Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
De gereserveerde semis bedienen voor de kopende partijen doorgaans ergens tussen 0,01 en 1 procent van hun dagelijkse km.
Dus voor subsidies, bühne en reclame praatje. Ze kunnen nu allen 4 jaar zeggen we doen er wat aan (en dat door wat losgeld bij Tesla onder te brengen). Niet dus. Het initiatief om voor nu een oplossing met bestaande mogelijkheden te kiezen zie ik dan liever.
Helemaal goed als we dat ook nog eens lokaal, regionaal of nationaal kunnen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
De gereserveerde semis bedienen voor de kopende partijen doorgaans ergens tussen 0,01 en 1 procent van hun dagelijkse km.
Dus voor subsidies, bühne en reclame praatje. Ze kunnen nu allen 4 jaar zeggen we doen er wat aan (en dat door wat losgeld bij Tesla onder te brengen). Niet dus. Het initiatief om voor nu een oplossing met bestaande mogelijkheden te kiezen zie ik dan liever.
Helemaal goed als we dat ook nog eens lokaal, regionaal of nationaal kunnen.
Het is ontzettend belangrijk dat ze die 0.01% (of het werkelijk zo weinig is kan ik niet beoordelen) omdat deze ervaringen de acceptatie door de markt vergroten. Zitten een aantal grote voordelen aan elektrische vrachtwagens en ik verwacht niet dat het lang duurt voordat een stad als Amsterdam alleen nog maar BEV's toelaat voor transport binnen haar grenzen.
 
Het is ontzettend belangrijk dat ze die 0.01% (of het werkelijk zo weinig is kan ik niet beoordelen) omdat deze ervaringen de acceptatie door de markt vergroten. Zitten een aantal grote voordelen aan elektrische vrachtwagens en ik verwacht niet dat het lang duurt voordat een stad als Amsterdam alleen nog maar BEV's toelaat voor transport binnen haar grenzen.
Er zijn op dat vlak om bijvoorbeeld tegen 2030 Antwerpen volledig dieselvrij te maken.
 
Het is ontzettend belangrijk dat ze die 0.01% (of het werkelijk zo weinig is kan ik niet beoordelen) omdat deze ervaringen de acceptatie door de markt vergroten. Zitten een aantal grote voordelen aan elektrische vrachtwagens en ik verwacht niet dat het lang duurt voordat een stad als Amsterdam alleen nog maar BEV's toelaat voor transport binnen haar grenzen.

Natuurlijk is dat heel belangrijk! En ik vind het prachtig dat Tesla met de Semi laat zien dat het kan.
Maar wachten hoeft niet altijd. Er zijn genoeg cases haalbaar.
Die 0,01 afgerond. Als je alle transport bewegingen neemt voor 1 flesje Pepsi. Van grondstof tot afvalverwerking...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Als je alle transport bewegingen neemt voor 1 flesje Pepsi. Van grondstof tot afvalverwerking...

ik heb liever coca cola. Mag dat ook ?


Maar om te antwoorden:
We hebben ooit eens een life-cycle laten doen voor dranken in blik, in PET, in retourglas en in one-way glas.

Wat mij meest verbaasde : het effect van het transport van productie naar distributie via magazijnen was véél kleiner dan dit van de auto van huis naar distributie.

Bij nader inzien niet onlogisch: de vrachtwagens hebben véél meer nuttige lading mee.
 
  • Informative
Reactions: woes and FVO
ik heb liever coca cola. Mag dat ook ?


Maar om te antwoorden:
We hebben ooit eens een life-cycle laten doen voor dranken in blik, in PET, in retourglas en in one-way glas.

Wat mij meest verbaasde : het effect van het transport van productie naar distributie via magazijnen was véél kleiner dan dit van de auto van huis naar distributie.

Bij nader inzien niet onlogisch: de vrachtwagens hebben véél meer nuttige lading mee.

Het ging me alleen over de indruk die gewekt werd dat het slimmer is om op een Tesla Semi te wachten, dan het toejuichen van oplossingen die nu kunnen en valide zijn. Of dat iedere oplossing gemeten moet worden aan een Tesla product, dat is nu eenmaal niet hoe je de transitie dient. (Dan zouden we nu nog geen PV hebben.. of is wachten op een Tesla roof wat een ieder hier doet?)
 
Het ging me alleen over de indruk die gewekt werd dat het slimmer is om op een Tesla Semi te wachten, dan het toejuichen van oplossingen die nu kunnen en valide zijn. Of dat iedere oplossing gemeten moet worden aan een Tesla product, dat is nu eenmaal niet hoe je de transitie dient. (Dan zouden we nu nog geen PV hebben.. of is wachten op een Tesla roof wat een ieder hier doet?)

Het is soms wonderlijk om te zien hoe conclusies getrokken worden.
Natuurlijk is het zo dat met de Semi getoond is dat het kan, en op een heel goede manier.
En natuurlijk moet dat als referentie genomen worden.
En natuurlijk moet je niet stilzitten.

Alleen, je moet niet doen alsof een truck als deze DAF een volwaardige vrachtauto is. Dat is hij simpelweg niet zoals een Leaf 1 geen volwaardige EV is. Met volwaardig bedoel ik dan niet dat hij niet goed is, maar dat hij het beeld dat de EV er alleen is voor korte afstanden en men de schouders ervoor ophaalt bevestigt en dus niet serieus genomen gaat worden. Het is geen volwaardiger vervanger.

Natuurlijk is elke elektrische kilometer meegenomen maar we staan voor de taak om een grote groep ervan te overtuigen dat overstap naar elektrisch voordelen heeft (bij transport gaat het om kostprijs). Daarom vind ik dat we enerzijds mogen toejuichen dat Jumbo een deeltje van zijn korte afstandstransport elektrisch gaat doen maar anderzijds moeten blijven benadrukken dat dit slecht een eerste stap is op de weg naar de vervanging van transport op diesel door elektrisch transport en dat die weg nog lang is, zowel voor Tesla, ondanks hun voorsprong, als voor DAF, Volvo en wat er verder is. Zo hou je ook de geloofwaardigheid.
 
Last edited:
ik heb liever coca cola. Mag dat ook ?


Maar om te antwoorden:
We hebben ooit eens een life-cycle laten doen voor dranken in blik, in PET, in retourglas en in one-way glas.

Wat mij meest verbaasde : het effect van het transport van productie naar distributie via magazijnen was véél kleiner dan dit van de auto van huis naar distributie.

Bij nader inzien niet onlogisch: de vrachtwagens hebben véél meer nuttige lading mee.
Hetgeen mij brengt tot een reeds eerder gemaakte bedenking: welk transportmodel willen we als maatschappij?
1. Klassieke winkels vullen vanuit fabrieken en magazijnen (vrachtwagenkm's tot soms diep in stadscentra met dodelijke ongelukken tot gevolg) en dan consumenten die deze winkels leegkopen (en nog liefst met auto gratis parkeren op dedicated parking)

OF

2. Onlineretail waarbij goederen tussen fabrikanten en magazijnen worden getransporteerd om dan in meerdere bestelwagens per dag per straat aan huis te leveren. En dus mogelijks meer km's worden gemaakt, maar niet noodzakelijk meer hinder veroorzaken.

Daarbij overwegende dat:
- verzending en retour amper iets LIJKT te kosten.
-we blijkbaar allemaal onze bestelling de volgende dag nodig hebben
-een bestelling van meerdere verschillende producten niet persé in 1 keer wordt geleverd (koop bijvoorbeeld maar eens een paraplu en broodrooster en shampoo in 1 bestelling op Amazon)
 
  • Informative
Reactions: S-19910
dus mogelijks meer km's : dat weet ik dus zo nog niet .

Toevallig zaterdag mijn buur weer tegen gekomen in de Colruyt in Herentals.
Zijn wij dus met 2 auto's , elk 12km enkel, naar de winkel gereden.
Totaal 48km.
Hadden we online besteld en geleverd gekregen, dan had de bestelwagen zonder twijfel nog meerdere andere leveringen gedaan.
Stel dat hij enkel ons tweeën had beleverd, dan waren de km's al gehalveerd.
 
dus mogelijks meer km's : dat weet ik dus zo nog niet .

Toevallig zaterdag mijn buur weer tegen gekomen in de Colruyt in Herentals.
Zijn wij dus met 2 auto's , elk 12km enkel, naar de winkel gereden.
Totaal 48km.
Hadden we online besteld en geleverd gekregen, dan had de bestelwagen zonder twijfel nog meerdere andere leveringen gedaan.
Stel dat hij enkel ons tweeën had beleverd, dan waren de km's al gehalveerd.
De perceptie bestaat iig. En zoals je weet is perceptie vaak waarheid he ;) (behalve dan voor ingenieurs)

Doet me trouwens denken aan hoe mieren elkaar helpen en hun logistiek op orde hebben. #biomimicri
 
Ik wou hier gewoon even posten dat de voorbije pagina's een verademing zijn tegenover sommige andere topics hier. Super interessant, to the point en min of meer verstaanbaar voor een "leek" als mezelf. Zeker het punt ivm fysieke winkels / parking volg ik met meer dan gemiddelde aandacht, want laat dat nu net 99% van mijn beroepsinkomsten uitmaken...

Bedankt aan de betrokkenen!
 
dus mogelijks meer km's : dat weet ik dus zo nog niet .

Toevallig zaterdag mijn buur weer tegen gekomen in de Colruyt in Herentals.
Zijn wij dus met 2 auto's , elk 12km enkel, naar de winkel gereden.
Totaal 48km.
Hadden we online besteld en geleverd gekregen, dan had de bestelwagen zonder twijfel nog meerdere andere leveringen gedaan.
Stel dat hij enkel ons tweeën had beleverd, dan waren de km's al gehalveerd.
In Nederland ontstaan op veel plaatsen problemen met bezorgdiensten.
Op ons kleine eiland kan bijv. de grote PostNl bus niet van de dijk af het dorpje in, hij rijdt dan de dakgoten van een huis af. De chauffeur laadt zijn pakjes over op een kar en gaat te voet het dorp in. Prima natuurlijk, behalve als wij van huis gaan. Het kan wel 25 minuten duren voor hij al die pakjes heeft gedistribueerd. Wij gaan dan weer naar huis en kijken een half uur later of we dan kunnen vertrekken.
Dat is wat vervelend, zeker als je afspraak met iemand hebt.

Aan de andere kant is het natuurlijk beter om één PostNl auto op het eiland te hebben dan dat diezelfde pakjes op even zoveel adressen in de omgeving moeten worden opgehaald. Zelfs het fenomeen van een 'afhaalpunt' maakt dat nog steeds iedereen gaat rijden om zijn pakje af te halen.
 
  • Informative
Reactions: FVO
We gaan wel wat off-topic. Maar de drone-bezorgservice die Amazon een 2?-tal jaar geleden voorstelde wordt geen utopie meer.
In Antwerpen gaan het ziekenhuis (denk dat het Sint-Elisabeth was) in het centrum van de stad zijn bloedstalen vanaf volgend jaar per drone naar zijn labo sturen aan de rand van de stad voor analyse.
 
  • Informative
Reactions: Rowan256
In Nederland ontstaan op veel plaatsen problemen met bezorgdiensten.
Op ons kleine eiland kan bijv. de grote PostNl bus niet van de dijk af het dorpje in, hij rijdt dan de dakgoten van een huis af. De chauffeur laadt zijn pakjes over op een kar en gaat te voet het dorp in. Prima natuurlijk, behalve als wij van huis gaan. Het kan wel 25 minuten duren voor hij al die pakjes heeft gedistribueerd. Wij gaan dan weer naar huis en kijken een half uur later of we dan kunnen vertrekken.
Dat is wat vervelend, zeker als je afspraak met iemand hebt.

Aan de andere kant is het natuurlijk beter om één PostNl auto op het eiland te hebben dan dat diezelfde pakjes op even zoveel adressen in de omgeving moeten worden opgehaald. Zelfs het fenomeen van een 'afhaalpunt' maakt dat nog steeds iedereen gaat rijden om zijn pakje af te halen.
Enkele bedenkingen:
1. Zo zie je maar waar de prioriteiten liggen van PostNL? (je wil natuurlijk proberen een volledige shift van de chauffeur zo vol mogelijk proppen, zal allicht wel afgewogen zijn)
Of
2. Denken ze bij de PostNL-planning: "Er kan toch niemand van het eiland zolang de veerboot niet vertrekt, dus mag onze camion de boel blokkeren?"
 
Enkele bedenkingen:
1. Zo zie je maar waar de prioriteiten liggen van PostNL? (je wil natuurlijk proberen een volledige shift van de chauffeur zo vol mogelijk proppen, zal allicht wel afgewogen zijn)
Of
2. Denken ze bij de PostNL-planning: "Er kan toch niemand van het eiland zolang de veerboot niet vertrekt, dus mag onze camion de boel blokkeren?"
Post.NL heeft hier zelf geen rol in. De chauffeur moet zijn auto achterlaten op de dijk. Wij wonen op een voor auto's doodlopend stuk.
Iedereen kan van en naar het eiland komen en gaan, behalve wij. Terecht dat de chauffeur zijn auto op dit doodlopende stuk zet.
Dan hindert ie op zijn slechtst twee gezinnen. Zet ie zijn auto 20 meter terug dan hindert ie 40 gezinnen.

PostNL is dan nog een heel stuk beter bezig dan DHL. Die weigert gewoon om de pont over te komen en stuurt pakketten gewoon terug naar de afzender.

Maar oops, dit is het draadje over de Tesla Semi. Die kan helemaal niet op ons eiland komen ;)