Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk naar privé

This site may earn commission on affiliate links.
In september 2023 loopt voor mijn Tesla Model S de 60 maanden 4% bijtelling af, dus heb daar in dit topic al wat over nagedacht. Een youngtimer erbij klinkt leuk, maar ik rij dermate weinig nog dat nog een auto er bij naast echt zonde is. Daarom denk ik er over om de Tesla in september 2023 naar privé te halen en er dan mee door te blijven rijden.

De auto staat op mijn naam (geen lease), maar ik heb begrepen dat ik voor de belastingdienst de auto moet verkopen en terug moet kopen. Nu kan ik wel wat regelen met een bevriende garagist, dus dat is niet het probleem. Mijn auto heeft echter gratis SuC en ik zou het eigenlijk wel prettig vinden om dat te behouden. Feitelijk blijf ik gewoon de eerste berijder en de truc voor de verkoop/terugkoop is enkel nodig voor fiscale redenen.

Ik weet niet hoe Tesla geïnformeerd wordt hierover (RDW???), maar er zijn vast wel meer mensen die hiermee te maken hebben gehad. Iemand een idee?
je verkoopt de auto vanuit de BV aan privé. Dat wil de belastingdienst nou eenmaal. Je moet gewoon kijken wat de boekwaarde nog is en dan redelijk aan de onderkant gaan zitten uiteraard. FSC moet je altijd behouden wordt straks ook lekker geld waard mocht je er ooit vanaf willen. Heb zelf een X in privé welliswaar in Denemarken waar eea nog interessanter is. Maar begreep dat in NL de KM vergoeding ook omhoog gaat
 
En, ja ik vraag het maar: Stel dat er dan toch een bevriende garagist (of buurman) is aan wie je hem kan verkopen en weer terugkopen. Waarom zou je bij die financiële transacties (waarbij de auto gewoon op één plek kan blijven staan en er niet mee gereden hoeft te worden) dan ook de moeite nemen om het eigenaarschap bij de RDW en zo te veranderen? Dan weet toch niemand er van dat er eventjes (5 minuten of een week, net wat je wil) een andere eigenaar is geweest?

Normaal gesproken wil je dat wel bij de verkoop van een auto, met vrijwaringsbewijs en overdracht want de verkoper wil de verantwoordelijkheid niet en de koper wil een verzekering kunnen afsluiten. Maar is het verplicht om dat ook te doen?
 
En, ja ik vraag het maar: Stel dat er dan toch een bevriende garagist (of buurman) is aan wie je hem kan verkopen en weer terugkopen. Waarom zou je bij die financiële transacties (waarbij de auto gewoon op één plek kan blijven staan en er niet mee gereden hoeft te worden) dan ook de moeite nemen om het eigenaarschap bij de RDW en zo te veranderen? Dan weet toch niemand er van dat er eventjes (5 minuten of een week, net wat je wil) een andere eigenaar is geweest?

Normaal gesproken wil je dat wel bij de verkoop van een auto, met vrijwaringsbewijs en overdracht want de verkoper wil de verantwoordelijkheid niet en de koper wil een verzekering kunnen afsluiten. Maar is het verplicht om dat ook te doen?

Wat mijn accountant vertelde kwam in het kort neer op: Wanneer je een auto koopt maak je de beslissing of je deze privé koopt of zakelijk. Als je de keuze hebt gemaakt voor zakelijk (en je dus geniet van alle voordelen) dan blijft deze auto (kenteken) voor altijd voor jou zakelijk. Je auto verkopen en prive terugkopen heeft dus geen zin aangezien het kenteken hetzelfde is gebleven.

Er zijn slechts enkele uitzonderingen waarbij je een auto van zakelijk naar privé kan brengen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Weet je ook welke uitzonderingen dat zijn?

Deze (van de website van een accountant kantoor):
Let op! Naar privé halen is dus bij de ondernemer wiens winst in de IB valt, alleen mogelijk bij een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Bijvoorbeeld dat de wetgeving zodanig verandert dat u, had u dit van tevoren geweten, de auto niet op de zaak had gezet. U moet dit desgevraagd aannemelijk kunnen maken.

Tip: Rijdt u de zakenauto niet meer zakelijk, dan bent u zelfs verplicht de auto over te brengen naar privé.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Deze (van de website van een accountant kantoor):
Let op! Naar privé halen is dus bij de ondernemer wiens winst in de IB valt, alleen mogelijk bij een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Bijvoorbeeld dat de wetgeving zodanig verandert dat u, had u dit van tevoren geweten, de auto niet op de zaak had gezet. U moet dit desgevraagd aannemelijk kunnen maken.

Tip: Rijdt u de zakenauto niet meer zakelijk, dan bent u zelfs verplicht de auto over te brengen naar privé.
Dus als de zaak stopt en wordt opgeheven, kan de wagen naar privé. Toch?
 
  • Like
Reactions: RobsEV
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
 
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
Hi Maarten,
Zou dat concept wel eens willen zien (S70D van 2018, dus volgend jaar zelfde situatie) Heb terugkoopgarantie van Tesla, staat dat gelijk aan taxatie?
 
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)
Hi Maarten,

Ik heb een S100D van 2018, dus wil die ook volgend jaar uit de BV halen. Wil je me een PM sturen?
 
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.

Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd. :)

Zolang de waardering geloofwaardig onderbouwd is zal je weinig problemen ondervinden.
Waar je voor moet oppassen is en duidelijk te lage waardering.

Ook het aanhouden van een gemiddelde of laagst gevonden waardering ondermijnt je eigen waardering.
Immers je behoort zakelijk te handelen dus verkoop je aan een vreemde nooit voor de laagste of de gemiddelde prijs maar verkoop je altijd aan de hoogste bieder. De hoogste bieder is de marktwaarde en dat is waarop je dient af te rekenen.

Wat je dan ook dient te doen is aannemelijk maken dat in jouw geval de marktwaarde zo laag mogelijk is.
Je accountant is geen taxateur en dus kan deze alleen aangeven of je aan basisvoorwaarden hebt voldaan niet of die waarderingen ook voldoen aan de eisen van een reële marktwaarde.

Je opmerking dat het veel voordeliger kan dan vergelijkbare transacties geeft aan dat je niet hebt voldaan aan de eis dat het moet cf marktwaarde.

Je ziet bij veel ondernemers het argument dat het volgens de eisen is gegaan in het geval ze geen belastingcontrole hebben gehad.
Dat het twee verschillende dingen zijn tussen "het er mee wegkomen" omdat de fiscus geen tijd heeft om alles te controleren en "het doen volgens de regels" zijn twee verschillende dingen.
 
Zeker eens met de laatste opmerking van @RobsEV , dat zie je veel te veel gebeuren.

Het eerste deel heb ik mijn twijfel. Volgens mij mag de belastingdienst geen oordeel hebben over slecht ondernemerschap. Het bekende voorbeeld is bijna geen omzet en toch in een Ferrari van twee ton rijden. Idem van (te) hoge kortingen. Expliciete verlies BV's bestaan en dat mag ook. Belastingontwijking, gebruik maken van bestaande wet- en regelgeving. Ethisch niet altijd juist, maar wettelijk toegestaan.

Bij verkoop aan jezelf kan regelgeving wat strikter zijn, dat weet ik niet.