en radiobakens die de piloten op voorhand in de FMS moeten selecteren. Vergelijk het met dat je in je Tesla elke afslag op voorhand moet inprogrammeren en je Tesla dan op GPS-coordinaten en radiobakens zijn locatie gaat bepalen.

Overigens is de technologie naar waar je verwijst gecertifieerd voor GPS CAT I landingen terwijl de huidige radiobakens tot CAT III doen. Een zichtbaarheid van de landingsbaan van minimum 550 meter is vereist.

Instrument landing system - Wikipedia

Nu, ik haal het voorbeeld van "autopilot" in de luchtvaart aan als voorbeeld dat "autopilot" niet betekent dat het ding alles zelf kan.
Navigatie op basis van cameras en lijntjes is inderdaad niet van toepassing in een vliegtuig. Daar wordt meer gebruik gemaakt van grondbakens, hoogte, snelheid, hellingshoek, richting, etc etc. Neemt niet weg dat het na het instellen van de juiste gegevens volledig geautomatiseerd kan plaatsvinden.
Voor CAT I is inderdaad een minimum zicht van toepassing, maar de Honeywell systemen in bv de Boeing zijn in staat om bij 0 zicht te kunnen landen. Ook in de luchtvaart kunnen de systemen overigens vaak veel meer dan de regelgeving toelaat, hetzelfde waar Tesla soms tegenaan loopt.
Overigens is dit ook wel een leuk artikel met info over autoland voor vliegtuigen.
Autoland - Wikipedia
 
Belangrijk te noteren is dat de autopilot van vliegtuigen enkel navigeert op die GPS coordinaten en radiobakens, en voor elk scenario waarbij er een risico kan gegenereerd worden door omgeving of andere vliegtuigen, het andere systemen zijn die de piloot verwittigen dat zijn aandacht nodig is om indien nodig over te nemen. Een autopilot van een vliegtuig gaat bijvoorbeeld niet automatisch vertragen als ie een ander vliegtuig nadert.

Ik begrijp dat consumenten verwart kunnen worden door de term "autopilot" in de auto, maar dat ligt eerder omdat ze de beperkingen van autopilot in vliegtuigen niet kennen en de term "autopilot" in de luchtvaart ook eigenlijk niets meer is dan een "cruise control + auto steer" met een navigatiecomputer voor de meeste lijnvliegtuigen.
 
Misschien wel handig als je de titel volledig quote :)

Bestuurder botst met everzwijn: Tesla neemt controle over en vermijdt erger
Bakker Kenneth Van Hoesen vertrok zaterdagochtend naar zijn bakkerij toen hij aan de Kazernelaan in Helchteren moest uitwijken voor een overstekend everzwijn. De Tesla ging aan het slippen, en het dier ging op de loop. Uitzonderlijk zijn de vier camera’s van de wagen die alles op beeld vastlegden, vooral hoe het voertuig de controle behoudt.

De omgeving van de Kazernelaan heeft de laatste tijd weer last van everzwijnen en dat mocht bakker Kenneth Van Hoesen aan den lijve ondervinden. Toen hij zaterdagochtend om 4.10 uur richting de bakkerij reed, dook er plots een everzwijn op vanuit de struiken.

Kenneth trok in een reflex aan zijn stuur om een aanrijding te vermijden, maar het beest botste op de zijkant van de wagen. Van het everzwijn geen spoor meer, enkel wat achtergebleven haren aan de achterste velg. Maar de Tesla Model 3 liet zich vooral van zijn sterkste kant zien.

Tollen
“Ik heb inderdaad aan mijn stuur getrokken, maar de wagen koos meteen na de klap weer het juiste baanvak. Alles is langs vier zijdes gefilmd. Het is zeer duidelijk zichtbaar hoe de wagen het na mijn reflex overneemt. Je voelde het stuur echt tegenwerken en draaien. Blijkbaar geeft die vanzelf meer kracht en afremming aan de banden op het moment dat die iets fout voelt.”

De Kazernelaan wordt al langer geteisterd door everzwijnen. En Kenneth maakte zelfs nog al eens een aanrijding mee met een gewone auto. “Toen ging de wagen aan het tollen, volledig rond zijn as. Ik ben dankbaar dat het nu meeviel en dat de schade beperkt is gebleven.”
 
  • Funny
Reactions: nico180
Belangrijk te noteren is dat de autopilot van vliegtuigen enkel navigeert op die GPS coordinaten en radiobakens, en voor elk scenario waarbij er een risico kan gegenereerd worden door omgeving of andere vliegtuigen, het andere systemen zijn die de piloot verwittigen dat zijn aandacht nodig is om indien nodig over te nemen. Een autopilot van een vliegtuig gaat bijvoorbeeld niet automatisch vertragen als ie een ander vliegtuig nadert.

Ik begrijp dat consumenten verwart kunnen worden door de term "autopilot" in de auto, maar dat ligt eerder omdat ze de beperkingen van autopilot in vliegtuigen niet kennen en de term "autopilot" in de luchtvaart ook eigenlijk niets meer is dan een "cruise control + auto steer" met een navigatiecomputer voor de meeste lijnvliegtuigen.

Een autopilot in een vliegtuig kan heel veel:

:p :p
 
Duitsland verdubbelt aanschafsubsidie EV: tot 9.000 euro korting - Autoblog.nl

9000 euro subsidie op auto's tot 45.000 euro, ik denk dat Tesla de Model 3 snel goedkoper gaat maken....
Ik was ook erg benieuwd en ben even snel gaan kijken: Model 3 standard plus: 43990
Konfigurieren Sie Ihr Model 3 | Tesla

En als je doorklikt richting bestellen:
Kaufpreis44.970 €
Einschl. MwSt. von ca. 7.180 €
Bearbeitungsgebühren in Höhe von 980 €
Einschl. 3.000 € Umweltbonus (netto)

In Nederland 5k duurder.