Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla rijders gezocht!

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla-rijders,

Graag wil ik u uitnodigen om deel te nemen aan een vragenlijst over slim laden van elektrische voertuigen in de openbare ruimte. Het doel van deze vragenlijst is het inzichtelijk maken van de standpunten en verwachtingen van EV-rijders ten opzichte van een tweetal slim laden systemen. De lijst is gericht op EV-rijders die vooral gebruik maken van openbare laadpalen.

Deze vragenlijst is een onderdeel van een afstudeeronderzoek over dit onderwerp. Uw bijdrage is van groot belang in het bereiken van kwalitatief hoogstaand onderzoek. De vragenlijst duurt maximaal 10 minuten, en u zou mij enorm helpen!

In de onderstaande link kunt u de vragenlijst vinden:
https://nl.surveymonkey.com/r/CFYSSTN

Na afloop kunt u uw emailadres opgeven zodat u na afronding van het onderzoek het rapport kunt ontvangen.

Bij voorbaat dank,

Wessel van der Heijden
Masterstudent Science, Business & Innovation.
 
Beste Wessel, jeschrijft:
Effecten op volledig elektrische autos: Door slechts 3 uur van de dag met een gehalveerde snelheid te kunnen laden, kunt u de rest van de dag met ongeveer een dubbele snelheid laden. De prijs blijft zoals normaal; 30 cent per kWh.

Het huidige vermogen is niet 5,5 maar 11kW per laadpunt ( een laadpaal heeft doorgaans 2 laadpunten).
Bezitters van een Tesla Model S kunnen nu dus laden met 11kW.
Dubbele snelheid zou dan 22kW zijn, maar dat is met de huidige openbare laadpunten in Amsterdam niet mogelijk.
Bezitters van andere EV's en PHEV's hebben niets aan dubbele snelheid want zij kunnen sowieso niet meer dan 3,6 kWh laden.
Kan je dit toelichten, misschien zie ik iets over het hoofd ?
Bij de vraag over hoeveel cent per kWh moet je even vermelden of dat inclusief of exclusief BTW is.
Ik zal de enquete zeker invullen, ik vind het een interessante ontwikkeling.

Afbeelding 1263.jpg
 
Beste Wessel, jeschrijft:
Effecten op volledig elektrische autos: Door slechts 3 uur van de dag met een gehalveerde snelheid te kunnen laden, kunt u de rest van de dag met ongeveer een dubbele snelheid laden. De prijs blijft zoals normaal; 30 cent per kWh.

Het huidige vermogen is niet 5,5 maar 11kW per laadpunt ( een laadpaal heeft doorgaans 2 laadpunten).
Bezitters van een Tesla Model S kunnen nu dus laden met 11kW.
Dubbele snelheid zou dan 22kW zijn, maar dat is met de huidige openbare laadpunten in Amsterdam niet mogelijk.
Bezitters van andere EV's en PHEV's hebben niets aan dubbele snelheid want zij kunnen sowieso niet meer dan 3,6 kWh laden.
Dat andere EV's slechts 3,6 kW laadvermogen zouden aan kunnen is niet juist.
De Zoe heeft de beste AC-lader en die gaat tot 43 kW AC (63A, 3-fasig) met een vaste laadkabel, tot 22 kW (32A driefasig) met een losse kabel
De BYD-taxis kunnen tot 30 kW AC laden.
De Leaf, de i3, de Kia Soul kunnen enkelfasig 32A laden of ruim 7 kW.
Het zijn enkel de PHEVs en de EVs van de eerste generatie zoals de C-zero, de Renault Fluence, de ion, de i-miev en de EVs van Volkswagen (e-up! en de e-golf) die slechts 16A enkelfasig of 3,6 kW kunnen laden.
 
Dat andere EV's slechts 3,6 kW laadvermogen zouden aan kunnen is niet juist.
De Zoe heeft de beste AC-lader en die gaat tot 43 kW AC (63A, 3-fasig) met een vaste laadkabel, tot 22 kW (32A driefasig) met een losse kabel
De BYD-taxis kunnen tot 30 kW AC laden.
De Leaf, de i3, de Kia Soul kunnen enkelfasig 32A laden of ruim 7 kW.
Het zijn enkel de PHEVs en de EVs van de eerste generatie zoals de C-zero, de Renault Fluence, de ion, de i-miev en de EVs van Volkswagen (e-up! en de e-golf) die slechts 16A enkelfasig of 3,6 kW kunnen laden.


De Leaf, de i3, de Kia Soul kunnen dan wel enkelfasig 32A laden (standaard worden deze auto's met 1x16A lader geleverd, meerprijs voor de 32A lader) maar er zijn nauwelijks openbare laadpunten die 1 fase 32A kunnen leveren.
Blijven alleen de Model S (3500 stuks in NL) en de Zoe (800 ? stuks in NL) over. Dat is slechts 7% van het totaal aantal PHEV's + EV's in NL.
 
Beste allen,

Bedankt voor jullie deelname aan de vragenlijst en alle opmerkingen en tips. Mijn excuses dat ik het klaarblijkelijk niet goed heb beschreven. Als referentie in mijn onderzoek gebruik ik een openbare 3x16A laadpaal omdat de huidige ontwikkeling zo is, dat dit type laadpaal als standaard wordt gezien vanaf heden (uitzonderingen daargelaten). Dit betekent een vermogen van 11 kW per laadpaal en 5,5 kW per laadpunt. Ik heb het verduidelijkt in de vragenlijst.

Nogmaals dank!
 
Beste allen,

Bedankt voor jullie deelname aan de vragenlijst en alle opmerkingen en tips. Mijn excuses dat ik het klaarblijkelijk niet goed heb beschreven. Als referentie in mijn onderzoek gebruik ik een openbare 3x16A laadpaal omdat de huidige ontwikkeling zo is, dat dit type laadpaal als standaard wordt gezien vanaf heden (uitzonderingen daargelaten). Dit betekent een vermogen van 11 kW per laadpaal en 5,5 kW per laadpunt. Ik heb het verduidelijkt in de vragenlijst.

Nogmaals dank!

Daarmee neemt Nederland een uitzonderingspositie in. :mad:. Internationaal is 22kW de standaard
 
Daarmee neemt Nederland een uitzonderingspositie in. :mad:. Internationaal is 22kW de standaard

Dat is het nadeel van dat idioot grote aandeel van PHEV's en mini EV's. Die vragen ten onrechte nog teveel de aandacht terwijl we juist vooruit moeten kijken waarbij het huidige wagenpark zoals ik noemde wordt uitgerangeerd (de diehards hebben de mini EV inmiddels wel gekocht en de gewone automobilist wacht op de 350 km range versie terwijl de PHEV door de mand gaat vallen vanwege zijn dubbele techniek en wegvallen van voordelen).

22 Kw is inderdaad de beste standaard. Meer, alleen vanwege een klein aantal Zoe's, is zonde van het geld.
 
Dat klinkt plausibel Hans, maar de foute keuze van 11kW is al ver voor het PHEV-tijdperk gemaakt

Dan nu maar hopen op een snelle uitrol van de Destination Chargers van Tesla. Zodra ze er komen moeten we de keuze van onze bestemmingen om te lunchen, vergaderen, overnachten, golfen etc. laten afhangen van wel of geen Tesla Destination Chargers op de lokatie.

Wellicht geeft dat een bypass voor de nederlandse tekortkoming(en) :)
 
Dat klinkt plausibel Hans, maar de foute keuze van 11kW is al ver voor het PHEV-tijdperk gemaakt

Ik citeer uit een mailwisseling met Essent uit 2013:

Essent gaat in Amsterdam zeker door met het uitrollen van openbare laadpunten, maar dat is puur op aanvraag (met een auto). Met welk vermogen dat is afhankelijk van o.a. de gemeente Amsterdam. Onze palen kunnen het altijd aan, het ligt aan de netwerkaansluiting.
De complicatie van het vermogen is dat een netwerkaansluiting van 3x25A in Nederland ongeveer 100 euro kost, maar een zwaardere netwerkaansluiting, zelfs 3x32A (22 kWh),laat staan een laadpaal met 2 outlets (in totaal 43kWh) al snel naar meer dan 1000 euro per jaar gaan.
Met een gemiddelde tussen de 3.000 en 8.000 kWh per jaar per laadpaal zit je tussen de 12 en 30 ct per kWh. Tel daar nog de energiebelasting en BTW van 14 ct, dan begrijp je dat er momenteel nog geen businesscase te maken valt voor publieke laadpalen.


De huidige laadpalen die b.v. in Amsterdam staan kunnen technisch zonder problemen 22kW leveren, echter door de beperkte netwerkaansluiting is dit niet mogelijk. Het probleem in NL zit hem puur in de kosten die de netwerkbeheerder rekent. Grappig dan om te bedenken dat de overheid heel veel doet om EV aan te zwengelen maar dat het dan via dit kanaal wordt tegengewerkt.
 
Dat andere EV's slechts 3,6 kW laadvermogen zouden aan kunnen is niet juist.
De Zoe heeft de beste AC-lader en die gaat tot 43 kW AC (63A, 3-fasig) met een vaste laadkabel, tot 22 kW (32A driefasig) met een losse kabel
De BYD-taxis kunnen tot 30 kW AC laden.
De Leaf, de i3, de Kia Soul kunnen enkelfasig 32A laden of ruim 7 kW.

En, zeker op dit forum niet te vergeten: Tesla Roadster die prima 1-fase op 64A aankan :)

Daarmee neemt Nederland een uitzonderingspositie in. :mad:. Internationaal is 22kW de standaard

Dat! Die zuinige 11kW in NL is zoooo droevig. En het ergste is nog wel dat ik tegenwoordig ook al palen tegenkom die maar 12A leveren :crying:
 
Die zuinige 11kW in NL is zoooo droevig.

Eerlijk gezegd, 11kW, en al uitgaande van leeg, is meer dan voldoende om tijdens het werk of tijdens het slapen de auto vol te laden. Als het sneller moet is er een supercharger. Even uitgaande van Amsterdam in dit voorbeeld. Is het echt zo erg?

Zeg ook tegen veel mensen, constant die vraag 'hoe lang duurt het laden', dat de auto altijd vol is ipv altijd leeg.

Mijn woon werk verkeer is met 11kW 2 uur per dag laden.
 
Is het echt zo erg?

Ik vind 11kW erg weinig. Op kantoor heb ik nu 22kW en dat is prima te doen. Doe vrijwel alles electrisch. Twee uur afspraak op 22kW en ik kan heel Nederland door. Twee uur afspraak op 11kW en ik kom te kort en moet onderweg stoppen (en wachten) bij bvb een (dure) FastNed.

Laatst in Duitsland. Veel minder palen, maar als je er eentje vindt dan is het altijd 22kW. Erg plezierig.
 
Ik vind 11kW erg weinig. Op kantoor heb ik nu 22kW en dat is prima te doen. Doe vrijwel alles electrisch. Twee uur afspraak op 22kW en ik kan heel Nederland door. Twee uur afspraak op 11kW en ik kom te kort en moet onderweg stoppen (en wachten) bij bvb een (dure) FastNed.

Laatst in Duitsland. Veel minder palen, maar als je er eentje vindt dan is het altijd 22kW. Erg plezierig.
Vooruit, mijn afspraken zijn niet op 200km afstand, nergens in de buurt van een supercharger en ook nog eens relatief kort.

Ergens ook onzin, maar het voelt als 'zonde' om overal dergelijk zware aansluitingen aan te leggen. Vervolgens zullen de meeste gebruikers bijna meteen volgeladen zijn waarna die paal staat te niksen.
 
Ik citeer uit een mailwisseling met Essent uit 2013:

Essent gaat in Amsterdam zeker door met het uitrollen van openbare laadpunten, maar dat is puur op aanvraag (met een auto). Met welk vermogen dat is afhankelijk van o.a. de gemeente Amsterdam. Onze palen kunnen het altijd aan, het ligt aan de netwerkaansluiting.
De complicatie van het vermogen is dat een netwerkaansluiting van 3x25A in Nederland ongeveer 100 euro kost, maar een zwaardere netwerkaansluiting, zelfs 3x32A (22 kWh),laat staan een laadpaal met 2 outlets (in totaal 43kWh) al snel naar meer dan 1000 euro per jaar gaan.
Met een gemiddelde tussen de 3.000 en 8.000 kWh per jaar per laadpaal zit je tussen de 12 en 30 ct per kWh. Tel daar nog de energiebelasting en BTW van 14 ct, dan begrijp je dat er momenteel nog geen businesscase te maken valt voor publieke laadpalen.


De huidige laadpalen die b.v. in Amsterdam staan kunnen technisch zonder problemen 22kW leveren, echter door de beperkte netwerkaansluiting is dit niet mogelijk. Het probleem in NL zit hem puur in de kosten die de netwerkbeheerder rekent. Grappig dan om te bedenken dat de overheid heel veel doet om EV aan te zwengelen maar dat het dan via dit kanaal wordt tegengewerkt.

Ik heb de grens van 11kW nooit begrepen. Door de regelgeving is het vermogen max. 17kW. Waarom zijn de palen dan geen 17kW?
 
Ik begrijp werkelijk niet waarom men altijd en overal 22 kW palen wil. Het is leuk, maar in 99% van de gevallen, heb je aan 11 kW genoeg en in 90% van de gevallen zelfs aan 3,7 kW. Als je echt snel tussendoor wil bijladen, ga je naar Fastned of een Supercharger.

De extra vastrecht kosten voor een grotere aansluiting komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Als je je netwerk stabiel wil houden, moet je ervoor zorgen dat je ook overal tegelijk het maximale vermogen kunt leveren en dat kost geld (netwerk en vermogen centrales). Het is op dit moment nog niet mogelijk (of misschien alleen als pilot), maar als je een aansluiting van 22 kW zou kunnen krijgen die de netbeheerder mag knijpen wanneer dat nodig is, dan zou je een 22 kW aansluiting veel voordeliger kunnen realiseren. En voor elektrische auto's maakt tijdelijk knijpen niet echt uit (itt een bedrijf of huishouden).

Verder zou het fijn zijn als er wat meer diversiteit aan laadpalen zou komen en je kunt kiezen voor een goedkope 3,7 kW paal of een duurdere 22 kW paal. Een andere mogelijkheid die gerealiseerd kan worden wanneer het EV wagenpark uitbreidt, is laadhubs/laadpleinen, waar meerdere palen 1 aansluiting delen. Alleen als het druk bezet is, neemt het vermogen per auto af en evt zou je een meerprijs kunnen betalen voor prioriteit.