Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Nee hoor hippogrief, li-ion is het beste en zal altijd het beste blijven, want het zit in tesla en tesla gebruikt enkel de beste batterijen. QED

(edit: sorry ik bedoelde LFP en niet li-ion. LFP for the win!)
Dat hoeft helemaal niet waar te zijn.

Mijn argument is niet technisch, maar economisch.

Mijn punt is dat terwijl een club zoals IMEC en andere nog in R&D-fase zitten, Tesla en andere (LG Chem, Panasonic, CATL, BYD, ...) in productie aan het draaien zijn. Stel dat IMEC binnen 5 jaar de eerste productie-versie kan leveren, zal dat vermoedelijk niet tegen de prijs zijn van wat LPF accu's dan kosten. 8 jaar geleden 100K aan een EV smijten was nog vrij normaal, maar gaat dat ook nog zijn binnen 5 jaar wanneer de concurrentie minder performante niet-SSD's in al hun auto's heeft steken voor 30K minder? En niet vergeten dat de geclaimde winsten ("vol geladen op 15 minuten!") blokkeren op het feit dat een Model 3 op 20 minuten al ~vol~ is en je bottleneck de laadpaal blijft. De voordelen zijn dus beperkt.

SSD blijft voornamelijk een product dat al jarenlang wordt aangekondigd, en al heel wat bedrijven zich aan verbrand hebben. Het is bijna waterstof.
 
Dat hoeft helemaal niet waar te zijn.

Mijn argument is niet technisch, maar economisch.

Mijn punt is dat terwijl een club zoals IMEC en andere nog in R&D-fase zitten, Tesla en andere (LG Chem, Panasonic, CATL, BYD, ...) in productie aan het draaien zijn. Stel dat IMEC binnen 5 jaar de eerste productie-versie kan leveren, zal dat vermoedelijk niet tegen de prijs zijn van wat LPF accu's dan kosten.
SSD blijft voornamelijk een product dat al jarenlang wordt aangekondigd, en al heel wat bedrijven zich aan verbrand hebben. Het is bijna waterstof.
Zoals al aangegeven, IMEC haalt nu al een hogere energiedensiteit dan Li-Ion accu's. Ze missen nu eigenlijk vooral laadsnelheid. Een verdere verhoging van de energiedensiteit in Li-on gaat volgens mij altijd beperkt zijn door de kristallisatie.
Indien de SSD technolgie die hogere densiteit wel haalt (en dat weten we nu nog niet, maar er zijn wel al enkele technologische doorbaken geweest de laatste jaren), dan gaat het proces zijn: eerst introductie in sportieve supercars (waar het gewicht een probleem is en de kostprijs helemaal niet, en met die technologie misschien 200-400 kg uitgespaard kan worden), daarna trickle down naar andere segmenten waar prijs ook niet zoveel speelt (een limousine met een range van > 1000 km) om dan ten slotte ook door te breken naar de goedkopere segmenten.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Als een solid state batterij langer meegaat en een hogere energiedichtheid heeft, dan lijkt me dat wel een meerprijs waard. en die prijs gaat ook weer zakken. vanaf de moment dat er iets beter is dan wat momenteel het beste is, wordt er wel snel omgeschakeld.
Ge hebt altijd early adopters die de dure R&D kosten voor een deel betalen, en dan wordt er opgeschaald en wordt het goedkoper. Zo gaat dat met alles.
Met de SSD's (Solid State Drives in een computer), TFT schermen, li-ion BEV's, smartphones... is dat zo gegaan, waarom zou het met solid state batterijen niet gebeuren?
En een model 3 op 20 minuten vol? kijk nog eens goed naar de laadcurve. de superchargers geven 150 tot 250 kw, maar boven de 60% SUC zakt dat toch naar 60 kw ofzo. Helemaal vol aan een supercharger duurt een uur.
 
Als een solid state batterij langer meegaat en een hogere energiedichtheid heeft, dan lijkt me dat wel een meerprijs waard. en die prijs gaat ook weer zakken. vanaf de moment dat er iets beter is dan wat momenteel het beste is, wordt er wel snel omgeschakeld.
Ge hebt altijd early adopters die de dure R&D kosten voor een deel betalen, en dan wordt er opgeschaald en wordt het goedkoper. Zo gaat dat met alles.
Met de SSD's (Solid State Drives in een computer), TFT schermen, li-ion BEV's, smartphones... is dat zo gegaan, waarom zou het met solid state batterijen niet gebeuren?
En een model 3 op 20 minuten vol? kijk nog eens goed naar de laadcurve. de superchargers geven 150 tot 250 kw, maar boven de 60% SUC zakt dat toch naar 60 kw ofzo. Helemaal vol aan een supercharger duurt een uur.
Inderdaad. En de early adopters zijn hier eenvoudig te identificeren, zoals ik al aangaf
En indien je effectief energiedensiteiten van 1000 Wh/l kunnen bekomen worden, dan wordt laadsnelheid ook een minder belangrijk criterium. Want dan kan je dus een Tesla Model 3 - alike voetuig bouwen met een WLTP range van > 2000 km dat effectief 1000 -1200 km ver geraakt op de autosnelweg aan 120km/h. Dan is laadsnelheid echt zo belangrijk niet meer.
Hoge laadsnelheden gaan op lange termijn steeds problematischer worden voor het net, naarmate er meer mensen elektrisch rijden
 
Wel mooi om te zien dat VW vol voor electrishe gaat, ik vind hun ID3 echt een leuke autootje hoor. Maar of ze tesla kunnen "verslaan" vind ik nog de vraag want ze blijven hoe dan ook 10jaar extra ervaring hebben op dat gebied (incl software, batterij...) ... Naast dat de doel van Elon sowieso is dat de andere automerken mee ging doen dus hoe dan ook een win :).
 
Tesla blijft wel een excentriek merk. Zeker niet iedereen is daar gecharmeerd van. Dus er is zeker wel markt voor de gevestigde orde.

Die hebben dan weer het voordeel van decennia bouwen van voertuigen. Weliswaar geen elektrische; maar wel de workshops en logistiek om miljoenen auto's af te leveren.

VW lijkt met de E-Tron, ID.3/4 best een groep mensen aan te spreken die een meer traditioneel ontwerp waarderen. Denk ook dat veel mensen het prettiger vinden dat er fysieke knopjes/hendletjes zitten in de auto ipv één groot scherm en een dealer netwerk heel fijn vinden.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
Tesla blijft wel een excentriek merk. Zeker niet iedereen is daar gecharmeerd van. Dus er is zeker wel markt voor de gevestigde orde.

Die hebben dan weer het voordeel van decennia bouwen van voertuigen. Weliswaar geen elektrische; maar wel de workshops en logistiek om miljoenen auto's af te leveren.

VW lijkt met de E-Tron, ID.3/4 best een groep mensen aan te spreken die een meer traditioneel ontwerp waarderen. Denk ook dat veel mensen het prettiger vinden dat er fysieke knopjes/hendletjes zitten in de auto ipv één groot scherm en een dealer netwerk heel fijn vinden.
Dat dealer netwerk zal na verloop van tijd ook moeten gaan veranderen.
EV's hebben nu eenmaal minder onderhoud nodig dus de huidige dekking zal veranderen als de mix ICE/EV naar EV gaat verschuiven. Dacht dat VW de bestelling van de ID3 ook niet via de dealer maar online wilde laten lopen dus als dat het model wordt is verkoop ook geen of steeds minder de taak meer van een vestiging en dus meer een Tesla 'model' gaan krijgen.

Edit: wordt nu ook meer een topic voor het draadje 'wat ander automerken doen'
 
  • Like
Reactions: OttoR and jpvdheijn
Dit is toch wel erg slechte publiciteit voor Tesla: Taxi's zijn mankementen Tesla zat en eisen €1,3 mln
En ook wel zelf veroorzaakt denk ik. Ik snap die eigenaar wel en zou ook een schadevergoeding eisen.

Begrijp niet dat fleet sales geen eigen serviceaanspreekpunt hebben/houden bij Tesla. Het is wel tijd dat Tesla US eens in Amsterdam ingrijpt, heb het idee dat vrijwel alle hele negatieve service ervaringen via Amsterdam lopen. Reparatietijden en communicatie zoals in artikel staan zijn gewoon onacceptabel.

"Schiphol eist dat taxi's met een volle batterij minimaal 400 km moeten kunnen afleggen.'Tesla beloofde dat dat geen enkel probleem zou zijn' legt Van der Veer uit. 'Maar onze taxi's haalden dat bij lange na niet.' "
Dat is weer een beetje zielig. Checkt hij vent ook ooit of zijn chauffeurs ook 1200km met een dieseltank halen? Dat hangt natuurlijk 100% van het gebruik af. Met een S100 kan je zonder super zuinig te doen 400km halen
 
Ga jij maar eens korte ritjes doen met je verwarming aan in de winter :) Ik zit nu bij korte ritjes gemiddeld tegen de 300wh/km aan en zo koud is het niet eens. Bij echt korte ritjes in de winter zelfs op +500wh/km:

View attachment 608982

Dus zo gek is die range niet als je enkel korte ritten doet in de winter met een koud accu pack.

Op een heel kort ritje zet ik alleen de verwarming even aan voor de voorruit. Als die schoon is haal ik op ritjes van 1-2km gewoon 200wh. Bij 10km mixed rijden 80km weg zit ik dan weer op 160wh (m3p).

Vanochtend (verwarming maar even aangehad, stoelverwarming aan)

upload_2020-11-20_17-25-46.png

Gisteren(met verwarming tijdje op 20, koude accu):
upload_2020-11-20_17-27-50.png


Stap meestal toch met mijn jas aan in de auto voor kort (woon/werk) ritje, dan is verwarming niet zo fijn.


Maargoed, als je hem vol aanzet en alleen <10km ritjes maakt kan het verbruik oplopen. Maar dan maakt range niks uit, want dan kan je steeds bijladen.
 

Attachments

  • upload_2020-11-20_17-26-59.png
    upload_2020-11-20_17-26-59.png
    32.2 KB · Views: 38
Last edited:
Taxi's zijn mankementen Tesla zat en eisen schadevergoeding

Dit betekent wel dat vergelijkbare problemen nu eindelijk eens goed worden afgerond. Heb nog steeds een kras van de aflevering.

Ondanks alle ellende is Van der Veer wel overtuigd geraakt van elektrisch rijden. Maar of Tesla leverancier blijft, is zeer de vraag. Bios Groep heeft ondertussen 5 Audi E-trons aangeschaft. 'Daar wordt wel de telefoon opgenomen.'
 
Last edited:
Dit is bizar zeg. Geen woord over de veiligheid voor de bestuurder, je moet dat er zelf maar uit opmaken omdat hij een stukje verder is aangehouden. Er was één rokende cel in een huis gevonden.... de haat tegen Tesla bij het AD begint wel groteske vormen aan te nemen.
E655A672-02BB-486F-B22D-955BCC5D5E3E.jpeg
 
Tsja, misschien lees je ook af en toe te 'positieve' Tesla berichtgeving

Ik lees in het verslag van AP (Man arrested after Tesla crashes, sends batteries flying) dat één van die accu's het laken op een bed heeft doen ontbranden... Het waren dan misschien geen brandende accu's, maar die éné accu kon toch de boel in de fik steken.
Die cellen zijn natuurlijk ook geen honderden meters ver van de crash geland, het voertuig is gewoon bijna honderd meter verder tot stilstand gekomen. Geeft wel het intellectueel niveau weer van de man die dat tekstje heeft vertaald, 300 voet = honderden meters. Hij verdient dus op zijn minst een fikse boete van de eenhedenpolitie.

Dit is bizar zeg. Geen woord over de veiligheid voor de bestuurder, je moet dat er zelf maar uit opmaken omdat hij een stukje verder is aangehouden. Er was één rokende cel in een huis gevonden.... de haat tegen Tesla bij het AD begint wel groteske vormen aan te nemen.View attachment 610749