Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik blijf het toch vreemd vinden. er is binnen tesla SE geen democratische meerderheid om zich aan te sluiten bij de vakbond. En toch worden ze gechanteerd door partijen en bedrijven die niet rechtstreeks betrokken zijn. als ik (hypothetisch) leveranciers van een concurrent onder druk zou zetten om niet te leveren, denk dat het niet lang zal duren... maar als vakbond en overheid is het wel OK om zo te werken ☹️ zoals eerder gezegd, het belang van de medewerker waarmee men schermt is duidelijk een drogreden...
 
Wat de vakbonden niet begrijpen of willen begrijpen, is dat de voordelen van weeken bij Tesla groter zijn dan wat de bonden willen bereiken. Aandelen, jaarlijkse bonus, het levert allemaal veel meer op dan dat geneuzel van de bonden. Werknemers van het eerste uur die de aandelen voor weinig kregen zijn er behoorlijk beter van geworden, daar is echt heel veel geld mee gemoeit.
 
@Gumball Zowel IG Metal (Duitsland) als IF Metall (Zweden) stellen o.a. dat de lonen lager zijn dan bij andere fabrikanten. Wat is nu waarheid? Ik wil best aannemen dat er enkele medewerkers in de VS flink hebben kunnen profiteren van aandelenpakketten (vooral rond 2020), maar of dat nog zo is?
Volgens Zweeds X-ers is het loon volgens de gangbare IF Metall contracten SEK 23.000 per maand en betaald Tesla nu SEK 34.000 aan de monteurs.
Wellicht ook de reden dat +90% niet wil meedoen met de stakingen.
 
Ik wil best aannemen dat er enkele medewerkers in de VS flink hebben kunnen profiteren van aandelenpakketten (vooral rond 2020), maar of dat nog zo is?

Als Tesla werknemer krijg je als je dat wil je bonus in aandelen maar kan je ook deelnemen in optie regelingen die tien jaar geldig blijven, je koopt dan het recht om ergens binnen die tien jaar die opties te verzilveren voor een bepaalde prijs, de gemiddelde waarde over het laatste kwartaal tijdens de koop van de optie minus een korting.

TL,DR: bijzonder aantrekkelijke regeling.
 
  • Informative
Reactions: peter85
Recent comments from Hydro Extrusions CEO Jonas Bjuhr have hinted that the Giga Berlin supplier’s employees may end up being hurt by the union’s strategy.


Als dadelijk deze toeleveranciers failliet gaan of moeten inkrimpen is het natuurlijk janken.
 
@Gumball Zowel IG Metal (Duitsland) als IF Metall (Zweden) stellen o.a. dat de lonen lager zijn dan bij andere fabrikanten. Wat is nu waarheid? Ik wil best aannemen dat er enkele medewerkers in de VS flink hebben kunnen profiteren van aandelenpakketten (vooral rond 2020), maar of dat nog zo is?

natuurlijk hebben vooral de mensen die in dienst kwamen voor 2020, dus voor de aandelensplits, meer profijt gehad, maar ook hetnhuidige personeel kan flink profiteren. Los daarvan liggen de lonen minimaal gelijk aan de concurrentie.
 
Even wat luchtigers uit de pers, dan al die stakingen.

Autoblog, waar men in het begin toch echt flink kritisch was op Tesla (het is immers geen benzineverslindende sportwagen), wordt steeds positiever over het merk. Ze hebben nu een 5000km roadtrip gemaakt en verslag gedaan.

5-000-km-ev-roadtrip-relaxed-of-irritant
Bij mij werkt die link niet. Is nog wel schoorvoetend maar de erkenning komt langzaam. Zou de beste man ook eens in Europa moeten doen om ook op ons continent een positieve ervaring op te doen.

Deze link werkt bij mij wel:
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Even wat luchtigers uit de pers, dan al die stakingen.

Autoblog, waar men in het begin toch echt flink kritisch was op Tesla (het is immers geen benzineverslindende sportwagen), wordt steeds positiever over het merk. Ze hebben nu een 5000km roadtrip gemaakt en verslag gedaan.

5-000-km-ev-roadtrip-relaxed-of-irritant
Zou de prijs per kilometer voor energie bewust te hoog zijn opgegeven om benzine niet helemaal in diskrediet te brengen?

Hij schrijft 312 euro en 51 cent aan stroom voor 5230km is 16,73 eurocent per kilometer, dat moet volgen mij 5,92 eurocent per kilometer zijn.
Benzine kost in Californië minimaal 1,35 euro per liter, zelfs een auto die 1 op 20 op benzine haalt is duurder uit maar zijn conclusie is dat elektrisch rijden op dit moment niet goedkoper is dan benzine.
In de commentaren onder het stuk spreekt iemand hem aan op de "rekenfout" ondanks dat hij veelvuldig reageert op andere commentaren reageert hij niet op die opmerking en het stuk wordt niet aangepast.

"We hebben 5.230 kilometer gereden. Er zijn 23 laadstops gemaakt. Dank je misschien: ZO DAS VEEL. Maar daar zitten ook zeer korte stops tussen van bijvoorbeeld 30 naar 45 procent laden (5 minuten). De duurste laadstop was 24,44 dollar in Livermore, CA. De goedkoopste was 7,03 dollar in Visalia, CA. Bij elkaar opgeteld kom je op een rekening van 338 dollar voor het laden. Dat is omgerekend 312 euro en 51 cent. Reken je dat weer naar de gereden afstand kom je uit op 16,73 eurocent per kilometer."
 
  • Like
Reactions: robertvg
Zou de prijs per kilometer voor energie bewust te hoog zijn opgegeven om benzine niet helemaal in diskrediet te brengen?

Hij schrijft 312 euro en 51 cent aan stroom voor 5230km is 16,73 eurocent per kilometer, dat moet volgen mij 5,92 eurocent per kilometer zijn.
Benzine kost in Californië minimaal 1,35 euro per liter, zelfs een auto die 1 op 20 op benzine haalt is duurder uit maar zijn conclusie is dat elektrisch rijden op dit moment niet goedkoper is dan benzine.
In de commentaren onder het stuk spreekt iemand hem aan op de "rekenfout" ondanks dat hij veelvuldig reageert op andere commentaren reageert hij niet op die opmerking en het stuk wordt niet aangepast.

"We hebben 5.230 kilometer gereden. Er zijn 23 laadstops gemaakt. Dank je misschien: ZO DAS VEEL. Maar daar zitten ook zeer korte stops tussen van bijvoorbeeld 30 naar 45 procent laden (5 minuten). De duurste laadstop was 24,44 dollar in Livermore, CA. De goedkoopste was 7,03 dollar in Visalia, CA. Bij elkaar opgeteld kom je op een rekening van 338 dollar voor het laden. Dat is omgerekend 312 euro en 51 cent. Reken je dat weer naar de gereden afstand kom je uit op 16,73 eurocent per kilometer."

Het is in ieder geval niet zo dat die km prijs dan inclusief huur is. Want dat komt niet uit. Dus vermoedelijk inderdaad sturen met verkeerde cijfers. Het is ook nogal een verschil... bijna factor 3.

(Niet ongewoon voor journalisten om een complete schijnwerkelijkheid op te stellen helaas)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Bij mij werkt die link niet. Is nog wel schoorvoetend maar de erkenning komt langzaam. Zou de beste man ook eens in Europa moeten doen om ook op ons continent een positieve ervaring op te doen.

Deze link werkt bij mij wel:
dodgy link inderdaad
 
Na het wat luchtige vakantie ervaring in Amerika, weer een linkje terug naar Zweden. De berichtgeving vind ik wel bijzonder. Zo zou het personeel in Duitsland 20% minder verdienen dan bij de concurrentie. Eerlijk gezegd denk ik dat ze dan bij de concurrentie zouden werken.. Er is werk genoeg.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Na het wat luchtige vakantie ervaring in Amerika, weer een linkje terug naar Zweden. De berichtgeving vind ik wel bijzonder. Zo zou het personeel in Duitsland 20% minder verdienen dan bij de concurrentie. Eerlijk gezegd denk ik dat ze dan bij de concurrentie zouden werken.. Er is werk genoeg.
Bizar dat dit soort chantagepraktijken toegestaan zijn. Ook zinloos, want als er nu 1 man op de wereld is die zich niet laat chanteren is het Musk wel.

Vakbonden zijn er de laatste jaren vooral heel goed in om zichzelf onmogelijk te maken en primair te denken aan het belang van de vakbond, in plaats van de werknemers. Eigenlijk zijn ze vooral obsoleet aan het worden.
 
Mijn schoonzoon werkt nu tien jaar bij Tesla, maar de laatste jaren zijn het toch een stuk minder aandelen die ze krijgen. Maar al bij al verdienen ze daar goed.
In heel Europa zit men te springen om goed personeel. Dus als Tesla slecht zou betalen zouden ze een leegloop van personeel hebben i.p.v. dat ze nu snel groeiend aantal personeelsleden hebben.