You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat kan in een eenmanszaak alleen wanneer de zakelijke kilometers voortaan op de fiets worden afgelegd en de auto vanaf dan alleen nog privé wordt gebruikt.Volgens mij is het zo dat
je verkoopt de auto vanuit de BV aan privé. Dat wil de belastingdienst nou eenmaal. Je moet gewoon kijken wat de boekwaarde nog is en dan redelijk aan de onderkant gaan zitten uiteraard. FSC moet je altijd behouden wordt straks ook lekker geld waard mocht je er ooit vanaf willen. Heb zelf een X in privé welliswaar in Denemarken waar eea nog interessanter is. Maar begreep dat in NL de KM vergoeding ook omhoog gaatIn september 2023 loopt voor mijn Tesla Model S de 60 maanden 4% bijtelling af, dus heb daar in dit topic al wat over nagedacht. Een youngtimer erbij klinkt leuk, maar ik rij dermate weinig nog dat nog een auto er bij naast echt zonde is. Daarom denk ik er over om de Tesla in september 2023 naar privé te halen en er dan mee door te blijven rijden.
De auto staat op mijn naam (geen lease), maar ik heb begrepen dat ik voor de belastingdienst de auto moet verkopen en terug moet kopen. Nu kan ik wel wat regelen met een bevriende garagist, dus dat is niet het probleem. Mijn auto heeft echter gratis SuC en ik zou het eigenlijk wel prettig vinden om dat te behouden. Feitelijk blijf ik gewoon de eerste berijder en de truc voor de verkoop/terugkoop is enkel nodig voor fiscale redenen.
Ik weet niet hoe Tesla geïnformeerd wordt hierover (RDW???), maar er zijn vast wel meer mensen die hiermee te maken hebben gehad. Iemand een idee?
Eh, nee. Zie post #5, eerste zin: ,,Ik had er wellicht even bij moeten zeggen dat ik ZZP-er ben.”je verkoopt de auto vanuit de BV aan privé.
En, ja ik vraag het maar: Stel dat er dan toch een bevriende garagist (of buurman) is aan wie je hem kan verkopen en weer terugkopen. Waarom zou je bij die financiële transacties (waarbij de auto gewoon op één plek kan blijven staan en er niet mee gereden hoeft te worden) dan ook de moeite nemen om het eigenaarschap bij de RDW en zo te veranderen? Dan weet toch niemand er van dat er eventjes (5 minuten of een week, net wat je wil) een andere eigenaar is geweest?
Normaal gesproken wil je dat wel bij de verkoop van een auto, met vrijwaringsbewijs en overdracht want de verkoper wil de verantwoordelijkheid niet en de koper wil een verzekering kunnen afsluiten. Maar is het verplicht om dat ook te doen?
Weet je ook welke uitzonderingen dat zijn?Er zijn slechts enkele uitzonderingen waarbij je een auto van zakelijk naar privé kan brengen.
Weet je ook welke uitzonderingen dat zijn?
Het was vanaf het begin bekend dat die 4% maar voor 5 jaar zou gelden. Je kon je zelfs verzekeren tegen de stijging van de bijtelling als je 4% wagen total-loss verklaard zou worden binnen die 5 jaar, heb ik ook gedaan.Bijvoorbeeld dat de bijtelling is gestegen van 4% naar 22%?
Dus als de zaak stopt en wordt opgeheven, kan de wagen naar privé. Toch?Deze (van de website van een accountant kantoor):
Let op! Naar privé halen is dus bij de ondernemer wiens winst in de IB valt, alleen mogelijk bij een zogenaamde bijzondere omstandigheid. Bijvoorbeeld dat de wetgeving zodanig verandert dat u, had u dit van tevoren geweten, de auto niet op de zaak had gezet. U moet dit desgevraagd aannemelijk kunnen maken.
Tip: Rijdt u de zakenauto niet meer zakelijk, dan bent u zelfs verplicht de auto over te brengen naar privé.
Klopt alleen dan moet je mogelijk bepaalde voordelen terugbetalen aan de Belastingdienst.Dus als de zaak stopt en wordt opgeheven, kan de wagen naar privé. Toch?
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.
Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd.
Hi Maarten,In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.
Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd.
Hi Maarten,In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.
Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd.
Hallo Maarten,Beste Maarten, ik zou graag meer willen weten hoe jij dit hebt gedaan. ik wil mijn auto volgend jaar ook vanuit mijn BV naar privé halen.
In 2018 heb ik mijn Model S na 5 jaar vanuit een BV naar privé gehaald.
Dat kan in het algemeen door een vergelijkbare waarde op internet te zoeken of via een willekeurige taxateur en dan dat vanuit de BV aan je te factureren.
Los van of een vergelijkbare waarde via internet stand houdt bij een discussie met de Belastingdienst (geen idee, maar lijkt mij een mogelijke bron van discussie): het kan veel voordeliger.
Het was wat puzzelwerk voor mij (ik ben ingenieur, niet fiscalist), maar volgens mijn accountant was het allemaal keurig volgens de regeltjes.
Resultaat: in mijn geval een belastingbesparing van meer dan 6000 euro t.o.v. bovenstaande methode (vergelijkbare waarde via internet).
Aan iedereen die het wil weten doe ik het graag via een PM met een Excel-sheet uit de doeken.
Let wel: het gaat om NL en de overdracht vanuit een BV, niet vanuit een eenmanszaak.
P.S. Een kleine tegenprestatie (mooie fles wijn of whiskey of ...) is geen vereiste, maar wordt wel bijzonder gewaardeerd.