Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom niet gewoon Wh/km zoals het hoort.
Wie bepaalt er ‘wat hoort’.
Tesla is begonnen met Wh/km wat mij logisch lijkt als je de historiek van ICE buiten beschouwing laat en een eenheid onbevooroordeeld de eerste keer kiest.
Andere merken blijven per 100km aanhouden omdat dat met een ICE ook zo was. Voor hen ook logisch. Dan moet je wel kWh gaan gebruiken ipv Wh, maar duizendvoud rekent nog gemakkelijk en de elektriciteitsprijs is ook in kWh.
In Nederland spreken jullie in km/l en dat lijkt mij pas onlogisch om te berekenen hoeveel je verbruikt, want dan moet je gaan delen ipv te vermenigvuldigen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Oja, foto van de eerste Megacharger bij PepsiCo:
 

Attachments

  • C6D31C64-7919-4498-8A06-638F39169CF7.jpeg
    C6D31C64-7919-4498-8A06-638F39169CF7.jpeg
    332.6 KB · Views: 111
Wie bepaalt er ‘wat hoort’.
Tesla is begonnen met Wh/km wat mij logisch lijkt als je de historiek van ICE buiten beschouwing laat en een eenheid onbevooroordeeld de eerste keer kiest.
Andere merken blijven per 100km aanhouden omdat dat met een ICE ook zo was. Voor hen ook logisch. Dan moet je wel kWh gaan gebruiken ipv Wh, maar duizendvoud rekent nog gemakkelijk en de elektriciteitsprijs is ook in kWh.
In Nederland spreken jullie in km/l en dat lijkt mij pas onlogisch om te berekenen hoeveel je verbruikt, want dan moet je gaan delen ipv te vermenigvuldigen.
Vanuit de eenheden politie vind ik dat Wh/km hoort ;)
 
Oftewel: liter/km.
Ja, maar jullie houden de telker op 1 en meten dan de noemer. 1 liter per 10 km of 1 liter per 14 km. Dit maakt het net complex. Tesla houdt de noemer op 1 en meet de teller. 172Wh/km.
Net als met elke eenheid (denk maar aan de euro), went dat om te vergelijken. Maar om mee te rekenen, blijft het lastig. Hoeveel kost 1 km dan als je wagen 1 op 16 rijdt? Of 100km?
In België lezen wij dan 6,25l per 100km. Hoef je enkel nog met de benzineprijs te vermenigvuldigen.
 
Ik zit soms ook wel eens te denken aan een hele lichte vrachtwagen met 100kWh ofzo en een flinke accu in de trailer.
In dat geval kun je de trailer gewoon achter laten en inderdaad laten laden tijdens het lossen en de vrachtwagen verder laten rijden naar een andere trailer met daarop weer een accu. Tevens kan de trailer dan ook zelf een elektrische motor hebben en daarmee regenereren in plaats van remmen.

Een koeltrailer hoeft in een dergelijk geval ook niet vast te zitten aan een vrachtwagen om te koelen (of een generator te gebruiken).
 

Ik denk dat de Semi cruciaal is in de transitie naar volledige elektrificatie van transport.

Als het Tesla lukt om er zo snel mogelijk voldoende te produceren om het economische plaatje helder te krijgen is het Game-Set-Match.
 

Ik denk dat de Semi cruciaal is in de transitie naar volledige elektrificatie van transport.

Als het Tesla lukt om er zo snel mogelijk voldoende te produceren om het economische plaatje helder te krijgen is het Game-Set-Match.
Je kan de Game-set-match voor de concurrentie nu al accepteren. Op de interwebs en youtube kun je nu al zien dat Tesla de elektrificatie van transport over de weg heeft gemist waar bijvoorbeeld Volvo marktleider is al sinds 2019.


Amazon heeft ook geen Tesla Semis nodig:
The eHGVs join Amazon’s growing fleet of zero-emission vehicles. Amazon already has more than 1,200 electric delivery vans on the road in Germany.


Zie ook bijvoorbeeld het recente filmpje van Tesla Bjorn bij een Circle K laadstation voor vrachtwagens.

 
Last edited:
  • Funny
Reactions: bhzmark
Gemist? OK, Noorwegen is een grote markt, maar ik denk dat ze voor noorwegen inderdaad alleen erg laat zijn, voor Europa misschien ook wel laat, maar ik ben benieuwd of het speelveld over 5 jaar er nog steeds zo bij ligt. Fleetowners kijken naar kosten, tijdverlies (nu 350 kW, pas in (na zomer) 2023 1000kW) en lonen van chauffeurs die bij Tesla wel eens volledig of voor een groot deel kunnen wegvallen (FSD of FSD in konvooi)
 
Ik
Je kan de Game-set-match voor de concurrentie nu al accepteren. Op youtube kun je nu al zien dat Tesla de elektrificatie van transport over de weg heeft gemist. Zie bijvoorbeeld het recente filmpje van Tesla Bjorn bij een Circle K laadstation voor vrachtwagens.

Ik heb het nergens over First to Market.

Mijn verwachting is dat de Semi minstens zo goed presteert of beter dan een Dieseltruck en dat voor een fractie van de kosten.

Als ze hem kunnen maken in de aantallen die ze projecteren, dus 50.000 per jaar in 2024, dan is het game set match, in die zin dat mensen die dan nog bijvoorbeeld de H2 hoax pushen in hun onderbroek staan.
 
Set en match... (game #1 is in noorwegen dan voor BigBIGauto)
Och jongens toch. Hier gaat hetzelfde spelen als bij kleine voertuigen.
Namelijk de batterijen. Wie daar de beste, de goedkoopste en de meeste uit z'n supply chain kan halen of kan maken en het snelste kan opschalen zal het meest succesvol zijn.

Kijk uit voor de Chinezen, kijk uit voor Tesla.

Rinse & repeat.

Edit: typo.
 
Last edited:
Ik

Ik heb het nergens over First to Market.

Mijn verwachting is dat de Semi minstens zo goed presteert of beter dan een Dieseltruck en dat voor een fractie van de kosten.

Als ze hem kunnen maken in de aantallen die ze projecteren, dus 50.000 per jaar in 2024, dan is het game set match, in die zin dat mensen die dan nog bijvoorbeeld de H2 hoax pushen in hun onderbroek staan.
50.000 per jaar in 2024 :)!

De realiteit zal dichter liggen bij de titel van het artikel: “Tesla might produce 100 Semi trucks this year”