Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wireless EV charging

This site may earn commission on affiliate links.
Het bedrijf waar ik tot 3 jaar geleden voor werkte had een deal met porsche om de taycan uit te rusten met een draadloze lader. Het perfect parkeren van de auto boven de lader om efficientie te halen was de grootste uitdaging. Jammergenoeg brak er een brand uit en gingen alle prototypes verloren. Anders had de taycan bij introductie al zo een systeem gehad.
 
Ik heb het bij BMW NL in Rijswijk in werking gezien op een 5serie. De auto had behalve een unit onder de auto, speciale software in de navi
/ camera met lijntjes om de auto te richten boven de stroomafgever die in de parkeerplaats ingegraven was. Omdat de unit in de auto niet in het midden zat, moest je dus altijd in dezelfde richting parkeren. In die case vooruit (niet veiliig). Ging vreselijk langzaam. Omdat het maar 1 proefset op die parkeerplaats was had de berijder altijd een plekje....
 
Ik heb het bij BMW NL in Rijswijk in werking gezien op een 5serie. De auto had behalve een unit onder de auto, speciale software in de navi
/ camera met lijntjes om de auto te richten boven de stroomafgever die in de parkeerplaats ingegraven was. Omdat de unit in de auto niet in het midden zat, moest je dus altijd in dezelfde richting parkeren. In die case vooruit (niet veiliig). Ging vreselijk langzaam. Omdat het maar 1 proefset op die parkeerplaats was had de berijder altijd een plekje....
Zelfstandig nauwkeurig parkeren lijkt me nu net een uitdaging die Tesla nog wel aan zou moeten kunnen 😉
 
Je ziet veel dat die opstellingen compleet vrij zijn opgesteld. Maar stel dat we die kernfusie aan de gang krijgen en alles elektrisch is, dan komen die laadmogelijkheden dus in de krappe parkeerplaatsjes van Amsterdam zulke vergrootte Qi-laders. Goed positioneren is onmogelijk, zelfs zonder laden. Dan wordt het wel een dingetje.

Om een idee te geven hoe lastig dit is, kijk niet verder dan de Apple AirPower. AirPower: Apple's Work on Multi-Device Wireless Charging Solutions Continues

Er zijn twee manieren, zover ik weet. 1 ervan is mechanisch: de spoelen worden op de juiste plek gezet. De ander is heel veel spoelen, en dan de juiste aanzetten. De spoel construeren door deze digitaal aan elkaar te schakelen klinkt als een leuke uitdaging en misschien probeerden ze dat bij Apple?

Hoe dan ook, ik ben blij dat ik nu snap hoe het systeem werkt (natuurkundig) en dat dus mijn initiële bezwaren niet meer van toepassing zijn. Ik zie nu vooral uitdagingen. :)
 
Je ziet veel dat die opstellingen compleet vrij zijn opgesteld. Maar stel dat we die kernfusie aan de gang krijgen en alles elektrisch is, dan komen die laadmogelijkheden dus in de krappe parkeerplaatsjes van Amsterdam zulke vergrootte Qi-laders. Goed positioneren is onmogelijk, zelfs zonder laden. Dan wordt het wel een dingetje.

Om een idee te geven hoe lastig dit is, kijk niet verder dan de Apple AirPower. AirPower: Apple's Work on Multi-Device Wireless Charging Solutions Continues

Er zijn twee manieren, zover ik weet. 1 ervan is mechanisch: de spoelen worden op de juiste plek gezet. De ander is heel veel spoelen, en dan de juiste aanzetten. De spoel construeren door deze digitaal aan elkaar te schakelen klinkt als een leuke uitdaging en misschien probeerden ze dat bij Apple?

Hoe dan ook, ik ben blij dat ik nu snap hoe het systeem werkt (natuurkundig) en dat dus mijn initiële bezwaren niet meer van toepassing zijn. Ik zie nu vooral uitdagingen. :)
Dat aan en uitschakelen gebeurt nu toch al bij inductie koken op kookplaten met variabele pannen afmetingen?
 
Het rendement wordt bepaald door de afstand tussen de lader antennes. Die kun je niet klein genoeg maken. Toegepaste natuurkunde deel 1.
De afstand tussen de spoelen is niet meer zo'n kritische factor.
Check wat filmpjes van Witricty over magnetic resonance, daarmee is juiste de overdracht te optimaliseren op zo'n 10-25cm afstand.
Dat is ook de reden dat Momentum Dynamics in Oslo die proef doet met iPace's; die kunnen ze in hoogte aanpassen.
Ook de positionering is met die techniek minder een probleem.

Ik was aanvankelijk ook erg skeptisch over inductief laden voor EV's maar ben er tegenwoordig toch enthousiaster over.
Ik heb vanochtend weer mijn auto tussen twee andere auto's uit moeten wurmen. De deelauto naast me had een lange laadkabel over de de hele lengte liggen, ook nog eens met een extra staalkabel om te voorkomen dat de kabel meegenomen zou worden. In de publieke ruimte blijft het toch prutsen met die kabels. En mochten fabrikanten serieus worden met autonome ev's dan zie ik inductief laden als de enige oplossing: alle mechanische methodes zijn veel te fout- en storingsgevoelig.

Grootste issue is gewoon het kip-ei probleem: geen OEM die het in de auto gaat leveren zolang er geen netwerk van inductie laders is.
Geen CPO of andere partij die veel laders gaat aanleggen zolang er geen auto's zijn die er gebruik van kunnen maken.
Ik zie veel belangstelling bij taxibedrijven en gemeentes voor inductief laden.
 
De afstand tussen de spoelen is niet meer zo'n kritische factor.
Check wat filmpjes van Witricty over magnetic resonance, daarmee is juiste de overdracht te optimaliseren op zo'n 10-25cm afstand.
Dat is ook de reden dat Momentum Dynamics in Oslo die proef doet met iPace's; die kunnen ze in hoogte aanpassen.
Ook de positionering is met die techniek minder een probleem.

Ik was aanvankelijk ook erg skeptisch over inductief laden voor EV's maar ben er tegenwoordig toch enthousiaster over.
Ik heb vanochtend weer mijn auto tussen twee andere auto's uit moeten wurmen. De deelauto naast me had een lange laadkabel over de de hele lengte liggen, ook nog eens met een extra staalkabel om te voorkomen dat de kabel meegenomen zou worden. In de publieke ruimte blijft het toch prutsen met die kabels. En mochten fabrikanten serieus worden met autonome ev's dan zie ik inductief laden als de enige oplossing: alle mechanische methodes zijn veel te fout- en storingsgevoelig.

Grootste issue is gewoon het kip-ei probleem: geen OEM die het in de auto gaat leveren zolang er geen netwerk van inductie laders is.
Geen CPO of andere partij die veel laders gaat aanleggen zolang er geen auto's zijn die er gebruik van kunnen maken.
Ik zie veel belangstelling bij taxibedrijven en gemeentes voor inductief laden.
Tsja, leuke theorie, de praktijk is toch echt dat het rendement daalt met tenminste het kwadraat van de afstand. Dat is wat de natuurkunde zegt. Voorlopig werkt het nog niet zoals Witricty claimt (en dat geven ze zelf toe), en ze testen maar met 1 auto.
 
Tsja, leuke theorie, de praktijk is toch echt dat het rendement daalt met tenminste het kwadraat van de afstand. Dat is wat de natuurkunde zegt. Voorlopig werkt het nog niet zoals Witricty claimt (en dat geven ze zelf toe), en ze testen maar met 1 auto.
Momentum Dynamics gebruikt dezelfde techniek en doet dat in Oslo met meerdere iPace taxi’s en nu ook Volvo XC40 in Gothenburg.
 
Tsja, leuke theorie, de praktijk is toch echt dat het rendement daalt met tenminste het kwadraat van de afstand. Dat is wat de natuurkunde zegt. Voorlopig werkt het nog niet zoals Witricty claimt (en dat geven ze zelf toe), en ze testen maar met 1 auto.
High-frequency electromagnetic fields is niet de standaard natuurkunde waar jij naar verwijst. Zie What are high-frequency electromagnetic fields? waar ik op de eerste pagina al eens naar linkte. Deze noemt meer beestjes bij de naampjes: A long-distance high-power microwave wireless power transmission system based on asymmetrical resonant magnetron and cyclotron-wave rectifier

De grote vraag is natuurlijk: hoe kun je zelf een proefopstelling maken :)
 
High-frequency electromagnetic fields is niet de standaard natuurkunde waar jij naar verwijst. Zie What are high-frequency electromagnetic fields? waar ik op de eerste pagina al eens naar linkte. Deze noemt meer beestjes bij de naampjes: A long-distance high-power microwave wireless power transmission system based on asymmetrical resonant magnetron and cyclotron-wave rectifier

De grote vraag is natuurlijk: hoe kun je zelf een proefopstelling maken :)
Dat voldoet echt nog steeds aan de standaard natuurkunde zoals beschreven door de wetten van Maxwell hoor. We gaan niet ineens iets exotisch doen waardoor die wetten niet meer geldig zijn. Sterker nog, in het artikel waar jij naar verwijst staat prominent

  • With increasing distance from a transmitter, the field strengths drop off rapidly. In free space the power flux density decreases with the square of the distance, that is, with double the distance it decreases to one-fourth.

Precies, maar dan ook precies wat ik ook al schreef.