Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TMC of TWC?

This site may earn commission on affiliate links.
Ha! Helemaal mee eens ebullio.

En dan nog merk ik dat er veel meningen zijn. Ik heb een aantal (erkende) installateurs gevraagd een offerte uit te brengen en ze hebben allemaal een verschillende mening. En dat terwijl elektrotechniek toch een vak van 'rekenen' is.

Er was er zelfs eentje bij die zei dat ik mijn auto wel in 45 minuten kon volgooien thuis. Ik wist niet dat ik een supercharger aansluiting had, maar nu ik dat weet laat ik de andere opties maar gaan ;)

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen voor een TWC met een maximale laadstroom van 32A.


Voor iedereen die nog met de vraag worstelt zal ik opschrijven hoe ik daartoe gekomen ben:

Huidige situatie:
ik heb een aansluiting van 1 fase, 40A met drie groepen, en vrije keuze in hoe het er straks uitziet.

Toekomst:
ik heb nog altijd een aansluiting van 1 fase, 40A, maar krijg er een groep bij waar een TWC aan komt te hangen.
De nieuwe groep wordt afgezekerd op 32A (met een aardlekautomaat).
Er komt een 3x 4mm2 kabel naar de inpandige garage waar een TWC komt te hangen die ingesteld wordt op 32A max.
De Tesla stel ik in op een maximale laadstroom van 25A.

Waarom:
Mijn stopcontacten in de garage zitten op dezelfde groep als een paar andere grote stroomverbruikers, waardoor het gebruik van de TMC in de garage een slecht idee is als ik er niet bij nadenk wat ik verder doe.
Daarnaast rij ik regelmatig een afstand waarbij ik vrij leeg thuis kom en 8 tot 10 uur laden met de TMC, mij niet genoeg comfort geeft om de volgende dag in de file te kunnen staan. Ik wil dus graag 'meer KMs kunnen tanken in een nacht, met een minimum van 250 km.
250 / 8 = 31,5 km per uur.
Uitgaande van mijn gemiddelde verbruik van 170 wH/km heb ik dan 31,5 * 170 = 2355 wH nodig per uur. 2355 / 230V geeft 23,28A.
Ik rond dat ruim af naar boven, dat geeft 25A. Effectief laad ik dan met ruim 33, bijna 34 km/u.
Als het moet kan ik op de maximale 32A laden wat mij ongeveer 43 km/u oplevert in een uur, of 346 km in een nacht, maar dan mag ik even geen thee zetten met de waterkoker.

Nadat ik dit besteld had vond ik nog de Ratio wallbox met ingebouwde load balancer. Kost een paar tientjes meer dan de TWC. Eigenlijk een veel beter idee, want dan hoef ik niet te rekenen en op te letten.

Ik ben niet voor 3x16A gegaan omdat ik geen zin heb om de netleverancier te 287 euro te betalen voor een andere aansluiting, aangezien ik met 1x 32 voldoende kan tanken. Mocht het niet genoeg zijn, ooit, stel, dan kan ik altijd even langs een supercharger. Die upgrade verdien ik in geen jaren terug.

En voor iedereen die zo min mogelijk geld wil uitgeven en vaak langs een supercharger komt: waarschijnlijk betaal je thuis 20 cent per kWh. Dat is maar 5 cent goedkoper dan bij de SuC. Een TWC kost je 530 euro. 530 euro / 0,05 euro / .170 kWh/km = 62000 kilometer. Je hebt je installatie niet zo snel terug verdiend als je Youtube/netflix bij de SuC als vrije tijd rekent.
 
Ik lees hier in dit draadje ( tot halverwege pagina 2 )

“Ik zou”
“Ik neem aan”
“Dus misschien”
“In een ander draadje is geprobeerd dat helder te maken maar zonder succes”
“Ik weet het ook maar van ergens te lezen”
“Ik denk, maar dat is niet meer dan een vermoeden”
“Vandaar waarschijnlijk”

Als het om installeren van elektrische installaties gaat, helpt het heel erg als je exact weet wat je doet.
Dus schakel een expert met de juiste papieren in, of laat zo iemand in ieder geval je eigen DIY projectje controleren.
Als je alles zo uit context trekt dan lijkt het inderdaad of we elkaar rechtstreeks naar de hel adviseren. Maar als je deze opmerkingen in hun context leest, dan valt het allemaal reuze mee, als je het mij vraagt ;)

Iemand met papieren er naar laten kijken kan geen kwaad. Maar het is ook niet zaligmakend, in mijn ervaring. Blijf zelf ook goed nadenken. Zie ze maar als een soort boekhouders. Die kennen een hoop regels en procedures, maar uiteindelijk ben jij zelf het zelf die op je centen moet letten ;-)
 
Ha! Helemaal mee eens ebullio.

En dan nog merk ik dat er veel meningen zijn. Ik heb een aantal (erkende) installateurs gevraagd een offerte uit te brengen en ze hebben allemaal een verschillende mening. En dat terwijl elektrotechniek toch een vak van 'rekenen' is.

Er was er zelfs eentje bij die zei dat ik mijn auto wel in 45 minuten kon volgooien thuis. Ik wist niet dat ik een supercharger aansluiting had, maar nu ik dat weet laat ik de andere opties maar gaan ;)

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen voor een TWC met een maximale laadstroom van 32A.


Voor iedereen die nog met de vraag worstelt zal ik opschrijven hoe ik daartoe gekomen ben:

Huidige situatie:
ik heb een aansluiting van 1 fase, 40A met drie groepen, en vrije keuze in hoe het er straks uitziet.

Toekomst:
ik heb nog altijd een aansluiting van 1 fase, 40A, maar krijg er een groep bij waar een TWC aan komt te hangen.
De nieuwe groep wordt afgezekerd op 32A (met een aardlekautomaat).
Er komt een 3x 4mm2 kabel naar de inpandige garage waar een TWC komt te hangen die ingesteld wordt op 32A max.
De Tesla stel ik in op een maximale laadstroom van 25A.

Waarom:
Mijn stopcontacten in de garage zitten op dezelfde groep als een paar andere grote stroomverbruikers, waardoor het gebruik van de TMC in de garage een slecht idee is als ik er niet bij nadenk wat ik verder doe.
Daarnaast rij ik regelmatig een afstand waarbij ik vrij leeg thuis kom en 8 tot 10 uur laden met de TMC, mij niet genoeg comfort geeft om de volgende dag in de file te kunnen staan. Ik wil dus graag 'meer KMs kunnen tanken in een nacht, met een minimum van 250 km.
250 / 8 = 31,5 km per uur.
Uitgaande van mijn gemiddelde verbruik van 170 wH/km heb ik dan 31,5 * 170 = 2355 wH nodig per uur. 2355 / 230V geeft 23,28A.
Ik rond dat ruim af naar boven, dat geeft 25A. Effectief laad ik dan met ruim 33, bijna 34 km/u.
Als het moet kan ik op de maximale 32A laden wat mij ongeveer 43 km/u oplevert in een uur, of 346 km in een nacht, maar dan mag ik even geen thee zetten met de waterkoker.

Nadat ik dit besteld had vond ik nog de Ratio wallbox met ingebouwde load balancer. Kost een paar tientjes meer dan de TWC. Eigenlijk een veel beter idee, want dan hoef ik niet te rekenen en op te letten.

Ik ben niet voor 3x16A gegaan omdat ik geen zin heb om de netleverancier te 287 euro te betalen voor een andere aansluiting, aangezien ik met 1x 32 voldoende kan tanken. Mocht het niet genoeg zijn, ooit, stel, dan kan ik altijd even langs een supercharger. Die upgrade verdien ik in geen jaren terug.

En voor iedereen die zo min mogelijk geld wil uitgeven en vaak langs een supercharger komt: waarschijnlijk betaal je thuis 20 cent per kWh. Dat is maar 5 cent goedkoper dan bij de SuC. Een TWC kost je 530 euro. 530 euro / 0,05 euro / .170 kWh/km = 62000 kilometer. Je hebt je installatie niet zo snel terug verdiend als je Youtube/netflix bij de SuC als vrije tijd rekent.
Is een duidelijk verhaal. Ik zou echter wel een 5 x 2,5mm kabel trekken. Dan ben je overal op voorbereid. En de kosten zullen het verschil niet zijn.
 
Is een duidelijk verhaal. Ik zou echter wel een 5 x 2,5mm kabel trekken. Dan ben je overal op voorbereid. En de kosten zullen het verschil niet zijn.
32 A over 5 x 2.5? Lijkt mij geen goed idee. Hij zou kunnen overwegen om 5 x 4 mm2 (of afhankelijk van de afstand zelfs 5 x 6 mm2) te doen in plaats van 3 x 4 mm2 (of 3 x 6 mm2).

Misschien heeft @ebullio toch gelijk :D
 
  • Like
Reactions: horta
Dit keer NIET volgens de regels maar wel mogelijk: je kunt toch een 5x2,5mm2 leggen en ook gebruiken op 1x32A zolang je 1fase aansluiting hebt: dan gebruik je 2 aders parallel voor een fase en 2 aders parallel voor de nul. En geel/groen blijft gewoon aarde. Dan heb je bij 1fase gebruik met 32A dus eigenlijk een 2x5mm2 kabel en dat is voldoende diameter.
 
  • Disagree
Reactions: horta
Dit keer NIET volgens de regels maar wel mogelijk: je kunt toch een 5x2,5mm2 leggen en ook gebruiken op 1x32A zolang je 1fase aansluiting hebt: dan gebruik je 2 aders parallel voor een fase en 2 aders parallel voor de nul. En geel/groen blijft gewoon aarde. Dan heb je bij 1fase gebruik met 32A dus eigenlijk een 2x5mm2 kabel en dat is voldoende diameter.

Als je toch een kabel moet trekken dan zou ik deze optie maar snel laten schieten... Trek gelijk de juiste kabel zou ik zeggen :)
 
Dit keer NIET volgens de regels maar wel mogelijk: je kunt toch een 5x2,5mm2 leggen en ook gebruiken op 1x32A zolang je 1fase aansluiting hebt: dan gebruik je 2 aders parallel voor een fase en 2 aders parallel voor de nul. En geel/groen blijft gewoon aarde. Dan heb je bij 1fase gebruik met 32A dus eigenlijk een 2x5mm2 kabel en dat is voldoende diameter.
Dat zou ik toch zeker NIET doen. Dat is tegen alle voorschriften, ik begrijp niet dat je het voorstelt. Zo veel duurder is een geschikte kabel niet, zeker niet met de prijs van de auto in het achterhoofd.

Heel slecht advies.

Het is niet niet volgens de regels, het is TEGEN de regels. Geen grijs gebied, het is diep zwart gebied.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Dit keer NIET volgens de regels maar wel mogelijk: je kunt toch een 5x2,5mm2 leggen en ook gebruiken op 1x32A zolang je 1fase aansluiting hebt: dan gebruik je 2 aders parallel voor een fase en 2 aders parallel voor de nul. En geel/groen blijft gewoon aarde. Dan heb je bij 1fase gebruik met 32A dus eigenlijk een 2x5mm2 kabel en dat is voldoende diameter.
@ebullio heeft ZEKER gelijk :D
 
Ik heb net een laadunit voor 11kW laten installeren. Het bleek dat de leveranciers van die spullen ook niet altijd opletten.....

De plaat waar de wartel in zit waar de laadkabel door naar buiten gaat was krom (de kast was op de grond gestuiterd ?).

Om de boel aan te sluiten moest de kast natuurlijk open. Tot verbazing van mij en de installatie technicus (een zeer bekwame man overigens) bleken sommige verbindingen niet vast te zitten. Er bleek zelfs één (blauwe) draad helemaal los te hangen. Als ons dat niet opgevallen was had het flink geknetterd bij ingebruikname.

Hoezo kwaliteits controle ?

Nee, ik ga niet vertellen welk merk het is. Ze hebben het recht e.e.a. te verbeteren vóór ze aan de schandpaal komen. Maar dat is mijn privé mening. Ze zijn wel op de hoogte gesteld.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Als je alles zo uit context trekt dan lijkt het inderdaad of we elkaar rechtstreeks naar de hel adviseren. Maar als je deze opmerkingen in hun context leest, dan valt het allemaal reuze mee, als je het mij vraagt ;)

Iemand met papieren er naar laten kijken kan geen kwaad. Maar het is ook niet zaligmakend, in mijn ervaring. Blijf zelf ook goed nadenken. Zie ze maar als een soort boekhouders. Die kennen een hoop regels en procedures, maar uiteindelijk ben jij zelf het zelf die op je centen moet letten ;-)
Stond er ook een quote van jou tussen? :p
 
  • Funny
Reactions: dutchchili
32 A over 5 x 2.5? Lijkt mij geen goed idee. Hij zou kunnen overwegen om 5 x 4 mm2 (of afhankelijk van de afstand zelfs 5 x 6 mm2) te doen in plaats van 3 x 4 mm2 (of 3 x 6 mm2).

Misschien heeft @ebullio toch gelijk :D
Een kabel 3 x 4mm2 is duurder dan een 5 x 2,5 en veelal niet voorradig omdat we dit nooit toepassen in Nederland. Twee aders samen geven ook een grotere totale doorsnede. En de aarde van 2,5mm is ook voldoende.
 
Een kabel 3 x 4mm2 is duurder dan een 5 x 2,5 en veelal niet voorradig omdat we dit nooit toepassen in Nederland. Twee aders samen geven ook een grotere totale doorsnede. En de aarde van 2,5mm is ook voldoende.

Koop dan een 5x 4mm2, deze is wel gangbaar.
Op dit gebied moet je niet een paar euro's willen besparen, ga dan maar een keer extern laden als de laadsnelheid te laag is.
Paar euro's willen besparen op dit gebied en wel een Tesla rijden wil er op 1 of andere manier slecht in bij mij ;).

Opmerking: ik heb zelf een gebruikte 6 mm2 kabel geplaatst, dat dan weer wel om wat te besparen :p (wel getest op weerstand & mbv warmtecamera tijdens zware belasting)
 
Koop dan een 5x 4mm2, deze is wel gangbaar.
Op dit gebied moet je niet een paar euro's willen besparen, ga dan maar een keer extern laden als de laadsnelheid te laag is.
Paar euro's willen besparen op dit gebied en wel een Tesla rijden wil er op 1 of andere manier slecht in bij mij ;).

Opmerking: ik heb zelf een gebruikte 6 mm2 kabel geplaatst, dat dan weer wel om wat te besparen :p (wel getest op weerstand & mbv warmtecamera tijdens zware belasting)
Wil je het dan echt goed doen en maakt de prijs niet uit laat dan gewoon een nieuwe aansluiting binnen brengen in je garage.
 
Dit keer NIET volgens de regels maar wel mogelijk: je kunt toch een 5x2,5mm2 leggen en ook gebruiken op 1x32A zolang je 1fase aansluiting hebt: dan gebruik je 2 aders parallel voor een fase en 2 aders parallel voor de nul. En geel/groen blijft gewoon aarde. Dan heb je bij 1fase gebruik met 32A dus eigenlijk een 2x5mm2 kabel en dat is voldoende diameter.

Je moet voldoen aan deze punten. Het is verstandig om in huis een aardlekautomaat te plaatsen die de kabel beveiligd.
NEN 1010:
523.7 Parallelle geleiders
Wanneer twee of meer geleiders in dezelfde fase of pool parallel worden aangesloten,
moet worden voldaan aan het bepaalde onder a) of b).
a) Maatregelen moeten worden genomen om een gelijke belasting per geleider te
verkrijgen;
Aan deze eis wordt voldaan als de geleiders van hetzelfde materiaal zijn, dezelfde
kerndoorsnede hebben, ongeveer dezelfde lengte hebben, hierop geen aftakkingen zijn
gemaakt en de parallelle geleiders tevens bestaan uit:
1) meeraderige kabels of samengeslagen eenaderige kabels of installatiedraden of
2) niet-samengeslagen eenaderige kabels of installatiedraden met een kerndoorsnede
kleiner dan of gelijk aan 50 mm2 bij koper of 70 mm2 bij aluminium, die in
driehoek of naast elkaar zijn gelegd of
3) niet-samengeslagen eenaderige kabels of installatiedraden met een kerndoorsnede
groter dan 50 mm2 bij koper of 70 mm2 bij aluminium, die in driehoek of naast
elkaar zijn gelegd, waarvoor tevens een speciale configuratie moet zijn toegepast.
b) Speciale aandacht moet worden besteed aan de verdeling van de belasting om aan het
bepaalde in 523.1 te voldoen.
 
Zo’n systeem heb ik al een tijdje. Er komt max 6 kW van het dak terwijl de M3 laadt met 11 kW. Gaat prima. En zolang de salderingsregeling er is hoeft het ook niet tegelijk.De panelen heffen dus gedeeltelijk de laadstroom op, maar qua kosten is het (nog) niet nodig.