Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De M3 RWD is toch 60kWh batterij? En charging speed miles/min vind ik ook maar een rare indicator om mee te nemen in deze berekening.
En ik dacht net 'eindelijk iemand die laadsnelheid aangeeft in afstand/minuut'. Een auto die 20% sneller laadt, maar 30% meer verbruikt is nog steeds trager. De Model 3 RWD is net interessant omdat hij zo efficiënt is in verbruik. Samen met een goede laadsnelheid compenseert hij zo voor een groot deel de kleinere batterij voor lange ritten. De tabel lijkt inderdaad niet te kloppen voor de RWD.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk

Interessant en uitgebreid artikel in De Tijd, wel enkel voor abonnees. Het artikel is minder negatief dan de titel laat vermoeden. Er wordt -terecht- gewezen op de steeds sterkere concurrentie, vooral vanuit China, en het beperkt aantal modellen van Tesla die je momenteel kan bestellen. Maar ook de sterke punten van Tesla (efficiëntie energieverbruik, eenvoudige en vernieuwende productiemethoden) worden aangehaald. Samenvatting volgens mijn interpretatie; Tesla staat niet meer op eenzame hoogte in het EV landschap, maar heeft nog steeds belangrijke troeven.
 
En ik dacht net 'eindelijk iemand die laadsnelheid aangeeft in afstand/minuut'. Een auto die 20% sneller laadt, maar 30% meer verbruikt is nog steeds trager. De Model 3 RWD is net interessant omdat hij zo efficiënt is in verbruik. Samen met een goede laadsnelheid compenseert hij zo voor een groot deel de kleinere batterij voor lange ritten. De tabel lijkt inderdaad niet te kloppen voor de RWD.
Afstand/minuut is zeker een interessante factor. Maar dat maakt de auto niet groener dan een ander, vandaar dat ik het een rare factor vind om nee te nemen in hoe groen je auto niet is.
 
Afstand/minuut is zeker een interessante factor. Maar dat maakt de auto niet groener dan een ander, vandaar dat ik het een rare factor vind om mee te nemen in hoe groen je auto niet is.
Sorry, maar dit klopt niet.
In de "groen score" wordt "afstand per minuut" niet gebruikt. (hoeveel km/mile de auto laadt in een minuut)
Dit gegeven is bijgevoegd als interessant gegeven, net als de prijs van de auto.
En ja, de Tesla Model 3 Rear Wheel Drive is 60kWh, dat is een type-foutje in de tabel. Wel slordig.

Blijft dat de Tesla's top-scores levert bij de groen-scores. :)
Klap de lijst onderaan maar eens uit (Show-all), dan zie je hoe beroerd sommige andere EV's er vanaf komen.
(PoleStar2, Ford Mustang Mach E, Mercedes EQS, BMW-IX, Audi e-tron, etc.)
 
Alhoewel Karpathy tot de top behoort, er staat een compleet team. En ook gedurende zijn sabbatical zijn er stappen vooruit gezet.

Wellicht is een change, nieuwe inzichten, niet eens zo slecht.
Als ik EAP in mijn nieuwe MY vergelijk met mijn AP1 in mijn MS van 2016, dan vind ik dat er in 6 jaar zo goed als geen bruikbare vooruitgang gemaakt is. En dat met 8 extra camera’s. Op sommige (secundaire) wegen doet hij het zelfs slechter.
Er is wel NOA, maar dat is zo goed als onbruikbaar in ons verkeer.
Er is ook de full FSD US bèta version, waar iedereen zijn hoop op stelt, maar ik vrees dat die werkt als onze NOA (traag en onbruikbaar in druk verkeer) en dan moet ik hem niet hebben (daarom nog geen FSD gekocht ook).
 
Als ik EAP in mijn nieuwe MY vergelijk met mijn AP1 in mijn MS van 2016, dan vind ik dat er in 6 jaar zo goed als geen bruikbare vooruitgang gemaakt is. En dat met 8 extra camera’s. Op sommige (secundaire) wegen doet hij het zelfs slechter.
Er is wel NOA, maar dat is zo goed als onbruikbaar in ons verkeer.
Er is ook de full FSD US bèta version, waar iedereen zijn hoop op stelt, maar ik vrees dat die werkt als onze NOA (traag en onbruikbaar in druk verkeer) en dan moet ik hem niet hebben (daarom nog geen FSD gekocht ook).
Tja, smaken verschillen als ik een loaner met AP1 meekrijg dat vind ik het een onbruikbaar drama.
Het enige waar de AP1 het "beter" doet is op de enkelbaans 60km wegen omdat de AP1 daar nergens naar kijkt en gewoon gaat.
Als je nergens naar kijkt dan grijpt deze ook niet in / corrigeert niets. Dat beter noemen is als zeggen dat een domme CC beter is want een TACC verlaagd wel eens onterecht de snelheid en vergeet je alle keren wanneer dit wel terecht is.

Voor NOA moet je weten wat deze wel en niet accepteert. Hij is niet traag maar wil persé een minimale veilige ruimte.
Dat er vaak zo hufterig gereden wordt door mensen is voor NOA natuurlijk geen reden om zich niet aan de veiligheidsnormen te houden.
 
Tja, smaken verschillen als ik een loaner met AP1 meekrijg dat vind ik het een onbruikbaar drama.
Het enige waar de AP1 het "beter" doet is op de enkelbaans 60km wegen omdat de AP1 daar nergens naar kijkt en gewoon gaat.
Als je nergens naar kijkt dan grijpt deze ook niet in / corrigeert niets. Dat beter noemen is als zeggen dat een domme CC beter is want een TACC verlaagd wel eens onterecht de snelheid en vergeet je alle keren wanneer dit wel terecht is.

Voor NOA moet je weten wat deze wel en niet accepteert. Hij is niet traag maar wil persé een minimale veilige ruimte.
Dat er vaak zo hufterig gereden wordt door mensen is voor NOA natuurlijk geen reden om zich niet aan de veiligheidsnormen te houden.
Echter heeft NOA toch ook weer een flinke NERF gehad door EU regelgeving. Dit was ook het geval bij AP1 die voor de EU NERF in 2019 echt beter was.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Echter heeft NOA toch ook weer een flinke NERF gehad door EU regelgeving. Dit was ook het geval bij AP1 die voor de EU NERF in 2019 echt beter was.
De EAP was voor de EU NERF 2019 in mijn optiek ook veel beter dan de pre 2019 AP1.
De grootste argumenten voor AP1 versus AP2, EAP en NOA zijn vooral dat de AP1 nergens om geeft en dus ook geen foute ingrepen kan doen.
 
Als ik EAP in mijn nieuwe MY vergelijk met mijn AP1 in mijn MS van 2016, dan vind ik dat er in 6 jaar zo goed als geen bruikbare vooruitgang gemaakt is. En dat met 8 extra camera’s. Op sommige (secundaire) wegen doet hij het zelfs slechter.
Ik dacht dat er in 2019 al een consensus was dat de AP2 (eindelijk) beter werkte dan AP1, met meer features.

Datzelfde chipje van de AP1, was van Mobileye (nu Intel), heeft ook wel bruikbare vooruitgang geboekt. Jammer dat Tesla de samenwerking heeft gestopt. Ik heb in mijn huidige auto een Mobileye EyeQ4, ik moet zeggen, bevalt me eigenlijk wel prima. Zeker het adaptieve regeneratief remmen is een feature die ook wel op de Tesla zou mogen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik dacht dat er in 2019 al een consensus was dat de AP2 (eindelijk) beter werkte dan AP1, met meer features.
Als dat zo is dan is het vanwege de vision only dat mijn perceptie slecht is. Enige wat beter lijkt is lane change in iets drukker verkeer en het feit dat de richtingaanwijzer vanzelf uit gaat.
Wat mij ergert zijn vooral
  • de vele alarmen. Ik wordt er doof van (joe mode staat op)
    • Heel vaak een lane change alert, terwijl die alerts uit staan en terwijl dat alarm ook komt als de richtingaanwijzer aan staat. Ik denk vooral bij het manueel opschuiven van 2 vakken tegelijk met TACC aan. (2 vakken tegelijk ging ook vloeiender met AP1, nu moet je wachten tot de eerste lange change beëindigd is voor je de tweede kan starten).
    • Alarmen voor tegenliggers, fietsers en voetgangers die zich heel ver van mijn rijweg bevinden
  • Heel traag optrekken naar de gevraagde snelheid als de weg vrij komt
  • 2 handen nodig omdat AP rechts zit en richtingaanwijzer links. Vooral als door de drukte lane change niet automatisch lukt en AP dus uitschakelt
 
  • Like
Reactions: OttoR and Krisja
...Dat beter noemen is als zeggen dat een domme CC beter is want een TACC verlaagd wel eens onterecht de snelheid...
Mijn stokpaardje:cool:. En ja, wij hebben zowel een classic met domme CC en een AP1 model S, en ja altijd liever de classic in randstad verkeer. Met TACC moet je sneller naar links wil je afremmen voorkomen, wat neerkomt op dikke ik rijgedrag op de linkerbaan. Bovendien vertraagt hij altijd 2 á 3 km/h bij het naar links gaan voordat hij 'baan vrij' constateert en versneld.

In het kader van eerlijkheid: in een lange file of een drukke N weg is de TACC wel heel fijn.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Geen idee waarom je adaptief regeneratief remmen zou willen. Ik vind het nu al frustrerend dat regeneratief remmen weg valt als je met 100% vertrekt en de auto dus niet kan regenereren.

Heel simpel: Je hebt met one-pedal driving eigenlijk drie opties, gas geven, remmen of doorrollen. De BMW snapt (op basis van voorligger en verkeerssituatie) in welke gevallen doorrollen handig is en in welke gevallen remmen gewenst is.

In de Tesla moet je -als je wilt doorrollen- het gas halverwege houden tussen remmen en gas geven. Ik ervaar dat het adaptieve remmen deze handeling overbodig maakt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Mijn stokpaardje:cool:. En ja, wij hebben zowel een classic met domme CC en een AP1 model S, en ja altijd liever de classic in randstad verkeer. Met TACC moet je sneller naar links wil je afremmen voorkomen, wat neerkomt op dikke ik rijgedrag op de linkerbaan. Bovendien vertraagt hij altijd 2 á 3 km/h bij het naar links gaan voordat hij 'baan vrij' constateert en versneld.

In het kader van eerlijkheid: in een lange file of een drukke N weg is de TACC wel heel fijn.
Ik heb daar alleen last van als ik veel te laat naar links ga.
TACC gokt niet dat je op de andere baan zit tegen de tijd dat je naast je voorganger zit.
 
Heel simpel: Je hebt met one-pedal driving eigenlijk drie opties, gas geven, remmen of doorrollen. De BMW snapt (op basis van voorligger en verkeerssituatie) in welke gevallen doorrollen handig is en in welke gevallen remmen gewenst is.

In de Tesla moet je -als je wilt doorrollen- het gas halverwege houden tussen remmen en gas geven. Ik ervaar dat het adaptieve remmen deze handeling overbodig maakt.
Met one-pedal drive kun je juist zelf heel nauwkeurig doseren. Je bepaald zelf in welke mate je versnelt, vertraagt, langzaam uitrolt op stopt. Je bent niet afhankelijk van de keuze die de auto voor jou maakt.