Ik denk dat wireless charging eens een eigen topic verdient. Ik deelde eerder de link naar een artikel over VW-onderzoek om de Taycan draadloos op te laden. Dat werd toen lacherig weggezet, maar ik kan me niet ontdoen van het gevoel dat innovaties van Tesla-concurrenten snel aanzien worden als hopeloos en van Tesla zelf als magie.
Persoonlijk snap ik niet waarom velen dolgelukkig worden van de mogelijkheid om de gsm draadloos te laden. Als je die dan toch op een vaste plek moet leggen voor draadloos laden, is de bijkomende inspanning om het kabeltje in te pluggen verwaarloosbaar. Vooral omdat je in de meeste systemen aan een veel lagere snelheid draadloos kan laden t.o.v. met kabel. Voor het laden van EV's zie ik dan weer een hele hoop voordelen en is het comfortverschil groter dan voor een gsm. De eerste berichten geven aan dat de efficiëntie wel eens licht hoger kan liggen dan laden met de kabel. De grootste bottleneck lijkt het laden aan echt hoge kW, Het systeem haalt blijkbaar al 120 kW aan 97% efficiëntie en men mikt op 300 kW. Daarnaast is er ook een impact op het gewicht van de auto.
Voordelen thuis laden
De meesten zetten hun auto op een vast plaats in garage/oprit, dus
Voilà, ik zie vooral voordelen en technisch lijkt het haalbaar. Ik gok dat we binnen 5 à 10 jaar wel eens zouden kunnen lachen met de tijd toen we nog een dikke kabel in de auto moesten steken.
Persoonlijk snap ik niet waarom velen dolgelukkig worden van de mogelijkheid om de gsm draadloos te laden. Als je die dan toch op een vaste plek moet leggen voor draadloos laden, is de bijkomende inspanning om het kabeltje in te pluggen verwaarloosbaar. Vooral omdat je in de meeste systemen aan een veel lagere snelheid draadloos kan laden t.o.v. met kabel. Voor het laden van EV's zie ik dan weer een hele hoop voordelen en is het comfortverschil groter dan voor een gsm. De eerste berichten geven aan dat de efficiëntie wel eens licht hoger kan liggen dan laden met de kabel. De grootste bottleneck lijkt het laden aan echt hoge kW, Het systeem haalt blijkbaar al 120 kW aan 97% efficiëntie en men mikt op 300 kW. Daarnaast is er ook een impact op het gewicht van de auto.
Voordelen thuis laden
De meesten zetten hun auto op een vast plaats in garage/oprit, dus
- Geen handeling om de kabel in te pluggen
- Nooit vergeten om de auto op te laden
- Geen kabel die in de weg kan liggen
- Mogelijk op plaatsen waar laadpalen niet mogelijk zijn, gezien veel beperktere impact op openbare ruimte (bv blokkeren van de stoep)
- Geen kabels over de stoep
- Geen kabels die door laadpaalfout niet loskomen
- Minder vandalisme mogelijk (paal stuk, kabeldiefstal,...)
- Via authenticatie geen laadpas nodig
- Optie integratie parkeergeld
- Niet meer hoeven uitstappen (zeker bij slecht weer)
- Minder vandalisme mogelijk
- Robotaxis (ok, ikzelf geloof er niet zo in, maar goed)
Voilà, ik zie vooral voordelen en technisch lijkt het haalbaar. Ik gok dat we binnen 5 à 10 jaar wel eens zouden kunnen lachen met de tijd toen we nog een dikke kabel in de auto moesten steken.