Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Heel simpel: Je hebt met one-pedal driving eigenlijk drie opties, gas geven, remmen of doorrollen. De BMW snapt (op basis van voorligger en verkeerssituatie) in welke gevallen doorrollen handig is en in welke gevallen remmen gewenst is.

In de Tesla moet je -als je wilt doorrollen- het gas halverwege houden tussen remmen en gas geven. Ik ervaar dat het adaptieve remmen deze handeling overbodig maakt.

Na ruim 4 jaar Tesla rijden ervaar ik de oude manier van het moeten wisselen van pedaal als iets wat idioot achterhaald is.

Het is immers niet een optie van 3 dingen, gas, doorrollen of remmen.
Het is ook een optie van alles wat er tussen zit. Gas, minder gas (op heel veel niveaus), doorrollen, iets afremmen of afremmen (op heel veel niveaus) en dat alles doe je met één pedaal.

Terug in een auto die dat niet heeft geeft het gevoel of je van een automaat terug stapt in een schakelbak.
Leuk voor de nostalgische gevoelens maar het geeft nu niet echt een gevoel van vooruitgang.
 
Met one-pedal drive kun je juist zelf heel nauwkeurig doseren. Je bepaald zelf in welke mate je versnelt, vertraagt, langzaam uitrolt op stopt. Je bent niet afhankelijk van de keuze die de auto voor jou maakt.
Inderdaad, heel wat legacy merken hebben absoluut geen idee wat een goeie EV een goeie EV maakt. Nee, niet de flappen aan het stuur om regeneratief tijdens het rijden aan te passen, en evenmin automagisch het regeneratief remmen aanpassen.
 
Na ruim 4 jaar Tesla rijden ervaar ik de oude manier van het moeten wisselen van pedaal als iets wat idioot achterhaald is.

Het is immers niet een optie van 3 dingen, gas, doorrollen of remmen.
Het is ook een optie van alles wat er tussen zit. Gas, minder gas (op heel veel niveaus), doorrollen, iets afremmen of afremmen (op heel veel niveaus) en dat alles doe je met één pedaal.

Terug in een auto die dat niet heeft geeft het gevoel of je van een automaat terug stapt in een schakelbak.
Leuk voor de nostalgische gevoelens maar het geeft nu niet echt een gevoel van vooruitgang.
Eerlijk gezegd vind ik one pedal driving vermoeiend voor lange ritten. Vandaar dat ik autopilot waardeer. En eigenlijk moet die autopilot ervoor zorgen dat je verbruik optimaal is, maar we zijn daar nog een eindje van verwijderd.

Het is dus thuis vertrekken met one pedal driving naar een hoofdweg, autopilot opzetten om vervolgens met one pedal driving op je bestemming aan te komen. Totdat we ooit een echt FSD systeem hebben.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Eerlijk gezegd vind ik one pedal driving vermoeiend voor lange ritten. Vandaar dat ik autopilot waardeer. En eigenlijk moet die autopilot ervoor zorgen dat je verbruik optimaal is, maar we zijn daar nog een eindje van verwijderd.

Het is dus thuis vertrekken met one pedal driving naar een hoofdweg, autopilot opzetten om vervolgens met one pedal driving op je bestemming aan te komen. Totdat we ooit een echt FSD systeem hebben.

Ik kan dat argument totaal niet volgen. Het steeds van pedaal moeten wisselen is tot veel meer werk / vermoeiender dan het een paar mm moeten bewegen van één pedaal?
 
Zowel remmen als gas geven geeft verliezen door laden en ontladen. Dus zou autopilot meer moeten coasten (uitrollen) voor bochten en verkeerslichten om zuiniger te worden.
Klopt. Remmen wordt te laat ingezet om het volledig regeneratief te laten doen. Je ziet van ver dat je zal moeten vertragen, maar AP blijft vol gas door gaan en zelfs nog optrekken als er ineens ruimte is.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Zowel remmen als gas geven geeft verliezen door laden en ontladen. Dus zou autopilot meer moeten coasten (uitrollen) voor bochten en verkeerslichten om zuiniger te worden.
Het vertragen kan vroeger, maar als je echt wil gaan coasten voor een verkeerslicht moet je al een paar kilometers op voorhand gaan coasten. Stel je voor dat je auto al 2 kilometer voor de verkeerslichten gaat coasten, terwijl het licht groen is... Dat is ook frustrerend...

De voorste radar en camera lijken een bereik van zo een 200 meter te hebben, dus op 500 meter of 2 kilometer gaat AP nog niet ingrijpen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Hoe zou AP er moeten voor zorgen dat je verbruik optimaal is? Het is toch niet omdat je met een bepaalde constante snelheid rijdt dat je verbruik optimaal is.
De meest economische manier om te rijden bleek in het verleden om bij afdalen te versnellen en bij klimmen te vertragen, en voor de rest zoveel mogelijk coasten, omdat op de motor remmen altijd verlies was.

Met een EV verandert dat wat, omdat er regeneratief geremd kan worden en je dus niet kilometers op voorhand moet gaan coasten om zo efficient mogelijk te rijden.
 
Niet te geloven.
Hoe zuur moet een journalist zijn om zijn of haar fossiele aanhang te bevredigen? 😀


Ondertussen:
Screenshot_20220721-175236_Chrome.jpg
 
  • Funny
Reactions: Niek and Maurice1
Sandy Munro bespreekt de evolutie van de Tesla carrosserie (body in white) van de Model 3 totaan de laatste Y met het gietwerk:

View attachment 835076

Evolution of the Tesla bodies in white: Giga Castings
Gezien op YT afgelopen weekend. Sandy roept al 15 jaar tegen de autofabrikanten dat minder componenten, minder op elkaar afstellen en daardoor hogere kwaliteit is. Tesla is in minder dan 10 jaar van het broekie tot de industrie nieuwe standaard gegroeid. Single cast betekend veel voor de hele productielijn in reduceren kosten en verhogen kwaliteit van het product.
 
Sandy Munro bespreekt de evolutie van de Tesla carrosserie (body in white) van de Model 3 totaan de laatste Y met het gietwerk:
Heel apart:
Aan het eind beveelt Sandy "Herbert Diess" aan voor als je bedrijf een nieuwe Bestuursvoorzitter zoekt.
Many people know that Herbert Diess got sacked over at VW.
I personally think that he was the best thing they had at VW.
If you happen to be looking for an new executive to run your company: Herbert is coming to get available in September.
:cool: