Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Op zich is er niets mis met het instellen via het touchscreen? De basis functie via de knop werkt op zich goed.
Steeds meer merken schakelen over op bediening via het scherm. In mijn vorige auto moest ik ook al veel via het scherm instellen. Apple werd destijds ook raar aangekeken toen ze overstapte naar een touchscreen en nu zou niemand iets anders willen. Kwestie van wennen.
Voor navigatie vind ik het touchscreen geweldig maar voor de ruitenwisser absoluut niet.
De touch targets zijn klein dus je moet goed kijken waar je klikt. De hendels en knoppen achter en op het stuur kan ik blindelings vinden en gaat in een fractie van een seconde zonder je handen van het stuur te halen. Als ik bijvoorbeeld uit een tunnel kom in de regen dan is het handig om snel een tandje bij te zetten zonder het scherm nodig te hebben.
Ik zeg niet dat ze het van het touchscreen moeten verwijderen maar volgens mij is dit prima toe te voegen met de huidige knoppen. Iets wat ze met de TACC volgafstand ook hebben gedaan na een software update.
 
Ben het deels wel met je eens maar dat je de ruitenwissers alleen via het touchscreen kan aanpassen (adjust) klopt wel
Ik hoop dat er een verbetering komt bijvoorbeeld een dubbelklik op de knop voor een single wipe om hem een standje sneller of gevoeliger te zetten.
Zijn argument is "wat als ik in het duister wil wissen, dat kan toch niet al rijdende met op het touchscreen te tikken?".

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_nl.pdf pagina 73.

upload_2021-1-2_9-35-15.png
 
Zijn argument is "wat als ik in het duister wil wissen, dat kan toch niet al rijdende met op het touchscreen te tikken?".

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_nl.pdf pagina 73.

View attachment 623447

Wat jij schrijft is zijn argument helemaal niet en hij maakt duidelijk hoe de knop op de hendel werkt. Dit is wat hij zegt:

op 12:17
“And a German judge recently ruled that the method of manually adjusting the wipers on the touchscreen is classified as distracted driving”

op 12:35
“Tesla insists to do every damn thing with the touchscreen. They even have a wiper controls on the stock but only for cleaning or a single wipe. Not for actually setting the wiper speed. Dinking around with my wipers in the dark in the rain on a touchscreen is not safe, I should never have to do that, period.

Het gaat dus duidelijk over het aanpassen van de ruitenwisserstand als de automatische stand niet naar behoren werkt.
 
Wat jij schrijft is zijn argument helemaal niet en hij maakt duidelijk hoe de knop op de hendel werkt. Dit is wat hij zegt:

op 12:17
“And a German judge recently ruled that the method of manually adjusting the wipers on the touchscreen is classified as distracted driving”

op 12:35
“Tesla insists to do every damn thing with the touchscreen. They even have a wiper controls on the stock but only for cleaning or a single wipe. Not for actually setting the wiper speed. Dinking around with my wipers in the dark in the rain on a touchscreen is not safe, I should never have to do that, period.

Het gaat dus duidelijk over het aanpassen van de ruitenwisserstand als de automatische stand niet naar behoren werkt.
En ik vind dat argument gewoon onzin.

Ik heb 2 van die dingen. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik
a) dringend de wiper instellingen moest aanpassen
b) het gevaarlijk vond dat ik moest kijken op een scherm waar die instellingen stonden.

Als je onverhoopt dringend moet wissen, is er de knop aan de stuurkolom. Ik zou het absoluut gevaarlijk vinden als die er niet was, maar hij is er, dus dat acute gevaar is geweken: als je moet wissen, kan je blindelings wissen. En als 1 keer niet genoeg is, duw je een 2e keer, of een 3e keer. Zit er modder op je voorruit, dan duw je dieper en komt er zelfs ruitenwisservloeistof uit je ruitenwissers om het vuil af te spoelen. Zelfde knop.

Als je je acute nood hebt voldaan, kan ik begrijpen dat je dan misschien de instelling wil aanpassen (maar het is een Tesla, dus ofwel werkt de automatische wiper overdag goed genoeg, ofwel is het 's nachts en kan je zelf ook probleemloos doorheen de regendruppels kijken).

Maar raad eens wat? Als op aan die fysieke knop duwt, komt onmiddellijk ook de interface van de ruitenwissers op het scherm. Dus met 1 blik kan je direct de ruitenwissers op maximum zetten! En de softwareknoppen zijn dan ook nog eens nabij de rand van het scherm, dus je kan perfect met je andere vingers steun zoeken op de schermrand om doeltreffend op de correcte softwareknop te duwen.

Het excuus en de argumenten zijn gewoon zwak, en daarom vind ik ze vals.

Het is namelijk niet dat ik in mijn BMW of Audi niet al rijdend moest kijken naar de hendel op het stuur om te achterhalen in welke intervalstand de ruitenwisser stond.
 
En ik vind dat argument gewoon onzin.
Dat is prima maar dat verheft jouw mening niet tot "de waarheid".
Maar raad eens wat?
Ik hoef niet te raden want ik weet precies hoe het werkt want ik gebruik het regelmatig
Het excuus en de argumenten zijn gewoon zwak, en daarom vind ik ze vals.
Jij geeft eerst zijn argumenten verkeerd weer en nu zijn ze zwak. Linus was aardig duidelijk vond ik.
Het is namelijk niet dat ik in mijn BMW of Audi niet al rijdend moest kijken naar de hendel op het stuur om te achterhalen in welke intervalstand de ruitenwisser stond.
In mijn BMW kon ik hem voelen en aanpassen zonder te kijken. Misschien is dat het verschil.
 
Linus was aardig duidelijk vond ik.
Linus is vooral vooringenomen: het moet open zijn, zelf aan te passen, vrij van duistere motieven zoals lock-in en walled gardens. Behalve als het goedkoper is, zoals zijn Chevy Bolt, allerlei Android smartphones en Windows 10 op goedkopere hardware die ie zelf kan aanpassen, met software die ongevraagd naar thuis pingen met allerlei interessante gebruikersgegevens.
 
Een handel geeft haptic feedback, dat is zijn voordeel tegenover een scherm wat dergelijk vraag om naar te kijken om op e juiste plek te klikken, zeker op een interface dat nogal de neiging heeft om knoppen licht aan te passen. Hoe kleiner een knop op een scherm hoe langer het duurt om het juist op te klikken (fitts law), en de knoppen van de ruitenwisser snelheid zijn niet bepaald groot. Daar is volgens me wat te winnen aan de kritieken te lezen. Ik kan me trouwens in de kritiek wel vinden, ik heb meerdere keer in een flinke regenbui op de snelweg gevonden dat het gevaarlijk was om de snelheid van de ruitenwissers te veranderen naar wens, ik moest te veel opletten op de weg om mijn aandacht om de scherm te geven en dat knopje op het handel blijven indrukken gaf niet genoeg snelheid.
 
In mijn ervaringen weet autopilot het vaak beter dan mezelf hoe in een zware regenbui te rijden, en vind ik overdag dat de automatische ruitenwissers zelfs te vaak wissen. Ik heb dus nog niet ervaren dat ik de snelheid naar boven moest bijstellen, laat staan dat ik moest sturen én kijken op het scherm.

Bovendien: hoe beter de regenherkenning wordt, hoe irrelevanter het wordt dat je zelf de ruitenwissers moet instellen. Vergelijk het met de knoppen om de verlichting aan en uit te zetten: weet je die zitten? Is het nog relevant om te weten waar dat zit?
 
Helemaal eens, als de auto het beter weet dan ik dan is het geen punt en dat is inderdaad waar Tesla op mik denk ik.

De lichten kan hij bijv veel beter, de groot licht zitten ook aan de handel want dat is handig en de rest heb ik alleen geparkeerd bediend.

Maar de ruitenwisser kan de auto het gewoon het nog niet zo goed, dat is mijn ervaring en van anderen. Mooi dat jij geen last van hebt maar dat betekent niet dat anderen ervaringen niet geldig zijn. In dat optiek snap ik dus de kritiek en volgens me is er een niet heel ingrijpende oplossing voor, de functie beschikbaar maken via de handel (meerdere klik?) en/of de knoppen op het scherm groter maken. Desnoods als men klik op de handel een vergrote card van de ruitenwisser (ik gooi maar een idee haha).
 
  • Like
Reactions: OttoR
In mijn ervaringen weet autopilot het vaak beter dan mezelf hoe in een zware regenbui te rijden
Dit kan je niet menen. Je gaat mij niet vertellen dat autopilot kijkt naar de bandensporen van de auto voor je of andere tekenen dat aquaplaning op de loer ligt. Of dat hij bij temperaturen rond het vriespunt bij bruggen en viaducten het soms iets rustiger aandoet omdat de kans op bevriezing groot is.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Kijk, ik kan niet ontkennen dat ik ook heel blij ben dat ik een Model X heb met 3 hendels aan het stuur, en dus iets meer flexibiliteit door de aparte TACC/AP hendel waardoor er wat meer functionaliteit aan de PRND hendel zit. Ook dat je eraan kan draaien scheelt. Maar die draaifunctie voor de interval van de ruitenwisser is zowat het minst gebruikte onderdeel van mijn auto, en ik zou het niet missen als dat net zoals in de 3 op het scherm weergegeven zou worden...
 
Dit kan je niet menen. Je gaat mij niet vertellen dat autopilot kijkt naar de bandensporen van de auto voor je of andere tekenen dat aquaplaning op de loer ligt. Of dat hij bij temperaturen rond het vriespunt bij bruggen en viaducten het soms iets rustiger aandoet omdat de kans op bevriezing groot is.
Ik heb al in erg felle regenbuiten gereden, waar autosteer wel nog de rijstroken kon zien waar ik ze nog maar met moeite kon herkennen. Ik stel dan de snelheid zelf lager in, maar ben ongelofelijk blij dat de auto het sturen voor zijn rekening neemt.

Ik weet niet of dat bij sneeuw relevant is. Als de sneeuw valt en blijft liggen, ga je sowieso aanzienlijk trager moeten rijden, en snelle ruitenwissers doen niet extra veel bij langzaam dwarrelende sneeuw; dat zijn geen omstandigheden om harder dan 50 te rijden.
 
Een handel geeft haptic feedback, dat is zijn voordeel tegenover een scherm wat dergelijk vraag om naar te kijken om op e juiste plek te klikken, zeker op een interface dat nogal de neiging heeft om knoppen licht aan te passen. Hoe kleiner een knop op een scherm hoe langer het duurt om het juist op te klikken (fitts law), en de knoppen van de ruitenwisser snelheid zijn niet bepaald groot. Daar is volgens me wat te winnen aan de kritieken te lezen. Ik kan me trouwens in de kritiek wel vinden, ik heb meerdere keer in een flinke regenbui op de snelweg gevonden dat het gevaarlijk was om de snelheid van de ruitenwissers te veranderen naar wens, ik moest te veel opletten op de weg om mijn aandacht om de scherm te geven en dat knopje op het handel blijven indrukken gaf niet genoeg snelheid.
De keuze ‘Knopjes’ (ll , lll , lll, llll ) zou misschien vervangen kunnen worden door 1 grotere schuif knop gelijk de bediening van de ventilatie luchtstroom.
 
Dit zou ook betekenen dat nadat Shangai in 2019 online ging, en Berlijn en Texas in 2021 online gaan, er in 2023 4 nieuwe fabrieken zouden moeten bijkomen.

Ik ben benieuwd :)

Eitje. Cash zat en landen of delen daarvan zitten te springen om Tesla te ontvangen of te laten uitbreiden.
Onder andere US east coast, China, UK, Spanje, Mexico en zelfs India en Zuid Afrika.