In september 2023 heb ik de Tesla 5 jaar en dan krijg ik de volledige bijtelling voor de kiezen. Voor de zakelijke ritten vind ik de Tesla heerlijk, maar voor vakanties pak ik vrijwel altijd mijn andere auto (cabriolet die ik privé rijd). Ik overweeg dan ook om de Tesla straks enkel zakelijk te blijven rijden, de huidige cabriolet te verkopen (is van 1993) en een youngtimer cabriolet te kopen.
Huidige situatie:
De Tesla naar privé halen vind ik geen fijne optie, omdat ik de onderhoudskosten van de Tesla erg hoog vind. Banden, koplampen en andere reparaties zijn schreeuwend duur en moeten gewoon vaak vervangen worden. Die kosten wil ik echt niet privé hebben als ik slechts 19ct/km mag schrijven. Een nieuwe Tesla gaat er niet komen. De Model S is me te duur met de huidige bijtelling en ook de kwaliteit en serviceniveau vind ik zwaar onder de maat. Een Model 3/Y vind ik niet mooi en echt een flinke stap terug.
Er zijn er vast meer die met dit bijltje hebben gehakt, dus ik ben even benieuwd naar de mogelijkheden en wat anderen hebben gedaan.
Huidige situatie:
- Tesla 2018 (zakelijk met 4% bijtelling)
- Audi cabriolet 2013 (privébezit)
- Tesla 2018 (zakeljik met 0% bijtelling, dus KM-administratie)
- Cabriolet <2008 (zakelijk, youngtimer regeling)
De Tesla naar privé halen vind ik geen fijne optie, omdat ik de onderhoudskosten van de Tesla erg hoog vind. Banden, koplampen en andere reparaties zijn schreeuwend duur en moeten gewoon vaak vervangen worden. Die kosten wil ik echt niet privé hebben als ik slechts 19ct/km mag schrijven. Een nieuwe Tesla gaat er niet komen. De Model S is me te duur met de huidige bijtelling en ook de kwaliteit en serviceniveau vind ik zwaar onder de maat. Een Model 3/Y vind ik niet mooi en echt een flinke stap terug.
Er zijn er vast meer die met dit bijltje hebben gehakt, dus ik ben even benieuwd naar de mogelijkheden en wat anderen hebben gedaan.