Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model 3 Performance al 38 maal bij SEC geweest in 2 jaar

This site may earn commission on affiliate links.
Mag ik het dan samenvatten dat jij helemaal niet op zoek bent naar een oplossing van het civielrechtelijke geschil, maar dat je hier simpelweg een kans ziet om in the picture te komen met jouw artikel? Dat verklaart ook meteen de keuzes die je gemaakt hebt.

Het staat je vrij hoor, maar ben daar dan eerlijk over.

Heb je al contact gezocht met DPG? Die zijn altijd wel in voor een Tesla-bash. *gaap*

Lol nee geen DPG. Is een kleine klant van mij.

Ik wil wel een oplossing, ik heb dat altijd aangegeven, ik weet alleen niet welke en dat is ook aangegeven aan de advocaat van Tesla en de verkoopafdeling.

Ik heb gevraagd om te kijken of FSD zou helpen.

Ik wil zelf geen andere auto als de M3P.

Ik heb gevraagd om rond de tafel te gaan zitten en te bekijken wat de opties zijn.
Maar daar ging Tesla niet op in.

Ik wilde echt niet het onderste uit de kan, maar wel een passende oplossing.

Maar als Tesla niet wil praten en zegt dat het aan mij ligt, ja waar moet je dan beginnen.

Tesla hoeft niet bang te zijn dat ik naar de rechter stap.

Ik ga mij geen 5 jaar laten frustreren .

Dan ga ik toch gewoon mijn werk doen, daar wordt ik nog voor betaald.
Kijk als Tesla zo zeker is van zijn zaak, dan zou ik ook niet bang zijn voor de publicatie.

Ik publiceer niets wat ik niet hard kan maken met bewijs

Maar dat dacht een Burgemeester uit Tilburg ook toen ik aan mijn onderzoek begon.
2 jaar later door het onderzoek moest hij met de staart tussen zijn benen aftreden.

Hier een foto van mijn auto bij een klant van mij.

Nee geen dpd

IMG_9602.jpeg
 
Nogmaals ik ben niet anti Tesla, maar soms zitten er auto’s tussen bij ieder merk waar iets mis mee is.

Ik krijg steeds meer moeite om dit verhaal te volgen.

Begrijp ik nu goed dat het niet meer gaat om het intrekken van de typegoedkeuring van alle Tesla’s vanwege een levensgevaarlijke software fout maar dat het nu handelt om een maandagochtend auto?

Maar waarom dan contact met de politie, een officier van justitie, de RDW en de inspectie leefomgeving en transport?
 
Dat komt omdat er twee zaken op één hoop geveegd is:
  1. Private kwestie met de ondeugdelijke auto van @Persfoto dat maar niet opgelost wordt door Tesla.
  2. Veiligheidsissue (volgens @Persfoto) dat de auto vanzelf gaat rijden en dat het scherm niet juist de rijrichting van de auto weergeeft. De oorzaak van het vanzelf rijden is niet 100% zeker, maar het lijkt onbedoeld AP inschakelen. Die foutieve rijrichting weergave is dat de MCU veel te traag is.
Van dit tweede probleem zal een artikel geschreven worden (maar ik krijg de indruk dat punt 1 daar ook wel deel van uit zal maken) en daarvoor heb je natuurlijk wel een goede onderbouwing nodig. Hier heb ik die nog niet gelezen, maar wellicht dat het nog gaat komen in het artikel.
 
Bij mijn weten kan je vanuit stilstand TACC en AP niet inschakelen als je als eerste voertuig aan lichten staat en er geen voorligger gedetecteerd wordt. Als je een voertuig voor je hebt kan dit wel vanuit stilstand. Als je dicht genoeg op de voorganger staat dan blijft de wagen ook netjes wachten tot de voorligger vertrekt.
 
  • Like
Reactions: Persfoto
Dat komt omdat er twee zaken op één hoop geveegd is:
  1. Private kwestie met de ondeugdelijke auto van @Persfoto dat maar niet opgelost wordt door Tesla.
  2. Veiligheidsissue (volgens @Persfoto) dat de auto vanzelf gaat rijden en dat het scherm niet juist de rijrichting van de auto weergeeft. De oorzaak van het vanzelf rijden is niet 100% zeker, maar het lijkt onbedoeld AP inschakelen. Die foutieve rijrichting weergave is dat de MCU veel te traag is.
Van dit tweede probleem zal een artikel geschreven worden (maar ik krijg de indruk dat punt 1 daar ook wel deel van uit zal maken) en daarvoor heb je natuurlijk wel een goede onderbouwing nodig. Hier heb ik die nog niet gelezen, maar wellicht dat het nog gaat komen in het artikel.
Punt 2.
Tesla blijft mij de mogelijkheid geven om problemen met de Tesla in kaart te brengen.
Ik weet niet of dat slim is van Tesla.
Menig autofabrikant had er alles aangedaan om een probleem auto terug te krijgen.
Ook bij Tesla is het bekend dat het probleem met o.a de temperatuur sensoren niet is op te lossen.

Als Tesla de auto niet terug wil en ook geen enkele actie heeft of gaat ondernemen, dan blijft de auto in het bezit van een journalist en is deze vrij om erover te publiceren
 
Ik weet niet of dat slim is van Tesla.
Netto gezien lijkt me dat Tesla dit nog altijd slimmer aanpakt dan hoe jij het aanpakt.

Ik zie aan jouw kant enkel amateurisme, onder het geloof dat je als autojournalist wel een expert hoort te zijn. Dat tezamen met je persoonlijke betrokkenheid maakt dat je beslissingen maakt die voor buitenstaanders irrationeel lijken.


In extreme vorm kan je het samenvatten tot dit plaatje:

1693409147592.png


Je bent heel zelfzeker over je zaak, maar anderen merken op dat je de concepten niet goed begrijpt en je argumenten dus erg dun uitvallen. Daarnaast heb je ook niet een realistische visie op wat een eigenlijke oplossing is, en is je gedrag (je blijft ermee rijden) niet consistent met je beweringen over de risico's van de auto.

Scheelt ook dat je heel vaag blijft over je bronnen.

Waar denk jij dat je zit op de berg?
 
Van dit tweede probleem zal een artikel geschreven worden (maar ik krijg de indruk dat punt 1 daar ook wel deel van uit zal maken) en daarvoor heb je natuurlijk wel een goede onderbouwing nodig. Hier heb ik die nog niet gelezen, maar wellicht dat het nog gaat komen in het artikel.

Dank, ik was de draad even kwijt. Eh bien, de NHTSA komt een dezer dagen met het resultaat van een twee-jarig onderzoek naar AP en vooralsnog willen ze enkel wat extra informatie over ‘Elon Mode’.

Ik verwacht eveneens ruim voor 1 november ook het resultaat van de NHTSA in het hernieuwde onderzoek naar SUA na de fophef over de gemanipuleerde inverter-boards.
 
  • Like
Reactions: Persfoto
Er zijn wel scenario's waarin dit wel kan, heb dit zelf ook al eens gehad. Ik zal eens kijken of ik zo'n scenario binnenkort eens kan reproduceren.
Heb net in de model Y even wat pogingen gewaagd. Sowieso kan de auto niet in een versnelling worden gezet als je de rem niet ingedrukt houdt. Als ik daarna TACC of de AP wil aanzetten geeft de auto aan dat dat niet kan. Maar misschien dat dit na enkele FW updates is aangepast ten opzichte van de situatie van de TS.
 
  • Like
Reactions: Persfoto
Tesla blijft mij de mogelijkheid geven om problemen met de Tesla in kaart te brengen.
Het is jouw auto, dus ze kunnen moeilijk tegen je zeggen dat je er geen meter mee mag rijden. Sterker nog... Ik denk dat Tesla vindt dat de auto hooguit beroerd is, maar niet levensgevaarlijk zoals jij dat stelt.

Ik weet niet of dat slim is van Tesla. Menig autofabrikant had er alles aangedaan om een probleem auto terug te krijgen.
Ik denk niet dat fabrikanten zo happig zijn om een auto terug te nemen. Jij vindt je auto levensgevaarlijk, maar Tesla is die mening blijkbaar niet toegedaan. Aangezien je er in door blijft rijden geef je zelf (impliciet) ook al aan dat het allemaal wel meevalt. Ik ben onderhand wel eens benieuwd hoeveel er onderhand op de teller staat. Allen al met 38x naar het SeC zal dat aanzienlijk zijn. ;)

Ook bij Tesla is het bekend dat het probleem met o.a de temperatuur sensoren niet is op te lossen.
Tesla NL kan het niet oplossen, omdat ze de kennis/kunde ontbreekt. Ik denk als er een paar echte Tesla specialisten naar kijken dat het wel opgelost wordt. Het is een exemplarisch probleem, dus er is iets niet in orde. Als je dat oplost, is het probleem opgelost. Dat zou in dit geval ook eigenlijk moeten gebeuren denk ik, maar Tesla NL heeft die specialisten niet (of ze zijn overbezet).

Aangezien je mijn visie over het "uit zichzelf" optrekken ontkent, neem ik nu maar even aan dat je de auto inderdaad handmatig op auto-pilot hebt gezet. Van andere M3 rijders hoor ik dat dit pas kan als je al rijdt en dan blijft er niet veel anders over dan dat je toch op het stroompedaal hebt getrapt. Ik heb veel drama-verhalen gehoord van Tesla's, maar uit stilstand wegsprintende auto's is volledig nieuw voor mij.

Je hebt melding gemaakt bij de RDW en ik ben benieuwd of die met een verplichte recall gaan komen. Ik verwacht van niet, maar wellicht dat het nog komt.

Als Tesla de auto niet terug wil en ook geen enkele actie heeft of gaat ondernemen, dan blijft de auto in het bezit van een journalist en is deze vrij om erover te publiceren
Een ieder is vrij om daar over te publiceren en daar hoef je geen journalist voor te zijn. Maar als je Tesla tot de enkels gaat afbranden (terecht of niet), dan moet je natuurlijk geen enkele goodwill meer verwachten van Tesla. Ze behoren te doen wat ze wettelijk verplicht zijn, maar ook dat kunnen ze heel lang blijven traineren.

Je schrijft in een eerdere post vandaag "Ik wil wel een oplossing, ik heb dat altijd aangegeven, ik weet alleen niet welke en dat is ook aangegeven aan de advocaat van Tesla en de verkoopafdeling.". Daarvoor schreef je dat je had aangeboden wel een MY te willen (met bijbetaling t.o.v. nieuwe M3), maar absoluut geen andere M3. Tesla is niet verplicht jou een MY te verkopen, dus dan blijven er maar een paar opties over:
  1. Blijven rijden in de auto en hopen dat er uiteindelijk toch een keer een oplossing komt. In de tussentijd schrijf je regelmatig een artikel over hoe dramatisch onveilig Tesla is, maar dat je er zelf wel in blijft rijden.
  2. Proberen dat Tesla de auto terugkoopt voor een prijs die voor beide partijen acceptabel is. Nu verwacht ik dat Tesla hier sowieso niet de makkelijkste in is, maar denk dat ze nu helemaal met de hakken in het zand gaan. Wellicht is inruil tegen een MY bespreekbaar tegen bijbetaling (maar daar zal vast een stuk afschrijving bijkomen).
  3. De auto non-conform verklaren, Tesla de tijd geven het op te lossen en daarna het juridische traject in om de koop te ontbinden. Dat zal ook een langdurig traject worden en gezien de input die je hebt gegeven durf ik ook geen -voor jou- positieve uitslag te garanderen.
  4. De auto verkopen aan een ander en iemand anders met het probleem opzadelen.
Ik denk dat jij jezelf met je handelen redelijk vast in de hoek hebt gezet. Dat wil je zelf niet inzien en dat is je goed recht. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de afloop en ik hoop voor je dat het spoedig klaar is. Niemand zit te wachten op zo'n drol van een auto...
 
Netto gezien lijkt me dat Tesla dit nog altijd slimmer aanpakt dan hoe jij het aanpakt.

Ik zie aan jouw kant enkel amateurisme, onder het geloof dat je als autojournalist wel een expert hoort te zijn. Dat tezamen met je persoonlijke betrokkenheid maakt dat je beslissingen maakt die voor buitenstaanders irrationeel lijken.


In extreme vorm kan je het samenvatten tot dit plaatje:

View attachment 969512

Je bent heel zelfzeker over je zaak, maar anderen merken op dat je de concepten niet goed begrijpt en je argumenten dus erg dun uitvallen. Daarnaast heb je ook niet een realistische visie op wat een eigenlijke oplossing is, en is je gedrag (je blijft ermee rijden) niet consistent met je beweringen over de risico's van de auto.

Scheelt ook dat je heel vaag blijft over je bronnen.

Waar denk jij dat je zit op de berg?

Wacht nu eerst even het artikel af wat de experts zeggen in mijn artikel.
Misschien kan je dan je roze Tesla bril afzetten.

Wat als het onderzoek in Amerika ook zegt wat ik je probeer te vertellen ?

Bovendien heeft het hoofd van het SEC bevestigd dat Tesla op de hoogte is dat er een probleem is met de rijrichting van de auto. Dat Tesla ermee bezig is maar dat er op langere termijn geen oplossing voor is. Getuigen van dit telefoongesprek willen dit onder EDE verklaren.

Of ga je nu zeggen dat het hoofd van het SEC liegt ?

Tja kan je dan Tesla nog wel vertrouwen ?
 
Last edited:
Heb net in de model Y even wat pogingen gewaagd. Sowieso kan de auto niet in een versnelling worden gezet als je de rem niet ingedrukt houdt. Als ik daarna TACC of de AP wil aanzetten geeft de auto aan dat dat niet kan. Maar misschien dat dit na enkele FW updates is aangepast ten opzichte van de situatie van de TS.
Is door verschillende mensen in een whatsapp groep en forum geprobeerd. Gaat niet lukken om vanuit Stilstand de AP te activeren op een parkeerplaats zonder auto’s voor je.

Tesla NL kan het niet oplossen, omdat ze de kennis/kunde ontbreekt. Ik denk als er een paar echte Tesla specialisten naar kijken dat het wel opgelost wordt. Het is een exemplarisch probleem, dus er is iets niet in orde. Als je dat oplost, is het probleem opgelost. Dat zou in dit geval ook eigenlijk moeten gebeuren denk ik, maar Tesla NL heeft die specialisten niet (of ze zijn overbezet).
De zaak is door Tesla NL ook al geëscaleerd naar Level 1 in Amerika.
Geen oplossing.
 
Wacht nu eerst even het artikel af wat de experts zeggen in mijn artikel.
Misschien kan je dan je roze Tesla bril afzetten.

Wat als het onderzoek in Amerika ook zegt wat ik je probeer te vertellen ?

Bovendien heeft het hoofd van het SEC bevestigd dat Tesla op de hoogte is dat er een probleem is met de rijrichting van de auto. Dat Tesla ermee bezig is maar dat er op langere termijn geen oplossing voor is. Getuigen van dit telefoongesprek willen dit onder EDE verklaren.

Of ga je nu zeggen dat het hoofd van het SEC liegt ?

Tja kan je dan Tesla nog wel vertrouwen ?
Ik hoop voor jou dat die experts niet van hetzelfde niveau zijn als de advocaat van de NVJ met zijn advies. Terwijl ik daar, naar aanleiding van wat je op YouTube hebt georeerd, wel bang voor ben.

Of: dat er niets mis is met wat ze gezegd hebben, maar dat jij hen niet helemaal goed hebt verstaan. Kan ook nog.

Het probleem met de rijrichting is een probleem met het scherm. Ja, dat kan vastlopen. Daarom hebben ze daar ook een reset functie voor en de auto functioneert volledig veilig voor, tijdens en na die reset. Overigens raar dat ze ermee bezig zijn als nu al duidelijk is dat zelfs op langere termijn er geen oplossing zal komen (zou het kunnen dat jij hem niet helemaal goed hebt verstaan?)...

Overigens kun je helemaal niet zo vertrouwen op de uitlating van een medewerker van het SeC. Dat is net zoiets als mensen die de belastingtelefoon bellen en zich dat willen beroepen op het vertrouwensbeginsel. Raar dat je dat niet weet.
 
Wat als het onderzoek in Amerika ook zegt wat ik je probeer te vertellen ?

Het tweejarig onderzoek naar AP in zijn algemeenheid is al min of meer bekend, enkel wat kritiek op ‘driver monitoring’.

Het eerste onderzoek naar SUA was negatief, 100% driver error.

Het onlangs wéér geopende onderzoek op grond van nieuwe informatie zal (waarschijnlijk) dezelfde conclusie krijgen omdat de nieuwe informatie gebrekkig is en eenvoudig is weerlegd.




Denken dat de NHTSA iets gaat vinden wat de oorzaak van SUA bij de architectuur van Tesla’s Hardware en Software is Hopium.

Die is namelijk fail-safe ontworpen.
 
Wacht nu eerst af wat de experts zeggen in mijn a


Wacht nu eerst even het artikel af wat de experts zeggen in mijn artikel.
Misschien kan je dan je roze Tesla bril afzetten.

Wat als het onderzoek in Amerika ook zegt wat ik je probeer te vertellen ?

Bovendien heeft het hoofd van het SEC bevestigd dat Tesla op de hoogte is dat er een probleem is met de rijrichting van de auto. Dat Tesla ermee bezig is maar dat er op langere termijn geen oplossing voor is. Getuigen van dit telefoongesprek willen dit onder EDE verklaren.

Of ga je nu zeggen dat het hoofd van het SEC liegt ?

Tja kan je dan Tesla nog wel vertrouwen ?
Hopelijk een goede samenvatting:
Als ik het goed begrijp is de kern van het probleem en daarmee het artikel en de potentiële RDW interventie de rijrichting van de M3 en alleen daarover gaat een juridisch conflict met Tesla?

Het probleem met de rijrichting is dat in sommige gevallen een "R" of "D" getoond wordt, maar de auto de andere kant opgaat dan het scherm weergeeft.
Dit terwijl je heel nadrukkelijk de gearselector naar beneden drukt om vooruit te gaan of naar boven om achteruit te gaan.

Daarover heb jij met het hoofd van de SeC gehad en die geeft aan dat Tesla op de hoogte is van het probleem.
Zover we nu weten hebben 2700 auto´s dit probleem. ( ik lees potentieel een recall of software update)
RDW heeft meegekeken en is nu bezig met analyse, conclusie en gevolgtrekkingen

De vragen/ zorgpunten::
Heb je aangegeven in het gesprek dat er getuigen meeluisteren in het kader van privacy?
Hoeveel mensen bij Tesla hebben meegeluisterd met dit gesprek?
Is de context duidelijk en eenduidig waarin het hoofd SeC dit heeft verklaard?
Kan het hoofd SeC deze statement weerleggen en hoe dan?
Hoeveel mandaat/ begrip en zeggenschap heeft hij met betrekking tot aangegeven problematiek?

EN ja we kunnen Tesla weldegelijk vertrouwen. Tenslotte rijden er al miljoenen auto's rond waarbij aangetoond is dat deze juist veiliger is voor inzittende en omstanders dan vele ander auto's volgens de NCAP. Daarnaast krijg je alle veiligheidsaspecten altijd geleverd wat je bij ander fabrikanten niet kan zeggen.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Bovendien heeft het hoofd van het SEC bevestigd dat Tesla op de hoogte is dat er een probleem is met de rijrichting van de auto. Dat Tesla ermee bezig is maar dat er op langere termijn geen oplossing voor is. Getuigen van dit telefoongesprek willen dit onder EDE verklaren. Of ga je nu zeggen dat het hoofd van het SEC liegt?

De zaak is door Tesla NL ook al geëscaleerd naar Level 1 in Amerika. Geen oplossing.
Ik heb wel vaker de indruk dat medewerkers van het SeC maar wat uit hun nek kletsen, maar je mag verwachten dat het hoofd van het SeC inderdaad wel een beetje oplet wat die roept.

Oplossing met mijn uitvallende AP is ook nooit opgelost, maar denk niet dat daar ook maar enige escalatie voor is geweest. Zou ook een gebed zonder eind worden, dus ben er maar mee gekapt.

Is door verschillende mensen in een whatsapp groep en forum geprobeerd. Gaat niet lukken om vanuit Stilstand de AP te activeren op een parkeerplaats zonder auto’s voor je.
Begrijp ik het goed dat het inschakelen van de AP niet de oorzaak is geweest dus of dat dit met FW-updates niet meer mogelijk is? Dan blijft inderdaad de enige logische opties over dat je zelf op het stroompedaal hebt getrapt of dat er daadwerkelijk iets anders mis is (alles kan kapot, maar ik zou verwachten dat hier toch wel een extra beveiliging op zit).

Ik moet wel zeggen dat het erg lastig is om uit je verhaal te destileren wat er wel en vooral wat er niet is gebeurd. Ik heb een aantal maal gevraagd of je (onbedoeld) de AP hebt ingeschakeld en nu krijg ik half/half het antwoord dat dit niet zo is. Van iemand die werkt voor de schrijvende pers had ik een wat duidelijker en consistenter verhaal verwacht.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Of ga je nu zeggen dat het hoofd van het SEC liegt ?
Nee, ik ga zeggen dat jij en dat hoofd een miscommunicatie hebben gehad. Wat heeft hij precies gezegd als antwoord op welke vraag?

Er is geen probleem met je rijrichting. Je duwt de hendel naar beneden en je rijdt naar voren. Je duwt de hendel naar boven en rijdt naar achteren. Je ziet in het filmpje wel dat het beeldscherm telkens vastloopt waardoor je daar nog even een oude status in beeld hebt. Dat is het enige probleem dat wij hier allemaal constateren, maar op een of andere manier wil jij die uitleg niet accepteren.

Ik kan me niet voorstellen dat jij na het bewegen van de hendel dusdanig twijfelt dat je op het beeldscherm gaat kijken welke kant je auto op zal gaan. Je duwt richting D, maar je ziet een R staan. Wat doe je dan? Besluit je dan om vandaag maar achteruit te vertrekken, of duw je nog een keer naar de D? En als dat weer niet werkt, wat doe je dan?

Of je weet niet meer wat D of R is, dus doe je op de gok een move en dan kijk je op het scherm wat het geworden is?

Misschien weet het hoofd van je SeC wel dat jouw probleem vaker voorkomt (klopt: zie die Belg, daar loopt het scherm ook te haperen) en heeft hij bevestigd dat ze de oplossing dáárvoor nog niet gevonden hebben. Je doet echter voorkomen alsof hij bevestigd heeft dat de auto de andere kant kan schakelen dan de beweging die je uitvoert met de hendel en dat is dus pertinent niet waar. Sterker nog, het is je al meerdere keren uitgelegd, maar je blijft beweren dat het wel zo is. Dat is bijna alsof je bewust de waarheid aan het verdraaien bent. Met andere woorden: jij bent hier degene die liegt. Niet @bugboy.

Zover we nu weten hebben 2700 auto´s dit probleem.

Nee hoor, dat is een getal dat @Persfoto er in gegooid heeft zonder enige onderbouwing.
 
Last edited: