Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Het probleem is inderdaad de fleet owners en leasebedrijven. Met de Duitse merken hebben ze allerlei interessante fleet kortingen in de double digits, die ze bij Tesla niet krijgen.
Ik ook ;-), vandaar.


Probleem van de fleetmanagers is niet de korting. Als je je marge 20% hoger zet is het gemakkelijk om 15% korting te geven. En wat TCO betreft, komt Tesla er helemaal niet zo slecht uit.

Sowieso is de toewijzing van een bedrijfswagen toch met barema's per werknemer. Zelfs als een Renault Clio 40000€ zou kosten en je hebt als werknemer recht op een wagen van 40000€ en kiest voor die Clio (terwijl je er ook een BMW3 voor kan krijgen), dan is dat geen probleem voor de fleetmanager. Het financiële is dus geen punt. Dus, ook al vindt hij zelf een M3 te duur in vergelijking met classic auto, dan nog zal hij dat financieel geen probleem vinden als personeel daar voor kiest (en dat zou het zeker doen, mocht die in de car list staan).

Probleem is volgens mij het risico bij Tesla. Je hebt je vertrouwde (Duitse) leveranciers waar je al jaren een goeie band mee hebt en waar eigenlijk nooit iets goed fout mee gaat. Zelfs als daar iets goed fout mee zou gaan, zal men nooit naar de fleet manager schieten, ook BMW en MB hebben wel eens een maandagwagen.

Als je de pers leest over wat er allemaal mis gaat bij Tesla of kan misgaan, als je beseft dat Tesla een nieuwe speler is in de markt, zonder ervaring en volgens sommige pers vol kinderziektes zit, als de technologie zich ook nog eens niet bewezen heeft (batterijdegradatie?), als je geen idee hebt van de inruilwaarde en Tesla volgens de shorters ook nog eens elk moment failliet kan gaan...

...wel dan moet je gek zijn om Tesla in je fleet op te nemen. Als het verkeerd gaat kost het je kop, want dan komt al die negatieve pers naar boven. Hoe kon je dat als fleet manager negeren?

Die tegenargumenten zijn nu wel geleidelijk aan aan het verdwijnen. Giga Berlijn zal een goeie boost zijn. En wellicht ook wel de prijs laten dalen. Tesla is here to stay, zullen nu ook de fleet managers beseffen.
Ik vraag mij af of die fleet manager daar van wakker ligt. Klachten en vervanging worden rechtstreeks met de LM geregeld…kortingen ziet hij niets van want de werknemer spendeert zijn budget tot de laatste cent.

Wat soms wel kan, zijn lopende contracten met bepaalde constructeurs die een invloed kunnen hebben.
Zo ken ik een Frans bedrijf waar enkel Frans mag gereden worden en een ander waar Volvo/VAG wordt gepushed omwille van contracten met de fabrieken in Belgie.

En soms ook gewoon de fleet manager die wat dwarsligt of geen idee heeft. Ooit meegemaakt, geen Tesla op de lijst te bespeuren tot de CEO een S wilde …. Het was rap in orde…
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
En soms ook gewoon de fleet manager die wat dwarsligt of geen idee heeft. Ooit meegemaakt, geen Tesla op de lijst te bespeuren tot de CEO een S wilde …. Het was rap in orde…
Kleine bedrijven dan. Ik ken heel wat grote bedrijven waar het C-level gewoon als vennootschap staat ingeschreven en ze me hun eigen auto komen, terwijl het plebs gevangen is in een car policy van kale BMW 1, 2 en 3 series, Skoda's, VW, Ford en een Toyota excuus-hybride.
 
Het probleem is inderdaad de fleet owners en leasebedrijven. Met de Duitse merken hebben ze allerlei interessante fleet kortingen in de double digits, die ze bij Tesla niet krijgen.
Mijn vorige werkgever had een groot wagenpark over heel Europa en zij hadden inderdaad ook kortingsafspraken direct bij de fabrikant. De leasemaatschappij zat er voornamelijk voor het operationele deel tussen.
Rechtstreeks korting bij Tesla regelen gaat inderdaad niet lukken, maar wel bij de reguliere merken.
 
Mijn vorige werkgever had een groot wagenpark over heel Europa en zij hadden inderdaad ook kortingsafspraken direct bij de fabrikant. De leasemaatschappij zat er voornamelijk voor het operationele deel tussen.
Rechtstreeks korting bij Tesla regelen gaat inderdaad niet lukken, maar wel bij de reguliere merken.
Inmiddels mogen wij vanwege dezelfde bedrijfsregels alleen nog maar voor een beperkt aantal Europese auto's kiezen (ook een grote Europese werkgever). Helaas.... En maar roepen dat ze zo groen bezig zijn. (Mild hybrid, benzine, Phev en jawel: BEV).
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Inmiddels mogen wij vanwege dezelfde bedrijfsregels alleen nog maar voor een beperkt aantal Europese auto's kiezen (ook een grote Europese werkgever). Helaas.... En maar roepen dat ze zo groen bezig zijn. (Mild hybrid, benzine, Phev en jawel: BEV).
1641372357090.png
 
Noem me hautain, maar die car policies is 1 van de redenen waarom bedrijven die me in vast dienstverband willen aantrekken, altijd achter het net gaan blijven vissen. Nee, ik ga niet in een BMW 3 rijden, laat staan dat ik in een cafetariaplan een iPhone van vorig jaar ga kiezen. Het is al erg genoeg dat ik van mijn huidige opdrachtgevers een oude HP laptop met AZERTY toetsenbord krijg om mee te werken.
 
Noem me hautain, maar die car policies is 1 van de redenen waarom bedrijven die me in vast dienstverband willen aantrekken, altijd achter het net gaan blijven vissen. Nee, ik ga niet in een BMW 3 rijden, laat staan dat ik in een cafetariaplan een iPhone van vorig jaar ga kiezen. Het is al erg genoeg dat ik van mijn huidige opdrachtgevers een oude HP laptop met AZERTY toetsenbord krijg om mee te werken.
Volgens mij heb ik op zolder nog ergens een Belgisch toetsenbord liggen. :p
 
Inmiddels mogen wij vanwege dezelfde bedrijfsregels alleen nog maar voor een beperkt aantal Europese auto's kiezen (ook een grote Europese werkgever). Helaas.... En maar roepen dat ze zo groen bezig zijn. (Mild hybrid, benzine, Phev en jawel: BEV).
Mijn huidige werkgever pakt het beter aan, elektrisch wordt op dit moment gestimuleerd en binnenkort kun je alleen nog maar volledig elektrisch kiezen.
 
AZERTY is wel een typisch Belgisch toetsenbord hoor... 😂
Ik dacht dat er nog meer verschillen waren :cool:

Even gegoogled:
Er zijn twee varianten van het azertytoetsenbord: de Franse en de Belgische. De letters staan op dezelfde plaats, maar een aantal symbolen staat anders, bijvoorbeeld het gelijkheidsteken (=) en het uitroepteken (!). ... Dit betekent echter niet dat de AZERTY-indeling een noodzaak is om Frans te typen.
 
Mijn huidige werkgever pakt het beter aan, elektrisch wordt op dit moment gestimuleerd en binnenkort kun je alleen nog maar volledig elektrisch kiezen.
Ik had verwacht dat een bedrijf met 300 k+ werknemers toch echt meer zou doen dan wat nu is bedacht. Alle merken met fatsoenlijk bereik en fatsoenlijke auto's zijn geschrapt... Ze kunnen echt impact hebben, maar nee, terug naar old auto met dinosap.
 
Noem me hautain, maar die car policies is 1 van de redenen waarom bedrijven die me in vast dienstverband willen aantrekken, altijd achter het net gaan blijven vissen. Nee, ik ga niet in een BMW 3 rijden, laat staan dat ik in een cafetariaplan een iPhone van vorig jaar ga kiezen. Het is al erg genoeg dat ik van mijn huidige opdrachtgevers een oude HP laptop met AZERTY toetsenbord krijg om mee te werken.
Juli 2020.
Een westvlaams high tech bedijf (ik weet het, klinkt tegenstrijdig) wou me per sè binnen halen. Kon enkel als werknemer (bedrijfspolicy). Toen de car policy ter sprake kwam, konden ze geen lijst van wagens geven. Die was onder herwerking, maar: “Er zouden hybrides bij zitten”.
Dat deed voor mij de deur dicht. “Als je in 2020 je car list herziet, zou je toch volop voor BeV moeten gaan”, was mijn antwoord.
Oktober 2020,
Of ik toch niet wou komen? Mocht ook freelance. Dan kon ik mijn Tesla houden.
Januari 2021
Ik ben er freelance gestart. Ondertussen was de car list weer aangepast, met zachte dwang naar EV (wel geen Tesla, maar soit). Er stonden 20 laadpalen op de bezoekersparking.
September 2021
Er zijn 42 laadpalen geplaatst op de personeelsparking.
Januari 2022
De eerste enyaqs, ID3’s en ID4’s, druppelen na 3 keer uitstellen eindelijk binnen.
 
Ja, ik wacht er niet op. En dan nog, nu rij ik met een Model X. Wie gaat me zo een auto als salariswagen geven. Ik denk dat zelfs een Model Y een erg moeilijke bevalling zou zijn. Nee, ik vind het leven als freelancer ideaal. Ik denk dat ik de komende jaren sowieso in een rol ga belanden waar mijn directe collega's eveneens met managementsvenootschappen eigen parkeerplaatsen krijgen voor hun auto's die nergens in de car policy staan 😅

Nu, er is wel een acceleratie naar BEV's bezig. De fiscaliteit verandert zo in 2023 naar 2026 dat salariswagens met brandstofmotor niet meer aftrekbaar gaan zullen zijn. Da's nog geen garantie dat men eindelijk aan Tesla's gaat denken, maar wel dat de laggers nu echt wel met de stok gedwongen worden om te investeren in elektrische auto's.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Da's nog geen garantie dat men eindelijk aan Tesla's gaat denken, maar wel dat de laggers nu echt wel met de stok gedwongen worden om te investeren in elektrische auto's.
Ik zie na een jaar inderdaad wat Anti-EV-ers wat milder worden, hoor zelfs af en toe wat jaloezie en spijt dat ze toch nog voor een ICE kozen, nu ze de collega’s met een ID4 of Enyaq zien.
Bij mijn zoon op het werk mogen ze zelfs het ICE lease contract verbreken als ze naar EV over stappen. Ook als dat contract nog niet ten einde is.