Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model 3 Performance al 38 maal bij SEC geweest in 2 jaar

This site may earn commission on affiliate links.
Laten wij maar rustig afwachten tot het artikel geplaatst gaat worden en welke harde beschuldigingen naar voren gaan komen.

Maar dat het baanbrekend gaat worden is zeker.

Ik moet wachten tot de 1e week van November.

Dit heb ik toegezegd aan een bron.
 
Na 1.5 jaar is de kans klein dat ze je een gloednieuwe M3P aanbieden en ik denk ook niet dat het helemaal reëel is om te eisen. In Nederland krijg je hooguit de werkelijk geleden schade vergoed,

Oeps een leugen.

Vorige maand heeft Tesla een auto na 3 jaar moeten terugnemen en hebben het volledige ( dure ) aankoopbedrag met rente moeten terug betalen.

Het heeft ze bijna 2 ton gekost.

Wetgeving in Nederland is duidelijk.
Consumenten moeten volledig schadeloos worden gesteld.
En bij de vele uitspraken in het Nederlands recht is er zelden een afschrijving gehanteerd bij verschillende automerken.
 
Oeps een leugen.
Ik hoop dat je journalistieke schrijfstijl een iets prettigere is. Ik schrijf duidelijk dat ik geen jurist ben en om dan bij het eerste de beste item dat -wellicht niet juist is- te schrijven dat ik lieg is een beetje vreemd. Liegen is bewust onwaarheden vertellen. Als mijn statement al onwaar is, dan is dat niet bewust en ik begin juist met een disclaimer dat ik geen juridisch expert ben.

Vorige maand heeft Tesla een auto na 3 jaar moeten terugnemen en hebben het volledige ( dure ) aankoopbedrag met rente moeten terug betalen. Het heeft ze bijna 2 ton gekost. Wetgeving in Nederland is duidelijk. Consumenten moeten volledig schadeloos worden gesteld. En bij de vele uitspraken in het Nederlands recht is er zelden een afschrijving gehanteerd bij verschillende automerken.

Wellicht dat het gebeurd, maar volgens mij is het vrij uitzonderlijk. Ik moet meteen denken aan Hans Melchers die in 2014 een pittige brief schreef aan Ben Pon nadat die twee dramatisch slechte Bentleys had gekocht, waarvan eentje zo slecht was dat die officieel niet meer de weg op mocht en er geen restitutie plaats vond. De daadwerkelijke details en afloop zijn mij onbekend, maar zo makkelijk als jij het stelt lijkt het me niet. Als jouw auto inderdaad uit zichzelf wegrijdt, dan is dat zeker gevaarlijk. Overigens is dat niet een heel veel voorkomende kwaal. Ik ben erg actief op diverse Tesla fora en dit is de eerste keer dat ik het hoor. Het lijkt me dat je dat moet aantonen en -tenzij het heel vaak gebeurd- lijkt me dat behoorlijk lastig. Een auto die niet juist de versnelling aangeeft of een slecht infotainmentsysteem is zeker vervelend, maar lijkt me geen reden om je geld volledige terug te eisen.

Laten wij maar rustig afwachten tot het artikel geplaatst gaat worden en welke harde beschuldigingen naar voren gaan komen. Maar dat het baanbrekend gaat worden is zeker. Ik moet wachten tot de 1e week van November. Dit heb ik toegezegd aan een bron.
Tesla heeft denk ik wel voor hetere vuren gestaan, maar je lijkt erg zeker van je zaak te zijn. Ik vind het ook vreemd dat je een advocaat van de NVJ inschakeld voor een privékwestie. Nog vreemder vind ik dat de NVJ daar in mee gaat. Het lijkt nu meer dat je beroepsmatig een probleem bij Tesla gaat aankaarten, dan dat je voor jezelf een probleem wilt oplossen. In dit topic gooi je het volledig op een hoop. Maar ik kijk uit naar je artikel en hoop dat je ven een link plaatst als die online komt.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Daarentegen, dreigen een filmpje te maken en een artikel te plaatsen is ook een vorm van chantage. Moest ik bij Tesla legal werken zou ik lekker m'n kop houden tot je potje over kookt, en als je dan toch gaat procederen je pogingen tot chantage gebruiken om korting te krijgen op de schadeloosstelling.
Tsja, dat heb ik ook al geprobeerd uit te leggen. Maar ja, wat weet ik ervan, het is alleen maar mijn vak geweest.
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
Oeps een leugen.

Vorige maand heeft Tesla een auto na 3 jaar moeten terugnemen en hebben het volledige ( dure ) aankoopbedrag met rente moeten terug betalen.

Het heeft ze bijna 2 ton gekost.

Wetgeving in Nederland is duidelijk.
Consumenten moeten volledig schadeloos worden gesteld.
En bij de vele uitspraken in het Nederlands recht is er zelden een afschrijving gehanteerd bij verschillende automerken.
Die andere zaak was volgens mij in België. En dat er zelden een afschrijving is geweest klopt ook al niet. Schade is schade. Als je na enkele jaren het gehele bedrag vergoed krijgt, dan heb je simpelweg een voordeel te pakken.

Volledig schadeloos betekent dan ook: de gehele schade vergoed krijgen.

En lees ik hier nou tussen de regels door waarom jij gewoon door blijft rijden in de auto?
 
Laten wij maar rustig afwachten tot het artikel geplaatst gaat worden en welke harde beschuldigingen naar voren gaan komen.

Maar dat het baanbrekend gaat worden is zeker.

Ik moet wachten tot de 1e week van November.

Dit heb ik toegezegd aan een bron.
Nog ruim 2 maanden wachten? o_O

Dat is wel heel lang. Zeker gezien je statement dat het levensbedreigend is en erkende veiligheidsbureaus hun mening over Tesla hebben herzien.
Ik ga een reminder in mijn agenda zetten.


Misschien beter over VW ID4 gaan schrijven. Een collega heeft er 1 en is ondertussen 4x terug geweest naar de dealer voor een software update (OTA wat is dat?) en de range is hard teruggelopen van meer dan 400km naar onder de 320km begrijp ik.
 
Last edited:
Laten wij maar rustig afwachten tot het artikel geplaatst gaat worden en welke harde beschuldigingen naar voren gaan komen.

Maar dat het baanbrekend gaat worden is zeker.

Ik moet wachten tot de 1e week van November.

Dit heb ik toegezegd aan een bron.
Nog 2 maanden wachten tot dit overwaait? pffff
 
Oeps een leugen.

Vorige maand heeft Tesla een auto na 3 jaar moeten terugnemen en hebben het volledige ( dure ) aankoopbedrag met rente moeten terug betalen.

Het heeft ze bijna 2 ton gekost.

Wetgeving in Nederland is duidelijk.
Consumenten moeten volledig schadeloos worden gesteld.
En bij de vele uitspraken in het Nederlands recht is er zelden een afschrijving gehanteerd bij verschillende automerken.
Zoals iemand anders aanhaalde was dit een uitspraak in België, en ging dit over dat de auto nog altijd niet zelf kon rijden, hoewel wel beloofd op de website.

Wat er onduidelijk is aan die uitspraak, is welke rechter dit deed en of Tesla al dan niet verweer bracht. Een zaak in Nederland werd zo ook eerst beslist ten voordele van de consument, maar dit was een uitspraak in verstek. Daarna is Tesla wel wakker geschoten en werd er wel verzet aangetekend, en daarin werden de consumenten in het ongelijk gesteld.


Je rekent je rijk als je enkel de voor jou positieve verhaaltjes van je collega's leest, zonder in de diepte te gaan werken.

Zoals je je defect als levensgevaarlijk omschrijft, maar terwijl de wagen wel veilig genoeg acht om ermee te blijven rijden, en nalaat om specialisten te betrekken.
 
Oeps een leugen.
Heb me door 9 pagina’s heen geworsteld en een (te) lange video bekeken. Ben het eens met veel critici hier, maar WAS ook enigszins benieuwd hoe het afloopt.

Deze drie woorden gooien voor mij de deur helemaal dicht wat Persfoto betreft.

Dat je iemand die zo actief en constructief probeert mee te denken meteen als leugenaar wegzet toont voor mij al aan dat hij uitsluitend zwart/wit denkt en de nuance totaal kwijt is. Erg kwalijk, zeker voor een journalist.
En dan ruim een maand extra wachten met publicatie omdat je dit een “bron” hebt beloofd? Terwijl de hele wereld in levensgevaarlijke Tesla’s rijdt?

Raar verhaal, waarin ik eenmalig een klein, maar erg geïrriteerde bijdrage aan wil doen…
 
Last edited:
Advocaten zijn duur. Dat komt bovenop de voortdurende ergenis van dit hele gebeuren. Advocaten hebben ook allemaal een net wat verschillende kijk op eenzelfde casus. Ik hoop voor hem dat onze Don Quichot wel de juiste - dus supergespecialiseerde - advocaat heeft voor specifiek dit soort klusjes. Hij zegt dat het een principekwestie is geworden. Emotie dus. Dat is de slechtste reden zo'n zaak door te zetten. Pragmatisch en rationeel handelen is mijn advies. Pick your battles. Dus schikken die handel, zonder advocaten, zoek een goede mediator.
 
  • Like
Reactions: shthpnz and bugboy
Ik ben even opnieuw het topic doorgegaan om even jouw posts even achter elkaar te lezen. Daaruit ontstaat bij mij een bepaald beeld...

Neem bijvoorbeeld dit statement:
De Temperatuur geeft aan 2 graden. Onder de 4 gr gaat de airco uit om bevriezing te voorkomen. Een regenbui en het is net of je een mistbank in gaat rijden. Het zicht is 0. Echt een veiligheid risico.
Dat moet opgelost worden, maar een veiligheidsrisico gaat wel erg ver. Jouw statement zou inhouden dat elke auto zonder airconditioning te gevaarlijk is om me in een regenbui te rijden. Je trekt het erg in het extreme.

Omdat de problemen al vanaf km 1 ontstonden is dit voor mij een reden om het contract te ontbinden.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een auto met zoveel issues reden is dat je dit gaat doen. Waarom je dat doet met een advocaat van de NVJ is mij een raadsel. Je gooit twee zaken op één hoop:
  1. Je eigen probleem met een dramatisch slechte M3P waarvan je de koop wil ontbinden.
  2. Het veiligheidsrisico van de Model 3 aankaarten, zodat Tesla actie onderneemt om het probleem voor iedereen op te lossen.
Door er één zaak van te maken maak je het niet makkelijker.

Maar als dan de auto vanuit stilstaand in een parkeerplaats naar de 60 km per uur weg gaat rijden en mijn vrouw naast mij begint te gillen dan is het ook in het belang van andere dat Tesla dit probleem moet oplossen. Als Tesla dan als verklaring geeft, je hebt zelf gas gegeven als autojournalist dan denk ik, je neemt het niet serieus. Ik ben geen oud vrouwtje. Wat er wel is gebeurd is dat de auto niet in zijn versnelling wilde, ik meerdere keren aan de stack zat. Dat de auto toch in de AP stand is gegaan en ondanks dat ik stil stond op de P+R plaats bij Best NS station de AP 100 km per uur aangaf en zo wegsnelde.
Als ik je verhaal goed begrijp kreeg je de auto niet in de versnelling (althans er kwam geen D op je scherm) en je hebt aan die stalk lopen trekken zodat de AP ingeschakeld werd en de auto wegreed? Ik ben het met je eens dat het onhandig en wellicht onveilig is dat dit op dezelfde pook zit (bij de S/X was dit apart). Wellicht dat Tesla het gewoon een user-error noemt (en dat is het wellicht ook), maar wel eentje die je te makkelijk kan maken. Ik wil best geloven dat het vaker gebeurd.

Dat je dit brengt als een levensgevaarlijke auto raakt echt kant noch wal. Jij gaat op die stalk los en tikt hem blijkbaar onbedoeld 2x omhoog en de auto gaat in auto-pilot en begint te rijden. Klopt mijn samenvatting of ging de auto daadwerkelijk wegrijden zonder dat je ook maar iets deed? Je insinueert het laatste in je posts, maar enkel hier lees ik dat je zelf aan de stalk hebt gezeten en de auto onbedoeld in AP zet.

Als je bang bent dat dit weer gebeurd, omdat je het niet op het scherm kan zien zou ik auto-pilot uit zetten. Gewoon rustig blijven en normaal je snelheidspook bedienen zou overigens mijn keus zijn, omdat ik auto-pilot toch wel erg handig vind.

Tesla weet dat bepaalde auto’s dit probleem hebben, maar er is voorlopig geen oplossing voor, tja dan is het een groot issue.
Als (onbedoeld) AP inschakelen het issue is, dan heeft elke Model 3/Y dat probleem als je de stalk verkeerd beweegt. Het bijkomende probleem bij jou is dat je niet tijdig feedback op het scherm krijgt. Dat probleem zullen enkel mensen hebben waarbij de MCU erg traag is. Ik wil best geloven dat dit vaker voorkomt.

Jouw major software problem is wellicht een software-probleem, omdat de MCU veel te traag is. Je snelheidsmeter klopt ook niet meer en dat is APK-afkeur. Er zijn volgens mij geen APK eisen hiervoor (de meeste auto's hebben helemaal geen indicatie van de ingelegde versnelling). Desondanks zou het moeten kloppen natuurlijk.

Ik snap niet waarom je zo hamert op de indicatie van de richting, terwijl iedereen kan zien dat de hele MCU verschrikkelijk traag is. Dat is het feitelijke probleem. De verkeerde indicatie van de versnelling is hiervan een gevolg. Weergave van snelheid, knipperlicht, bediening van ventilatie, ... zal ook allemaal niet werken (en dat is te zien in het filmpje). Een probleem dat opgelost moet worden en ik snap ook de frustratie dat zelfs de vervanging van de gehele MCU niet heeft geholpen. Dan zal het bijna aan de input moeten liggen die het apparaat krijgt of dat die veel te warm wordt vanwege een andere reden.

Ik heb vervolgens een aantal collega’s de beelden laten zien en een ieder was van mening dat in het belang van andere dit wel gepubliceerd moet worden. Ik hoop nog steeds dat Tesla met een voorstel komt dus hoop als ik mijn auto op ga halen bij het SEC dat ze toch zeggen Andy laten wij eens praten.
Ik vraag me af met hoeveel nuance jij het verhaal hebt gebracht naar je collega's. Ik heb sterk de indruk dat het onbedoeld inschakelen van AP (zoals ik het begrijp) hier verward wordt met "vanzelf accellereren van het voertuig". Dat laatste zou absoluut een artikel waard zijn (vooral als inderdaad bij meer dan 2.500 auto's gebeurt). Dat eerste al een stuk minder. De pers brengt graag sensationele artikelen (helemaal rondom Tesla). De Tesla-basher zal er ongetwijfeld van smullen en alleen de headline onthouden.

Je hebt echt een drol van een wagen gekregen en ik snap dat je de behoefte hebt om Tesla terug te pakken. Ondanks dat je schrijft dat je onbevooroordeeld bent, maak je absoluut niet die indruk. Je legt alles in het extreme uit en maakt er een halszaak van. Je schrijft eerst dat het een principekwestie is en dat je het artikel gaat brengen. Maar je sluit je post af met "Ik hoop nog steeds dat Tesla met een voorstel komt". Dat is een voorstel voor jouw privésituatie en staat weer los van je artikel. Je maakt het jezelf erg lastig en ik begrijp werkelijk niet waarom de advocaat van de NVJ je dit niet meldt (of dat dit wel is gebeurd, maar je wil het niet horen).

Wat voor voorstel verwacht je van Tesla? Dat ze jouw probleem oplossen of het probleem in het algemeen oplossen? Ik denk dat het gewoon geëscaleerd moet worden richting Tesla USA die wel de tools hebben om real-time de logging uit te lezen als er wat misgaat. Ik vermoed dat er gewoon maar wat aangeprutst wordt met jouw auto. Beetje onderdelen vervangen in de hoop dat het opgelost is. Zo werkt het (helaas) vaak in de moderne garage.

MCU, kabelboom, harnas, camera’s, temperatuur sensoren ( meerdere keren ) airco unit, wielnaaf, bouten elektro motor, 3 sets velgen, 16 banden binnen 3500 km wat ik zo weet. Draagarnen.
Het is wel bizar dat met het vervangen van de MCU en kabelboom er nog steeds een probleem is. Ik snap ook wel dat ze bij het SeC niet meer weten wat er mee te doen. Mijn ervaring is als ze het niet weten en vervanging van de componenten niet helpt, dat het dan een software-probleem genoemd wordt. Was het na de vervanging van de MCU wel tijdelijk over en kwam het probleem terug of heeft het totaal niets geholpen? Ik kan uit jouw verhaal ook niet opmerken of het probleem altijd optreedt of slechts in sommige gevallen.

Ik heb voorgesteld de auto om te ruilen voor een M3P of het verschil tussen de M3P en MY3 bij te betalen. Ik heb van Tesla geen enkel voorstel gekregen. Ik heb zelfs voorgesteld FSD op mijn auto te zetten en te kijken of dat invloed heeft op mijn problemen en even af te wachten.
Een M3 ruilen tegen een MY en het prijsverschil bijbetalen klinkt een beetje alsof je liever een MY hebt dan een M3. De auto's hebben dezelfde techniek, dus dat is niet de reden dat je in een andere auto wilt gaan rijden. Zou ik ook niet in meegaan, want je wekt de indruk dat je gewoon een goedkope upgrade wil.

Wat denk je te bereiken met "zelfs voorgesteld FSD op de auto te zetten"? Een auto die levensgevaarlijk uit zichzelf optrekt en dan die nog meer autonome functies te geven? Sorry, maar ook dit klinkt meer als gratis een upgrade krijgen of anders een totaal gebrek aan technisch inzicht. Alle Tesla's sturen diagnostische gegevens naar Tesla (tenzij je dit expliciet weigert), dus dat kan de reden niet zijn.

Ik wilde ze helpen maar zoals ik al zeg, er zijn ruim 2700 gevallen bekend. Dus vermoed dat er daarom geen oplossing vanuit Tesla is gekomen.
Jij ziet het wellicht als helpen (en wellicht bedoel je het ook zo), maar ik kan me heel goed voorstellen dat vanuit de Tesla-medewerker dit heel anders overkomt. Wellicht dat je in je artikel bewijs aandraagt voor ruim 2.700 gevallen, want ik heb ze nog niet gelezen. De reden dat er geen oplossing is, is gewoon omdat de Tesla medewerkers in het SeC ook niet weten wat er aan de hand is. Het is echt geen onwil van die jongens. De techniek is eigenlijk te complex voor de gemiddelde automonteur. Helaas rekent Tesla een uurtarief dat hoger ligt dan een ervaren ICT-expert (ik pak helaas geen 135 euro/uur ex. BTW), maar staat er gewoon een normale automonteur met wat extra training.

Het probleem met jouw auto moet gewoon opgelost worden door Tesla en anders een gelijkwaardige vervangende auto worden geleverd. Maar ik denk dat je het jezelf heel moeilijk hebt gemaakt met de weg die je bewandeld. Maar ik houd dit topic in de gaten...
 
Zo werkt het (helaas) vaak in de moderne garage.
Handicap aan moderne garages van grote bedrijven en multinationals, is dat alles is ontworpen om zo efficient mogelijk problemen op te lossen. In plaats van dagen uit te trekken om de kern van het probleem te onderzoeken, worden er enkel onderdelen vervangen zoals gespecificeerd door de knowledge base, waar vaak ook in staat hoe lang een vervanging hoort te duren, en de garagemedewerker natuurlijk gemeten wordt dat ie de opdracht binnen die tijd haalt, want hij heeft natuurlijk nog andere opdrachten die dag omdat er andere klanten ook op hun auto wachten.

Da's heel anders dan de lokale beunhaas (in dit geval een vakman die aan een lager tarief een eigen zaak heeft, maar wel zo meer over houdt) die het werken tegen de klok en domweg vervangen van onderdelen beu was, en liever tot diep in de late uurtjes blijft analyseren.

Maar net zoals in veel andere beroepstakken is het makkelijker schoolverlaters en starters te vinden dan experten, en is het quasi onbetaalbaar om je garage enkel op experten te laten draaien. Daarom zitten de experten ergens bij het merk de knowledge base aan te vullen.

En elke goeie garagehulp die bijleert en problemen oplost, maakt kans op promotie en op een dag is ie geen garagehulp meer, omdat ie gepromoveerd is tot beunhaas met zijn eigen zaak, of expert bij het merk.

Tesla heeft wel speciale teams die zo van die hardnekkige problemen opzoeken en proberen op te lossen, maar daar loopt vaak maanden over want men moet vaak de gemene deler vinden waaraan al die auto's lijden. En vaak ligt de oorzaak dan in iets obscuur als een tijdelijke verandering van een component van een leverancier of een wijziging in ontwerp, en lopen oorzaak en gevolg vaak ver uit mekaar.

Zo hoorde ik van een probleem bij sommige Model Y's, dat pas op trad na jaren, waarbij de oorzaak terug te leiden was dat er water in het subframe zou kunnen komen en de gevolgen pas merkbaar zijn als er voldoende water is verzameld en niet is opgedroogd... Maar de gevolgen zie je dus nauwelijks in Spanje en vaker in GB, en de locatie van het probleem is onzichtbaar en je kan niet makkelijk elke auto even 90º voorover tillen om te kijken of er water uit loopt. De oplossing blijkt een klepje te zijn om het subframe af te dichten, maar dat merk je dus pas na 2-3 jaren rijden, dan een paar auto's met hetzelfde probleem en dan maanden zoeken naar de oorzaak.
 
Een M3 ruilen tegen een MY en het prijsverschil bijbetalen klinkt een beetje alsof je liever een MY hebt dan een M3. De auto's hebben dezelfde techniek, dus dat is niet de reden dat je in een andere auto wilt gaan rijden. Zou ik ook niet in meegaan, want je wekt de indruk dat je gewoon een goedkope upgrade wil.

Ik wil zelf liever een M3 ipv MY.
Alleen mijn vrouw is zo geschrokken van dat wegrijden dat ze zegt nooit meer in een M3 te willen rijden en ze blijft erbij.
Ze heeft niet meer in de auto gereden en normaal slaapt ze als ik rij en nu blijft ze wakker.

Dat ik vroeg om er FSD op te zetten was te kijken of de problemen erger, minder of verdwenen zou zijn.
Het mocht er van mij ook tijdelijk op staan.
Ik wilde Tesla daarmee helpen het probleem te verhelpen.

Na de MCU vervanging leek mijn airco ook beter te werken en had ik 3 dagen geen problemen.
Daarna begon alles weer.

Of een elektrische storing de MCU weer kapot heeft gemaakt weet ik niet.
De Airco is vervangen omdat deze echt kapot was ( doorgebrand ) maar ook nu werkt de airco niet goed voor 100%.
Vermoed dat de temperatuur sensor problemen daar onderdeel van zijn.

De airco maakt nu bij het opstarten ook een sissend geluid alsof luchtvering gaat zakken.

Deze week reed ik op de snelweg 130 km in de avond, plots rood stuur AP uitgeschakeld. Moest even denken, bleek mijn verlichting zelf te zijn uitgeschakeld.
In het menu mijn verlichting aangezet en toen was het weer goed.

De zaak was al geëscaleerd naar Tesla USA. Deze controleerde ook constant de auto vooral s nachts ( USA tijd ) Je hoorde de auto ook constant zijn Systeem uit de slaapstand halen.

Het probleem met de versnelling mag nooit zorgen dat de AP vanuit stilstand geactiveerd gaat worden.
Maar als je de auto in een versnelling wil zetten en hij reageert niet dan probeer je het nog een keer.

Nogmaals ik ben niet anti Tesla, maar soms zitten er auto’s tussen bij ieder merk waar iets mis mee is.

Ik vraag alleen los het op, kom met een voorstel, tegen voorstel en praat met elkaar.

Maar ga niet zeggen tegen een autojournalist je kan niet rijden.
De insteek dat ik zo vaak naar het SEC ben geweest is dat ik hoopte dat ze het probleem konden vinden.

Maar als het SEC zelf zegt, wij zien het probleem, wij hebben alles geprobeerd, wij weten het niet meer, los het dan op met de klant.

Ik ga voor deze zaak niet naar de rechtbank.
4 a 5 jaar frustratie is het mij niet waard.
Een auto is maar een blik op wielen en financieel lig ik er niet wakker van.

Ik heb inmiddels een andere EV gekocht en blijf deze M3P gewoon rijden en zie het als een werk project.

Over alles wat ik meemaak kan ik publiceren.

Waarom de NVJ advocaat hierbij betrokken is ?
De advocaat van Tesla heeft geschreven dar ze een klacht gingen deponeren bij de NVJ als ik een artikel ging publiceren ( iets van onpartijdigheid ) De NVJ heeft ook de zaak bekeken en zullen daar niets aan doen. Wel moet ik het artikel eerst voorleggen aan Tesla ivm hoor en wederhoor.

Dat ga ik dan ook doen.

Nogmaals ik haat geen Tesla en weet dat er veel Tesla’s zonder problemen rond rijden maar er zijn er een aantal waaronder mijn auto waar iets niet goed is en los deze problemen op. Het kan een klein draadje zijn wat kapot is en deze storingen geeft.
 
Alleen mijn vrouw is zo geschrokken van dat wegrijden dat ze zegt nooit meer in een M3 te willen rijden en ze blijft erbij. Ze heeft niet meer in de auto gereden en normaal slaapt ze als ik rij en nu blijft ze wakker.
In het vervolg van je post lijk je te bevestigen dat de auto is gaan wegrijden, omdat je AP hebt ingeschakeld. Ik ben het eens dat het een beetje knullig is dat AP op dezelfde hendel zit als de versnelling en dat zo'n fout gemaakt kan worden. Maar als je auto-pilot uitschakeld in de instellingen, dan zal het echt niet weer gebeuren. Het feit dat ze wel in een MY durft te zitten, maar niet in een (andere) M3 is natuurlijk volstrekt irreëel. Ik begrijp ook wel dat Tesla daar niet in mee gaat.

Dat ik vroeg om er FSD op te zetten was te kijken of de problemen erger, minder of verdwenen zou zijn. Het mocht er van mij ook tijdelijk op staan. Ik wilde Tesla daarmee helpen het probleem te verhelpen.
Waar haal je vandaan dat het inschakelen van FSD ook maar enigszins zou helpen dit probleem op te lossen? De gevaarsetting zal eerder groter worden, dan kleiner. Het enige dat FSD toevoegd t.o.v. basis AP is meer autonomie (auto lange change, stoplichtherkenning, ...). Nobel dat je Tesla wilt helpen, maar deze suggestie raakt kant noch wal.

Na de MCU vervanging leek mijn airco ook beter te werken en had ik 3 dagen geen problemen. Daarna begon alles weer. Of een elektrische storing de MCU weer kapot heeft gemaakt weet ik niet. De Airco is vervangen omdat deze echt kapot was ( doorgebrand ) maar ook nu werkt de airco niet goed voor 100%. Vermoed dat de temperatuur sensor problemen daar onderdeel van zijn.
Het probleem van jouw auto is denk ik te complex om zelf aannames te doen. Je mag aannemen dat Tesla de basiszaken wel heeft aangepakt. Normaal zou ik een auto naar een bedrijf brengen die gespecialiseerd is in electronische storingen, maar dat is met Tesla denk ik (nog) niet mogelijk.

De airco maakt nu bij het opstarten ook een sissend geluid alsof luchtvering gaat zakken.
Dat lijkt me toch een vrij eenvoudig probleem om te onderzoeken door Tesla. Het zou me ook niet verbazen dat er al zoveel gesleuteld is aan jouw auto dat er gewoon ook nieuwe problemen door zijn ontstaan.

Deze week reed ik op de snelweg 130 km in de avond, plots rood stuur AP uitgeschakeld. Moest even denken, bleek mijn verlichting zelf te zijn uitgeschakeld.
In het menu mijn verlichting aangezet en toen was het weer goed.
Bij onvoldoende zicht schakelt AP met heel veel paniek uit. Mijn wagen heeft daar last van, omdat de ruit voor de frontcamera beslaat. Ook iets dat Tesla niet goed krijgt (het verwarmingselement werkt wel, maar blijjkbaar niet voldoende). Je schrikt je dood. Maar wel vreemd dat jouw verlichting niet automatisch aanspringt. Als je die op AUTO zet, dan zou dat niet mogen gebeuren.

Het is een aanname dat je de verlichting niet op AUTO hebt staan. Wellicht zou AP niet moeten inschakelen zonder verlichting op automatisch, maar dit klinkt toch meer dat je de extremen aan het opzoeken bent. Ik heb de indruk dat jouw gedrag (of testen) een aantal zaken boven tafel haalt die nogal onhandig zijn (en wellicht daardoor gevaarlijk?). Ik kan dat wel waarderen, want uiteindelijk zal de auto daar beter van worden.

De zaak was al geëscaleerd naar Tesla USA. Deze controleerde ook constant de auto vooral s nachts ( USA tijd ) Je hoorde de auto ook constant zijn Systeem uit de slaapstand halen.
Ik kan me voorstellen dat dit probleem onderzocht moet worden als daadwerkelijk het probleem optreed. Blijkbaar is er uit de logging dan niets te halen. Zo'n traag werkend scherm zou je toch moeten kunnen onderzoeken als je op de computer van de auto kan inloggen. Maar wellicht dat het niet altijd optreedt.

Het probleem met de versnelling mag nooit zorgen dat de AP vanuit stilstand geactiveerd gaat worden. Maar als je de auto in een versnelling wil zetten en hij reageert niet dan probeer je het nog een keer.
Ik heb slechts 2x in een Model Y gereden en bij mijn weten zijn twee tikjes omhoog het sientje dat AP in moet schakelen. Als het bij jou gebeurd als je de auto in D/R zet, dan is er werkelijk wat aan de hand. Maar ik krijg de indruk dat jij die hendel 2x omhoog tikt en de auto daarom vooruit gaat. Dat is het bedoelde gedrag en daar mag je het niet mee eens zijn, maar zo is die auto nu eenmaal ontworpen. Jij maakt daar een groot veiligheidsissue van, maar ik vind 2x omhoog tikken niet iets dat je per ongeluk doet. Mijn Quooker kraan heeft een hendel die op dezelfde wijze werkt. Twee keer omlaag tikken en er komt kokend heet water uit de kraan.

Nogmaals ik ben niet anti Tesla, maar soms zitten er auto’s tussen bij ieder merk waar iets mis mee is. Ik vraag alleen los het op, kom met een voorstel, tegen voorstel en praat met elkaar.
Ik durf gerust te stellen dat Tesla slechter presteert dan veel andere merken. In mijn omgeving is er niemand die een probleemloze Tesla in ontvangst heeft genomen. Allemaal hebben ze (relatief kleine) problemen gehad en die zijn meestal opgelost. Er is ook geen enkele discussie dat jouw auto dramatisch slecht is en enkel slechter lijkt te worden.

Maar ga niet zeggen tegen een autojournalist je kan niet rijden.
80% van de mensen vindt dat ze beter rijden dan gemiddeld. Statistisch gezien kan dat niet op zo'n groot aantal mensen. Het is ook nooit handig om de schuld zo rechtstreeks bij de klant te leggen. Maar als je roept dat de auto vanzelf begint te rijden, terwijl je gewoon de auto in auto-pilot hebt gezet dan kan je zeker stellen dat je deze auto niet helemaal beheerst. Wellicht is de bediening onhandig bedacht, maar de auto doet dan precies wat van hem gevraagd wordt.

De insteek dat ik zo vaak naar het SEC ben geweest is dat ik hoopte dat ze het probleem konden vinden. Maar als het SEC zelf zegt, wij zien het probleem, wij hebben alles geprobeerd, wij weten het niet meer, los het dan op met de klant.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar als jij meteen dreigt met publicatie en je voorstelt om een MY te krijgen, dan snap ik wel dat de andere partij ook met de hakken in het zand gaat.

Ik ga voor deze zaak niet naar de rechtbank. 4 a 5 jaar frustratie is het mij niet waard. Een auto is maar een blik op wielen en financieel lig ik er niet wakker van.
Procederen tegen dit soort bedrijven is een ramp als je zelf niet jurist of advocaat bent. De gemiddelde rechtsbijstandverzekering brandt er zijn vingers ook niet aan en daarom bedrijven bedrijven zoals Tesla, Apple, ... dit gedrag vertonen. Ik zou overigens gefrustreerd zijn na elk (nutteloos) SeC bezoek of als ik in de auto zou rijden. Zou die auto z.s.m. kwijt willen, maar zou toch ook niet graag deze auto met droge ogen durven inruilen.

Ik heb inmiddels een andere EV gekocht en blijf deze M3P gewoon rijden en zie het als een werk project. Over alles wat ik meemaak kan ik publiceren.
Ik verwacht dat het al gauw opgevat wordt als een incident. Veel media zal het graag oppakken en gezien de hijgerige houding t.o.v. Tesla zal het best veel gepubliceerd worden. Het probleem is niet dat jouw auto slecht is, het probleem is dat het niet wordt opgelost. Ik zou dit ook wel een top-item vinden voor Mr. Frank Visser doet uitspraak. Vrees alleen dat Tesla daar niet aan mee zal werken. :)

Uiteindelijk zal je toch een keer van die auto afmoeten. Beetje M3P kost al gauw 60K en die helemaal afschrijven voor een reeks artikelen lijkt me best een dingetje.

Waarom de NVJ advocaat hierbij betrokken is ?
De advocaat van Tesla heeft geschreven dar ze een klacht gingen deponeren bij de NVJ als ik een artikel ging publiceren ( iets van onpartijdigheid ) De NVJ heeft ook de zaak bekeken en zullen daar niets aan doen. Wel moet ik het artikel eerst voorleggen aan Tesla ivm hoor en wederhoor.
Ik begrijp dat Tesla moeite heeft met het feit dat jij het artikel wil publiceren en probeert dat te voorkomen. Helemaal omdat je kan verwachten dat een artikel uit wrok geschreven nogal grote kans heeft dat de nuance verloren gaat. Dat een artikel voorgelegd moet worden aan de tegenpartij lijkt me evident. Anders ben je de titel journalist niet waard.

Ik ben erg benieuwd naar het artikel en hoe het verder gaat. Ik hoop dat je -ondanks de nodige kritische opmerkingen- in dit topic ons op de hoogte houdt. Die ernstige gevaarsetting zie ik wat minder dan jij, maar ik hoop voor je dat je er toch uit gaat komen. Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt door de weg te bewandelen die je nu bewandeld (overigens denk ik dat het anders ook heel moeilijk zou zijn geworden).

Succes er mee...
 
80% van de mensen vindt dat ze beter rijden dan gemiddeld. Statistisch gezien kan dat niet op zo'n groot aantal mensen. Het is ook nooit handig om de schuld zo rechtstreeks bij de klant te leggen. Maar als je roept dat de auto vanzelf begint te rijden, terwijl je gewoon de auto in auto-pilot hebt gezet dan kan je zeker stellen dat je deze auto niet helemaal beheerst. Wellicht is de bediening onhandig bedacht, maar de auto doet dan precies wat van hem gevraagd wordt.

Bugboy, moet je bij een Model S/X een stalk omhoog bewegen voor AP? Bij een 3/Y is het juist omlaag. En dat inschakelen lukt je niet met de voet op de rem. En als je hem dan inschakelt en de auto trekt op, maar je reageert daarop door de rem in te trappen, dan schakelt AP weer uit en remt de auto gewoon. Eigenlijk niks vreemds of gevaarlijks aan dus.

Al met al vind ik de conclusie "Oeps, dat was dus toch het gaspedaal" niet helemaal onbegrijpelijk.

Maar @Persfoto is autojournalist, en autojournalisten horen tot de absolute top van die 80%, dus die maken geen (menselijke) fouten. Dat weet toch iedereen. Hoe komen ze er bij zeg! Schande dat ze dat tegen een klant durven te zeggen...
 
Bij de pre-2023 Model S/X moet je aan de linkerkant een hendel 2x naar je toe trekken. Bij 1x gaat volgens mij al de cruisecontrol er op en dan zal de auto ook naar de ingestelde snelheid gaan. Nooit aan gedacht dat het wel gevaarlijk kan zijn als je dat onbewust zou doen. Aan de andere kant is onbedoeld het gaspedaal intrappen ook net zo gevaarlijk. Als de kramp in je rechterbeen schiet, dan kan dat ook gebeuren.

Zoals ik al schreef reed ik de Model Y slechts 2x, dus het zal altijd al omlaag zijn geweest. Ik weet niet hoe je de cruise-control aanzet, maar als dat ook 1x omlaag is aan dezelfde hendel als je versnelling, dan kan ik er wel inkomen dat dit gevaarlijk kan zijn. Aan de andere kant heeft iedere automobilist toch wel de reflex om bij een onbedoelde accelleratie de rem in te trappen. Ik denk dat de auto niet ver komt in de praktijk.

Daarom vind ik het ook een beetje overtrokken reactie van @Persfoto en krijg ik de indruk dat hij het meer als stok heeft gebruikt om de auto retour te sturen. Hij heeft genoeg redenen om die auto retour te doen, maar dit vind ik er niet eentje van. Dat de indicatie op het scherm niet juist is, is vervelend maar tot een paar jaar geleden wist je niet eens in je auto in welke versnelling die stond (tenzij je naar de pook keek en dat doet volgens mij niemand). Je weet dat je hem in de achteruit gezet hebt en daar reageer je op.

Ik wil best geloven dat een gemiddelde autojournalist beter kan rijden dan de gemiddelde automobilist. Als je in veel verschillende auto's zit, dan zal je best beter auto's gaan aanvoelen. De reactie van Tesla vind ik niet slim, want geen enkele klant hoort graag dat die niet kan rijden. Ook al is het zo, dan kan je het beter wat anders brengen. Maar wellicht zat die ook al flink in de irritatiezone. We lezen slechts één kant van het verhaal. Ik maak een opmerking en @Persfoto denkt dat ik ongelijk heb en er wordt geschreven "Oeps een leugen". Wellicht bedoelde hij "Oeps, een foutje", maar van een journalist voor de schrijvende pers verwacht ik dat hij het verschil weet tussen liegen en een foutje. Ik kan me dan ook wel wat voorstellen bij zijn verbale houding als hij voor de zoveelste keer teleurgesteld het SeC verlaat.
 
Bij een 3/Y moet je ook 1 keer omlaag bewegen voor de Cruise Control, maar daarvoor moet je wel minstens 30 km/u rijden. De AP kun je wel inschakelen, maar springt bij mij dan op 15 km/u. Maar ik heb de instelling staan op "huidige snelheid" in plaats van "maximale snelheid", misschien is het dan anders? In alle gevallen blijft staan: de rem overruled de AP of CC onmiddelijk en onvoorwaardelijk. Het is me dus een raadsel wat er bij hem fout ging als het niet om Pedal Misapplication gaat.

Toevallig heb ik vorige week naar de podcast "The Blame Game" geluisterd wat gaat over Toyota's problemen met plotseling accelererende auto's. Daarin wordt op een gegeven moment door een psycholoog beschreven hoe verradelijk het is als je hele lijf denkt dat je op de rem trapt, terwijl je per ongeluk toch op het gaspedaal staat. Je plotseling opkomende paniek-reflex zorgt er voor dat je het pedaal juist dieper in trapt. Omdat je er op dat moment 100% van overtuigd bent dat je de rem en niet het gaspedaal intrapte (je bent immers niet gek) is het erg lastig om achteraf toe te geven dat dat toch het geval was.

Als ik dan nog hoor hoe warrig hij het voorval beschrijft, dan hoor ik vooral dat hij ook niet meer helemaal precies weet wat de volgorde van handelen was. Ik ben daarom nog niet overtuigd dat we hem op zijn journalisten-woord moeten geloven. Dat hij zwaar beledigd was, is me wel duidelijk. Maar dat hoort er gek genoeg ook allemaal bij.
 
Ik wil zelf liever een M3 ipv MY.
Alleen mijn vrouw is zo geschrokken van dat wegrijden dat ze zegt nooit meer in een M3 te willen rijden en ze blijft erbij.
Ze heeft niet meer in de auto gereden en normaal slaapt ze als ik rij en nu blijft ze wakker.

Dat ik vroeg om er FSD op te zetten was te kijken of de problemen erger, minder of verdwenen zou zijn.
Het mocht er van mij ook tijdelijk op staan.
Ik wilde Tesla daarmee helpen het probleem te verhelpen.

Na de MCU vervanging leek mijn airco ook beter te werken en had ik 3 dagen geen problemen.
Daarna begon alles weer.

Of een elektrische storing de MCU weer kapot heeft gemaakt weet ik niet.
De Airco is vervangen omdat deze echt kapot was ( doorgebrand ) maar ook nu werkt de airco niet goed voor 100%.
Vermoed dat de temperatuur sensor problemen daar onderdeel van zijn.

De airco maakt nu bij het opstarten ook een sissend geluid alsof luchtvering gaat zakken.

Deze week reed ik op de snelweg 130 km in de avond, plots rood stuur AP uitgeschakeld. Moest even denken, bleek mijn verlichting zelf te zijn uitgeschakeld.
In het menu mijn verlichting aangezet en toen was het weer goed.

De zaak was al geëscaleerd naar Tesla USA. Deze controleerde ook constant de auto vooral s nachts ( USA tijd ) Je hoorde de auto ook constant zijn Systeem uit de slaapstand halen.

Het probleem met de versnelling mag nooit zorgen dat de AP vanuit stilstand geactiveerd gaat worden.
Maar als je de auto in een versnelling wil zetten en hij reageert niet dan probeer je het nog een keer.

Nogmaals ik ben niet anti Tesla, maar soms zitten er auto’s tussen bij ieder merk waar iets mis mee is.

Ik vraag alleen los het op, kom met een voorstel, tegen voorstel en praat met elkaar.

Maar ga niet zeggen tegen een autojournalist je kan niet rijden.
De insteek dat ik zo vaak naar het SEC ben geweest is dat ik hoopte dat ze het probleem konden vinden.

Maar als het SEC zelf zegt, wij zien het probleem, wij hebben alles geprobeerd, wij weten het niet meer, los het dan op met de klant.

Ik ga voor deze zaak niet naar de rechtbank.
4 a 5 jaar frustratie is het mij niet waard.
Een auto is maar een blik op wielen en financieel lig ik er niet wakker van.

Ik heb inmiddels een andere EV gekocht en blijf deze M3P gewoon rijden en zie het als een werk project.

Over alles wat ik meemaak kan ik publiceren.

Waarom de NVJ advocaat hierbij betrokken is ?
De advocaat van Tesla heeft geschreven dar ze een klacht gingen deponeren bij de NVJ als ik een artikel ging publiceren ( iets van onpartijdigheid ) De NVJ heeft ook de zaak bekeken en zullen daar niets aan doen. Wel moet ik het artikel eerst voorleggen aan Tesla ivm hoor en wederhoor.

Dat ga ik dan ook doen.

Nogmaals ik haat geen Tesla en weet dat er veel Tesla’s zonder problemen rond rijden maar er zijn er een aantal waaronder mijn auto waar iets niet goed is en los deze problemen op. Het kan een klein draadje zijn wat kapot is en deze storingen geeft.
Mag ik het dan samenvatten dat jij helemaal niet op zoek bent naar een oplossing van het civielrechtelijke geschil, maar dat je hier simpelweg een kans ziet om in the picture te komen met jouw artikel? Dat verklaart ook meteen de keuzes die je gemaakt hebt.

Het staat je vrij hoor, maar ben daar dan eerlijk over.

Heb je al contact gezocht met DPG? Die zijn altijd wel in voor een Tesla-bash. *gaap*