Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wireless EV charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat wireless charging eens een eigen topic verdient. Ik deelde eerder de link naar een artikel over VW-onderzoek om de Taycan draadloos op te laden. Dat werd toen lacherig weggezet, maar ik kan me niet ontdoen van het gevoel dat innovaties van Tesla-concurrenten snel aanzien worden als hopeloos en van Tesla zelf als magie.

Persoonlijk snap ik niet waarom velen dolgelukkig worden van de mogelijkheid om de gsm draadloos te laden. Als je die dan toch op een vaste plek moet leggen voor draadloos laden, is de bijkomende inspanning om het kabeltje in te pluggen verwaarloosbaar. Vooral omdat je in de meeste systemen aan een veel lagere snelheid draadloos kan laden t.o.v. met kabel. Voor het laden van EV's zie ik dan weer een hele hoop voordelen en is het comfortverschil groter dan voor een gsm. De eerste berichten geven aan dat de efficiëntie wel eens licht hoger kan liggen dan laden met de kabel. De grootste bottleneck lijkt het laden aan echt hoge kW, Het systeem haalt blijkbaar al 120 kW aan 97% efficiëntie en men mikt op 300 kW. Daarnaast is er ook een impact op het gewicht van de auto.

Voordelen thuis laden
De meesten zetten hun auto op een vast plaats in garage/oprit, dus
  • Geen handeling om de kabel in te pluggen
  • Nooit vergeten om de auto op te laden
  • Geen kabel die in de weg kan liggen
Voordelen straatladen
  • Mogelijk op plaatsen waar laadpalen niet mogelijk zijn, gezien veel beperktere impact op openbare ruimte (bv blokkeren van de stoep)
  • Geen kabels over de stoep
  • Geen kabels die door laadpaalfout niet loskomen
  • Minder vandalisme mogelijk (paal stuk, kabeldiefstal,...)
  • Via authenticatie geen laadpas nodig
  • Optie integratie parkeergeld
Voordelen snelladen
  • Niet meer hoeven uitstappen (zeker bij slecht weer)
  • Minder vandalisme mogelijk
  • Robotaxis (ok, ikzelf geloof er niet zo in, maar goed)

Voilà, ik zie vooral voordelen en technisch lijkt het haalbaar. Ik gok dat we binnen 5 à 10 jaar wel eens zouden kunnen lachen met de tijd toen we nog een dikke kabel in de auto moesten steken.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ben evenveel fan van auto's draadloos laden als "vision only FSD".

Zou je 10 tot 15% langer willen wachten tot je auto vol is en evenzoveel meer betalen, zodat je geen kabeltje in je auto hoeft te steken? We hebben al een capaciteitsprobleem op het netwerk.
De eerste draadloos oplaadbare smartphones hadden een efficiëntie van 60 tot 75 procent, maar tegenwoordig zou dit circa 85 procent zijn. Volgens de TU Delft zijn rendementen van meer dan 90 procent voor EV's haalbaar bij een afstand van 20cm tussen de spoelen.
Dan komt er nog een klein detail: op de spoelen moet wisselstroom. Dus snelladen (gelijkstroom) kan dan niet, tenzij er een grotere (en duurdere) omvormer in de auto wordt geplaatst.

Dus technisch allemaal mogelijk, maar het wordt te duur.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Het systeem haalt blijkbaar al 120 kW aan 97% efficiëntie

Interessant.. maar het is al verlies op verlies op verlies. Verlies van meterkast tot auto 1%, daar zou hier dan nog 3% bovenop komen en daarom dan het verlies van de conversie naar DC in de batterij (10-15%).

Persoonlijk vind ik elke verlies zonde en als maatschappij moeten we dat niet willen.

Buiten comfort is het enige voordeel van draadloos is dat het geen slijtage heeft op contacten en je daardoor wellicht lagere onderhoudskosten hebt.

Maar waarom draadloos?

Wat dacht je van gewoon een simpele stekker vanuit de straat/parkeerplaats die omhoog kan komen? Aangezien ze ook een automatisch laadsysteem hebben voor bussen via een soort bovenlijding arm kan het zeker ook via de grond.

Een standaard afspraken binnen Europa waar op een vaste afstand vanaf de voor of achterkant in het midden een plug zit.
 
  • Love
Reactions: djlorenz
Maar waarom draadloos?
Exact. Ik noem dit "focus van probleem en oplossing omwisselen". Door niet juist het probleem volledig te begrijpen, maar focussen op het toepassen van een al bekende oplossing. Het boek "Thinking fast en slow" heeft er ook een mening over.

Dus wat is nu exact het probleem dan? In de auto willen blijven zitten omdat het buiten onder de 10 graden is? FSD gebruiken om naar laadvoorziening achterop het terrein te rijden? Tijdens het rijden geladen de auto willen laden (via spoelen in wegdek)?

Voor mij is het probleem: grote omvormer in de auto. Als iemand daar een oplossing voor heeft (zoals batterijen die wisselstroom kunnen opslaan :D), dan ben ik weer geïnteresseerd in draadloos laden.

Door te concentreren op een duidelijk probleem, is brainstormen over oplossingen veel eenvoudiger. En het werkt echt stukken beter dan "oplossingen plakken" of "tech pushen".
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Mooi te zien in het filmpje dat een lompe Tesla rijder al schaamteloos het dure system heeft gesaboteerd door half over het inductievak te parkeren. Wat doen we toch altijd veel moeite om op camera te komen, jongens!

Net toen ik begon warm te lopen voor het systeem lieten ze het tuinhokje zien met de airco en 2m^2 aan regeltechniek.

Mis alleen nog een demo waarbij ze een gechipte kat of een gelabelde duif laten desintegreren onder de auto. Wat BBQ kruiden er over en de plaatselijke McDonalds heeft concurrentie.
 
Exact. Ik noem dit "focus van probleem en oplossing omwisselen". Door niet juist het probleem volledig te begrijpen, maar focussen op het toepassen van een al bekende oplossing. Het boek "Thinking fast en slow" heeft er ook een mening over.

Dus wat is nu exact het probleem dan? In de auto willen blijven zitten omdat het buiten onder de 10 graden is? FSD gebruiken om naar laadvoorziening achterop het terrein te rijden? Tijdens het rijden geladen de auto willen laden (via spoelen in wegdek)?

Voor mij is het probleem: grote omvormer in de auto. Als iemand daar een oplossing voor heeft (zoals batterijen die wisselstroom kunnen opslaan :D), dan ben ik weer geïnteresseerd in draadloos laden.

Door te concentreren op een duidelijk probleem, is brainstormen over oplossingen veel eenvoudiger. En het werkt echt stukken beter dan "oplossingen plakken" of "tech pushen".
thinking fast: Laden met wisselstroom kan bijvoorbeeld als je op iedere cel een microgelijkrichter monteert

thinking slow: een M3 LR heeft 4000 2170 cellen die samen 250kW DC laden bij 400 volt. Per cel is dat 250 gedeeld door 4 is 62,5 Watt bij 400 volt. Per cel is de stroom dan maximaal 62,5 VA gedeeld door 400 volt is iets meer dan 150 milliampere.

Mijn eerste google zoekopdracht voor “microgelijkrichter” geeft een huis-tuin-en-keuken bruggelijkrichter die 1,5 A kan hebben.


maken jullie het af? dan ga ik de kinderen een boekje voorlezen
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Stream
thinking slow: een M3 LR heeft 4000 2170 cellen die samen 250kW DC laden bij 400 volt. Per cel is dat 250 gedeeld door 4 is 62,5 Watt bij 400 volt. Per cel is de stroom dan maximaal 62,5 VA gedeeld door 400 volt is iets meer dan 150 milliampere.
Door de omvormer op te splitsen in 4000 onderdelen (waarvan een microgelijkrichter vast een onderdeel is), word het totaalgewicht niet lager. Maar los dit op, en je bent een hele stap verder.

Maken jullie het af? Dan ga ik de kinderen even naar school brengen.
 
Ondertussen wordt er gewerkt aan draadloze laders voor thuis (tot 22 kW): Continental And Volterio Team Up To Make Robotic EV Charger, Production Slated For 2024 | Carscoops

Voor degenen die geen voordelen zien in draadloos snelladen:

Ik heb het draadje gestart om wat meer info te krijgen. Ik zie heel veel voordelen (zie eerste post), maar het grootste deel van de feedback lijkt neer te komen op 'er is geen voordeel' of 'ik geloof niet in de efficiëntie', zonder het laatste te onderbouwen.
 
Het rendement wordt bepaald door de afstand tussen de lader antennes. Die kun je niet klein genoeg maken. Toegepaste natuurkunde deel 1.
Jammer genoeg is dit onderdeel van de natuurkunde bij mij geen parate kennis, dus vertrouw ik nog maar even op de wetenschappers die meer dan 90% efficiëntie aanhalen.

Ondertussen hebben de koperdieven precies de superchargers ontdekt in Californië: Tesla gets all its Supercharger cables stolen at brand new station
 
15 cm afstand is te groot voor de standaard manier van energie-overdracht (zoals een elektrische tandenborstel). Ik had wat gemist toen ik het de eerste keer las. Het is blijkbaar de hoge frequentie van de wisselstroom die het meer laat werken als een antenne. En iedereen die 1 boek over antennes heeft gelezen, weet dat die dingen superraar zijn. Zie What are high-frequency electromagnetic fields? voor wat info over wat hier toegepast is - interessant idee.

Ik heb geen idee wat voor elektronica nodig is voor aan hoge frequentie AC/DC-converter, wat het gewicht zal zijn en wat de efficiëntie is - dit was mijn aanvankelijke bezwaar, omdat deze flink groot kunnen zijn (en gevaarlijk bij beschadiging).

Voor de rest heb ik onvoldoende kennis over dit onderwerp om hier een mening over te vormen. Zoals altijd zit de duivel in de details, en het zal even duren voordat ik de details begrijp. Antenne's... brrrrr....