TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Tesla tijdens extreem winterweer.

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Bas., Jan 6, 2020.

  1. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,912
    Location:
    Zuid Holland
    Wie heeft er echte “winter” ervaringen met zijn Tesla. Hoe voorkom je vastgevroren deurgrepen raamrubbers en ramen.
    Wat doe je aan het dicht sneeuwen van je ledkoplampen. Xenon en halogeen gaf nog wat warmte af en hield het glas vaak ijsvrij.
    Moeten we ons voorbereiden met een paar flacons de-icer?
    Moeten we er bij serieuze koude op rekenen dat we ieder uur 6kWh aan energie extra verbruiken? Dat kan bij heftige sneeuwval en lange files nog wel spannend worden.
     
  2. Sijsje

    Sijsje Member

    Joined:
    Jun 19, 2015
    Messages:
    84
    Location:
    Nl
    Tjonge, jonge, waar een mens zich al bij voorbaat druk over kan maken.
    Bij hevige sneeuwval zijn veelal de wegen verlaten en glibber je lekker door (heb het begin dec. 2018 op de A2 mogen beleven. Op all weather banden prima van Schiphol naar huis getuft).
    Kijk ook naar al die Noren die hier al jaren mee hebben gesteld en de Tesla is ook daar een succes.
    Tot slot, wel eens gehoord van climate change; morgen hier plus 10 graden. Helaas voor NL maar een 11 steden tocht komt er niet meer.
    Dus don't worry
     
    • Like x 1
  3. michelh

    michelh Active Member

    Joined:
    Jan 22, 2018
    Messages:
    1,071
    Location:
    Arnhem
    Vaak in de Alpen, Dolomieten en Scandinavie geweest, ook met stevige sneeuwval en vriezen dat het kraakt. Geen probleem tijdens het rijden (filerijden is zuiniger dan hardrijden). De lampen kun je schoonmaken bij elke SuC.

    ‘s Ochtends wel een paar keer problemen gehad. Een keer de ruitenwissermotor gesloopt met sneeuw op de voorruit (hendel stond in automatische stand). Paar keer met portier open moeten wachten totdat de ramen voldoende ontdooid waren om te bedienen. Bij het openen gaan ze dan net voldoende omlaag om de deur te kunnen openen, om vervolgens zo ver omhoog te gaan dat je het portier niet meer goed dicht krijgt.

    Dat kun je allemaal voorkomen met voorverwarmen via de app, alleen heb je niet altijd bereik in afgelegen gebieden. Samengevat: af en toe een oefening in geduld, nooit echt problemen.
     
  4. ramonneke

    ramonneke Active Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    3,335
    Location:
    Rotterdam
    #4 ramonneke, Jan 6, 2020
    Last edited: Jan 6, 2020
    Een wintersport in volle sneeuw bij minus 10 ofzo.

    Dat had ik dus... ECHT MOOI BALEN! M'n raam vast gevroren en daardoor ging deze niet 1 cm naar beneden met als gevolg dat ik de deur langs de sierlijst open trok...... daarna ging deze niet dicht! Ik moest toen met koud water langs het raam gaan zodat deze kon zakken. Probleem is ook dat het smeltwater in de randjes zakt en vervolgens vast vriest.

    Ook vastgevroren raamrubbers, wat een hel met een Model S! Nu flink smeren met vaseline of uierzalf! Je kunt ook een stick halen bij Action ofzo zolang het maar goed vet is.

    Zoals @michelh zegt, zet je auto wipers uit!

    Laatste probleem is sneeuw dat aanvriest op de voorbumper waardoor op gegeven moment de radar uit valt en dus AP/TACC/NOA.

    Tip 1: Rubbers insmeren met vaseline
    Tip 2: Spuit WD40 op de voorbumper
    Tip 3: Zet je ruitenwissers in service mode
    Tip 4: Bij Model S, zet de middenconsole ventilatie roosters dicht en richt deze op de zijruiten
    Tip 5: Zet mirror auto folding UIT!


    Het helpt ook om de auto laten opwarmen en dan had ik amper issues met de ramen/deuren maar ijs wegkrijgen bij zeer heftige kou duurt echt een tijd en kost je ook bizar wat energie als je de auto moet opwarmen van -15.

    EDIT:

    Vergat nog even te melden Mirror auto-folding UIT te schakelen
     
    • Informative x 2
    • Helpful x 1
  5. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,670
    Location:
    Utrecht
    Ik zou uieRzalf gebruiken. UieNzalf gaat zo stinken. ;)
     
    • Funny x 4
  6. TM3LR

    TM3LR Member

    Joined:
    Apr 11, 2019
    Messages:
    826
    Location:
    Walcheren
    Ooit een uier geroken? :D
     
    • Funny x 5
  7. Stefan3

    Stefan3 Member

    Joined:
    Jan 15, 2019
    Messages:
    77
    Location:
    Netherlands
    Waar dient de WD-40 op de voorbumper voor?
     
  8. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,912
    Location:
    Zuid Holland
    Deze gaat dan deze maar in de frunk. Kan ik in ieder geval mijn zijruiten gangbaar maken. Laatst werft ik overigens ook verrast door vastgevroren portiergrepen. Rechts achter kwam hij krakend naar buiten en hij steekt er nu 5mm uit.
    En vooral de ruitenwissers vanaf de automatische stand halen.
     

    Attached Files:

  9. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,670
    Location:
    Utrecht
    Ooit bij een fabriek in Tilburg heeft per ongeluk een potje uiendiksap open gestaan. Heel Tilburg Noord lag plat van de stank. Dat was maar een klein potje. Dat spul ruik je in ppm's. Geloof me, je wilt het niet. Echt niet. :p
     
    • Funny x 1
  10. ramonneke

    ramonneke Active Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    3,335
    Location:
    Rotterdam
    Dat staat er net boven:

    "Laatste probleem is sneeuw dat aanvriest op de voorbumper waardoor op gegeven moment de radar uit valt en dus AP/TACC/NOA."
     
  11. ramonneke

    ramonneke Active Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    3,335
    Location:
    Rotterdam
    Ook nog toegevoegd dat je Mirror Auto folding uit moet zetten... je wilt niet je vastgevroren spiegels laten werken.
     
    • Informative x 2
  12. prettig

    prettig Member

    Joined:
    Apr 16, 2019
    Messages:
    976
    Location:
    Soesterberg
    Zou mooie software update zijn: auto fold en wipers automatisch uit bij vorst (aan heb je ze zo, maar als ze stuk zijn niet meer).
     
    • Like x 2
  13. Phil V

    Phil V Active Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    1,939
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Als ik het me goed herinner, gingen de ruitenwissers vroeger al aan bij het unlocken van de wagen. Je kon ze dus niet meer tijdig uitzetten als je na de vorige rit vergeten was om ze uit tezetten. Sedert een of andere update gaan die pas aan, als je boven de 10km/u rijdt. Als je ze nu kapot draait, ben je al aan het rijden met nog een pak sneeuw op je wagen, wat niet toegelaten is. Eigen schuld dan.
     
    • Informative x 2
  14. Phil V

    Phil V Active Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    1,939
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Zo herinner ik mij filmpjes van mensen die een pak water in hun gezicht kregen. Ze naderen de wagen aan de bestuurdersdeur, de wagen unlockt, de ruitenwissers schieten aan en vegen het water van de voorruit op de eigenaar.
     
    • Funny x 3
  15. prettig

    prettig Member

    Joined:
    Apr 16, 2019
    Messages:
    976
    Location:
    Soesterberg
    Ok, ruitenwissers wist ik niet (mee niet opgevallen, druk altijd gelijk op de knop op de oprit). Bij de laatste keer vorst: spiegel vast, na tijdje kon die weer uitklappen (maar moet je wel stil staan in P). Viel me pas op toen ik al op de weg zat. Overigens geen Tesla-only probleem.
     
  16. michelh

    michelh Active Member

    Joined:
    Jan 22, 2018
    Messages:
    1,071
    Location:
    Arnhem
    Dat dus. Gebeurde in 2016. Toen ook nog niemand zich druk maakte over passive entry.
     
  17. Hippogrief

    Hippogrief Member

    Joined:
    Dec 11, 2019
    Messages:
    582
    Location:
    Belgium, Vlaams-Brabant
    Je kan om te voorkomen dat je vensters aan de rubbers blijven vriezen ook gewoon een deurrubber stick kopen. Kost nog 3 EUR, en werkt echt zeer goed
     
  18. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,912
    Location:
    Zuid Holland
    Probleem wat ik had was ijs op de ruit wat verhinderd dat de ruit omlaag gaat. Waar pas je deze stick toe? Aan de binnenzijde van de ruit neem ik aan?
     
  19. Hippogrief

    Hippogrief Member

    Joined:
    Dec 11, 2019
    Messages:
    582
    Location:
    Belgium, Vlaams-Brabant
    Op de ruit en op de rubbers denk ik. Voor mijn huidige wagen (GC) rijd ik voor de winter gewoon even langs bij de dealer en daar doen ze dat voor mij, met zo'n stick. Maar ik heb er niet in detail op gelet hoe ze dat doen.o_O
    Dat is bij één van die premiummerken waarvan ik hier lees dat ze echt geen service leveren.;)
     
    • Funny x 2
  20. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,912
    Location:
    Zuid Holland

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC