You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hans
Distributie centrum staat in breda!
In een straal van 15 km schat ik dat je 25 jumbo’s hebt
Als hij 20 km naar Tilburg rijdt heb je er nog 15
Hans, wees toch eens blij dat ze er tenminste mee begonnen zijn?In het artikel wordt over Veghel gesproken, maar dat maakt niet uit. Het probleem is dan VDL er niet in slaagt om actuele batterijpakketten te bemachtigen. Dat geldt voor alle Europese fabrikanten. Voor zo'n truck moet gewoon een gegarandeerde range van 300 km normaal zijn. Dat komt wel, dit is ook maar een eerste proef, maar voor nu niet te hard juichen.
Het is, net als met de eerder besproken elektrische bestelbus met een range van 100 km meer een "project" dan een commerciële toepassing. En natuurlijk ia het goed voor het imago van Jumbo of wie dan ook, maar meer ook niet.
Hans, wees toch eens blij dat ze er tenminste mee begonnen zijn?
Bij ons preekt Colruyt nog steeds het waterstofEVangelie en staat de rest er bij te kijken.
So what? Al is het dat ze met lood-zuurbatterijen van 20kWh zijn uitgerust. Ze vermijden toch Dieselkilometers?Met waterstof hoeft niemand bij mij aan te komen. Daar zijn we al flink tegen in het geweer gekomen. Waterstof - trappen we er in? Of niet?
Maar dat wil niet zeggen dat we moeten denken dat we er zijn met elektrische voertuigen die een range hebben die minder is dan van Leaf-1. Deze vrachtauto's worden straks allemaal rechts ingehaald als ze niet gaan voor acceptabele range.
Iedere elektrisch gereden kilometer is winst. Wat Hans bedoelt is dat vrachtauto's met een gering elektrisch bereik al snel als onbruikbaar worden betiteld. Het bedrijf heeft naar buiten 'zijn best gedaan' en komt tot de conclusie dat het - nog - geen haalbare kaart is.So what? Al is het dat ze met lood-zuurbatterijen van 20kWh zijn uitgerust. Ze vermijden toch Dieselkilometers?
En mij hoor je ook niet de loftrompet blazen over waterstof. Ik wou alleen zeggen dat jullie al verder staan dan wij hier in België. (voor zover ik weet)
In het artikel wordt over Veghel gesproken, maar dat maakt niet uit. Het probleem is dan VDL er niet in slaagt om actuele batterijpakketten te bemachtigen. Dat geldt voor alle Europese fabrikanten. Voor zo'n truck moet gewoon een gegarandeerde range van 300 km normaal zijn. Dat komt wel, dit is ook maar een eerste proef, maar voor nu niet te hard juichen.
Het is, net als met de eerder besproken elektrische bestelbus met een range van 100 km meer een "project" dan een commerciële toepassing. En natuurlijk ia het goed voor het imago van Jumbo of wie dan ook, maar meer ook niet.
Iedere elektrisch gereden kilometer is winst. Wat Hans bedoelt is dat vrachtauto's met een gering elektrisch bereik al snel als onbruikbaar worden betiteld. Het bedrijf heeft naar buiten 'zijn best gedaan' en komt tot de conclusie dat het - nog - geen haalbare kaart is.
Dit probleem, kosten per kW en beperkte beschikbaarheid, zal hopelijk in de komende jaren worden opgelost.
Er is momenteel al een andere niche voor dergelijke toepassingen.Hans,
Uit marktonderzoek die men bij ons (VDL) heeft gedaan blijkt dat voertuigen die dit soort distributiewerk verrichten tussen de 150-250km per dag rijden. Onderlinge afstanden liggen bijna altijd onder de 50 km, welke binnen een half uur met de door VDL meegeleverde infrastructuur weer wordt vereffend tijdens het lossen. Daar zijn dus nog genoeg toepassingen voor te vinden! Ik neem overigens zelf ook deel aan de industrialisatie van deze E-truck, dus die commerciële toepassing gaat er zeker komen!
Volgens jouw redenering vervangen de relatief kleine batterijen in een Plug-in Hybride voertuig meer CO2 uitstoot dan de grote jongens in een 100% EV.Verhoudingsgewijs zijn dieselvrachtwagens toch al efficiënter dan gewone auto's, daarnaast zijn de vrachtwagens die daadwerkelijk 800km of meer range nodig hebben voornamelijk snelwegvrachtwagens en laat elektrisch rijden juist daar verhoudingsgewijs het minst efficiënt zijn en is het juist het enige waar diesel rijden nog relatief efficiënt is. Met andere woorden, als je als doel voor ogen hebt om het milieu te besparen en je bezit een fabriek die 10gWh aan batterijen en voertuigen produceert, kun je beter scooters en kleine auto's die de hele dag in de stad rijden produceren dan grote vrachtwagens. Met 10gWh kun je slechts (iets meer dan) 10k vrachtwagens produceren en wel een paar miljoen scooters, of meer dan 100k auto's.
Waarom scooters maken beter verhoudingsgewijs beter is voor het milieu? Omdat een scooter iedere 35km een liter benzine verbruikt (10kWh) en een scooter met een accu van 10kWh rustig 700km kan rijden bij 25km/h. Dat is letterlijk een factor 20 verschil.
Vrachtwagens rijden iets van 1 op 3,5 (dus 10kWh per 3,5km) en de Tesla vrachtwagen waarschijnlijk iets van 1,2kWh per km, of 4,2kWh per 3,5km. Dat komt neer op een factor 2,5 (alle cijfers grof genomen).
Natuurlijk is een factor 2,5 ook leuk, maar als je het milieu met een factor 20 kunt verbeteren doe je dat natuurlijk liever.
Daarnaast zullen er misschien ook accu's in het grid geplaatst moeten worden om groepen opladende vrachtwagens snel van energie te voorzien, waardoor de factor 2,5 misschien zelfs nóg lager zal worden.
Verder is het grootste limiet is op dit moment de batterijenproductie van de fabrikanten, daarom maakt Tesla ook nog geen vrachtwagens. Dat bedrijven die het goed met het milieu voorhebben zich dus eerst focussen op auto's en scooters e.d. vind ik dus niet meer dan logisch.
Nou ja, één Tesla vrachtwagen bezit ongeveer evenveel accu's (1000kWh) als 300 elektrische scooters uit de top scooter regionen (+-3kWh).Volgens jouw redenering vervangen de relatief kleine batterijen in een Plug-in Hybride voertuig meer CO2 uitstoot dan de grote jongens in een 100% EV.
Gevaarlijke redenering, hier op dit forum. Maar het klopt wel!
De grootste vijand van 'goed' is niet 'slecht', maar 'beter', H.Natuurlijk valt iedereen over mij heen. Ik vind ...
De grootste vijand van 'goed' is niet 'slecht', maar 'beter', H.
Waarom wachten op iets nog beters, als er nu al goede oplossingen zijn?
Het één doen en het ander niet laten.
Ook een reis van duizend mijl begint met de eerste stap.
Ik snap je geloof in (het effect of de noodzaak van) dergelijke verhaaltjes en presentaties niet....
Ik bedoel het minder negatief dan het lijkt maar we staan voor de opgave om elektrisch vervoer aan de markt te presenteren en de markt enthousiast te maken. Dan moeten we het anders doen, zeker in de manier van berichtgeving.
...
Ik snap je geloof in (het effect of de noodzaak van) dergelijke verhaaltjes en presentaties niet.
Als je ziet wat nu al kan, op de schaal die nu al mogelijk is, zijn er geen sprookjes meer nodig. Uiteindelijk valt toch niemand nog voor de marketing prietpraat, charme van het merk of zalige eliteclubgevoel, maar kiest voor de keiharde realiteit van het economische plaatje. En reken maar dat het werkt als de accijnzen, MRB en BPM voldoende stijgen voor fossiele aandrijving, terwijl de TCO van elektrische voertuigen elke maand beter wordt. Geen verleidende woorden, maar gewoon euro's.
NB: de Tesla Semi is nog niet leverbaar...
Het gaat pas lopen wanneer de Tesla Semi een paar jaar in commercieel bedrijf functioneert en de transportwereld inderdaad ziet dat het veel goedkoper kan. Dan pas zal de vraag aanzwellen vanuit de tradionele transportwereld, ook wanneer de aanschafprijs van een e-truck veel hoger ligt (zolang als het totale kostenplaatje inclusief laadgemak maar klopt).Klimaatakkoord? Het gaat allemaal niet snel genoeg hier. Er zit nog niet veel voortgang in helaas. En natuurlijk, de km kosten gaan tellen.
Nog even het rijtje:
Diesel 46 ct/km (brandstofkosten incl. accijnzen)
Waterstof > 80 ct/km (brandstofkosten nog zonder accijnzen)
Tesla Semi 7 ct/km (brandstofkosten incl. belastingen)
Dus het gaat allemaal echt wel goedkoper hoor.
NB: deze DAF is ook nog niet echt leverbaar maar gaat in het kader van proef diensten draaien zoals de Semi dat nu ook al (bijna) een jaar doet.