Ik ben even opnieuw het topic doorgegaan om even jouw posts even achter elkaar te lezen. Daaruit ontstaat bij mij een bepaald beeld...
Neem bijvoorbeeld dit statement:
De Temperatuur geeft aan 2 graden. Onder de 4 gr gaat de airco uit om bevriezing te voorkomen. Een regenbui en het is net of je een mistbank in gaat rijden. Het zicht is 0. Echt een veiligheid risico.
Dat moet opgelost worden, maar een veiligheidsrisico gaat wel erg ver. Jouw statement zou inhouden dat elke auto zonder airconditioning te gevaarlijk is om me in een regenbui te rijden. Je trekt het erg in het extreme.
Omdat de problemen al vanaf km 1 ontstonden is dit voor mij een reden om het contract te ontbinden.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een auto met zoveel issues reden is dat je dit gaat doen. Waarom je dat doet met een advocaat van de NVJ is mij een raadsel. Je gooit twee zaken op één hoop:
- Je eigen probleem met een dramatisch slechte M3P waarvan je de koop wil ontbinden.
- Het veiligheidsrisico van de Model 3 aankaarten, zodat Tesla actie onderneemt om het probleem voor iedereen op te lossen.
Door er één zaak van te maken maak je het niet makkelijker.
Maar als dan de auto vanuit stilstaand in een parkeerplaats naar de 60 km per uur weg gaat rijden en mijn vrouw naast mij begint te gillen dan is het ook in het belang van andere dat Tesla dit probleem moet oplossen. Als Tesla dan als verklaring geeft, je hebt zelf gas gegeven als autojournalist dan denk ik, je neemt het niet serieus. Ik ben geen oud vrouwtje. Wat er wel is gebeurd is dat de auto niet in zijn versnelling wilde, ik meerdere keren aan de stack zat. Dat de auto toch in de AP stand is gegaan en ondanks dat ik stil stond op de P+R plaats bij Best NS station de AP 100 km per uur aangaf en zo wegsnelde.
Als ik je verhaal goed begrijp kreeg je de auto niet in de versnelling (althans er kwam geen D op je scherm) en je hebt aan die stalk lopen trekken zodat de AP ingeschakeld werd en de auto wegreed? Ik ben het met je eens dat het onhandig en wellicht onveilig is dat dit op dezelfde pook zit (bij de S/X was dit apart). Wellicht dat Tesla het gewoon een user-error noemt (en dat is het wellicht ook), maar wel eentje die je te makkelijk kan maken. Ik wil best geloven dat het vaker gebeurd.
Dat je dit brengt als een levensgevaarlijke auto raakt echt kant noch wal. Jij gaat op die stalk los en tikt hem blijkbaar onbedoeld 2x omhoog en de auto gaat in auto-pilot en begint te rijden. Klopt mijn samenvatting of ging de auto daadwerkelijk wegrijden zonder dat je ook maar iets deed? Je insinueert het laatste in je posts, maar enkel hier lees ik dat je zelf aan de stalk hebt gezeten en de auto onbedoeld in AP zet.
Als je bang bent dat dit weer gebeurd, omdat je het niet op het scherm kan zien zou ik auto-pilot uit zetten. Gewoon rustig blijven en normaal je snelheidspook bedienen zou overigens mijn keus zijn, omdat ik auto-pilot toch wel erg handig vind.
Tesla weet dat bepaalde auto’s dit probleem hebben, maar er is voorlopig geen oplossing voor, tja dan is het een groot issue.
Als (onbedoeld) AP inschakelen het issue is, dan heeft elke Model 3/Y dat probleem als je de stalk verkeerd beweegt. Het bijkomende probleem bij jou is dat je niet tijdig feedback op het scherm krijgt. Dat probleem zullen enkel mensen hebben waarbij de MCU erg traag is. Ik wil best geloven dat dit vaker voorkomt.
Jouw major software problem is wellicht een software-probleem, omdat de MCU veel te traag is. Je snelheidsmeter klopt ook niet meer en dat is APK-afkeur. Er zijn volgens mij geen APK eisen hiervoor (de meeste auto's hebben helemaal geen indicatie van de ingelegde versnelling). Desondanks zou het moeten kloppen natuurlijk.
Ik snap niet waarom je zo hamert op de indicatie van de richting, terwijl iedereen kan zien dat de hele MCU verschrikkelijk traag is. Dat is het feitelijke probleem. De verkeerde indicatie van de versnelling is hiervan een gevolg. Weergave van snelheid, knipperlicht, bediening van ventilatie, ... zal ook allemaal niet werken (en dat is te zien in het filmpje). Een probleem dat opgelost moet worden en ik snap ook de frustratie dat zelfs de vervanging van de gehele MCU niet heeft geholpen. Dan zal het bijna aan de input moeten liggen die het apparaat krijgt of dat die veel te warm wordt vanwege een andere reden.
Ik heb vervolgens een aantal collega’s de beelden laten zien en een ieder was van mening dat in het belang van andere dit wel gepubliceerd moet worden. Ik hoop nog steeds dat Tesla met een voorstel komt dus hoop als ik mijn auto op ga halen bij het SEC dat ze toch zeggen Andy laten wij eens praten.
Ik vraag me af met hoeveel nuance jij het verhaal hebt gebracht naar je collega's. Ik heb sterk de indruk dat het onbedoeld inschakelen van AP (zoals ik het begrijp) hier verward wordt met "vanzelf accellereren van het voertuig". Dat laatste zou absoluut een artikel waard zijn (vooral als inderdaad bij meer dan 2.500 auto's gebeurt). Dat eerste al een stuk minder. De pers brengt graag sensationele artikelen (helemaal rondom Tesla). De Tesla-basher zal er ongetwijfeld van smullen en alleen de headline onthouden.
Je hebt echt een drol van een wagen gekregen en ik snap dat je de behoefte hebt om Tesla terug te pakken. Ondanks dat je schrijft dat je onbevooroordeeld bent, maak je absoluut niet die indruk. Je legt alles in het extreme uit en maakt er een halszaak van. Je schrijft eerst dat het een principekwestie is en dat je het artikel gaat brengen. Maar je sluit je post af met "Ik hoop nog steeds dat Tesla met een voorstel komt". Dat is een voorstel voor jouw privésituatie en staat weer los van je artikel. Je maakt het jezelf erg lastig en ik begrijp werkelijk niet waarom de advocaat van de NVJ je dit niet meldt (of dat dit wel is gebeurd, maar je wil het niet horen).
Wat voor voorstel verwacht je van Tesla? Dat ze jouw probleem oplossen of het probleem in het algemeen oplossen? Ik denk dat het gewoon geëscaleerd moet worden richting Tesla USA die wel de tools hebben om real-time de logging uit te lezen als er wat misgaat. Ik vermoed dat er gewoon maar wat aangeprutst wordt met jouw auto. Beetje onderdelen vervangen in de hoop dat het opgelost is. Zo werkt het (helaas) vaak in de moderne garage.
MCU, kabelboom, harnas, camera’s, temperatuur sensoren ( meerdere keren ) airco unit, wielnaaf, bouten elektro motor, 3 sets velgen, 16 banden binnen 3500 km wat ik zo weet. Draagarnen.
Het is wel bizar dat met het vervangen van de MCU en kabelboom er nog steeds een probleem is. Ik snap ook wel dat ze bij het SeC niet meer weten wat er mee te doen. Mijn ervaring is als ze het niet weten en vervanging van de componenten niet helpt, dat het dan een software-probleem genoemd wordt. Was het na de vervanging van de MCU wel tijdelijk over en kwam het probleem terug of heeft het totaal niets geholpen? Ik kan uit jouw verhaal ook niet opmerken of het probleem altijd optreedt of slechts in sommige gevallen.
Ik heb voorgesteld de auto om te ruilen voor een M3P of het verschil tussen de M3P en MY3 bij te betalen. Ik heb van Tesla geen enkel voorstel gekregen. Ik heb zelfs voorgesteld FSD op mijn auto te zetten en te kijken of dat invloed heeft op mijn problemen en even af te wachten.
Een M3 ruilen tegen een MY en het prijsverschil bijbetalen klinkt een beetje alsof je liever een MY hebt dan een M3. De auto's hebben dezelfde techniek, dus dat is niet de reden dat je in een andere auto wilt gaan rijden. Zou ik ook niet in meegaan, want je wekt de indruk dat je gewoon een goedkope upgrade wil.
Wat denk je te bereiken met "zelfs voorgesteld FSD op de auto te zetten"? Een auto die levensgevaarlijk uit zichzelf optrekt en dan die nog meer autonome functies te geven? Sorry, maar ook dit klinkt meer als gratis een upgrade krijgen of anders een totaal gebrek aan technisch inzicht. Alle Tesla's sturen diagnostische gegevens naar Tesla (tenzij je dit expliciet weigert), dus dat kan de reden niet zijn.
Ik wilde ze helpen maar zoals ik al zeg, er zijn ruim 2700 gevallen bekend. Dus vermoed dat er daarom geen oplossing vanuit Tesla is gekomen.
Jij ziet het wellicht als helpen (en wellicht bedoel je het ook zo), maar ik kan me heel goed voorstellen dat vanuit de Tesla-medewerker dit heel anders overkomt. Wellicht dat je in je artikel bewijs aandraagt voor ruim 2.700 gevallen, want ik heb ze nog niet gelezen. De reden dat er geen oplossing is, is gewoon omdat de Tesla medewerkers in het SeC ook niet weten wat er aan de hand is. Het is echt geen onwil van die jongens. De techniek is eigenlijk te complex voor de gemiddelde automonteur. Helaas rekent Tesla een uurtarief dat hoger ligt dan een ervaren ICT-expert (ik pak helaas geen 135 euro/uur ex. BTW), maar staat er gewoon een normale automonteur met wat extra training.
Het probleem met jouw auto moet gewoon opgelost worden door Tesla en anders een gelijkwaardige vervangende auto worden geleverd. Maar ik denk dat je het jezelf heel moeilijk hebt gemaakt met de weg die je bewandeld. Maar ik houd dit topic in de gaten...