Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
is toch precies waar die credits voor bedoeld zijn?

Fossielen laten bloeden en vernieuwers belonen? Gewoon slim gespeeld van Tesla. Al die credits bij elkaar zijn uiteindelijk bijna net zoveel als de investering in GigaBerlin.

En daar worden dan weer meer EV's gebouwd die dan weer meer credits kunnen opleveren ten laste van old auto.

Mooie spiraal.
 
Pas wel op: uiteindelijk is er geen old meer en droogt die inkomensstroom op.

Met het tempo waarop de concurrentie nu EV's bouwt heeft Tesla nog wel een paar jaar credits om te verkopen... Ik geloof dat Fiat/Chrysler de credits nu vooral koopt om Alfa's te kunnen verkopen.

Dit zijn EU regels, en die worden bovendien ook nog elk jaar aangescherpt.

VW mikt op precies genoeg ev's verkopen om de gemiddelde uitstoot te halen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Tja. Even advocaat van de duivel (wij rijden zelf twee EVs, twee elektrische scooters: voor ons geen ICE meer)
Tot voor 10j kon je niet anders kopen en nu sommigen het licht hebben gezien word je meteen afgestraft als je een fabrikant bent van 95% van de verkochte auto's. Hiermee stel je pure EV-bouwers enorm in het voordeel. Wat doe je met 95% van je klanten die onvoldoende subsidies ontvangen om zich een EV te kunnen veroorloven? Wat doe je met producenten die wel zouden willen maar op die paar jaar tijd hun batterij-productie en hun assemblage niet snel genoeg kunnen om- of uitbouwen? Wat doe je met de vraag naar auto's als ICE niet meer mag en de grondstoffen ontbreken om de baterijen voor 60.000.000 auto's per jaar te produceren?
 
Tja. Even advocaat van de duivel (wij rijden zelf twee EVs, twee elektrische scooters: voor ons geen ICE meer)
Tot voor 10j kon je niet anders kopen en nu sommigen het licht hebben gezien word je meteen afgestraft als je een fabrikant bent van 95% van de verkochte auto's. Hiermee stel je pure EV-bouwers enorm in het voordeel. Wat doe je met 95% van je klanten die onvoldoende subsidies ontvangen om zich een EV te kunnen veroorloven? Wat doe je met producenten die wel zouden willen maar op die paar jaar tijd hun batterij-productie en hun assemblage niet snel genoeg kunnen om- of uitbouwen? Wat doe je met de vraag naar auto's als ICE niet meer mag en de grondstoffen ontbreken om de baterijen voor 60.000.000 auto's per jaar te produceren?

Dan neem je een Tesla, eventueel als robotaxi.
 
  • Funny
Reactions: Larss
Tja. Even advocaat van de duivel (wij rijden zelf twee EVs, twee elektrische scooters: voor ons geen ICE meer)
Tot voor 10j kon je niet anders kopen en nu sommigen het licht hebben gezien word je meteen afgestraft als je een fabrikant bent van 95% van de verkochte auto's. Hiermee stel je pure EV-bouwers enorm in het voordeel. Wat doe je met 95% van je klanten die onvoldoende subsidies ontvangen om zich een EV te kunnen veroorloven? Wat doe je met producenten die wel zouden willen maar op die paar jaar tijd hun batterij-productie en hun assemblage niet snel genoeg kunnen om- of uitbouwen? Wat doe je met de vraag naar auto's als ICE niet meer mag en de grondstoffen ontbreken om de baterijen voor 60.000.000 auto's per jaar te produceren?

Het is helaas nodig gebleken om OLD auto in beweging te krijgen.... in 2010 bliezen veel automerken al hoog van de toren dat ze EV's zouden gaan bouwen, veelbelovende prototypes waren er ook, maar bouwen ho maar. Tesla moest het eerst maar uit gaan vinden. Renault-nissan heeft ook echt wel gepionierd dat zal ik niet ontkennen. En zo waren er meer voorbeelden, jammer genoeg heeft Toyota te laat de waterstofdromen laten varen. Maar de grote duitse drie hebben letterlijk van de zijlijn zitten kijken tot het te laat was.

Ik weet zeker dat de duitse 3 al een jaar of 5 goede zaken hadden kunnen doen als er een BMW I7, Mercedes S-E-class en Audi E8 EV was die maar een beetje konden concurreren met een Model-s. Niet eens snelheidsmonsters, maar een flinke range met een voor sommige mensen belangrijk geacht Priemiejum interieur ;)
 
Allemaal waar, maar geen antwoord op de vragen die ik stelde. Waren de opgelegde verplichtingen wel haalbaar voor OLD auto? Je kan de consument ook niet dwingen een EV te kopen. Er is ook daar heel wat weerstand. Op de situatie in enkele rijke landen na, zijn de incentives niet van die aard dat ze de TCO van een EV op het niveau van die van een betaalbare ICE brengen (ik heb bewust niet gezegd equivalente ICE). Veel mensen hebben een aankoopbudget van <20k€ en zien wel per week of ze het geld voor de brandstof bijeengeharkt krijgen.
 
Allemaal waar, maar geen antwoord op de vragen die ik stelde. Waren de opgelegde verplichtingen wel haalbaar voor OLD auto? Je kan de consument ook niet dwingen een EV te kopen. Er is ook daar heel wat weerstand. Op de situatie in enkele rijke landen na, zijn de incentives niet van die aard dat ze de TCO van een EV op het niveau van die van een betaalbare ICE brengen (ik heb bewust niet gezegd equivalente ICE). Veel mensen hebben een aankoopbudget van <20k€ en zien wel per week of ze het geld voor de brandstof bijeengeharkt krijgen.

Op een gegeven moment zijn je vragen niet meer relevant.
Dan is het pompen of verzuipen. Dan heeft fossiel zoveel schade aangericht dat we wel moeten ingrijpen.

En is fossiel bovendien niet meer concurrerend. Concurrerend met solar, batteries en hvdc.

En moet fossiel nog opdraaien voor het opruimen van stranded assets, vervuiling en afbraak.

En dat moment is veel dichterbij dan je denkt. (Excel helpt.)
 
Allemaal waar, maar geen antwoord op de vragen die ik stelde. Waren de opgelegde verplichtingen wel haalbaar voor OLD auto? Je kan de consument ook niet dwingen een EV te kopen. Er is ook daar heel wat weerstand. Op de situatie in enkele rijke landen na, zijn de incentives niet van die aard dat ze de TCO van een EV op het niveau van die van een betaalbare ICE brengen (ik heb bewust niet gezegd equivalente ICE). Veel mensen hebben een aankoopbudget van <20k€ en zien wel per week of ze het geld voor de brandstof bijeengeharkt krijgen.
Je kan de consument niet dwingen een ev te kopen. Je kan wel als overheid niet gewenste zaken weten, zoals drugs etc of onaantrekkelijk maken via heffingen zoals bij sigaretten. Dus wat mij betreft is extra belasten van traditionele auto's en stimuleren van duurzame auto's een prima maatregel.
 
Je kan de consument niet dwingen een ev te kopen. Je kan wel als overheid niet gewenste zaken weten, zoals drugs etc of onaantrekkelijk maken via heffingen zoals bij sigaretten. Dus wat mij betreft is extra belasten van traditionele auto's en stimuleren van duurzame auto's een prima maatregel.

Roken is schadelijk voor de gezondheid en kost de samenleving veel geld aan gezondheid gerelateerde zaken.

De verbrandingsmotor is dat ook, maar ik wil het nog een stukje scherper zetten dan Fivari dit eerder deed.

Er zijn hordes van mensen die een auto onder de €5k zoeken omdat ze verdomde weinig verdienen. Die zoeken een goedkope gebruikte auto, die eventueel ook goedkoop te repareren is. Bij EV's is dat voorlopig nog even niet zo. Als er iets stuk gaat aan mijn 7 jaar oude Renault Zoe dan loopt dat stevig in de papieren en riskeer je een economisch total loss. Een 7 jaar oude Nissan Micra kun je betaalbaar laten repareren bij iedere garage op de hoek. Dit niet in de laatste plaats omdat je ook voor imitatie onderdelen kunt kiezen of bij de sloop kunt spitten.

Hoe graag ook ik zou willen dat de transitie in 5 jaar voltooid is, dit is gewoon onmogelijk zonder een zeer grote groep individuele mobiliteit te ontnemen.
 
Hoe graag ook ik zou willen dat de transitie in 5 jaar voltooid is, dit is gewoon onmogelijk zonder een zeer grote groep individuele mobiliteit te ontnemen.
Mensen die een auto zoeken <5k€ kopen nu ook geen auto van 2 jaar oud. Als je over 10 jaar stopt met de nieuwverkoop van ICE dan is 99% pas over 25-30 jaar weer van de markt verdwenen. Mensen die alleen iets goedkoops kunnen betalen hebben dus nog veel tijd en daarna staat de 2e hands natuurlijk vol met gebruikte modellen in alle prijsklassen.
 
Roken is schadelijk voor de gezondheid en kost de samenleving veel geld aan gezondheid gerelateerde zaken.

De verbrandingsmotor is dat ook, maar ik wil het nog een stukje scherper zetten dan Fivari dit eerder deed.

Er zijn hordes van mensen die een auto onder de €5k zoeken omdat ze verdomde weinig verdienen. Die zoeken een goedkope gebruikte auto, die eventueel ook goedkoop te repareren is. Bij EV's is dat voorlopig nog even niet zo. Als er iets stuk gaat aan mijn 7 jaar oude Renault Zoe dan loopt dat stevig in de papieren en riskeer je een economisch total loss. Een 7 jaar oude Nissan Micra kun je betaalbaar laten repareren bij iedere garage op de hoek. Dit niet in de laatste plaats omdat je ook voor imitatie onderdelen kunt kiezen of bij de sloop kunt spitten.

Hoe graag ook ik zou willen dat de transitie in 5 jaar voltooid is, dit is gewoon onmogelijk zonder een zeer grote groep individuele mobiliteit te ontnemen.
Het gaat er ook niet om om de verkoop van gebruikte conventionele auto's te bestraffen, enkel voorkomen of minimaliseren dat er nieuwe op de weg komen. En over de hoge kosten van onderhoud aan een ev, m.i. zijn dat nog de opstartproblemen van een industrie die een enorme ommezwaai moet maken. Dat zal over 10 a 15 jaar zeker anders zijn.
 
Roken is schadelijk voor de gezondheid en kost de samenleving veel geld aan gezondheid gerelateerde zaken.

De verbrandingsmotor is dat ook, maar ik wil het nog een stukje scherper zetten dan Fivari dit eerder deed.

Er zijn hordes van mensen die een auto onder de €5k zoeken omdat ze verdomde weinig verdienen. Die zoeken een goedkope gebruikte auto, die eventueel ook goedkoop te repareren is. Bij EV's is dat voorlopig nog even niet zo. Als er iets stuk gaat aan mijn 7 jaar oude Renault Zoe dan loopt dat stevig in de papieren en riskeer je een economisch total loss. Een 7 jaar oude Nissan Micra kun je betaalbaar laten repareren bij iedere garage op de hoek. Dit niet in de laatste plaats omdat je ook voor imitatie onderdelen kunt kiezen of bij de sloop kunt spitten.

Hoe graag ook ik zou willen dat de transitie in 5 jaar voltooid is, dit is gewoon onmogelijk zonder een zeer grote groep individuele mobiliteit te ontnemen.

Een transitie binnen 5 jaar zal er niet komen.
Wanneer er echter steeds meer nieuwe EV´s op de markt komen, zullen deze op een gegeven moment ook tweedehands verhandeld gaan worden. Iemand die nu een 10-15 jaar auto ICE zou kopen zal nog zeker 10 jaar moeten wachten tot de tweedehands EV markt volwassen genoeg is.

Laatst ook zo´n discussie gehad met iemand. Hij zei, Ik koop altijd een oude auto van € 2000 hoe kan ik ooit een EV kopen die nieuw minimaal € 50000 is. Het antwoord daarop is simpel, gewoon wachten tot er goedkope oude EV's op de markt komen.
Dat een EV waarschijnlijk nooit zo goedkoop zal zijn dan een ICE is omdat een EV gewoon meer waarde vast zal blijven en TCO ondanks de duurdere aanschaf lager zal zijn.
 
  • Like
Reactions: Mars2020