Ha! Helemaal mee eens ebullio.
En dan nog merk ik dat er veel meningen zijn. Ik heb een aantal (erkende) installateurs gevraagd een offerte uit te brengen en ze hebben allemaal een verschillende mening. En dat terwijl elektrotechniek toch een vak van 'rekenen' is.
Er was er zelfs eentje bij die zei dat ik mijn auto wel in 45 minuten kon volgooien thuis. Ik wist niet dat ik een supercharger aansluiting had, maar nu ik dat weet laat ik de andere opties maar gaan
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen voor een TWC met een maximale laadstroom van 32A.
Voor iedereen die nog met de vraag worstelt zal ik opschrijven hoe ik daartoe gekomen ben:
Huidige situatie:
ik heb een aansluiting van 1 fase, 40A met drie groepen, en vrije keuze in hoe het er straks uitziet.
Toekomst:
ik heb nog altijd een aansluiting van 1 fase, 40A, maar krijg er een groep bij waar een TWC aan komt te hangen.
De nieuwe groep wordt afgezekerd op 32A (met een aardlekautomaat).
Er komt een 3x 4mm2 kabel naar de inpandige garage waar een TWC komt te hangen die ingesteld wordt op 32A max.
De Tesla stel ik in op een maximale laadstroom van 25A.
Waarom:
Mijn stopcontacten in de garage zitten op dezelfde groep als een paar andere grote stroomverbruikers, waardoor het gebruik van de TMC in de garage een slecht idee is als ik er niet bij nadenk wat ik verder doe.
Daarnaast rij ik regelmatig een afstand waarbij ik vrij leeg thuis kom en 8 tot 10 uur laden met de TMC, mij niet genoeg comfort geeft om de volgende dag in de file te kunnen staan. Ik wil dus graag 'meer KMs kunnen tanken in een nacht, met een minimum van 250 km.
250 / 8 = 31,5 km per uur.
Uitgaande van mijn gemiddelde verbruik van 170 wH/km heb ik dan 31,5 * 170 = 2355 wH nodig per uur. 2355 / 230V geeft 23,28A.
Ik rond dat ruim af naar boven, dat geeft 25A. Effectief laad ik dan met ruim 33, bijna 34 km/u.
Als het moet kan ik op de maximale 32A laden wat mij ongeveer 43 km/u oplevert in een uur, of 346 km in een nacht, maar dan mag ik even geen thee zetten met de waterkoker.
Nadat ik dit besteld had vond ik nog de Ratio wallbox met ingebouwde load balancer. Kost een paar tientjes meer dan de TWC. Eigenlijk een veel beter idee, want dan hoef ik niet te rekenen en op te letten.
Ik ben niet voor 3x16A gegaan omdat ik geen zin heb om de netleverancier te 287 euro te betalen voor een andere aansluiting, aangezien ik met 1x 32 voldoende kan tanken. Mocht het niet genoeg zijn, ooit, stel, dan kan ik altijd even langs een supercharger. Die upgrade verdien ik in geen jaren terug.
En voor iedereen die zo min mogelijk geld wil uitgeven en vaak langs een supercharger komt: waarschijnlijk betaal je thuis 20 cent per kWh. Dat is maar 5 cent goedkoper dan bij de SuC. Een TWC kost je 530 euro. 530 euro / 0,05 euro / .170 kWh/km = 62000 kilometer. Je hebt je installatie niet zo snel terug verdiend als je Youtube/netflix bij de SuC als vrije tijd rekent.
En dan nog merk ik dat er veel meningen zijn. Ik heb een aantal (erkende) installateurs gevraagd een offerte uit te brengen en ze hebben allemaal een verschillende mening. En dat terwijl elektrotechniek toch een vak van 'rekenen' is.
Er was er zelfs eentje bij die zei dat ik mijn auto wel in 45 minuten kon volgooien thuis. Ik wist niet dat ik een supercharger aansluiting had, maar nu ik dat weet laat ik de andere opties maar gaan
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen voor een TWC met een maximale laadstroom van 32A.
Voor iedereen die nog met de vraag worstelt zal ik opschrijven hoe ik daartoe gekomen ben:
Huidige situatie:
ik heb een aansluiting van 1 fase, 40A met drie groepen, en vrije keuze in hoe het er straks uitziet.
Toekomst:
ik heb nog altijd een aansluiting van 1 fase, 40A, maar krijg er een groep bij waar een TWC aan komt te hangen.
De nieuwe groep wordt afgezekerd op 32A (met een aardlekautomaat).
Er komt een 3x 4mm2 kabel naar de inpandige garage waar een TWC komt te hangen die ingesteld wordt op 32A max.
De Tesla stel ik in op een maximale laadstroom van 25A.
Waarom:
Mijn stopcontacten in de garage zitten op dezelfde groep als een paar andere grote stroomverbruikers, waardoor het gebruik van de TMC in de garage een slecht idee is als ik er niet bij nadenk wat ik verder doe.
Daarnaast rij ik regelmatig een afstand waarbij ik vrij leeg thuis kom en 8 tot 10 uur laden met de TMC, mij niet genoeg comfort geeft om de volgende dag in de file te kunnen staan. Ik wil dus graag 'meer KMs kunnen tanken in een nacht, met een minimum van 250 km.
250 / 8 = 31,5 km per uur.
Uitgaande van mijn gemiddelde verbruik van 170 wH/km heb ik dan 31,5 * 170 = 2355 wH nodig per uur. 2355 / 230V geeft 23,28A.
Ik rond dat ruim af naar boven, dat geeft 25A. Effectief laad ik dan met ruim 33, bijna 34 km/u.
Als het moet kan ik op de maximale 32A laden wat mij ongeveer 43 km/u oplevert in een uur, of 346 km in een nacht, maar dan mag ik even geen thee zetten met de waterkoker.
Nadat ik dit besteld had vond ik nog de Ratio wallbox met ingebouwde load balancer. Kost een paar tientjes meer dan de TWC. Eigenlijk een veel beter idee, want dan hoef ik niet te rekenen en op te letten.
Ik ben niet voor 3x16A gegaan omdat ik geen zin heb om de netleverancier te 287 euro te betalen voor een andere aansluiting, aangezien ik met 1x 32 voldoende kan tanken. Mocht het niet genoeg zijn, ooit, stel, dan kan ik altijd even langs een supercharger. Die upgrade verdien ik in geen jaren terug.
En voor iedereen die zo min mogelijk geld wil uitgeven en vaak langs een supercharger komt: waarschijnlijk betaal je thuis 20 cent per kWh. Dat is maar 5 cent goedkoper dan bij de SuC. Een TWC kost je 530 euro. 530 euro / 0,05 euro / .170 kWh/km = 62000 kilometer. Je hebt je installatie niet zo snel terug verdiend als je Youtube/netflix bij de SuC als vrije tijd rekent.