Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Relevant artikel over waar we met de transitie zitten qua elektrische vrachtwagens:


Inschatting van TNO/Agora:

90F148CF-B3E3-46D9-B5E6-AE2C7C2C14BF_1_105_c.jpeg


5FF7F91D-05F8-487A-876E-2FEE52D4C63D_1_105_c.jpeg


TL;DR: ze zijn nog niet goedkoop genoeg om een business case rond te krijgen in de meeste gevallen, maar dat zal snel veranderen.

Er is bijvoorbeeld, naast de meest recente versie van Designwerk (wat een ombouw van een Volvo is) of de Tesla Semi nog geen vrachtwagen met 1MWh aan batterij.

 
Je kan de Game-set-match voor de concurrentie nu al accepteren. Op de interwebs en youtube kun je nu al zien dat Tesla de elektrificatie van transport over de weg heeft gemist waar bijvoorbeeld Volvo marktleider is al sinds 2019.

de enige reden dat Volvo marktleider is, is het feit dat er verder niks fatsoenlijks te koop is.
Zodra er een alternatief is, is Volvo gezien.
Ik denk persoonlijk dat Tesla een goeie kans maakt op de truck markt, al zal de huidige semi voor Europa minder geschikt zijn, toch te lang en gericht op Amerika en andere markten waar de lengte van de totale combinatie geen probleem is.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Inderdaad, realistisch gezien heeft Tesla geen product voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten, maar is hun Semi geschikt voor Noord-Amerika en Australië.

Volvo, DAF, Mercedes en andere merken hebben langzaam wel wat elektrisch voor Europa, en Mercedes en Volvo hebben ook Amerikaanse versies.

Komt wel los. Tesla is hier niet de leider momenteel, maar het feit dat ze jaren geleden wel de Semi hadden voorgesteld heeft de ontwikkeling bij de concurrenten wel geaccelereerd.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
al zal de huidige semi voor Europa minder geschikt zijn, toch te lang en gericht op Amerika en andere markten waar de lengte van de totale combinatie geen probleem is

Veel gehoord argument, maar is dat wel zo?

2E54675C-C0BE-4EFF-87FB-F3D23D8C396F.jpeg


Dit valt mijn inziens onder deze wetgeving:



Zogenaamde road trains van 25 meter zijn sinds 2020 ook toegestaan en regelmatig hier in Nederland op de weg te zien.

Maar dat er een Europese versie gaat komen lijkt mij ook een zekerheid hoor.
 
Last edited:
Road trains in Nederland, en een paar routes in België.

Merk ook op dat er nergens een hoogte op die Semi staat. De Semi met cab zoals op de afbeelding is een stukje hoger dan onze Europese vrachtwagens. De lagere day cab lukt wel.

Sowieso is het koffiedik kijken hoever men bij Tesla zit met een mogelijke Europese goedkeuring. De cab is natuurlijk groter dan de concurrentie, maar DAF heeft met hun XF+ ook een grotere cab omdat Europa er ruimte voor maakt.

Meeste vrachtwagens in Europa zijn met 2 assen op de trekker, terwijl de Tesla Semi er standaard 3 heeft. De 3-assers in Europa zijn dan vaak nog van het model waar de middelste of achterste as optrekbaar is, wanneer deze niet nodig is omdat het gewicht lager uitvalt, en dan kan men banden sparen.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Merk ook op dat er nergens een hoogte op die Semi staat

Jawel, 3.96 meter, binnen de regelgeving. Breedte is wel een dingetje zie ik nu met 2.59 meter, dat is 4 centimeter te breed 😅

Maar goed, dit zijn sowieso schattingen omdat Tesla nog geen maten en gewichten openbaar heeft gemaakt.

Nog 14 nachtjes slapen en dan weten we meer 🙂
 
  • Like
Reactions: job-lek
De wettelijke lengte is misschien het minste probleem, maar bijvoorbeeld voor stadsdistributie of krappe industrieterreinen is dit ongeschikt, door de neus te weinig overzicht en te grote draaicirkel. Lange afstanden minder een probleem.
 
Maar waarom überhaupt de WLTP erbij halen? De 500 miles van de Semi is toch geen WLTP cijfer?

Evengoed is de efficiëntie van Tesla iets wat niet ter discussie staat mag ik hopen, wat wederom onderstreept wordt door de Semi.
Nu is wat hij linkt EPA en zoals gebruikelijk alleen screenshot maar geen verifieerbare bron.

Zelfs dan nog is EPA en WLTP een norm berekening welke methode niet door een fabrikant is bepaald.
Het zijn normen die een fabrikant verplicht is te hanteren al zijn er die willen doen geloven dat het is gebaseerd op bedrog van fabrikanten.
Het is pas bedrog als de fabrikant de EPA of WLTP niet zou halen wanneer die norm wordt toegepast.

Men verzint een andere test met een andere manier van gebruik dan gedicteerd in de normen en dan is men verbaasd dat er een andere uitkomst is.🤦‍♂️
 
Kans is groot dat als EPA rating 500mi is, dat WLTP 1046km gaat geven, en in realiteit 800km.

Dat ligt eerder aan de testcyclus van WLTP die vooral gemikt is op rijden in de stad, en dus bijgevolg EV's een aanzienlijk voordeel geven omdat EV's in zo een rijregime aanzienlijk veel kunnen regenereren.

DCF1A0DC-A73F-4B1D-9B8B-43AB9C1E0EB2.jpeg


En weet je wat? 800km is zowat voldoende voor een trekker in Europa. En dan moet je weten dat ze halverwege nog een uur pauze moeten nemen, dus daar heb je nog een kans om bij te laden.

D5CFDEBB-42D4-43BB-A64F-9AE24B56783D.jpeg
 
Kans is groot dat als EPA rating 500mi is, dat WLTP 1046km gaat geven, en in realiteit 800km.

Dat ligt eerder aan de testcyclus van WLTP die vooral gemikt is op rijden in de stad, en dus bijgevolg EV's een aanzienlijk voordeel geven omdat EV's in zo een rijregime aanzienlijk veel kunnen regenereren.

View attachment 880508

En weet je wat? 800km is zowat voldoende voor een trekker in Europa. En dan moet je weten dat ze halverwege nog een uur pauze moeten nemen, dus daar heb je nog een kans om bij te laden.

View attachment 880509
Ik heb vanavond zojuist uitgerekend van de truck waarmee ik rijd en mijn collega's. Die heeft zo'n 750km per dag gereden sinds we hem nieuw hebben, het is een ploegen auto is 24/7 dus gemiddeld maar 375km per rit. Natuurlijk we hebben ook uitschieters van dagen rond de 700-800km per dienst(komt gelukkig niet meer zo heel veel voor).