Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.


Mooi. Trek die beerput maar open. Laten we niet vergeten dat IG Metall een stoel heeft in de raad van bestuur van Volkswagen.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Luister het bijna elke dag en gewoon kinderachtig petrol-head gedoe (ze haten niet alleen Tesla maar alle EV's), niks objectiefs aan (feiten doen ze niet aan). Ik vindt de kwaliteit allang niet meer wat het was, soms lijkt het wel op betaalde commercials.

Met name Bas van Werven is altijd negatief over alles wat "modern" is (EV's, crypto's, garagedeuropener, etc .....). Ik vindt hem ronduit irritant.
Boomer News Radio.

(Ik ben 50+ dus ik mag dat zeggen :) )
 
Hier het FD stuk van vandaag, geschreven door Alex Ruitenbeek:

*************
Elon Musk lijkt door te hebben dat hij zijn Tesla heeft verwaarloosd. De grote man van Tesla China, Tom Zhu, neemt nu de dagelijkse leiding wereldwijd over bij de bekendste producent van elektrische auto's.

De afzet valt al een aantal kwartalen achter elkaar tegen, de beurskoers is zwaar gekelderd in 2022 en de concurrentie komt er met volle kracht aan. En vooral: de topman zit met zijn hoofd bij andere zaken.
Het bedrijf waar we het over hebben is Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto's en voor menigeen nog steeds synoniem voor dé elektrische auto. Die topman moet dan wel Elon Musk zijn, de man die het afgelopen jaar druk was met de aankoop van het sociale medium Twitter, én met ruimtereizen met zijn onderneming SpaceX.
Het heeft er alle schijn van dat Musk doorheeft dat hij te weinig tijd in Tesla stopt. Hij heeft een rechterhand benoemd die het uitvoerende werk van hem moet overnemen. Zhu Xiaotong, beter bekend als Tom Zhu, heet hij. Zhu was — en blijft — de topman van Tesla in China en Azië, maar krijgt daarnaast ook de leiding over de Amerikaanse en Europese fabrieken én verkopen. Hij is daarmee in feite coo (chief operating officer) én cco (chief commercial officer) tegelijk, en hoeft zijn oren 'alleen' te laten hangen naar de chief executive officer, Elon Musk.

Zhu, geboren in China maar inmiddels (ook) Nieuw-Zeelands staatsburger, werkt sinds 2014 bij Tesla.Hij kwam binnen om het netwerk van laadstations in China aan te leggen. Hij werkte zich snel op tot manager van heel Tesla China. Onder zijn bewind werd in 2019 de fabriek in Sjanghai — de eerste buiten de VS — in tien maanden gebouwd en ingericht. Dat is ongekend snel, en de kosten vielen ook nog eens 65% lager uit dan de bouw van een vergelijkbare fabriek in de VS.

De productie van Sjanghai was in het eerste jaar dat de fabriek op volle toeren draaide, zo indrukwekkend dat Musk er tegenover financiële analisten melding van maakte. 'De ontwikkelingen in Sjanghai zijn het bewijs van een buitengewone uitvoering door ons team daar. Elke dag krijg ik e-mails met dozijnen foto’s van Tom Zhu, de baas van het Gigafactory-programma daar.'

Er is maar weinig bekend over Zhu's privéleven — zelfs zijn leeftijd is niet duidelijk — voor zover hij een privéleven heeft. Hij begint doorgaans om zes uur te werken. Dan belt hij thuis met zijn collega’s in VS die aan het eind van hun werkdag zijn. Vervolgens gaat hij naar de fabriek, soms carpoolend met andere Tesla-medewerkers uit het flatcomplex.
Op de fabriek is hij veel op de werkvloer te vinden, gekleed in fluorescerende kleding en met een veiligheidshelm op. 'Op de vloer gebeurt het, daar maken we onze handen vuil', zei hij in een interview met de Jiefang Daily.
Over vuile handen gesproken. Zhu was niet te beroerd met een ploeg collega’s het dak van de fabriek op te gaan toen er schade dreigde te ontstaan door hevige regenval en storm. 'Er dreigde lekkage, dus we zijn met plastic emmers het dak opgegaan om water te scheppen. Efficiëntie en pragmatisme zijn de stijl van dit bedrijf.'

Ondersteunende en dienstverlenende afdelingen kunnen tot een minimum beperkt blijven, stelt Zhu, die zich een ware 'egalitarist' toont. 'Iedereen kan zijn ticket zelf boeken, iedereen kan zelf zijn lunch bij elkaar scharrelen. Dat zijn we hier zo gewend, dat is een uiting van echte gelijkheid.'
Niet verwonderlijk dus dat hij geen eigen kantoor heeft en niet aan titels hecht. Wel wordt hij met grote regelmaat om middernacht nog in de fabriek gesignaleerd. Stuur hem een mail, aldus zijn collega’s, en Zhu antwoordt snel, in ieder geval nog dezelfde dag. Toen Sjanghai op slot ging tijdens covid bleef Zhu twee maanden lang op de fabriek slapen om met een ploegje medewerkers de aangepaste productie draaiende te houden. 'Ik zou wel meer willen slapen, maar mijn baan is zo verdomd interessant', zei hij in 2019 op zijn account op de microblogwebsite Weibo.
Hij woont in een appartementje van amper $290 huur per maand, alleen, ver van zijn familie in Peking, maar wel op maar tien minuten rijden van de fabriek: 'Dat is handig.'

Hij heeft naar eigen zeggen regelmatig contact met Musk, maar daar is niets bijzonders aan want 'dat hebben er wel meer hier; iedereen in de fabriek kent Elons e-mailadres.' Het neemt niet weg dat digitaal overleg met de grote baas iets los maakt bij Zhu: 'Discussiëren met Elon is zeer opwindend.'

Vorig jaar liet Musk Zhu al een keer in de VS invliegen om de productie van de nieuwe fabriek in Austin op gang te helpen. Dit jaar staan Zhu in ieder geval twee belangrijke momenten te wachten. De in 2019 aangekondigde Cybertruck moet in productie worden genomen en de lancering van een nieuwe versie van Model 3 is voorzien.

Gezien de irritatie die Musk als communicator — zeker bij aandeelhouders — oproept met zijn beroerde timing en puberale uitingen, is het misschien slim om Zhu met de buitenwereld te laten praten.
Maar of Musk het leuk gaat vinden dat zijn naaste medewerker het misschien beter gaat doen dan hij het zelf heeft gedaan? Daar is niet iedereen van overtuigd, getuige een reactie op een autosite: 'Tom Zhu is de eerste tweede man van Musk; er zullen er nog veel volgen.'
Bronnen anders dan het FD: Reuters, Bloomberg, Autointernationaal.nl, CNN, The Autopian, DukeBlueDevil, Wion, PCAuto.

Lees het volledige artikel: Tom Zhu sjouwt desnoods met emmers op het dak bij Tesla
*************

Weer lekker zuur en suggestief geschreven, zoals ik van het FD gewend ben over Tesla.
 
BNR is dagelijks Tesla en Musk aan het bashen.

Gewoon negeren. Tesla verkoopt er geen auto of Megapack minder om.
Had in 2019 al eens geklaagd (over een uitzending waar ze o.a. claimden dat de nieuwe diesel de lucht schoner zou maken en Tesla dus een verkeerde beslissing is), en dit was hun reactie:
Over Petrolheads: dit is een podcast, waar sommige luisteraars ‘mee weglopen’ en andere minder enthousiast over zijn.

Wat betreft het concept van de podcast (het is geen radioprogramma): het is geen journalistiek programma, maar een entertainment-achtige podcast met een niet serieuze ondertoon. De heren laten hun mening horen, waar je het ook helemaal mee oneens kunt zijn.

In onze radioprogramma’s proberen we altijd journalistiek en zoveel mogelijk feitelijk te zijn, in de podcasts laten we makers dat waar vrijer in. De Autoshow is een journalistiek programma over auto’s, Petrolheads is een auto-entertainment podcast.

Neemt niet weg dat pertinente onjuistheden, nooit OK zijn. Dus op de punten die u noemt, waarbij het niet om meningen gaat, maar om niet kloppende feiten (zoals over de subsidie voor Tesla-eigenaren), zal ik de presentatoren erop wijzen, dat ze incorrecte feiten presenteren.

Dus nogmaals, dank voor het commentaar, voor een journalistiek autoprogramma verwijs ik u naar de Autoshow.
Het is een tweetal zielige, oude mannen dat denigrerend is over alles wat niet zoals henzelf is, en een blamage voor de zender.
 
Helemaal niet nodig om alles generiek te bashen. Het is een goede zender die ik in de auto altijd luister omdat ze de directeuren en wetenschappers aan tafel krijgen, maar "de oude k(n)arren show" is een verschrikkelijke uitzondering.

Hier wat podcasts, mogelijk interessant voor Tesla-bestuurders:
Ja, er is ook een presentatie over de oldtimers-beurs, elke 25 minuten reclame en andere oninteressante onderwerpen. Maar daarom hebben ze ook podcasts.
 
Interessant artikel in De Tijd vandaag over de verlaging van de prijzen van model 3 en Y (artikel zit mogelijk achter betaalmuur). Conclusie: kortingen, indien deze aanhouden, zouden grote impact kunnen hebben voor de klassieke merken die hun prijzen niet kunnen verlagen alsook hun productie niet kunnen verhogen.

 
Interessant artikel in De Tijd vandaag over de verlaging van de prijzen van model 3 en Y (artikel zit mogelijk achter betaalmuur). Conclusie: kortingen, indien deze aanhouden, zouden grote impact kunnen hebben voor de klassieke merken die hun prijzen niet kunnen verlagen alsook hun productie niet kunnen verhogen.

Door een link van De Tijd (zonder ale UTM's etc) in te geven in Google en door te klikken op het vaak enigste resultaat in een private venster, kan je het artikel altijd lezen.
 
Interessant artikel in De Tijd vandaag over de verlaging van de prijzen van model 3 en Y (artikel zit mogelijk achter betaalmuur). Conclusie: kortingen, indien deze aanhouden, zouden grote impact kunnen hebben voor de klassieke merken die hun prijzen niet kunnen verlagen alsook hun productie niet kunnen verhogen.

Weet iemand hoe het zit met retroactief aanpassen van leasingtarieven wat vermeld wordt in het artikel? Hoe ver terug in de tijd zou men hiervoor gaan?