Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Nope, de Umweltbonus zit er bij berekend, dus de prijs die je vergelijkt zou 47.970 moeten zijn. En binnenkort vervalt de hele Umweltbonus omdat hij bruto boven de 45.000 euro zit.

Je krijgt de Umweltbonus niet als je de auto snel exporteert en geen Duits adres hebt.
 
Op deze site staat kort en bondig de Duitse "Kaufprämie" regeling omschreven:
Staatliche Kaufprämie für E-Fahrzeuge

Met daarin een verwijzing naar een officiële site waar ook de lijst met in aanmerking komende voertuigen staat:
BAFA - Energie - Liste der förderfähigen Elektrofahrzeuge (Stand: 20.05.2020)

En dit is de lijst (inclusief een Model S!):
https://www.bafa.de/SharedDocs/Down...ge_fahrzeuge.pdf?__blob=publicationFile&v=114

Ook Streetscooters, de Crafter, 1 waterstofapparaat en vele hybriden staan er in.

Edit:
Für weitere Fragen schauen Sie auch gerne auf die Seiten der Bundesregierung zum Thema Umweltbonus.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Wie hoch ist die Förderung?


Bei einem maximalen Nettolistenpreis von 40.000 Euro wird der Umweltbonus für rein elektrische Fahrzeuge um 50 Prozent auf 6.000 Euro und für Plug-In-Hybride auf 4.500 Euro angehoben.

Über einem Nettolistenpreis von 40.000 Euro wird der Umweltbonus für rein elektrische Fahrzeuge 5.000 Euro und für Plug-In-Hybride 3.750 Euro betragen.

Der Umweltbonus wird weiterhin jeweils zur Hälfte von der Bundesregierung und von der Industrie finanziert.

Bron: So funktioniert der neue Umweltbonus

Grens ligt bij 65.000 euro. De regeling stopt als het potje wat daarvoor is gecreëerd leeg is. Een Model S valt daar in Duitsland blijkbaar nog net onder. In Nederland lijkt de laagste prijs op de 83.000 euro te liggen. De model S is kaalgeplukt in Duitsland? Als je Duitsland selecteert dan vind je ook niets onder de 83.000 euro (min 10 euro).
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Ook op andere sites nog steeds verbazing over
laadpaalkleven.

Het is in mijn ogen onzinnig om een aangesloten (met ooit gestarte sessie) auto als klever te bestempelen. Je hebt geen enkel idee wanneer je laadsessie compleet is. Bij Tesla kan je het nog wel in je app zien, maar niet iedere auto heeft die luxe. Moet je dan om de 5 minuten teruglopen naar je auto om te zien of je sessie gestopt is?
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Ook op andere sites nog steeds verbazing over
laadpaalkleven.

Het is in mijn ogen onzinnig om een aangesloten (met ooit gestarte sessie) auto als klever te bestempelen. Je hebt geen enkel idee wanneer je laadsessie compleet is. Bij Tesla kan je het nog wel in je app zien, maar niet iedere auto heeft die luxe. Moet je dan om de 5 minuten teruglopen naar je auto om te zien of je sessie gestopt is?
Het grootste probleem is dat we onvoldoende laadpalen hebben en veel te dure laadpalen realiseren. Het zou beter zijn als veel parkeerplaatsen gewoon een 1 fase 13a laadpunt krijgen en een enkeling 3fase16a. Veel auto's staan langdurig op een parkeerplaats. En mensen hebben niet de intentie hun parkeerplaats vroegtijdig te verruilen voor een andere. Met 13a heb je nog altijd bijna 3 kWh. Dus 10 uur geparkeerd staan is al snel 150 a 180 km.

Als men daarnaast zorgt dat de laadpunten gewoon via de bankpas draadloos afgerekend kunnen worden, is geen dure backoffice nodig, en kan een laadpunt veel goedkoper.
En daarmee zouden de laadpunten veel goedkoper kunnen worden.
 
Eigenlijk off topic, want het woord Tesla wordt eens niet genoemd! Een ernstig Geval van kop op kop bij Bleiswijk, volgens het AD gelukkig geen gewonden. X tegen Golf.

Privacy settings

Ik denk dat ze niet door hadden dat het een tesla was, neus niet echt herkenbaar meer

Zo te zien had @Jkr85 dat ook niet door, want het is een Polo, en geen Golf :cool:
 
Het AD is opeens wel heel positief over de Model 3 .... (Privacy settings)

upload_2020-6-8_16-50-56.png
 
Historische beurskoers Tesla: 'Te belachelijk voor woorden'

Errol Keyner, van de Vereniging van Effectenbezitters, verbaast zich ook over de waardering. "Er zijn scenario’s denkbaar waarbij deze waardering reëel is. Maar dan moet wel echt alles meezitten. Dit is priced for perfection."

Er zijn volgens Keyner twee grote hobbels op de weg voor Tesla om de waardering te bewijzen. Allereerst moet Tesla een transitie doormaken. Het was voorheen een nichebedrijf, maar nu maakt Tesla met de Model 3 een massaproduct. Keyner: "Tesla was de Rolls Royce onder de elektrische auto’s, maar wat wordt het nu?"

Zo'n transitie kan de waarde verminderen, legt Keyner uit. "Je verandert van luxemerk in een 'gewone' autobouwer. Het merk wordt minder bijzonder als ineens iedereen in een Tesla rijdt."

Daarnaast speelt de concurrentie een grote rol. "Concurrenten zijn wakker geschud. De meest concurrentie kan het bedrijf verwachten uit Japan en Duitsland. Die autofabrikanten blijven echt niet werkeloos toekijken terwijl Tesla de wereld overneemt.’

Fenomeen Musk
Daar is Carlos Brantsen, hoofdredacteur van automagazine Carros, het mee eens. Tesla heeft nu nog een voorsprong op de rest, maar Brantsen vraagt zich af voor hoe lang. "De Duiters komen eraan, ik denk bijvoorbeeld ten eerste aan Audi. Op zijn best zal Tesla een van de grote spelers worden, maar zeker niet dé speler op het gebied van elektrische auto’s."

Het gaat volgens hem niet gebeuren dat Tesla evenveel auto's gaat verkopen als Volkswagen of Toyota. "Die fabrikanten hebben honderden fabrieken wereldwijd. Ze verkopen elke soort auto. Je maakt mij niet wijs dat zij dan minder waard zijn of waard worden dan Tesla."

Brantsen heeft wel respect voor 'het fenomeen Musk'. "Toch moeten wel bekennen dat Musk ons ongelijk heeft gegeven. We dachten met zijn allen dat de koers niet zo hard zou stijgen en dat is dus wel gebeurd. Musk doet het goed. Op zijn marketing is niks aan te merken, dat is briljant. Hij krijgt het wel allemaal voor elkaar."

Verliefd op het aandeel
Westerterp en Keyner vinden het knap dat het aandeel zo’n sterke aantrekkingskracht heeft. "Beleggers zijn verliefd op het aandeel Tesla", aldus Keyner. Al is het geen 'emotieaandeel', zoals Ajax. "De beleggers zijn niet alleen fan van Musk en de auto’s, ze willen ook rijk worden met het aandeel."

Of ze ook echt rijk worden van een verdere stijging van het aandeel, is de grote vraag. Het is 'zeer goed mogelijk' dat de beurskoers meer records gaat breken, zegt Keyner. "Belangrijker is de vraag: waar staat Tesla over vijf jaar? Dan moet het bedrijf de transitie hebben gemaakt van nichespeler naar massabedrijf. Ook moet er sprake zijn van een positieve kas."

Westerterp: "Het aandeel is nu zo’n 950 dollar waard. Op dit tempo gaan we snel door de 1000 dollar-grens heen. Technisch kan het, maar fundamenteel is het te belachelijk voor woorden."
 
  • Funny
Reactions: RobPet
"
Tesla has a near monopoly at this point, so the upshot is that the competition would retire before the race even gets started.

As far as infrastructure goes, however, Tesla is consolidating its lead: more factories, faster than expected, supporting more production and satisfying whatever increased demand there is.
"

Bron
 
Historische beurskoers Tesla: 'Te belachelijk voor woorden'

Errol Keyner, van de Vereniging van Effectenbezitters, verbaast zich ook over de waardering. "Er zijn scenario’s denkbaar waarbij deze waardering reëel is. Maar dan moet wel echt alles meezitten. Dit is priced for perfection."

Er zijn volgens Keyner twee grote hobbels op de weg voor Tesla om de waardering te bewijzen. Allereerst moet Tesla een transitie doormaken. Het was voorheen een nichebedrijf, maar nu maakt Tesla met de Model 3 een massaproduct. Keyner: "Tesla was de Rolls Royce onder de elektrische auto’s, maar wat wordt het nu?"

Zo'n transitie kan de waarde verminderen, legt Keyner uit. "Je verandert van luxemerk in een 'gewone' autobouwer. Het merk wordt minder bijzonder als ineens iedereen in een Tesla rijdt."

Daarnaast speelt de concurrentie een grote rol. "Concurrenten zijn wakker geschud. De meest concurrentie kan het bedrijf verwachten uit Japan en Duitsland. Die autofabrikanten blijven echt niet werkeloos toekijken terwijl Tesla de wereld overneemt.’

Fenomeen Musk
Daar is Carlos Brantsen, hoofdredacteur van automagazine Carros, het mee eens. Tesla heeft nu nog een voorsprong op de rest, maar Brantsen vraagt zich af voor hoe lang. "De Duiters komen eraan, ik denk bijvoorbeeld ten eerste aan Audi. Op zijn best zal Tesla een van de grote spelers worden, maar zeker niet dé speler op het gebied van elektrische auto’s."

Het gaat volgens hem niet gebeuren dat Tesla evenveel auto's gaat verkopen als Volkswagen of Toyota. "Die fabrikanten hebben honderden fabrieken wereldwijd. Ze verkopen elke soort auto. Je maakt mij niet wijs dat zij dan minder waard zijn of waard worden dan Tesla."

Brantsen heeft wel respect voor 'het fenomeen Musk'. "Toch moeten wel bekennen dat Musk ons ongelijk heeft gegeven. We dachten met zijn allen dat de koers niet zo hard zou stijgen en dat is dus wel gebeurd. Musk doet het goed. Op zijn marketing is niks aan te merken, dat is briljant. Hij krijgt het wel allemaal voor elkaar."

Verliefd op het aandeel
Westerterp en Keyner vinden het knap dat het aandeel zo’n sterke aantrekkingskracht heeft. "Beleggers zijn verliefd op het aandeel Tesla", aldus Keyner. Al is het geen 'emotieaandeel', zoals Ajax. "De beleggers zijn niet alleen fan van Musk en de auto’s, ze willen ook rijk worden met het aandeel."

Of ze ook echt rijk worden van een verdere stijging van het aandeel, is de grote vraag. Het is 'zeer goed mogelijk' dat de beurskoers meer records gaat breken, zegt Keyner. "Belangrijker is de vraag: waar staat Tesla over vijf jaar? Dan moet het bedrijf de transitie hebben gemaakt van nichespeler naar massabedrijf. Ook moet er sprake zijn van een positieve kas."

Westerterp: "Het aandeel is nu zo’n 950 dollar waard. Op dit tempo gaan we snel door de 1000 dollar-grens heen. Technisch kan het, maar fundamenteel is het te belachelijk voor woorden."
Die weten of snappen dus niets van de energy tak van Tesla, niets van komende S&P500, etc...