Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Euh, zelfde effect als in Noorwegen?

Daar blijft Tesla maar doorgroeien.

En overstappen naar andere OEM?

??
Ok, I stand corrected. Ik heb Noorwegen dit jaar blijkbaar niet gevolgd. Er was een dramatische terugval in 2020 voor Tesla, maar blijkbaar is dat opgelost.
 
Ik vind het bijvoorbeeld altijd vreemd te lezen dat er een S wordt ingewisseld voor een Y.
Ik kan mij tot hiertoe niet herinneren dat ik ooit “gedownsized” heb uit eigen beweging.
Vind ik niet zo gek. De mensen die in het verleden een S kozen in de lease, zijn ook de mensen die tevoren niet in een BMW 7 of Mercedes S-klasse reden maar wat gewoner tuig hadden. Als je voor de bijtelling dan een rek kon maken om een EV te rijden, en er toen nog maar weinig modellen waren, ja dan zat je in een S.

Nu is de keuze groter, en de bijtelling wat hoger. Als je dan niet wil/kan wachten op een nieuwe S, is de Y en 3 een logische auto.

Ik vind de X een prachtige auto, en wil zeker een vast een nieuwe. Maar als ik financieel niet (meer) zou goed zou boeren, zou een Y absoluut geen straf zijn.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Is natuurlijk iets stuk aan de bijtelling. Een EV zal altijd duurder blijven dan een ICE. Echter, de TCO is voor een EV lager bij een bepaald aantal kilometers. Het probleem nu is dat de bijtelling daar niet aan gekoppeld is.

Ook gek dat als je weinig zakelijke kilometers maakt dat het zinvol is een auto zakelijk te rijden en zodra je veel zakelijke kilometers maakt het juist zinvol is op basis van een kilometervergoeding te werken. Dat is erg bijzonder.....

We moeten gewoon zo snel mogelijk naar rekeningrijden waarbij de uitstoot een belastende factor is. Weg met wegenbelasting en weg met de vaste bijtelling en gewoon aftikken voor gebruik per kilometer of dan in ieder geval gebruik van N en A wegen. Direct koppelen met overal trajectcontrole op N en A wegen en we behalen een resultaat waarbij gebruik wordt belast en we ook nog eens zuiniger rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik denk ook dat het in Nederland heel financieel gestuurd is.
In de begin jaren van Tesla veel zakelijke financiële voordelen met name voor de S en X.
De 3 is volgens mij het meest geleased en was heel populair, maar nu zijn er alternatieven en de bijtelling regels worden steeds scherper waardoor zelfs de 3 duur wordt t.o.v. de concurrentie.

Subsidies zijn er eigenlijk alleen voor EV's onder de 45K€ en dus geen Tesla's.
Bij operational lease wordt er veel door de legacy fabrikanten gedumpt door enorme aankoop kortingen en bizarre terugkoop garanties.
Er zijn voorbeelden bekend dat bijv. Audi 35% korting geeft op auto's die ze zelf al met verlies produceren. o_O

Dat is leuk voor de consument maar de vraag hoe lang dat dit houdbaar is.;)
 
NL en BE zijn in de EU een afvoerputje voor het goedkoop dumpen van auto's via leasemaatschappijen.
Leuk voor de consumenten maar geen maatstaf voor wat er echt aan de hand is.

Tesla doet daar niet aan mee en dus kiezen consumenten er voor om auto's te gaan rijden die zwaar gesubsidieerd zijn door de fabrikanten.
Vanuit de consument begrijpelijk maar als fabrikant is dat geen houdbaar model.
Toevallig gisteren in het Belgische nieuws dat BMW voor de eerste keer ter wereld in een land het meest verkopende merk was.


In het persbericht wijt BMW het aan het succes van hun elektrische modellen:
Volgens BMW zelf is het succes te danken aan de elektrificatie van zijn modellen. Met de i3, iX, i4 en iX3 telt BMW vier volledig elektrische modellen.
We weten met z'n allen dat de i4 nog niet leverbaar is, de iX leveringen pas beginnen en de iX3 niet de markt overspoelt. En de oude i3 wordt ook nauwelijks geleverd.

BMW heeft een beetje harder dan de rest hun broek afgestoken om hun orderboekje vol te krijgen.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and RobsEV
Toevallig gisteren in het Belgische nieuws dat BMW voor de eerste keer ter wereld in een land het meest verkopende merk was.


In het persbericht wijt BMW het aan het succes van hun elektrische modellen:

We weten met z'n allen dat de i4 nog niet leverbaar is, de iX leveringen pas beginnen en de iX3 niet de markt overspoelt. En de oude i3 wordt ook nauwelijks geleverd.

BMW heeft een beetje harder dan de rest hun broek afgestoken om hun orderboekje vol te krijgen.


Kennelijk zijn ze hardleers bij BMW.
Of ze denken dat als ze dat alleen in BE en NL doen dat het niet opvalt.
 
Het is in België gewoon altijd laag geweest. Een vlakke lijn over de jaren, ondanks de altijdgoedweer-berichten van specifieke personen hier. ;)
Bwa, als je het in grafiek zet, zie vanaf 2020 wel lagere cijfers. In België zijn er bijna geen incentives voor particulieren, particulieren kiezen hier vaak voor SUV's en verder zijn er in die klasse vooral bedrijfswagens. Het vergt moed om als fleet manager om voor Tesla te kiezen. Liever het zekere voor het onzekere te nemen en voor een VAG of BMW te gaan. Ook de totale verkoop is nu wel verminderd door de aankondiging van de electrificatie, de onzekerheid door COVID, en de chipsproblemen.
I
2022-01-04 13_08_08-Book1 - Excel.png
 
In Nederland is het volgens mij gewoon financieel gemotiveerd. Ik herinner mij nog verhalen (weet niet of het correct is) dat je in begin een S kon rijden en er bijna nog geld op terugkreeg. (Bij wijze van spreken)

Ik vermoed ook dat nu de bijtelling naar boven gaat, er terug naar goedkopere modellen wordt gegaan.
Ik vind het bijvoorbeeld altijd vreemd te lezen dat er een S wordt ingewisseld voor een Y.
Ik kan mij tot hiertoe niet herinneren dat ik ooit “gedownsized” heb uit eigen beweging.

Uiteraard zijn er ook meer en meer mensen die EV gaan rijden, de kat uit de boom gekeken hebben en nu bij hun vertrouwde merk voor een EV kunnen shoppen.

Eens. Met name voor de zakelijke rijders was het best aantrekkelijk om een dure auto te rijden daar de bijtellingsvermindering erg interessant was. Maar ik zou nu ook geen auto van 100-125K meer kopen met een bijtelling van 24%....

Ik neem eind volgend jaar de auto over in privé, ga geen 25K per jaar bijtellen...

Bijna al mijn collega's (allemaal eigen bedrijf) twijfelen...
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik ken bedrijven waar men elektrisch gaat, maar waar Tesla expliciet niet in de car policy staat.
De redenen daarvoor zullen niet Tesla zijn maar dat Tesla dergelijke klanten liever kwijt dan rijk is.
Als een klant die 100-150.000 auto's wil bestellen al 0,0% korting gaat krijgen, zal iedere andere fleet owner helemaal geen kans op korting maken.

Vanuit Tesla begrijpelijk want ze kunnen niet genoeg maken om te verkopen en dus is korting geven direct geld weggooien.
Legacy auto hebben ook voor hun EV's een afzet probleem en dus trachten die met kortingen klanten te verleiden.
Ik weet van bepaalde fleet owners dat fabrikanten die niet minimaal 10-15% korting geven niet gekozen mogen worden.
 
Het probleem is inderdaad de fleet owners en leasebedrijven. Met de Duitse merken hebben ze allerlei interessante fleet kortingen in de double digits, die ze bij Tesla niet krijgen.

Op de ICE auto's hielden deze fabrikanten nog 15% marge over. Wanneer ze dadelijk geen ICE meer maken en op de BEV's voor de listprijs al verlies maken, dan zal het voor legacy auto heel snel bergafwaarts gaan als ze dan ook nog eens mega kortingengaan weggeven.
Verliezen die vaak bij de dealers nog werd goedgemaakt door bizar duur dealer onderhoud.
 
Ik ken bedrijven waar men elektrisch gaat, maar waar Tesla expliciet niet in de car policy staat.
Ik ook ;-), vandaar.
Het probleem is inderdaad de fleet owners en leasebedrijven. Met de Duitse merken hebben ze allerlei interessante fleet kortingen in de double digits, die ze bij Tesla niet krijgen.

Probleem van de fleetmanagers is niet de korting. Als je je marge 20% hoger zet is het gemakkelijk om 15% korting te geven. En wat TCO betreft, komt Tesla er helemaal niet zo slecht uit.

Sowieso is de toewijzing van een bedrijfswagen toch met barema's per werknemer. Zelfs als een Renault Clio 40000€ zou kosten en je hebt als werknemer recht op een wagen van 40000€ en kiest voor die Clio (terwijl je er ook een BMW3 voor kan krijgen), dan is dat geen probleem voor de fleetmanager. Het financiële is dus geen punt. Dus, ook al vindt hij zelf een M3 te duur in vergelijking met classic auto, dan nog zal hij dat financieel geen probleem vinden als personeel daar voor kiest (en dat zou het zeker doen, mocht die in de car list staan).

Probleem is volgens mij het risico bij Tesla. Je hebt je vertrouwde (Duitse) leveranciers waar je al jaren een goeie band mee hebt en waar eigenlijk nooit iets goed fout mee gaat. Zelfs als daar iets goed fout mee zou gaan, zal men nooit naar de fleet manager schieten, ook BMW en MB hebben wel eens een maandagwagen.

Als je de pers leest over wat er allemaal mis gaat bij Tesla of kan misgaan, als je beseft dat Tesla een nieuwe speler is in de markt, zonder ervaring en volgens sommige pers vol kinderziektes zit, als de technologie zich ook nog eens niet bewezen heeft (batterijdegradatie?), als je geen idee hebt van de inruilwaarde en Tesla volgens de shorters ook nog eens elk moment failliet kan gaan...

...wel dan moet je gek zijn om Tesla in je fleet op te nemen. Als het verkeerd gaat kost het je kop, want dan komt al die negatieve pers naar boven. Hoe kon je dat als fleet manager negeren?

Die tegenargumenten zijn nu wel geleidelijk aan aan het verdwijnen. Giga Berlijn zal een goeie boost zijn. En wellicht ook wel de prijs laten dalen. Tesla is here to stay, zullen nu ook de fleet managers beseffen.
 
Eens @Phil V We zullen wel zien waar legacy auto dan de batterijen gaat kopen als de vraag naar EV nog meer toeneemt: Die ICE waar ze nog wél winst op maken raken ze aan de straatstenen niet meer kwijt en worden misschien zelfs onverkochte molenstenen. Het gaat tussen Tesla, de chinezen en een beetje VW. De rest wordt vermorzeld tussen hun eigen ICE en te laat omschakelen naar EV. Het is niet TSLA versus de anderen maar EV vs ICE en al lang is duidelijk wie dat gaat winnen, ook al is het nog maar 1% van de totale rondrijdende vloot. 10% marktaandeel* EV zegt toch al genoeg.
Wie kan leveren wint uiteindelijk dit spel. En Nederland is een mooie springplank geweest maar feitelijk bijzaak voor Tesla. Hier doet de grote markt pas aan TSLA als dat goedkoper is dan ICE en dat moet dan in de showroom al blijken op het prijskaartje. Dat ik nu goedkoper uit ben dan met mijn oude Punto zie ik pas na 10 jaar, De Hollander heeft dat geduld niet en wil zijn spaarpot niet omkeren, maar koopt liever een goedkoper en inferieur product.
* marktaandeel = aandeel van alle verkochte auto's in 2021
 
  • Like
Reactions: Phil V
Leuk, maar wel de gebruikelijke einde kwartaalsprint van Tesla. Dan ook even die van komende januari laten zien.
Dat is niet echt een sprint meer. Tesla zet de wagens die in het begin van het kwartaal geproduceerd worden op het schip voor export. Dan komen ze in hetzelfde kwartaal nog aan. De productie van de tweede helft van het kwartaal leveren ze lokaal. Zo kunnen ze zo goed als alle geproduceerde wagens tegen het einde van het kwartaal nog geleverd krijgen en is er geen stock onderweg.
Wat niet weg neemt dat, zoals in elk bedrijf nog een extra effort geleverd wordt op het einde van een kwartaal om de cijfers op te smukken: inventariswagens en demowagens worden dan ook nog eens gepushed.
Ik heb vorig kwartaal wel geen extra acties of kortingen meer zien voorbij komen. Waarschijnlijk wegens de tweet van Elon dat ze niet meer ten koste van alles gingen pushen.