Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Het grootste verschil lijkt me dat de achterassen in Europa zijn uitgerust met dubbele wielen, terwijl de Semi uitgerust is met 2 assen met enkele wielen.

Die 'supersingles' zijn ook gekozen omdat ze een stuk efficienter schijnen te zijn dan 2 losse banden.
Maar ik herinner me een opmerking van Jerome aan het eind van zijn presentatie in NL over de Semi dat ze nog moesten kijken hoe ze e.e.a. compliant kregen met de Europese wetgeving. Ik dacht dat over het aantal assen of wielen ging.
@PaulusdB was er ook bij.

Edit: nog even repeat: een mooie blog na de presentatie van de Semi, toen iedereen nog dacht: hoe krijgen ze het ign voor elkaar….Tesla Semi is reasonable, part 1 | Selenian Boondocks
En deel twee over de Supercharger costs: Megacharger costs… (Tesla Semi Part Two) | Selenian Boondocks
 
Last edited:
  • Like
Reactions: wooter
Die 'supersingles' zijn ook gekozen omdat ze een stuk efficiënter schijnen te zijn dan 2 losse banden.
Maar ik herinner me een opmerking van Jerome aan het eind van zijn presentatie in NL over de Semi dat ze nog moesten kijken hoe ze e.e.a. compliant kregen met de Europese wetgeving. Ik dacht dat over het aantal assen of wielen ging.
@PaulusdB was er ook bij.

Edit: nog even repeat: een mooie blog na de presentatie van de Semi, toen iedereen nog dacht: hoe krijgen ze het ign voor elkaar….Tesla Semi is reasonable, part 1 | Selenian Boondocks
Er is gelukkig nog een geluidsopname van die presentatie bij TLN, door Electrek gemonteerd achter de aankondigingsvideo van de Semi.
 
  • Helpful
Reactions: job-lek
En 4 wielen per achteras ipv supersingles, en conventionele achterste signalisatie en bumper.

983B65A3-3B5F-4829-BB2C-E8415CF48730.jpeg
EF0CA4AF-6AF2-4A91-A83F-ED4D49A8E7AD.jpeg
 
Een Europese versie? :)
Nee, die nieuwe achterbumper en signalisatie is volledig Amerikaans, en lijkt me daarom erg op een mogelijke productie-versie.

Ook in de VS hebben vrachtwagens zich te houden aan allerlei regels, niet altijd even logisch of modern.

Vergelijk de achterkant overigens met een Freightliner Cascadia:

iu


Het kan goed zijn dat de plastic achterpartij van de concept te zwaar was, niet slijtvast genoeg was, of gewoon geen voordele meer gaf... allemaal redenen om terug te gaan naar een simpel ontwerp.
 
“capable of being automated” <- interesting!
Ja, ik vind het super dat er een standaard bepaald is aan welke zijde de stekker hoort te steken, op welke hoogte etc, en dat automatisatie al voorzien is.

Als je de hele presentatie kijkt, zitten er ook demo's tussen van hoe zo een automatische installatie er zou uit kunnen zien.
 
Ja, ik vind het super dat er een standaard bepaald is aan welke zijde de stekker hoort te steken, op welke hoogte etc, en dat automatisatie al voorzien is.

Als je de hele presentatie kijkt, zitten er ook demo's tussen van hoe zo een automatische installatie er zou uit kunnen zien.
Nu maar hopen dat ze het niet verknudden zoals met de CCS2 plug.
De deelname van Tesla en hun presentatie waarin ze tussen de regels laten zien dat ze flink tegen de status quo hebben aangeschopt geeft wat dat betreft wat hoop.

Die presentatie van Powerhydrant is ook interessant.
Ze laten ook zien dat ze een laadrobot hebben waarmee ze ook bijv de Model S kunnen laden.
Een stuk robuuster denk ik dan die snakecharger die Tesla ooit had bedacht.
En nmm moet je voor autonomous laden inderdaad en connector hebben die zichzelf er in trekt of er in getrokken wordt ipv dat de robot de stekker erin moet duwen.
 
Last edited:
Een update:

Dear,

Greetings from the Tesla truck team!

We are reaching out to provide some updates on our development efforts with the Semi. At the end of last year, we built new test vehicles featuring significant improvements we’ve made to the design since the unveiling. While some of these changes are obvious from the outside, such as redesigned door handles, the most important changes were technical updates to the vehicle architecture and powertrain to improve range, efficiency, and reliability. We remain confident that both our Standard Range and Long Range variants will exceed their 300 and 500 mile benchmarks respectively and look forward to confirming final range estimates as we get closer to production. Here is some recent footage of the Semi on our test track in Fremont, CA.

We believe fast charging will be critical to ensure that electric trucks can be used by our customers with no impact to current operations. Through the Charging Interface Initiative (CharIN), we participated in an important testing event at NREL to demonstrate our proposed solution for a high speed charging connector, also known as the Megawatt Charging Solution. As of now, The MCS connector is the only connector capable of providing a fast charging solution. CharIN’s goal is to develop and recommend an industry standard design for a connector capable of charging heavy duty trucks quickly, and the NREL testing event was a key step towards achieving that goal. You can read more about the NREL testing event here.

Most recently, we completed another round of winter testing to validate vehicle performance in cold weather and low traction conditions. We continue to believe the Tesla Semi will offer best in class traction and a safer driving experience overall. Safety remains an important objective driving everything we design at Tesla, and we look forward to building the safest possible truck for customers and drivers.

In the coming months, we will extensively drive our latest test vehicles and collect valuable feedback and data to quickly iterate on our design and improve manufacturing processes. Last year we selected Austin, TX as the location of our newest Gigafactory. This facility will eventually become our final manufacturing location for the Semi once construction is finished.

We appreciate your interest in the Semi and will continue to share updates as we reach new milestones.

Best regards,

Tesla Truck Team
 
Met gemengde gevoelens heb ik de bestelling van een Semi geannuleerd.
Het lijkt met nog steeds een goed idee om rondom de Semi een bedrijf op te bouwen. Maar het duurde even te lang.
Ik hoop dat iemand anders de updates van het Semi team kan posten.
 
Nieuw testevent geweest voor het MCS, Megawatt Charging System.
Goed tot 3.75MW.

 
Een filmpje van een nieuwe Semi (in NL Trekker genaamd) die aan het proefrijden is. Volgens CleanTechnica een pre-productie exemplaar.

Het hele verhaal is te lezen op:

Ondertussen is in Nederland bekend geworden hoeveel subsidie je kunt krijgen op de aanschaf van een zero-emission vrachtauto.
De Tesla Semi is in NL geklasseerd als een N3-trekker

1639688969281.png


Het totale budget is inmiddels ook bekend:
1639689084956.png


De subsidieregeling staat op:

1639689233542.png