Relevant artikel over waar we met de transitie zitten qua elektrische vrachtwagens:
Inschatting van TNO/Agora:
TL;DR: ze zijn nog niet goedkoop genoeg om een business case rond te krijgen in de meeste gevallen, maar dat zal snel veranderen.
Er is bijvoorbeeld, naast de meest recente versie van Designwerk (wat een ombouw van een Volvo is) of de Tesla Semi nog geen vrachtwagen met 1MWh aan batterij.
De elektrische vrachtwagen breekt (heel voorzichtig) door: grootste bestelling in België tot nu toe
Een groot Europees transportbedrijf dat actief is in de Gentse haven, gaat 125 volledig elektrische vrachtwagens inzetten voor verplaatsingen tussen die haven en de fabriek van Volvo Trucks in Oostakker.
www.vrt.be
Inschatting van TNO/Agora:
TL;DR: ze zijn nog niet goedkoop genoeg om een business case rond te krijgen in de meeste gevallen, maar dat zal snel veranderen.
Er is bijvoorbeeld, naast de meest recente versie van Designwerk (wat een ombouw van een Volvo is) of de Tesla Semi nog geen vrachtwagen met 1MWh aan batterij.
Designwerk breaks megawatt hour barrier | Designwerk
Electric, efficient and suitable for long distances. The electromobility specialist Designwerk has become the first manufacturer to launch an all-electric semitrailer tractor with 1000 kilowatt hours battery capacity.
www.designwerk.com