Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Toyota werk volgens mij aan solid state batterijen. Ze hebben voor de Chinese markt ook al mnistens 1 BEV.
Ik zou ze toch niet onderschatten.
gevonden: Toyota's Solid-State Battery Set To Revolutionize EVs And Electronics
Het blijft vooral bij aankondigingspolitiek, in een wereld die aan dol tempo batterij-fabrieken aan het bijbouwen is.

Zoals Sandy Munroe na de Tesla Battery Day stelde: welke markt gaat er nog voor solid state batterijen zijn als de huidige productie van li-ion batterijen lichter worden, ze telkens een hogere energiedensiteit krijgen, sneller geladen kunnen worden en telkens goedkoper worden? Waar ga je binnen 5 jaar je 90K kostende middenklasser met solid state batterijen kunnen verkopen als iedereen 30K middenklassers met li-ion packs zit te verkopen?
 
ja toyota wil gewoon geen wagens op de markt brengen met de huidige batterijtechnologie. die van tesla is goed maar nog niet perfect. ik denk dat toyota geen wagens wil uitbrengen waarvan na 8 jaar het batterijpakket moet vervangen worden. onze oude toyota's gingen makkelijk 15 jaar mee zonder pannes of dure herstellingen. ook de huidige hybrides hebben een lange levensduur. toyota is zowat synoniem voor onverwoestbaar.
 
Voor 90K kan je binnen 5 jaar bijna 3 middenklasse EV's kopen die elk 8 jaar zouden mee gaan. Dat is toch langer dan 1 keer 90K neer tellen om maar 15 jaar met een middenklasser te rijden?

Nu, de realiteit is natuurlijk dat die Toyota EV in China ook gewoon op ingekochte Li-ion batterijen rijdt.
 
Het blijft vooral bij aankondigingspolitiek, in een wereld die aan dol tempo batterij-fabrieken aan het bijbouwen is.

Zoals Sandy Munroe na de Tesla Battery Day stelde: welke markt gaat er nog voor solid state batterijen zijn als de huidige productie van li-ion batterijen lichter worden, ze telkens een hogere energiedensiteit krijgen, sneller geladen kunnen worden en telkens goedkoper worden? Waar ga je binnen 5 jaar je 90K kostende middenklasser met solid state batterijen kunnen verkopen als iedereen 30K middenklassers met li-ion packs zit te verkopen?
Ik denk dat de beschikbaarheid van grondstoffen mogelijk een reden zou kunnen zijn. Bovendien: waarom zou solid state duurder moeten zijn dan lithium? De gebruikte materialen doen vermoeden dat het juist omgekeerd zou kunnen zijn. 30k EVs werden vijf jaar geleden ook al door Tesla aangekondigd. Ik zou dus niet doen alsof ze er al zijn.
Ik denk trouwens dat op dit moment niet de modellen van Tesla het dichtst in de buurt komen van een middenklasser van 30k. De ID3 (de meesten zullen dat geen middenklasser noemen hoewel binnenin blijkbaar wel de ruimte van een middenklasser) samen met de Koreaanse EVs.
Sandy Munroe ken ik niet, ik ga ervan uit dat je Sandy Munro bedoelt. Die is duidelijk fan van Tesla en hoewel ik hem wel wil respecteren omwille van zijn ervaring als mechanische ingenieur is hij, sinds hij een metalen staaf in schijfjes heeft gezaagd om te zien hoe die cilinders dan in elkaar passen en hij er maar niet in slaagde een M3-batterijpack te demonteren, ook batterijspecialist geworden. Op deze video rond minuut 6 begint hij na enige twijfel over de juiste termen over de vergelijking tussen solid state batterijen en de nieuw aangekondigde Tesla-cellen. Ik zie het als een van de circulerende meningen, maar om hem nu op dit vlak als de grote referentie naar voren te schuiven?
Er zijn toch wat argumenten voor solid state. Menig onderzoek gaat in die richting.
 
Last edited:
Waarom is die range toch zo belangrijk als je enkel korte ritjes doet?

Ik doe niet enkel kortje ritjes, ik heb geen prive laadplek. Range is belangrijk vooral omdat de laadpalen vaak niet beschikbaar zijn omdat iemand al aan het laden is of zoals van de week 2x gebeurde omdat en malloot de publieke laadpaal deels blokkeerd en je niet kunt parkeren, je niet je eigen tijd wilt afnemen om de politie te bellen die niet komt en enkel heel misschhien parkeerbeheer die nog nooit een auto hebben weggesleept en je de volgende dag toch zonder zorgen een semi lange rit wilt kunnen maken.

Ik extrapoleer ook niet de 500wh/km ritjes maar in de winter er vanuit gaan dat er nu dus nog maar 72kW (90kWh* 80%) beschikbaar is en ik dus grofweg 240km kan rijden tussen 2 laadsessies.

idd, op korte ritjes ga je toch nooit uw batterij leegrijden.

Ik reageerde dat de range die deze persoon ervaart realistisch is als je enkel korte ritten doet.

Iemand die dagelijks 1 kort ritje doet za. Als deze persoon dus de gehele dag door veel kleine ritten doet en de auto steeds afkoelt dan kost je dit dus zeer veel range in de winter. Als je dan niet vaak kunt laden is dat een probleem.

FYI ik ervaar dit dus niet als een probleem ik reageer dus om de slechte range die deze persoon claimt en ik me daar in kan vinden..
 
Na verloop van tijd gaan zowel waterstof auto's als solid state batterijen goedkoper worden. het is dus gewoon een kwestie van tijd. Op dit moment is een li-ion BEV betaalbaar maar nog steeds vrij duur en een waterstof auto nog een pak duurder, waar gaan we over 5 jaar staan? over 10 jaar? over 15 jaar? pas als alles goed is uitontwikkeld kunnen we een deftige prijsvergelijking maken. maar dat de prijzen gaan dalen is zeker. nog niet lang geleden moest je rond de 100k neertellen voor een tesla en de kinderziektes en matige afwerking voor lief nemen.
 
Toyota werk volgens mij aan solid state batterijen. Ze hebben voor de Chinese markt ook al mnistens 1 BEV.
Ik zou ze toch niet onderschatten.
gevonden: Toyota's Solid-State Battery Set To Revolutionize EVs And Electronics
too little, too late, ik denk dat alleen VW nog een kans maakt, nu ze volledig omschakelen. De rest zal het (als Volvo) inmiddels via losstaande startups moeten doen om niet meegezogen te worden in de val van de Legacy(blok aan het been) inclusief de importeurs-dealers-keten. Dit gaat het komende jaar de eerste slachtoffers eisen, denk ik. (benzinestations daarna want olie is weliswaar bijna gratis maar als economy of scale ontbreekt wordt het netwerk te duur en wil niemand meer investeren in iets dat overduidelijk geen toekomst heeft)
 
Na verloop van tijd gaan zowel waterstof auto's als solid state batterijen goedkoper worden. het is dus gewoon een kwestie van tijd. Op dit moment is een li-ion BEV betaalbaar maar nog steeds vrij duur en een waterstof auto nog een pak duurder, waar gaan we over 5 jaar staan? over 10 jaar? over 15 jaar? pas als alles goed is uitontwikkeld kunnen we een deftige prijsvergelijking maken. maar dat de prijzen gaan dalen is zeker. nog niet lang geleden moest je rond de 100k neertellen voor een tesla en de kinderziektes en matige afwerking voor lief nemen.
Je kan niet omheen dat waterstof 3 keer zo duur is voor dezelfde energie, dus wordt het moeilijk om prijspariteit met EV's te krijgen.

Solid state heeft als handicap dat er het alternatief al stevig goedkoper is en de voordelen van solid state tov li-ion langzaam worden bijgebeend door verbeteringen van li-ion. De afschrijvingen van R&D van solid state moet je dus afschrijven op langere termijn, en je product zal een kleinere marge kunnen genereren dan gehoopt.
 
Ik heb altijd gedacht dat EV's zoals we nu kunnen echt een tijdelijk product is. Hoogstends 15 jaar waarna de lithium batterijen technologie zwaar verouderd is. Wel is het een overbrugging naar betere batterijen maar vooral schone energie. Er komt een moment dat de meeste energie groen is en ik denk dat binnen mijn leven we zelfs nog gaan meemaken dat electriciteit zeer sterk in prijs zal dalen en bijna gratis is (natuurlijk volledig gecompenseerd met belastingen).

Straks hebben we ook groene waterstof maar die gaan we echt niet inzetten voor reguliere auto's. Schepen, treinen, sommige vrachtvervoer want groene waterstof zal altijd duurder blijven tenzij we gratis groene waterstof kunnen produceren door een bijzondere vinding.

Maar wat er ook gaat winnen het is duidelijk dat EV's winnen ongeacht waar deze elektrische energie vandaag komt (soort batterij of waterstofcel).
 
  • Like
Reactions: JanG007 and CRTS
Solid state heeft als handicap dat er het alternatief al stevig goedkoper is en de voordelen van solid state tov li-ion langzaam worden bijgebeend door verbeteringen van li-ion. De afschrijvingen van R&D van solid state moet je dus afschrijven op langere termijn, en je product zal een kleinere marge kunnen genereren dan gehoopt.

Zolang de wetten van de fysica niet veranderen gaat kristallisatie van het electrolyt een probleem of een beperking blijven bij Li-Ion accu's. Het onderzoek naar Solid State is pas de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen, nu stellen dat Li-Ion zo ver gevorderd is dat andere technologiën geen kans maken is volgens mij onzin.

IMEC heeft de capaciteit van hun prototypes van SSD cellen, conform met hun roadmap, in 2019 verdubbeld, op een jaar tijd (ze halen nu 400Wh/l bij 0.5C opladen).
Die roadmap zou tegen 2024 moeten leiden tot een accu die 1000Wh/l en 2-3C laadcurves aankan.

De Tesla Model 3 heeft een capaciteit van 272 Wh/l

Maw : indien IMEC die roadmap kan doorzetten, is Li-ion gewoon een dood spoor. En weegt een EV nog evenveel als een klassieke ICE wagen. Het is perfect mogelijk dat hen dat niet lukt natuurlijk, maar een succes uitsluiten, gezien de gemaakte vorderingen, is volgens mij een beetje simplistisch gewoon een brug te ver.
IMEC zoekt ook naar een stof die vloeibaar is tijdens de productie en nadien stolt, zodat omschakeling in de bestaande fabrieken mogelijk zou zijn
 
  • Like
  • Informative
Reactions: JanG007 and OttoR
Nee hoor hippogrief, li-ion is het beste en zal altijd het beste blijven, want het zit in tesla en tesla gebruikt enkel de beste batterijen. QED

(edit: sorry ik bedoelde LFP en niet li-ion. LFP for the win!)
Je bedoelt het vast als grap, maar het raakt aan de werkelijkheid. Wat de toekomst van batterijen ook wordt, Tesla zal te allen tijde met de neus vooraan staan. Of om ze te kopen of om ze te licentiëren c.q. zelf te maken. Al die mensen die een doorbraak op dit gebied claimen, zijn daar van harte welkom. Maar wel met een werkend prototype en niet slechts een Powerpoint presentatie, als ik Elon goed begrijp.
 
Ja, daar had ik het laatst nog over, dat gaat heel hard ja.
Wat gaat er in het gat achterin de frunk komen?
Dus je ziet het feit dat de dwaze veronderstelling uit 2013 dat het gat in de frunk eventueel met een metal-air batterij zou kunnen gevuld worden, niet juist bleek, als een bewijs dat metal-air geen kans maakt?
Aluminium-air, lithium-air en zwavel-air: het volgen waard.
 
Dus je ziet het feit dat de dwaze veronderstelling uit 2013 dat het gat in de frunk eventueel met een metal-air batterij zou kunnen gevuld worden, niet juist bleek, als een bewijs dat metal-air geen kans maakt?
Aluminium-air, lithium-air en zwavel-air: het volgen waard.
Het punt was dat in 2013 de metal air batterij op het punt van doorbreken stond volgens de media.
Zal wel aan mij liggen, ik moet vaker m'n grappen uitleggen.:rolleyes:
(deze grap ga ik niet uitleggen)