Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Hans
Distributie centrum staat in breda!
In een straal van 15 km schat ik dat je 25 jumbo’s hebt
Als hij 20 km naar Tilburg rijdt heb je er nog 15

In het artikel wordt over Veghel gesproken, maar dat maakt niet uit. Het probleem is dan VDL er niet in slaagt om actuele batterijpakketten te bemachtigen. Dat geldt voor alle Europese fabrikanten. Voor zo'n truck moet gewoon een gegarandeerde range van 300 km normaal zijn. Dat komt wel, dit is ook maar een eerste proef, maar voor nu niet te hard juichen.
Het is, net als met de eerder besproken elektrische bestelbus met een range van 100 km meer een "project" dan een commerciële toepassing. En natuurlijk ia het goed voor het imago van Jumbo of wie dan ook, maar meer ook niet.
 
In het artikel wordt over Veghel gesproken, maar dat maakt niet uit. Het probleem is dan VDL er niet in slaagt om actuele batterijpakketten te bemachtigen. Dat geldt voor alle Europese fabrikanten. Voor zo'n truck moet gewoon een gegarandeerde range van 300 km normaal zijn. Dat komt wel, dit is ook maar een eerste proef, maar voor nu niet te hard juichen.
Het is, net als met de eerder besproken elektrische bestelbus met een range van 100 km meer een "project" dan een commerciële toepassing. En natuurlijk ia het goed voor het imago van Jumbo of wie dan ook, maar meer ook niet.
Hans, wees toch eens blij dat ze er tenminste mee begonnen zijn?
Bij ons preekt Colruyt nog steeds het waterstofEVangelie en staat de rest er bij te kijken.
 
  • Like
Reactions: job-lek and ebullio
Hans, wees toch eens blij dat ze er tenminste mee begonnen zijn?
Bij ons preekt Colruyt nog steeds het waterstofEVangelie en staat de rest er bij te kijken.

Met waterstof hoeft niemand bij mij aan te komen. Daar zijn we al flink tegen in het geweer gekomen. Waterstof - trappen we er in? Of niet?
Maar dat wil niet zeggen dat we moeten denken dat we er zijn met elektrische voertuigen die een range hebben die minder is dan van Leaf-1. Deze vrachtauto's worden straks allemaal rechts ingehaald als ze niet gaan voor acceptabele range.
 
Met waterstof hoeft niemand bij mij aan te komen. Daar zijn we al flink tegen in het geweer gekomen. Waterstof - trappen we er in? Of niet?
Maar dat wil niet zeggen dat we moeten denken dat we er zijn met elektrische voertuigen die een range hebben die minder is dan van Leaf-1. Deze vrachtauto's worden straks allemaal rechts ingehaald als ze niet gaan voor acceptabele range.
So what? Al is het dat ze met lood-zuurbatterijen van 20kWh zijn uitgerust. Ze vermijden toch Dieselkilometers?

En mij hoor je ook niet de loftrompet blazen over waterstof. Ik wou alleen zeggen dat jullie al verder staan dan wij hier in België. (voor zover ik weet)
 
So what? Al is het dat ze met lood-zuurbatterijen van 20kWh zijn uitgerust. Ze vermijden toch Dieselkilometers?

En mij hoor je ook niet de loftrompet blazen over waterstof. Ik wou alleen zeggen dat jullie al verder staan dan wij hier in België. (voor zover ik weet)
Iedere elektrisch gereden kilometer is winst. Wat Hans bedoelt is dat vrachtauto's met een gering elektrisch bereik al snel als onbruikbaar worden betiteld. Het bedrijf heeft naar buiten 'zijn best gedaan' en komt tot de conclusie dat het - nog - geen haalbare kaart is.
Dit probleem, kosten per kW en beperkte beschikbaarheid, zal hopelijk in de komende jaren worden opgelost.
 
In het artikel wordt over Veghel gesproken, maar dat maakt niet uit. Het probleem is dan VDL er niet in slaagt om actuele batterijpakketten te bemachtigen. Dat geldt voor alle Europese fabrikanten. Voor zo'n truck moet gewoon een gegarandeerde range van 300 km normaal zijn. Dat komt wel, dit is ook maar een eerste proef, maar voor nu niet te hard juichen.
Het is, net als met de eerder besproken elektrische bestelbus met een range van 100 km meer een "project" dan een commerciële toepassing. En natuurlijk ia het goed voor het imago van Jumbo of wie dan ook, maar meer ook niet.

Hans,

Uit marktonderzoek die men bij ons (VDL) heeft gedaan blijkt dat voertuigen die dit soort distributiewerk verrichten tussen de 150-250km per dag rijden. Onderlinge afstanden liggen bijna altijd onder de 50 km, welke binnen een half uur met de door VDL meegeleverde infrastructuur weer wordt vereffend tijdens het lossen. Daar zijn dus nog genoeg toepassingen voor te vinden! Ik neem overigens zelf ook deel aan de industrialisatie van deze E-truck, dus die commerciële toepassing gaat er zeker komen!
 
Iedere elektrisch gereden kilometer is winst. Wat Hans bedoelt is dat vrachtauto's met een gering elektrisch bereik al snel als onbruikbaar worden betiteld. Het bedrijf heeft naar buiten 'zijn best gedaan' en komt tot de conclusie dat het - nog - geen haalbare kaart is.
Dit probleem, kosten per kW en beperkte beschikbaarheid, zal hopelijk in de komende jaren worden opgelost.

Wat Hans bedoelt kun je ook interpreteren als “er staat geen Tesla op” en is niet door holy Elon samengevoegde technologie.
Ik ben blij dat Brabantse bedrijven initiatief tonen. En blij dat het begint met voor de “bühne”. Stel je eens voor dat deze bedrijven hun nek niet uitsteken, zodat we langzaam nog meer gefeed worden door Silicon Valley. Gelukkig zie ik iedere dag voorbeelden van verandering in energieverbruik. De transitie komt opgang, maar zeker niet van echo’s.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat er de komende jaren veel kleine electiesche vrachtauto’s komen die wellicht een nog kleinere range hebben maar toch succesvol worden ingezet in het fijnmazig distributie netwerk.
Onze situatie is heel anders dan de US waar een fatsoenlijke vrachtwagen een veel grotere range aan moet kunnen om functioneel te zijn
 
  • Like
Reactions: RvdVen
Hans,

Uit marktonderzoek die men bij ons (VDL) heeft gedaan blijkt dat voertuigen die dit soort distributiewerk verrichten tussen de 150-250km per dag rijden. Onderlinge afstanden liggen bijna altijd onder de 50 km, welke binnen een half uur met de door VDL meegeleverde infrastructuur weer wordt vereffend tijdens het lossen. Daar zijn dus nog genoeg toepassingen voor te vinden! Ik neem overigens zelf ook deel aan de industrialisatie van deze E-truck, dus die commerciële toepassing gaat er zeker komen!
Er is momenteel al een andere niche voor dergelijke toepassingen.
Namelijk het 'rangeren' van containers en verplaatsen van andere vracht op het eigen terrein, binnen het magazijn en/of tussen verschillende lokale vestigingen. Hiervoor gebruiken distributeurs 'normale' dieselvrachtwagens die technisch zodanig aangepast worden dat de maximale snelheid sterk beperkt wordt, zodat het voertuig in aanmerking komt voor een zogeheten kenteken voor 'voertuigen met beperkte snelheid'. De snelheid is dan beperkt tot 25 km/h, meestal door de versnellingsbak te blokkeren voor de hoogste versnellingen.
Dergelijke voertuigen zijn vrijgesteld van de MRB, mogen accijnsvrije diesel verbruiken en stellen minder eisen aan het rijbewijs en certificaten van de chauffeur.
Zou toch mooi zijn om nu al te beginnen met die stinkmonsters te vervangen door elektrisch aangedreven exemplaren?
 
Last edited:
Verhoudingsgewijs zijn dieselvrachtwagens toch al efficiënter dan gewone auto's, daarnaast zijn de vrachtwagens die daadwerkelijk 800km of meer range nodig hebben voornamelijk snelwegvrachtwagens en laat elektrisch rijden juist daar verhoudingsgewijs het minst efficiënt zijn en is het juist het enige waar diesel rijden nog relatief efficiënt is. Met andere woorden, als je als doel voor ogen hebt om het milieu te besparen en je bezit een fabriek die 10gWh aan batterijen en voertuigen produceert, kun je beter scooters en kleine auto's die de hele dag in de stad rijden produceren dan grote vrachtwagens. Met 10gWh kun je slechts (iets meer dan) 10k vrachtwagens produceren en wel een paar miljoen scooters, of meer dan 100k auto's.

Waarom scooters maken beter verhoudingsgewijs beter is voor het milieu? Omdat een scooter iedere 35km een liter benzine verbruikt (10kWh) en een scooter met een accu van 10kWh rustig 700km kan rijden bij 25km/h. Dat is letterlijk een factor 20 verschil.
Vrachtwagens rijden iets van 1 op 3,5 (dus 10kWh per 3,5km) en de Tesla vrachtwagen waarschijnlijk iets van 1,2kWh per km, of 4,2kWh per 3,5km. Dat komt neer op een factor 2,5 (alle cijfers grof genomen).
Natuurlijk is een factor 2,5 ook leuk, maar als je het milieu met een factor 20 kunt verbeteren doe je dat natuurlijk liever.
Daarnaast zullen er misschien ook accu's in het grid geplaatst moeten worden om groepen opladende vrachtwagens snel van energie te voorzien, waardoor de factor 2,5 misschien zelfs nóg lager zal worden.

Verder is het grootste limiet is op dit moment de batterijenproductie van de fabrikanten, daarom maakt Tesla ook nog geen vrachtwagens. Dat bedrijven die het goed met het milieu voorhebben zich dus eerst focussen op auto's en scooters e.d. vind ik dus niet meer dan logisch.
 
  • Informative
Reactions: Right_Said_Fred
Verhoudingsgewijs zijn dieselvrachtwagens toch al efficiënter dan gewone auto's, daarnaast zijn de vrachtwagens die daadwerkelijk 800km of meer range nodig hebben voornamelijk snelwegvrachtwagens en laat elektrisch rijden juist daar verhoudingsgewijs het minst efficiënt zijn en is het juist het enige waar diesel rijden nog relatief efficiënt is. Met andere woorden, als je als doel voor ogen hebt om het milieu te besparen en je bezit een fabriek die 10gWh aan batterijen en voertuigen produceert, kun je beter scooters en kleine auto's die de hele dag in de stad rijden produceren dan grote vrachtwagens. Met 10gWh kun je slechts (iets meer dan) 10k vrachtwagens produceren en wel een paar miljoen scooters, of meer dan 100k auto's.

Waarom scooters maken beter verhoudingsgewijs beter is voor het milieu? Omdat een scooter iedere 35km een liter benzine verbruikt (10kWh) en een scooter met een accu van 10kWh rustig 700km kan rijden bij 25km/h. Dat is letterlijk een factor 20 verschil.
Vrachtwagens rijden iets van 1 op 3,5 (dus 10kWh per 3,5km) en de Tesla vrachtwagen waarschijnlijk iets van 1,2kWh per km, of 4,2kWh per 3,5km. Dat komt neer op een factor 2,5 (alle cijfers grof genomen).
Natuurlijk is een factor 2,5 ook leuk, maar als je het milieu met een factor 20 kunt verbeteren doe je dat natuurlijk liever.
Daarnaast zullen er misschien ook accu's in het grid geplaatst moeten worden om groepen opladende vrachtwagens snel van energie te voorzien, waardoor de factor 2,5 misschien zelfs nóg lager zal worden.

Verder is het grootste limiet is op dit moment de batterijenproductie van de fabrikanten, daarom maakt Tesla ook nog geen vrachtwagens. Dat bedrijven die het goed met het milieu voorhebben zich dus eerst focussen op auto's en scooters e.d. vind ik dus niet meer dan logisch.
Volgens jouw redenering vervangen de relatief kleine batterijen in een Plug-in Hybride voertuig meer CO2 uitstoot dan de grote jongens in een 100% EV.
Gevaarlijke redenering, hier op dit forum. Maar het klopt wel!
 
Volgens jouw redenering vervangen de relatief kleine batterijen in een Plug-in Hybride voertuig meer CO2 uitstoot dan de grote jongens in een 100% EV.
Gevaarlijke redenering, hier op dit forum. Maar het klopt wel!
Nou ja, één Tesla vrachtwagen bezit ongeveer evenveel accu's (1000kWh) als 300 elektrische scooters uit de top scooter regionen (+-3kWh).

NIU komt met nieuwe elektrische scooters

Zolang de hoeveelheid wereldwijd geproduceerde accu's dus de bottleneck is binnen het wereldje kun je dus beter op scooters of elektrische fietsen inzetten dan op vrachtwagens.

300 elektrische scooters
10 Tesla's
1 vrachtwagen.

En inderdaad, gezien binnen Nederland (ik gok iets van) 90% van de ritjes niet langer dan 30km zijn kun je cijfermatig stellen dat je liever 8 miljoen benzine/diesel/hybride auto's hebt die iedere dag hun eerste 30km elektrisch rijden dan 1 miljoen auto's die puur elektrisch rijden en 7 miljoen puur benzine/diesel. Desalniettemin natuurlijk nóg liever 8 miljoen auto's die puur elektrisch rijden, maar dat is op korte termijn helaas niet realistisch.

Wel moet ik toegeven dat elektrische scooters misschien (veel) minder kilometers afleggen per jaar (in de winter wil niemand scooter rijden) waardoor de verhouding weer iets minder scheef getrokken wordt.


Overigens hoop ik oprecht dat Tesla op termijn de taxi/transport business in gaat en op die manier überhaupt geen vrachtwagens hoeft te verkopen om er winst mee te maken. In principe kunnen ze beginnen met hun eigen nieuwe Tesla's met hun eigen elektrische vrachtwagens door het hele land te verspreiden en later steeds verder uit te breiden in andere transporten goedkoper aanbieden dan de huidige transportbedrijven. Volgens mij heeft Elon al een paar transportbedrijven opgekocht.

Leuk nieuwtje trouwens:
Martien Visser on Twitter

Du9z1jxWkAAdIls.jpg

Op de kortste dag van het jaar is het nu voor het eerst dat enkel zonne energie niet langer meer alle elektrische voertuigen in Nederland van een volledig volle accu kan voorzien.
 
Natuurlijk valt iedereen over mij heen. Ik vind alleen dat de lat hoog gelegd moet worden en we lessen moeten trekken uit het verleden. Je kunt redeneren dat een auto rond 40 km per dag rijdt. Dat is ook de redenering waarmee de eerste Leafs en bijv. de i3 werden verdedigd. Toch zijn dit nooit successen geworden ondanks dat het verder heel goede auto's zijn. Onze Leaf is nu meer dan 5 jaar oud en is nog als nieuw. Toch haalt iedereen in eerste instantie zijn neus op als men hoort dat je er maar 100 tot 120 km ver mee komt. Daarom zijn er ook niet veel van verkocht, ondanks dat hij vanaf het begin erg betaalbaar was en volop verkrijgbaar en in een massa segment valt. Hetzelfde zien we bij de bestelbussen met een bereik van 100 km. Een ondernemer zal daar, behalve als hij hem goedkoop krijgt en als soort van experiment, niet warm voor lopen.
En zo gaat het ook met deze grote trucks. Leuk voor een proef, leuk voor de uitstraling, leuk als het "past", maar niet de voorloper van elektrisch transport.

Ik kan het ook niet helpen dat de Semi "anders" en ja, daarom denk ik dat men moet proberen dezelfde specs te halen. Daar is behoefte aan. De backlog is al vele duizenden.
Bij de model 3 hebben we het ook gezien. ondanks de relatief hoge prijs toch in een mum van tijd 450k reserveringen.

Ja, het is in Brabant maar dat hoeft toch geen excuus te zijn?
 
De grootste vijand van 'goed' is niet 'slecht', maar 'beter', H.

Waarom wachten op iets nog beters, als er nu al goede oplossingen zijn?

Het één doen en het ander niet laten.

Ook een reis van duizend mijl begint met de eerste stap.

Prima hoor, maar ik zeg niet dat je moet wachten. Dus wat die eerste stap betreft, breng het dan als een eerste stap, geef aan dat dit een eerste poging is en dat er verdere plannen in het verschiet liggen om aan een aanvaardbare range te komen met verwachtingen wanneer. Niet doen alsof hiermee "de elektrische truck" er nu is. Hetzelfde geldt voor de bussen.
Waarom rijden de BYD bussen een hele dag op één lading en moeten de Brabantse een paar keer per dag aan de lader?

Ik bedoel het minder negatief dan het lijkt maar we staan voor de opgave om elektrisch vervoer aan de markt te presenteren en de markt enthousiast te maken. Dan moeten we het anders doen, zeker in de manier van berichtgeving.
De gemiddelde transportondernemer duw je nu verder weg van elektrisch vervoer dan je wilt, dus onbedoeld. Net zoals de Leafjes lange tijd "het" voorbeeld waren om een EV als optie opzij te schuiven.
 
...
Ik bedoel het minder negatief dan het lijkt maar we staan voor de opgave om elektrisch vervoer aan de markt te presenteren en de markt enthousiast te maken. Dan moeten we het anders doen, zeker in de manier van berichtgeving.
...
Ik snap je geloof in (het effect of de noodzaak van) dergelijke verhaaltjes en presentaties niet.
Als je ziet wat nu al kan, op de schaal die nu al mogelijk is, zijn er geen sprookjes meer nodig. Uiteindelijk valt toch niemand nog voor de marketing prietpraat, charme van het merk of zalige eliteclubgevoel, maar kiest voor de keiharde realiteit van het economische plaatje. En reken maar dat het werkt als de accijnzen, MRB en BPM voldoende stijgen voor fossiele aandrijving, terwijl de TCO van elektrische voertuigen elke maand beter wordt. Geen verleidende woorden, maar gewoon euro's.

NB: de Tesla Semi is nog niet leverbaar...
 
Ik snap je geloof in (het effect of de noodzaak van) dergelijke verhaaltjes en presentaties niet.
Als je ziet wat nu al kan, op de schaal die nu al mogelijk is, zijn er geen sprookjes meer nodig. Uiteindelijk valt toch niemand nog voor de marketing prietpraat, charme van het merk of zalige eliteclubgevoel, maar kiest voor de keiharde realiteit van het economische plaatje. En reken maar dat het werkt als de accijnzen, MRB en BPM voldoende stijgen voor fossiele aandrijving, terwijl de TCO van elektrische voertuigen elke maand beter wordt. Geen verleidende woorden, maar gewoon euro's.

NB: de Tesla Semi is nog niet leverbaar...

Klimaatakkoord? Het gaat allemaal niet snel genoeg hier. Er zit nog niet veel voortgang in helaas. En natuurlijk, de km kosten gaan tellen.

Nog even het rijtje:

Diesel 46 ct/km (brandstofkosten incl. accijnzen)
Waterstof > 80 ct/km (brandstofkosten nog zonder accijnzen)
Tesla Semi 7 ct/km (brandstofkosten incl. belastingen)

Dus het gaat allemaal echt wel goedkoper hoor.

NB: deze DAF is ook nog niet echt leverbaar maar gaat in het kader van proef diensten draaien zoals de Semi dat nu ook al (bijna) een jaar doet.
 
Klimaatakkoord? Het gaat allemaal niet snel genoeg hier. Er zit nog niet veel voortgang in helaas. En natuurlijk, de km kosten gaan tellen.

Nog even het rijtje:

Diesel 46 ct/km (brandstofkosten incl. accijnzen)
Waterstof > 80 ct/km (brandstofkosten nog zonder accijnzen)
Tesla Semi 7 ct/km (brandstofkosten incl. belastingen)

Dus het gaat allemaal echt wel goedkoper hoor.

NB: deze DAF is ook nog niet echt leverbaar maar gaat in het kader van proef diensten draaien zoals de Semi dat nu ook al (bijna) een jaar doet.
Het gaat pas lopen wanneer de Tesla Semi een paar jaar in commercieel bedrijf functioneert en de transportwereld inderdaad ziet dat het veel goedkoper kan. Dan pas zal de vraag aanzwellen vanuit de tradionele transportwereld, ook wanneer de aanschafprijs van een e-truck veel hoger ligt (zolang als het totale kostenplaatje inclusief laadgemak maar klopt).
En dan zal de gevestigde vrachtwagenwereld wel snel volgen.
Tot die tijd zullen we denk ik vooral lekker gemaakt worden met wat R&D projecten en kleinschalige producties, want er moeten nog wel wat batterijfabrieken gebouwd worden om straks op tijd op de vraag in te kunnen spelen...
Het zou me overigens niet verbazen als straks de vrachtwagenwereld sneller omschakelt naar elektrische aandrijving dan de personenauto's...