Ik ken bedrijven waar men elektrisch gaat, maar waar Tesla expliciet niet in de car policy staat.
Ik ook ;-), vandaar.
Het probleem is inderdaad de fleet owners en leasebedrijven. Met de Duitse merken hebben ze allerlei interessante fleet kortingen in de double digits, die ze bij Tesla niet krijgen.
Probleem van de fleetmanagers is niet de korting. Als je je marge 20% hoger zet is het gemakkelijk om 15% korting te geven. En wat TCO betreft, komt Tesla er helemaal niet zo slecht uit.
Sowieso is de toewijzing van een bedrijfswagen toch met
barema's per werknemer. Zelfs als een Renault Clio 40000€ zou kosten en je hebt als werknemer recht op een wagen van 40000€ en kiest voor die Clio (terwijl je er ook een BMW3 voor kan krijgen), dan is dat geen probleem voor de fleetmanager. Het financiële is dus geen punt. Dus, ook al vindt hij zelf een M3 te duur in vergelijking met classic auto, dan nog zal hij dat financieel geen probleem vinden als personeel daar voor kiest (en dat zou het zeker doen, mocht die in de car list staan).
Probleem is volgens mij het
risico bij Tesla. Je hebt je vertrouwde (Duitse) leveranciers waar je al jaren een goeie band mee hebt en waar eigenlijk nooit iets goed fout mee gaat. Zelfs als daar iets goed fout mee zou gaan, zal men nooit naar de fleet manager schieten, ook BMW en MB hebben wel eens een maandagwagen.
Als je de pers leest over wat er allemaal mis gaat bij Tesla of kan misgaan, als je beseft dat Tesla een nieuwe speler is in de markt, zonder ervaring en volgens sommige pers vol kinderziektes zit, als de technologie zich ook nog eens niet bewezen heeft (batterijdegradatie?), als je geen idee hebt van de inruilwaarde en Tesla volgens de shorters ook nog eens elk moment failliet kan gaan...
...wel dan moet je gek zijn om Tesla in je fleet op te nemen. Als het verkeerd gaat kost het je kop, want dan komt al die negatieve pers naar boven. Hoe kon je dat als fleet manager negeren?
Die tegenargumenten zijn nu wel geleidelijk aan aan het verdwijnen. Giga Berlijn zal een goeie boost zijn. En wellicht ook wel de prijs laten dalen. Tesla is here to stay, zullen nu ook de fleet managers beseffen.