Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben gewoon niet bereid om mijn vrijheden in te leveren voor schijnveiligheid.
Misschien moet je dan bij welke auto je ook kiest de achterruitrij camera afplakken en de gps eruit slopen. Wie weet waar die gegevens wel niet voor worden gebruikt.
Of ben je wel bereid om vrijheden in te leveren voor rijcomfort?
En welke informatie delen apps op de telefoon met derden?

Overigens niet aanvallend bedoelt. Maar waar ligt de grens.
 
Ik ben gewoon niet bereid om mijn vrijheden in te leveren voor schijnveiligheid.

Welke vrijheid?

Als jij oncontroleerbare jeuk aan je voorhoofdskwab hebt en ik naast je sta bij het stoplicht zie ik ook dat je jezelf daar krabt hoor.

Wacht even, daar zou zo’n camera weleens de ideale oplossing voor zijn 🤔
 
Misschien moet je dan bij welke auto je ook kiest de achterruitrij camera afplakken en de gps eruit slopen. Wie weet waar die gegevens wel niet voor worden gebruikt.
Of ben je wel bereid om vrijheden in te leveren voor rijcomfort?
En welke informatie delen apps op de telefoon met derden?

Overigens niet aanvallend bedoelt. Maar waar ligt de grens.
Ik vind rijcomfort iets totaal anders dan een door de overheid opgelegde controle.

Verder probeer ik in mijn digitale leven ook zoveel mogelijk mijzelf te beschermen. Maar dat is dus iets anders dan overheden die zich meer en meer richting alomvattende controle bewegen.
 
  • Like
Reactions: Dan84
Welke vrijheid?

Als jij oncontroleerbare jeuk aan je voorhoofdskwab hebt en ik naast je sta bij het stoplicht zie ik ook dat je jezelf daar krabt hoor.

Wacht even, daar zou zo’n camera weleens de ideale oplossing voor zijn 🤔

Dat de buurman jouw achtertuin in kan kijken vind jij acceptabel neem ik aan. Gaat hij vervolgens een webcam op jouw achtertuin richten, dan neem ik aan dat jij even een goed gesprek gaat hebben.

Zie je het verschil?
 
  • Like
Reactions: OttoR
Zeker, als ik mot heb met die buurman loop ik de kans dat ik die beelden tegenkom op het internet.

Bij Tesla met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet.

Belangrijk verschil, buiten dat mijn achtertuin geen dodelijk wapen is, en, uiteraard, geen publieke ruimte.
Mijn auto staat op dit moment ook niet in de publieke ruimte. ;)

En als alles wat een dodelijk wapen kan zijn een camera moet krijgen, dan worden aardappelschilmesjes wel enorm duur ineens. ;)
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Ik ben gewoon niet bereid om mijn vrijheden in te leveren voor schijnveiligheid.
Beetje te laat voor dat.

Ik zou hier capriolen moeten uithalen om op de snelweg te geraken zonder gezien te worden door een camera, wiens beelden wél extern worden opgeslagen. Niet dat het dan iets uitmaakt, want er staan ook camera’s op die snelweg.

De interne camera is nu afgeplakt.

Overigens, als je zo geeft om vrijheden, waarom rij je dan in een Tesla die je buren en andere weggebruikers in de gaten houdt? 😅
 
Beetje te laat voor dat.

Ik zou hier capriolen moeten uithalen om op de snelweg te geraken zonder gezien te worden door een camera, wiens beelden wél extern worden opgeslagen. Niet dat het dan iets uitmaakt, want er staan ook camera’s op die snelweg.

De interne camera is nu afgeplakt.

Overigens, als je zo geeft om vrijheden, waarom rij je dan in een Tesla die je buren en andere weggebruikers in de gaten houdt? 😅
Ik woon meer achteraf.

Mijn probleem is met de surveillance maatschappij. Dat komt vanuit de overheid. Ik kan daarin geen perfectie krijgen, maar wel zoveel mogelijk mitigeren.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Rutgere
Ik woon meer achteraf.

Mijn probleem is met de surveillance maatschappij. Dat komt vanuit de overheid. Ik kan daarin geen perfectie krijgen, maar wel zoveel mogelijk mitigeren.
Het is lang niet altijd de overheid die surveillance voorschrijft. Het zijn de bedrijven zelf die dit als oplossing kiezen en het zijn de consumenten die er gebruik van maken of er zelfs bewust voor kiezen…...
Ik maak mij in Nederland minder druk om de camera’s die de Nederlandse overheid plaats dan over alle camera’s die consumenten zelf ophangen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het is lang niet altijd de overheid die surveillance voorschrijft. Het zijn de bedrijven zelf die dit als oplossing kiezen en het zijn de consumenten die er gebruik van maken of er zelfs bewust voor kiezen…...
Ik maak mij in Nederland minder druk om de camera’s die de Nederlandse overheid plaats dan over alle camera’s die consumenten zelf ophangen.
Het is anders de overheid die de macht heeft en daarom zijn er ook regels om de burgers te beschermen tegen diezelfde overheid.

Helaas erodeert dat de laatste decennia nogal.

Het zal wel zijn omdat het mijn vak is dat ik mij daar extra druk om maak. Het is ook niet dat ik er slecht van slaap. Maar ik hoop wel dat er straks een tegenbeweging komt.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mars2020
Die camera interesseert mij geen zier. Als het goed is blijven de beelden binnen de auto. Ik rij weinig op ACC+LKA (de marketingmachine van Tesla noemt het onterecht 'autopilot'). Trouwens, tijdens de keren dat ik het wel gebruik heb ik nog nooit, ik herhaal nooit, zo'n straf gehad. Ja weleens de melding dat ik te lang onvoldoende kracht op het stuur heb uitgeoefend, maar that's it.
Geen Tesla meer als ik AP niet kan gebruiken? Welnee, de mistlampen gebruik ik ook niet.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik ben gewoon niet bereid om mijn vrijheden in te leveren voor schijnveiligheid.
De vrijheden heb je op de openbare weg al ingeleverd. Let eens op hoeveel camera's er boven de weg hangen. Zowel RWS als de Politie en derde partijen houden "de verkeersdrukte" in de gaten. Echter de camera's zijn van het niveau dat ze jou een boterhammen met ham zien eten.

Je moet tegenwoordig heel anders omgaan met die "vrijheden".
 
et zal wel zijn omdat het mijn vak is dat ik mij daar extra druk om maak. Het is ook niet dat ik er slecht van slaap. Maar ik hoop wel dat er straks een tegenbeweging komt.

Zolang wij als burgers en ngo’s de mogelijkheid hebben om naar de onafhankelijke rechter te stappen om overheidsbeleid te laten toetsen aan (internationale) wet-en regelgeving zie ik geen probleem ware het niet dat er nu partijen zijn die die rechten willen inperken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Die camera interesseert mij geen zier. Als het goed is blijven de beelden binnen de auto. Ik rij weinig op ACC+LKA (de marketingmachine van Tesla noemt het onterecht 'autopilot'). Trouwens, tijdens de keren dat ik het wel gebruik heb ik nog nooit, ik herhaal nooit, zo'n straf gehad. Ja weleens de melding dat ik te lang onvoldoende kracht op het stuur heb uitgeoefend, maar that's it.
Geen Tesla meer als ik AP niet kan gebruiken? Welnee, de mistlampen gebruik ik ook niet.
Ik gebruik AP wel veel. Ik heb daarom ook zelfs EAP.

Zou ik het afplakken van de camera ongedaan moeten maken, dan ga ik linea recta terug naar Porsche. Juist vanwege AP (of EAP zo je wil) ben ik nu trouw aan Tesla.
 
De vrijheden heb je op de openbare weg al ingeleverd. Let eens op hoeveel camera's er boven de weg hangen. Zowel RWS als de Politie en derde partijen houden "de verkeersdrukte" in de gaten. Echter de camera's zijn van het niveau dat ze jou een boterhammen met ham zien eten.

Je moet tegenwoordig heel anders omgaan met die "vrijheden".
Nee, de overheid moet er weer anders mee leren omgaan. Tenminste, ik geloof nog altijd dat de overheid er is om de burger te dienen en dat de burger de overheid moet kunnen controleren. Dat de overheid in bepaalde mate ook de burger kan controleren, natuurlijk. Maar daar zijn we inmiddels echt enorm in doorgeslagen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Zolang wij als burgers en ngo’s de mogelijkheid hebben om naar de onafhankelijke rechter te stappen om overheidsbeleid te laten toetsen aan (internationale) wet-en regelgeving zie ik geen probleem ware het niet dat er nu partijen zijn die die rechten willen inperken.
De rechtsbescherming tegen de overheid is in Nederland zwaar onvoldoende. En nee, dat is niet alleen mijn mening. Daar zijn al heel veel hele goede artikelen aan gewijd. Maar goed, dit alles gaat wel erg off topic inmiddels.
 
  • Like
Reactions: OttoR