Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla tijdens extreem winterweer.

This site may earn commission on affiliate links.

Bas.

Active Member
Mar 4, 2019
2,048
1,057
Zuid Holland
Wie heeft er echte “winter” ervaringen met zijn Tesla. Hoe voorkom je vastgevroren deurgrepen raamrubbers en ramen.
Wat doe je aan het dicht sneeuwen van je ledkoplampen. Xenon en halogeen gaf nog wat warmte af en hield het glas vaak ijsvrij.
Moeten we ons voorbereiden met een paar flacons de-icer?
Moeten we er bij serieuze koude op rekenen dat we ieder uur 6kWh aan energie extra verbruiken? Dat kan bij heftige sneeuwval en lange files nog wel spannend worden.
 
Wie heeft er echte “winter” ervaringen met zijn Tesla. Hoe voorkom je vastgevroren deurgrepen raamrubbers en ramen.
Wat doe je aan het dicht sneeuwen van je ledkoplampen. Xenon en halogeen gaf nog wat warmte af en hield het glas vaak ijsvrij.
Moeten we ons voorbereiden met een paar flacons de-icer?
Moeten we er bij serieuze koude op rekenen dat we ieder uur 6kWh aan energie extra verbruiken? Dat kan bij heftige sneeuwval en lange files nog wel spannend worden.
Tjonge, jonge, waar een mens zich al bij voorbaat druk over kan maken.
Bij hevige sneeuwval zijn veelal de wegen verlaten en glibber je lekker door (heb het begin dec. 2018 op de A2 mogen beleven. Op all weather banden prima van Schiphol naar huis getuft).
Kijk ook naar al die Noren die hier al jaren mee hebben gesteld en de Tesla is ook daar een succes.
Tot slot, wel eens gehoord van climate change; morgen hier plus 10 graden. Helaas voor NL maar een 11 steden tocht komt er niet meer.
Dus don't worry
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Wie heeft er echte “winter” ervaringen met zijn Tesla. Hoe voorkom je vastgevroren deurgrepen raamrubbers en ramen.
Wat doe je aan het dicht sneeuwen van je ledkoplampen. Xenon en halogeen gaf nog wat warmte af en hield het glas vaak ijsvrij.
Moeten we ons voorbereiden met een paar flacons de-icer?
Moeten we er bij serieuze koude op rekenen dat we ieder uur 6kWh aan energie extra verbruiken? Dat kan bij heftige sneeuwval en lange files nog wel spannend worden.

Vaak in de Alpen, Dolomieten en Scandinavie geweest, ook met stevige sneeuwval en vriezen dat het kraakt. Geen probleem tijdens het rijden (filerijden is zuiniger dan hardrijden). De lampen kun je schoonmaken bij elke SuC.

‘s Ochtends wel een paar keer problemen gehad. Een keer de ruitenwissermotor gesloopt met sneeuw op de voorruit (hendel stond in automatische stand). Paar keer met portier open moeten wachten totdat de ramen voldoende ontdooid waren om te bedienen. Bij het openen gaan ze dan net voldoende omlaag om de deur te kunnen openen, om vervolgens zo ver omhoog te gaan dat je het portier niet meer goed dicht krijgt.

Dat kun je allemaal voorkomen met voorverwarmen via de app, alleen heb je niet altijd bereik in afgelegen gebieden. Samengevat: af en toe een oefening in geduld, nooit echt problemen.
 
Wie heeft er echte “winter” ervaringen met zijn Tesla.

Een wintersport in volle sneeuw bij minus 10 ofzo.

Hoe voorkom je vastgevroren deurgrepen raamrubbers en ramen.

Dat had ik dus... ECHT MOOI BALEN! M'n raam vast gevroren en daardoor ging deze niet 1 cm naar beneden met als gevolg dat ik de deur langs de sierlijst open trok...... daarna ging deze niet dicht! Ik moest toen met koud water langs het raam gaan zodat deze kon zakken. Probleem is ook dat het smeltwater in de randjes zakt en vervolgens vast vriest.

Ook vastgevroren raamrubbers, wat een hel met een Model S! Nu flink smeren met vaseline of uierzalf! Je kunt ook een stick halen bij Action ofzo zolang het maar goed vet is.

Zoals @michelh zegt, zet je auto wipers uit!

Laatste probleem is sneeuw dat aanvriest op de voorbumper waardoor op gegeven moment de radar uit valt en dus AP/TACC/NOA.

Tip 1: Rubbers insmeren met vaseline
Tip 2: Spuit WD40 op de voorbumper
Tip 3: Zet je ruitenwissers in service mode
Tip 4: Bij Model S, zet de middenconsole ventilatie roosters dicht en richt deze op de zijruiten
Tip 5: Zet mirror auto folding UIT!


Het helpt ook om de auto laten opwarmen en dan had ik amper issues met de ramen/deuren maar ijs wegkrijgen bij zeer heftige kou duurt echt een tijd en kost je ook bizar wat energie als je de auto moet opwarmen van -15.

EDIT:

Vergat nog even te melden Mirror auto-folding UIT te schakelen
 
Last edited:
Deze gaat dan deze maar in de frunk. Kan ik in ieder geval mijn zijruiten gangbaar maken. Laatst werft ik overigens ook verrast door vastgevroren portiergrepen. Rechts achter kwam hij krakend naar buiten en hij steekt er nu 5mm uit.
En vooral de ruitenwissers vanaf de automatische stand halen.
 

Attachments

  • F31649C8-A289-4402-B04A-3CDE453CBBC5.jpeg
    F31649C8-A289-4402-B04A-3CDE453CBBC5.jpeg
    450.8 KB · Views: 93
Een keer de ruitenwissermotor gesloopt met sneeuw op de voorruit (hendel stond in automatische stand).

Zoals @michelh zegt, zet je auto wipers uit!

Zou mooie software update zijn: auto fold en wipers automatisch uit bij vorst (aan heb je ze zo, maar als ze stuk zijn niet meer).

Als ik het me goed herinner, gingen de ruitenwissers vroeger al aan bij het unlocken van de wagen. Je kon ze dus niet meer tijdig uitzetten als je na de vorige rit vergeten was om ze uit tezetten. Sedert een of andere update gaan die pas aan, als je boven de 10km/u rijdt. Als je ze nu kapot draait, ben je al aan het rijden met nog een pak sneeuw op je wagen, wat niet toegelaten is. Eigen schuld dan.
 
Als ik het me goed herinner, gingen de ruitenwissers vroeger al aan bij het unlocken van de wagen. Je kon ze dus niet meer tijdig uitzetten als je na de vorige rit vergeten was om ze uit tezetten. Sedert een of andere update gaan die pas aan, als je boven de 10km/u rijdt. Als je ze nu kapot draait, ben je al aan het rijden met nog een pak sneeuw op je wagen, wat niet toegelaten is. Eigen schuld dan.

Ok, ruitenwissers wist ik niet (mee niet opgevallen, druk altijd gelijk op de knop op de oprit). Bij de laatste keer vorst: spiegel vast, na tijdje kon die weer uitklappen (maar moet je wel stil staan in P). Viel me pas op toen ik al op de weg zat. Overigens geen Tesla-only probleem.
 
Probleem wat ik had was ijs op de ruit wat verhinderd dat de ruit omlaag gaat. Waar pas je deze stick toe? Aan de binnenzijde van de ruit neem ik aan?
Op de ruit en op de rubbers denk ik. Voor mijn huidige wagen (GC) rijd ik voor de winter gewoon even langs bij de dealer en daar doen ze dat voor mij, met zo'n stick. Maar ik heb er niet in detail op gelet hoe ze dat doen.o_O
Dat is bij één van die premiummerken waarvan ik hier lees dat ze echt geen service leveren.;)
 
  • Funny
Reactions: MaSansky and horta