Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Old auto zoals VW heeft volgens deze gegevens 10x meer R&D budget dan Tesla:

VW:
Volkswagen Konzern - AR 2018 - Key R&D figures

Tesla:
Tesla Research and Development Expenses 2009-2020 | TSLA

Als ze echt aan EV bezig waren begonnen, hadden ze al Tesla zeker kunnen inhalen en veel vroeger. Met als gevolg een competitiever e-Up, e-Polo of e-Golf kunnen verkopen die de tweedehands markt had nu kunnen verrijken.

Maar R&D geld blijft gaan nog steeds naar “efficiënter diesel en benzine” motoren, gekleurd interieur led of nog fancy led koplampen.
Audi lighting – the evolution | audi.com

Overheid zou hetzelfde doen als het strijd tegen heet cigarette industrie.
- Verbieden alle vormen van publiciteit van benzine en diesel wagen (aka ICE), en naar mijn mening ook hybrides.
- Taxeren ICE exponentieel met CO2 uitstoot, vooral bedrijfswagens.

Als men kijkt het invloed dat dit aanpak had op roken, heeft het zeker geholpen, alhoewel er idd nog rokers rond lopen, en zelfs jeugd eraan begin.
Maar zonder, zou het nog steeds zijn zoals in de jaren 80 en eerder.
 
Ik installeerde gisteren nog Android Auto bij een Zoe-eigenaar. Model van 2015 (Q210) Tweedehands gekocht met koopbatterij voor 8.000€. Verder geen rijtaks, verminderde verzekering en geen onderhoud. De batterij werd ondertussen door Renault in garantie vervangen door een met een SOH van 99%. Dat is goedkoop rijden.
Mijn schoonfamilie kocht een nissan leaf full option van 4j oud voor 14.000€. Hij laadt gratis op zijn werk. Ook dat is goedkoop rijden. Dus het komt er wel aan.
Maar er is de huidige realiteit: 60 miljoen wagens per jaar, waarvan <1% elektrisch. Zelfs Tesla geeft in zijn toelichting bij de Q2 resultaten aan dat de bestellingen geen probleem zijn, maar eerder de productie van voldoende batterijen. Hoe wil je op enkele jaren tijd de batterijen voor 60 miljoen auto's produceren? Aanmoedigen ok dat gebeurt ook met flinke koringen en subsidies allerhande, maar straffen omdat iets wat onmogelijk kan niet gerealiseerd wordt, is toch vreemd.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Zo lang de Duitse auto industrie de hand boven het hoofd wordt gehouden door Merkel c.s. zal er weinig gebeuren.

Vergeet niet dat EV's heel veel banen kosten: simpeler productie (minder banen), geen garagebedrijven meer nodig (minder banen), geen bemande tankstations meer nodig (minder banen).

Geen populaire boodschap voor een land met grote autoindustrie.
 
Last edited:
Deze review van de Model 3 is van 4 maanden geleden, maar volgens mij een erg interessante


Harry Metcalfe , de reviewer, is de man die EVO (magazine) opstartte (supercars). In het begin van de film zie je enkele van zijn eigen wagens (onder meer Lamborghini Countach, Ferrari 330 GT, 550 Barchetta en Testarossa, Lotus Esprit en Elan, 911 ...).
Je zou verwachten dat zo iemand dan zijn neus zou ophalen voor het concept en het interieur. Maar in tegenstelling tot alle andere reviewers geen gezeur over de interface (die hij dus gewoon geweldig vindt). Daar heb je dan een 61-jarige reviewer voor nodig...
 
Zo lang de Duitse auto industrie de hand boven het hoofd wordt gehouden door Merkel c.s. zal er weinig gebeuren.

Vergeet niet dat EV's heel veel banen kosten: simpeler productie (minder banen), geen garagebedrijven meer nodig (minder banen), geen bemande tankstations meer nodig (minder banen).

Geen populaire boodschap voor een land met grote autoindustrie.
Ben benieuwd of dat daadwerkelijk zo is, als je de productie van cellen en packs mee telt. en wat te denken van installateurs van laadpalen. Service organisaties daarachter voor onderhoud etc.
 
Diegenen die vitten op de credits die Tesla hielpen om een vierde opeenvolgend kwartaal winst te noteren, vergeten dat dat net het voordeel van first movers is. Iedere OEM kan net hetzelfde trucje doen om hun CAPEX investeringskosten te financieren, voor zover er nog OEMs zijn die credits moeten kopen. De laatste OEM die aan de transitie begint vist echter achter het net.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ben benieuwd of dat daadwerkelijk zo is, als je de productie van cellen en packs mee telt. en wat te denken van installateurs van laadpalen. Service organisaties daarachter voor onderhoud etc.
Ja, dat is echt zo. Productie van cellen en packs kan eigenlijk zo goed als volledig geautomatiseerd. Laadpalen worden maar 1malig geinstalleerd, onderhoud is redelijk laag en kan met een beperkt aantal monteurs gebeuren. Niet vergelijkbaar met monteurs in een garage voor een ICE. Ook de lokale marketing en ondersteunde organisatie kan worden afgebouwd per garage.
 
Ja, dat is echt zo. Productie van cellen en packs kan eigenlijk zo goed als volledig geautomatiseerd. Laadpalen worden maar 1malig geinstalleerd, onderhoud is redelijk laag en kan met een beperkt aantal monteurs gebeuren. Niet vergelijkbaar met monteurs in een garage voor een ICE. Ook de lokale marketing en ondersteunde organisatie kan worden afgebouwd per garage.
Ja, dus gewoon maar tegenhouden, dan is straks iedereen in de Duitse automobiel industrie werkeloos.
Het verleden heeft toch wel uitgewezen dan het tegengaan van innovatie vanuit werkgelegenheidsmotieven averechts uitpakt.
 
Ja, dus gewoon maar tegenhouden, dan is straks iedereen in de Duitse automobiel industrie werkeloos.
Het verleden heeft toch wel uitgewezen dan het tegengaan van innovatie vanuit werkgelegenheidsmotieven averechts uitpakt.
Helemaal eens, maar de geschiedenis leert ook dat mensen niets van geschiedenis leren.
 
Old auto zoals VW heeft volgens deze gegevens 10x meer R&D budget dan Tesla:

VW:
Volkswagen Konzern - AR 2018 - Key R&D figures

Tesla:
Tesla Research and Development Expenses 2009-2020 | TSLA

Als ze echt aan EV bezig waren begonnen, hadden ze al Tesla zeker kunnen inhalen en veel vroeger. Met als gevolg een competitiever e-Up, e-Polo of e-Golf kunnen verkopen die de tweedehands markt had nu kunnen verrijken.

Maar R&D geld blijft gaan nog steeds naar “efficiënter diesel en benzine” motoren, gekleurd interieur led of nog fancy led koplampen.
Audi lighting – the evolution | audi.com

Overheid zou hetzelfde doen als het strijd tegen heet cigarette industrie.
- Verbieden alle vormen van publiciteit van benzine en diesel wagen (aka ICE), en naar mijn mening ook hybrides.
- Taxeren ICE exponentieel met CO2 uitstoot, vooral bedrijfswagens.

Als men kijkt het invloed dat dit aanpak had op roken, heeft het zeker geholpen, alhoewel er idd nog rokers rond lopen, en zelfs jeugd eraan begin.
Maar zonder, zou het nog steeds zijn zoals in de jaren 80 en eerder.
De brandende kankerstokjesindustrie is niet voor één gat te vangen. Omdat ze niet meer mogen adverteren zetten ze nu o.a. in op de filmindustrie. Let maar op als je op Netflix naar een serie kijkt. Er wordt veel gerookt en meestal zonder dat het van belang is voor het plot.
 
Ja, dus gewoon maar tegenhouden, dan is straks iedereen in de Duitse automobiel industrie werkeloos.
Het verleden heeft toch wel uitgewezen dan het tegengaan van innovatie vanuit werkgelegenheidsmotieven averechts uitpakt.
Gelukkig komt innovatie altijd boven drijven, anders waren we nog steeds 6 dagen per week 10 uur aan het werken.
En nu op naar de vierdagenweek zou ik zeggen.