SparkyM3LR4WD
Elbert
Volgens onderstaand bericht op GIRO (beleggen) zouden alle modellen voor Europa nog steeds geleverd worden met radar:Het wordt niet expliciet gezegd maar ik ga er van uit dat het chiptekort er zeker mee te maken heeft:
Dit neemt allemaal niet weg dat vision-only een goede ontwikkeling is, Musk heeft in 2018 al aangegeven dat dit het einddoel is. Waar het mij om gaat is dat de timing aangeeft dat ze nu wel moeten. Zie ook deze tweet: "we had to (...) remove radar".
- Honderden model 3/Y's die aan het wachten zijn op uitlevering tot de vision update af is - als er genoeg radar componenten waren, waarom zou je dan deliveries bewust gaan vertragen door radar hardware te vroeg er uit te slopen?
- Het bewust leveren van een crippled experience (maximumsnelheid, geen ELDA) voor enkele weken (maanden?) terwijl de software verbeterd moet worden - zo'n beslissing neem je alleen gedwongen, lijkt me?
- Model S/X behouden radar - wederom een indicatie dat ze te maken hebben met een tekort en keuzes moeten maken.
BERKELEY, Calif., May 25 (Reuters) - Tesla Inc TSLA.O said on Tuesday it will drop a radar sensor in favour of a camera-focused Autopilot system for its Model 3 and Model Y vehicles in North America starting this month.
The move came amid growing scrutiny by regulators and media about the safety of what Tesla dubs "Autopilot" and "Full Self-Driving (FSD)" features, following a series of crashes.
"Pure vision Autopilot is now rolling out in North America," CEO Elon Musk said in a Tweet.
He said it plans to release an improved "FSD beta V9.0" based on the pure vision system about three weeks later.
"FSD subscription will be enabled around the same time," he said.
In October, Tesla rolled out the test version of its new FSD system to a limited number of people, enabling cars to navigate on city streets in semi-autonomous mode as well as highways. A wider launch has been delayed.
While most companies like Waymo equip autonomous cars with cameras paired with sensors like lidars and radars, Tesla relied on cameras and one radar to detect and analyze objects.
Tesla's approach helped reduce costs and commercialize its driver assistant features, but experts and other companies have raised safety concerns.
Tesla said the transition to a camera-focused system may result in limitations of some features such as lane-centering and parking assistance, saying those functions will be restored via software updates "in the weeks ahead."
All new Model S and Model X cars, as well as all vehicles built for markets outside North America, will still be equipped with a radar, Tesla said.
A radar sensor uses radio waves and sensors to detect objects.
In March, Tesla told California regulators it might not achieve full self-driving technology by the end of 2021.