Hier het FD stuk van vandaag, geschreven door Alex Ruitenbeek:
*************
Elon Musk lijkt door te hebben dat hij zijn Tesla heeft verwaarloosd. De grote man van Tesla China, Tom Zhu, neemt nu de dagelijkse leiding wereldwijd over bij de bekendste producent van elektrische auto's.
De afzet valt al een aantal kwartalen achter elkaar tegen, de beurskoers is zwaar gekelderd in 2022 en de concurrentie komt er met volle kracht aan. En vooral: de topman zit met zijn hoofd bij andere zaken.
Het bedrijf waar we het over hebben is Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto's en voor menigeen nog steeds synoniem voor dé elektrische auto. Die topman moet dan wel Elon Musk zijn, de man die het afgelopen jaar druk was met de aankoop van het sociale medium Twitter, én met ruimtereizen met zijn onderneming SpaceX.
Het heeft er alle schijn van dat Musk doorheeft dat hij te weinig tijd in Tesla stopt. Hij heeft een rechterhand benoemd die het uitvoerende werk van hem moet overnemen. Zhu Xiaotong, beter bekend als Tom Zhu, heet hij. Zhu was — en blijft — de topman van Tesla in China en Azië, maar krijgt daarnaast ook de leiding over de Amerikaanse en Europese fabrieken én verkopen. Hij is daarmee in feite coo (chief operating officer) én cco (chief commercial officer) tegelijk, en hoeft zijn oren 'alleen' te laten hangen naar de chief executive officer, Elon Musk.
Zhu, geboren in China maar inmiddels (ook) Nieuw-Zeelands staatsburger, werkt sinds 2014 bij Tesla.Hij kwam binnen om het netwerk van laadstations in China aan te leggen. Hij werkte zich snel op tot manager van heel Tesla China. Onder zijn bewind werd in 2019 de fabriek in Sjanghai — de eerste buiten de VS — in tien maanden gebouwd en ingericht. Dat is ongekend snel, en de kosten vielen ook nog eens 65% lager uit dan de bouw van een vergelijkbare fabriek in de VS.
De productie van Sjanghai was in het eerste jaar dat de fabriek op volle toeren draaide, zo indrukwekkend dat Musk er tegenover financiële analisten melding van maakte. 'De ontwikkelingen in Sjanghai zijn het bewijs van een buitengewone uitvoering door ons team daar. Elke dag krijg ik e-mails met dozijnen foto’s van Tom Zhu, de baas van het Gigafactory-programma daar.'
Er is maar weinig bekend over Zhu's privéleven — zelfs zijn leeftijd is niet duidelijk — voor zover hij een privéleven heeft. Hij begint doorgaans om zes uur te werken. Dan belt hij thuis met zijn collega’s in VS die aan het eind van hun werkdag zijn. Vervolgens gaat hij naar de fabriek, soms carpoolend met andere Tesla-medewerkers uit het flatcomplex.
Op de fabriek is hij veel op de werkvloer te vinden, gekleed in fluorescerende kleding en met een veiligheidshelm op. 'Op de vloer gebeurt het, daar maken we onze handen vuil', zei hij in een interview met de Jiefang Daily.
Over vuile handen gesproken. Zhu was niet te beroerd met een ploeg collega’s het dak van de fabriek op te gaan toen er schade dreigde te ontstaan door hevige regenval en storm. 'Er dreigde lekkage, dus we zijn met plastic emmers het dak opgegaan om water te scheppen. Efficiëntie en pragmatisme zijn de stijl van dit bedrijf.'
Ondersteunende en dienstverlenende afdelingen kunnen tot een minimum beperkt blijven, stelt Zhu, die zich een ware 'egalitarist' toont. 'Iedereen kan zijn ticket zelf boeken, iedereen kan zelf zijn lunch bij elkaar scharrelen. Dat zijn we hier zo gewend, dat is een uiting van echte gelijkheid.'
Niet verwonderlijk dus dat hij geen eigen kantoor heeft en niet aan titels hecht. Wel wordt hij met grote regelmaat om middernacht nog in de fabriek gesignaleerd. Stuur hem een mail, aldus zijn collega’s, en Zhu antwoordt snel, in ieder geval nog dezelfde dag. Toen Sjanghai op slot ging tijdens covid bleef Zhu twee maanden lang op de fabriek slapen om met een ploegje medewerkers de aangepaste productie draaiende te houden. 'Ik zou wel meer willen slapen, maar mijn baan is zo verdomd interessant', zei hij in 2019 op zijn account op de microblogwebsite Weibo.
Hij woont in een appartementje van amper $290 huur per maand, alleen, ver van zijn familie in Peking, maar wel op maar tien minuten rijden van de fabriek: 'Dat is handig.'
Hij heeft naar eigen zeggen regelmatig contact met Musk, maar daar is niets bijzonders aan want 'dat hebben er wel meer hier; iedereen in de fabriek kent Elons e-mailadres.' Het neemt niet weg dat digitaal overleg met de grote baas iets los maakt bij Zhu: 'Discussiëren met Elon is zeer opwindend.'
Vorig jaar liet Musk Zhu al een keer in de VS invliegen om de productie van de nieuwe fabriek in Austin op gang te helpen. Dit jaar staan Zhu in ieder geval twee belangrijke momenten te wachten. De in 2019 aangekondigde Cybertruck moet in productie worden genomen en de lancering van een nieuwe versie van Model 3 is voorzien.
Gezien de irritatie die Musk als communicator — zeker bij aandeelhouders — oproept met zijn beroerde timing en puberale uitingen, is het misschien slim om Zhu met de buitenwereld te laten praten.
Maar of Musk het leuk gaat vinden dat zijn naaste medewerker het misschien beter gaat doen dan hij het zelf heeft gedaan? Daar is niet iedereen van overtuigd, getuige een reactie op een autosite: 'Tom Zhu is de eerste tweede man van Musk; er zullen er nog veel volgen.'
Bronnen anders dan het FD: Reuters, Bloomberg, Autointernationaal.nl, CNN, The Autopian, DukeBlueDevil, Wion, PCAuto.
Lees het volledige artikel:
Tom Zhu sjouwt desnoods met emmers op het dak bij Tesla
*************
Weer lekker zuur en suggestief geschreven, zoals ik van het FD gewend ben over Tesla.