Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

The Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Zal vast wat op verzonnen worden, maar zal moeilijk worden het fraai uit te laten zien.
Hopelijk maakt het RDW een uitzondering zodat het kleine formaat plaat gebruikt mag worden omdat het een USA merk is?
Ik denk het eigenlijk niet, want de Roadster heeft dit toch ook niet?

Het kan alleen volgens mij bij geïmporteerde auto's, maar de Model S wordt gewoon volgens de EU normen toegestaan.

Tesla will sell 20,000 vehicles next year, CEO says

Binnen zes maanden levering in Europa....Ik zeg dat is goed nieuws.
Bij voorkeur december de Model S op kentekenen. Kan de "investering" nog in de belastingopgave van 2012 mee!
Ik hoop het ook zo, maar ik blijf zelf toch nog aan Maart/April 2013 vasthouden voor mijn P187.

Hoe leuk ook, ik denk dat de USA en Canada voor blijven gaan :(

Daarnaast is me al verteld dat het 3-fase geheel toch nog wel voor een stukje vertraging zorgt.
 
Dag mensen! Ik haak na veel lezen aan als actieve poster. P500 uit Apeldoorn is onze reservering (en misschien gaan we voor nog één!) en we gaan voor een 85kWh. Zoals Widodh zegt, het zal wel tot maart / april 2013 duren...helaas!

Weet iemand al of de HPWC ook naar Nederland komt? Zou wel sjiek zijn om hetzelfde apparaat te hebben als in de US. En type stekker...Tesla propietary of 'europa' standaard...?
 
Tesla will sell 20,000 vehicles next year, CEO says

Binnen zes maanden levering in Europa....Ik zeg dat is goed nieuws.
Bij voorkeur december de Model S op kentekenen. Kan de "investering" nog in de belastingopgave van 2012 mee!

Die 6 maanden - december dus - geldt zeer waarschijnlijk alleen voor de Signatures (zelf heeft Tesla Nederland het overigens nog over januari of februari voor de Signatures, maar nu ze in de VS wat voorliggen op het schema weet je maar nooit). Voor de normale productie-auto's zal het wel eind 1e kwartaal of begin 2e kwartaal worden.

Dat je de investering dan niet meer in 2012 kunt onderbrengen is toch niet zo erg? Je schrijft gewoon een brief aan de belastingdienst met een verlaagde schatting voor 2012 en je krijgt de te veel betaalde voorheffing terug. Of je geeft een lage schatting op voor 2013 , zodat de voorlopige aanslag voor 2013 een stuk lager uitvalt. Dan komt het belastingvoordeel ook al snel terug.
 
Last edited:
Enig idee waar we in NL de voorste kentekenplaat laten?

Dat zal vermoedelijk de onderzijde van de zwarte plastic grille worden. Mooi is anders, maar ik zie weinig andere mogelijkheden. Lager kan waarschijnlijk niet, want dan sluit je een groot deel van de luchtinlaat af die onder de grille zit. En die inlaat is al niet zo groot (vanwege het ontbreken van een verbrandingsmotor).
 
@ Dutch Solar.

We blijven toch wel een beetje integer in Nederland, hoop ik. Je hebt helemaal gelijk, oplossingen zijn er wel te vinden. Het zou gewoon mooi zijn als je in december de boel netjes kan afhandelen.

Overigens heb ik een Signature reservering, bij het plaatsen van de reservering was de verwachting dat er wellicht als " kerstkado" geleverd zou worden.
Toen ik 9 feb bij de Model X presentatie was hoorde ik dat het eerder feb 2013 zou worden.

Kortom, we wachten nog even rustig af....
 
Goede morgen,

Wanneer je het tech/pakket niet als optie neemt, is het dan mogelijk om via de internetverbinding toch te navigeren. Ik kan me voorstellen dat er een app is die je kunt downloaden voor de navigatie ipv het tech/pakket als optie te nemen. Het tech/pakket vind ik nl niet zo interessant, behalve als je het nodig hebt voor de navigatie

gertjan.
 
@ Dutch Solar.

We blijven toch wel een beetje integer in Nederland, hoop ik. Je hebt helemaal gelijk, oplossingen zijn er wel te vinden. Het zou gewoon mooi zijn als je in december de boel netjes kan afhandelen.

Overigens heb ik een Signature reservering, bij het plaatsen van de reservering was de verwachting dat er wellicht als " kerstkado" geleverd zou worden.
Toen ik 9 feb bij de Model X presentatie was hoorde ik dat het eerder feb 2013 zou worden.

Kortom, we wachten nog even rustig af....

Mijn advies is volstrekt integer hoor.

Als je de Signature nog in december 2012 krijgt en de investering dus in 2012 doet, dan kun je meteen een brief schrijven naar de belastingdienst waarin je aangeeft dat je verwacht dat je winst over 2012 fors lager gaat uitvallen (in elk geval over een investeringsbedrag van netto € 90.000 à € 100.000 de 36% milieu-investeringsaftrek - op tijd aanvragen, maar in elk geval binnen 3 maanden na de investering! - en 28% kleinschaligheidsinvesteringsaftrek met een max. van € 15.120). De belastingdienst zal je dan al over 2012 een verlaagde voorlopige aanslag opleggen en eventueel al afgedragen voorheffing terugstorten. Je hoeft dus niet te wachten tot de aangifte in 2013.

Min of meer hetzelfde geldt wanneer de levering en investering pas in bijvoorbeeld februari 2013 plaatsvinden. Dan kun je de belastingdienst een brief sturen waarin je aangeeft dat je verwacht dat je winst over 2013 fors lager gaat uitvallen (in dat geval ook nog 20% afschrijving, bovenop de 36% mia en 28% kia. Bij elkaar toch een aardig bedrag). De belastingdienst zal je dan al over 2013 een verlaagde voorlopige aanslag opleggen, zodat je de besparing al meteen in 2013 verwezenlijkt via een lagere voorheffing. Je hoeft dan dus niet te wachten tot de aangifte in 2014.

Dit is allemaal volstrekt legaal en zelfs integer :smile:

(dat ik eerder schreef dat de investering nog in 2012 kan vallen als de auto pas in 2013 wordt geleverd, was een foutje. Dat kan alleen als je het investeringsbedrag al in 2012 stort een bijvoorbeeld een derdenrekening van Tesla. Maar Tesla kent die mogelijkheid niet. Fisker bijvoorbeeld wel).
 
Last edited:
Dag mensen! Ik haak na veel lezen aan als actieve poster. P500 uit Apeldoorn is onze reservering (en misschien gaan we voor nog één!) en we gaan voor een 85kWh. Zoals Widodh zegt, het zal wel tot maart / april 2013 duren...helaas!

Weet iemand al of de HPWC ook naar Nederland komt? Zou wel sjiek zijn om hetzelfde apparaat te hebben als in de US. En type stekker...Tesla propietary of 'europa' standaard...?
Nee, waarschijnlijk krijgen wij de High Power Wall Connector niet, maar dat wil je ook niet.

De Model S in Europa zal met 3-fase spanning kunnen worden geladen, zie ook deze thread: Future Charging for Model S 1-phase or 3-phase? (Part 2)

Elke EVSE (laadpaal) die in de EU verkocht wordt kan dat, zo kan je bijvoorbeeld bij EV-Box terecht, zij kunnen je een 3x16A (11kW, 50km/h) of 3x32A (22kW, 100km/h) station leveren waarmee je de Model S kan laden.

De HPWC van Tesla is bedoeld voor de VS en werkt ook alleen op 1-fase spanning, iets wat in Nederland tot maximaal 32A gaat en dat is langzaam voor de Model S.

Ik zou dus gewoon een mooie EVSE kopen en die aan de muur schroeven.

Zo ver ik weet zal de Model S wel de "Tesla Stekker" gebruiken aan de Model S zijde, maar wel een Type 2 stekker aan de andere kant zodat je in Europa bij elk publiek laadstation kan laden.
 
Vervalt het DC laden? En gaan ze voor een 3e charger of wordt het een 3 fase charger? Ben benieuwd naar je source :)
De source is meer wat ik heb kunnen maken van de vele gesprekken die ik de laatste tijd met Tesla mensen heb gehad.

Het DC laden vervalt denk ik niet, maar daar heb ik ook totaal niet naar gevraagd. In Nederland staan sowieso alleen maar CHAdeMO laders en dat wordt lastig, zie: Likelihood of a CHAdeMO adapter for the Model S

Ik hoor wel continue dat er 'gewoon' een derde lader bij komt voor de 3e fase, maar waar ze die dan kwijt moeten? Ik denk dat je dan een stukje ruimte in de kofferbak moet inleveren, in het "diepe gat" tussen de achter bumper en de aandrijflijn.
 
Mijn advies is volstrekt integer hoor.

Als je de Signature nog in december 2012 krijgt en de investering dus in 2012 doet, dan kun je meteen een brief schrijven naar de belastingdienst waarin je aangeeft dat je verwacht dat je winst over 2012 fors lager gaat uitvallen (in elk geval over een investeringsbedrag van netto € 90.000 à € 100.000 de 36% milieu-investeringsaftrek - op tijd aanvragen, maar in elk geval binnen 3 maanden na de investering! - en 28% kleinschaligheidsinvesteringsaftrek met een max. van € 15.120). De belastingdienst zal je dan al over 2012 een verlaagde voorlopige aanslag opleggen en eventueel al afgedragen voorheffing terugstorten. Je hoeft dus niet te wachten tot de aangifte in 2013.

Min of meer hetzelfde geldt wanneer de levering en investering pas in bijvoorbeeld februari 2013 plaatsvinden. Dan kun je de belastingdienst een brief sturen waarin je aangeeft dat je verwacht dat je winst over 2013 fors lager gaat uitvallen (in dat geval ook nog 20% afschrijving, bovenop de 36% mia en 28% kia. Bij elkaar toch een aardig bedrag). De belastingdienst zal je dan al over 2013 een verlaagde voorlopige aanslag opleggen, zodat je de besparing al meteen in 2013 verwezenlijkt via een lagere voorheffing. Je hoeft dan dus niet te wachten tot de aangifte in 2014.

Dit is allemaal volstrekt legaal en zelfs integer :smile:

(dat ik eerder schreef dat de investering nog in 2012 kan vallen als de auto pas in 2013 wordt geleverd, was een foutje. Dat kan alleen als je het investeringsbedrag al in 2012 stort een bijvoorbeeld een derdenrekening van Tesla. Maar Tesla kent die mogelijkheid niet. Fisker bijvoorbeeld wel).

Dus als je de Tesla zou aanbetalen in 2012, en de auto is pas op kenteken gezet in 2013, betekent dit dan dat je voor belastingdienst een investering hebt op 2012? En dus de KIA en MIA kan toepassen voor 2012?
 
Ik acht dat onwaarschijnlijk, want dat zou betekenen dat je dus geen 3e zitrij zou kunnen bestellen.
Ik twijfel heel erg of de 3e zitrij überhaupt wel toe is gestaan in Nederland.

Dus als je de Tesla zou aanbetalen in 2012, en de auto is pas op kenteken gezet in 2013, betekent dit dan dat je voor belastingdienst een investering hebt op 2012? En dus de KIA en MIA kan toepassen voor 2012?
Ik heb in 2010 de aanbetaling gedaan voor mijn Toyota Auris Hybrid, toen kon ik deze in 2010 nog opvoeren ipv 2011.

Dit kwam toen als advies van mijn adviseur, dus ik neem aan dat het in orde was.
 
Dus als je de Tesla zou aanbetalen in 2012, en de auto is pas op kenteken gezet in 2013, betekent dit dan dat je voor belastingdienst een investering hebt op 2012? En dus de KIA en MIA kan toepassen voor 2012?

Het belastingvoordeel (KIA en MIA) mag alleen in 2012 worden genoten als het hele investeringsbedrag in dat jaar is gedaan. Een aanbetaling aan Tesla van bijvoorbeeld € 4.000 of € 30.000 is dus niet voldoende. Alleen als je het hele investeringsbedrag in 2012 bijvoorbeeld op een derdenrekening van Tesla zou zetten - die dus helaas niet bestaat - kun je het wel doen.

Wat je wel kunt doen, als de auto pas begin 2013 wordt betaald, is direct daarna aan de belastingdienst melden dat je winst over 2013 een stuk lager gaat uitvallen en dat je verzoekt een lage(re) voorlopige aanslag op te leggen. Dan verdien je het belastingvoordeel dus al in de loop van 2013 terug in de vorm van een lagere voorheffing.
 
Last edited:
wat je NIET mag doen is je winst in 2012 bewust te laag opgeven. Bij de definitieve aanslag over 2012, "sorry" zeggen. En het dan verrekenen met je investering in 2013....
Dat doen ze alleen in Griekenland.....
 
wat je NIET mag doen is je winst in 2012 bewust te laag opgeven. Bij de definitieve aanslag over 2012, "sorry" zeggen. En het dan verrekenen met je investering in 2013....
Dat doen ze alleen in Griekenland.....

Dat is inderdaad niet slim, maar daar heb je dan ook vooral jezelf mee in de vorm van een naheffing met heffingsrente.

Ik ben overigens benieuwd of de meeste kopers van een Model S hem 'op de zaak' zetten. Of zijn er ook particuliere kopers bij? Bij de Fisker Karma zijn de klanten bijna uitsluitend DGA's en directeuren. Zou het bij de Model S anders zijn? De lagere prijzen van de instapmodellen zullen de stap voor de particulier in elk geval wat makkelijker maken.
 
Last edited: