Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Geen onoverkomelijke technische aanpassingen. De prijs van een HPC zit 'm echt niet in de kabel. De SUCs van de eerste generatie zijn nu zelfs met een dubbele kabel uitgerust vanwege de initiële (verkeerde) keuze voor een eigen standaard.
Het is allemaal al eens gezegd, maar vooruit:
Ik denk dat "ieder zijn eigen netwerk" niet de optimale configuratie is. Ondertussen is het netwerk aan niet-Tesla HPC laders al mooi uitgebouwd en nog verder in ontwikkeling. Ook daar liggen de prijzen voor de merkeigen klanten lager dan voor externe klanten. Llijkt me niet meer dan logisch.
Het zou goed zijn voor het EV-rijden mocht ook het SUC-netwerk iedereen kunnen bedienen. Dat kan gerust aan een (flink) hogere prijs. Ik denk dat 69€c/kWh ondertussen zowat de gemiddelde prijs is voor HPC-laden.
 
  • Like
  • Love
Reactions: pati07 and horta
Als het niet-Tesla-HPC-netwerk al zo goed uitgebouwd is, waarom zou er dan nog nood zijn aan het openstellen van het SUC-netwerk?

Ieder zijn eigen netwerk is zeker niet de optimale configuratie, maar momenteel is er geen enkel netwerk dat probleemloos +10 beschikbare laadpalen per locaties tovert. Het openstellen van het SUC-netwerk zou voor andere partijen net een incentive zijn om nog minder te investeren in hun eigen netwerk - laat Tesla maar de investeringen doen. Daarnaast verwacht je nog eens dat Tesla de nodige ombouw doet (na de eerste ombouw van Type2 naar CCS2, na V3, nu naar een V3 met laadpaslezer en langere kabel) zodat jij met je e-tron kan laden?

Dat is zoals vinden dat Samsung ook Lightning-kabels moet verkopen.

Als je een HPC wil en de luxe om met laadpasjes aan de slag te gaan dan is een e-tron een goeie keuze. Als je dat niet wil, dan koop je een Tesla.

Ik dacht overigens dat alle superchargers te ver van de snelweg liggen en dat IONITY en zo veel beter gelegen waren?
 
Als het niet-Tesla-HPC-netwerk al zo goed uitgebouwd is, waarom zou er dan nog nood zijn aan het openstellen van het SUC-netwerk?

Ieder zijn eigen netwerk is zeker niet de optimale configuratie, maar momenteel is er geen enkel netwerk dat probleemloos +10 beschikbare laadpalen per locaties tovert. Het openstellen van het SUC-netwerk zou voor andere partijen net een incentive zijn om nog minder te investeren in hun eigen netwerk - laat Tesla maar de investeringen doen. Daarnaast verwacht je nog eens dat Tesla de nodige ombouw doet (na de eerste ombouw van Type2 naar CCS2, na V3, nu naar een V3 met laadpaslezer en langere kabel) zodat jij met je e-tron kan laden?

Dat is zoals vinden dat Samsung ook Lightning-kabels moet verkopen.

Als je een HPC wil en de luxe om met laadpasjes aan de slag te gaan dan is een e-tron een goeie keuze. Als je dat niet wil, dan koop je een Tesla.

Ik dacht overigens dat alle superchargers te ver van de snelweg liggen en dat IONITY en zo veel beter gelegen waren?

Het 'overige' netwerk komt helemaal niet in de buurt van het Tesla SUC netwerk. En als dat wel is, waarom zag (corona tijdperk) dan geen NL EV's van andere merken tijdens mijn vakantie. Dus daar ligt zeker een behoefte.

En natuurlijk moet Tesla het netwerk niet openstellen omdat anderen niet willen investeren: draai het om. Laat de andere EV merken maar betalen voor de verdere uitbreiding van ons netwerk (door mee te investeren, of door een hoger kWh prijs aan de paal) waardoor de SUC het beste middel voor ons reizen blijft. Win-win zeg ik.
 
Het 'overige' netwerk komt helemaal niet in de buurt van het Tesla SUC netwerk. En als dat wel is, waarom zag (corona tijdperk) dan geen NL EV's van andere merken tijdens mijn vakantie. Dus daar ligt zeker een behoefte.

En natuurlijk moet Tesla het netwerk niet openstellen omdat anderen niet willen investeren: draai het om. Laat de andere EV merken maar betalen voor de verdere uitbreiding van ons netwerk (door mee te investeren, of door een hoger kWh prijs aan de paal) waardoor de SUC het beste middel voor ons reizen blijft. Win-win zeg ik.
En net daarom denk ik dat het er niet komt: het SuC-netwerk blijft nog altijd een USP. In plaats van aan een tankstation kan je bij een SuC een espresso drinken in een VdV.

Andere merken gaan nooit investeren in de Tesla USP.
 
Zo ziet de situatie er overigens uit voor HPC's in Nederland:

image.png


Elektrisch rijden kan altijd goedkoper: Aantal snellaad-locaties in 2020 aanzienlijk gegroeid, aantal HPC locaties verdubbeld
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
Als het niet-Tesla-HPC-netwerk al zo goed uitgebouwd is, waarom zou er dan nog nood zijn aan het openstellen van het SUC-netwerk?

Ieder zijn eigen netwerk is zeker niet de optimale configuratie, maar momenteel is er geen enkel netwerk dat probleemloos +10 beschikbare laadpalen per locaties tovert. Het openstellen van het SUC-netwerk zou voor andere partijen net een incentive zijn om nog minder te investeren in hun eigen netwerk - laat Tesla maar de investeringen doen. Daarnaast verwacht je nog eens dat Tesla de nodige ombouw doet (na de eerste ombouw van Type2 naar CCS2, na V3, nu naar een V3 met laadpaslezer en langere kabel) zodat jij met je e-tron kan laden?

Dat is zoals vinden dat Samsung ook Lightning-kabels moet verkopen.

Als je een HPC wil en de luxe om met laadpasjes aan de slag te gaan dan is een e-tron een goeie keuze. Als je dat niet wil, dan koop je een Tesla.

Ik dacht overigens dat alle superchargers te ver van de snelweg liggen en dat IONITY en zo veel beter gelegen waren?
Rustig Wooter, van mij moet er niets, ik ben best tevreden met het huidige niet-Tesla HPC netwerk: zowel het aantal locaties als de beschikbaarheid (ik moet wel zeggen dat ik het laatste jaar niet erg veel gereisd heb).
De overtuiging die onder Tesla-eigenaars leeft dat dat HPC-netwerk totaal onbruikbaakbaar zou zijn, is gebaseerd op enerzijds de situatie van een jaar of langer geleden en anderzijds de relatieve onbekendheid (vanwege niet in de navigatie voorkomend?) van dat alternatieve netwerk. Zoals ik al meerdere keren schreef en zoals je in bovenstaande post zelf voor Nederland aangeeft, zijn er veel meer locaties dan men vermoedt en is er op een jaar tijd enorm veel bij gekomen.
Ondertussen heeft Frankrijk een mooie inhaalbeweging gemaakt. Zuid-Italië zou nog beter kunnen en ook Spanje is op dit moment nog onvoldoende.
Enkel voor ionity krijg je hier de actuale situatie en de locaties in aanbouw. Maar dat is maar een van de netwerken zoals uit jouw taartdiagramma mag blijken.
 
Deze discussie is niet echt van toepassing meer, het was toch al duidelijk dat het om de auto's van Aptera ging? ('low-key')
Die hebben een mooie foto van hun auto met een Tesla laadpoort laten zien, wellicht gaat het zelfs alleen om SuCs in de US.

vanwege de initiële (verkeerde) keuze voor een eigen standaard
Ha zullen we die discussie over 'verkeerde' standaard ook weer ophalen?:D
Dankzij de keuze van de EU zitten we nu tot in het eind der tijden met een onnodig grote stekker waarvan een groot deel slechts lucht.
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Raar artikel. Hoe kun je je nu vergissen in de pedalen; alsof die bij een Tesla zijn omgewisseld...

Eerder te maken met de drive selector.

Ik zou ze geen eten willen geven...
Creep helpt inderdaad.
Laatst reed ik de Zoe van mijn dochter achteruit haar garage in. Garage is supersmal en is enkel van de straat gescheiden door een voetpad. Was heel lastig omdat ik op een bepaald moment veel power moest geven om het borduurtje op te geraken en tegelijk heel hard moest mikken om mooi in de garage te passen. Zelfs een ‘trage’ Zoe neigt dan hard voort te schieten. Kan mij voorstellen dat als je dan panikeert, dat je ipv op de rem, op de wattpedaal gaat staan.
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Dit lijkt vrij triviaal, echter heb ik mijn oma in haar tijd dit ook 1x keer zien doen met haar BMW automaat. Met als gevolg een vlucht over een openbaar bankje het plansoen in. Zeg niet dat het niet gebeurt.

Precies, dat had dan toch in elke automaat kunnen gebeuren. Heeft niets met een Tesla te maken. Het is niet dat Tesla het rempedaal en wattpedaal heeft omgewisseld

Dat je je vergist in de snelheid/response van een Tesla en dat dan creep mode beter werkt, kan ik mij wel voorstellen. Maar dan had het net zo goed een Porsche, Lambo, Ferrari oid kunnen zijn.
 
Er zijn ook gevallen van overstap van schakel naar automaat die met hun linker voet de rem intrappen en met de rechtervoet het gas intrappen. Als je dat tegelijk doet dan blijft de tesla staan tot je de rem loslaat en als dan het gas voor de helft bediend is dan wil de tesla wel van z'n plek.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Er zijn ook gevallen van overstap van schakel naar automaat die met hun linker voet de rem intrappen en met de rechtervoet het gas intrappen. Als je dat tegelijk doet dan blijft de tesla staan tot je de rem loslaat en als dan het gas voor de helft bediend is dan wil de tesla wel van z'n plek.

Mensen die met linkervoet de rem bedienen zijn idd de potentiele gevaren.
Ik let er altijd op als iemand voor het eerst in m'n auto stapt -> linkervoet helemaal links op de "steun" en er niet meer afhalen!
Vooral mensen die weinig (of niet) met een automaat rijden hebben hier opvallend veel last van.

Sinds Corona hoef ik er weinig meer op te letten overigens :rolleyes: