Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trauma van de dochter

This site may earn commission on affiliate links.
Blijkbaar enkel Model X? Pagina 10 in de handleiding versie 2020.12.5:

upload_2020-4-14_16-28-33.png


In de handleiding van de Model S vind ik er niets van terug. Opmerkelijk.
 
Wat een hoop onzinnige reacties lees ik in dit draadje van mensen die zichzelf heel knap vinden dat hen dit niet is overkomen en beweren dat het moeilijk is om hier iets aan te doen. Integendeel.

Mij is het dus ook overkomen met een jong kind achterin, geen leuke ervaring. Het gaat vooral om informeren van de gebruiker (bijv. "LET OP: doe X of Y als je uit de auto stapt als er nog passagiers achterblijven anders krijg je heel veel spijt") , en dat kan op zoveel manieren en op zoveel momenten: bij het inschakelen van sentry mode voor de eerste keer, via het scherm passagiers erop wijzen dat als ze niets doen dat ze straks een trauma bezorgd krijgen, aan de gebruiker via pushmelding zoals al gezegd is etc. etc.

Als ik me hiervan bewust was had ik dit uiteraard voorkomen. Het zijn natuurlijk volkomen normale en veelvoorkomende situaties: even de auto uit om wat op te halen, passagiers blijven binnen. Als je hier geen rekening mee houdt als autobouwer/software ontwikkelaar doe je iets heel erg fout. Het feit dat hier wereldwijd veel mensen tegenaan lopen zegt al genoeg. Als je denk, ja dat overkomt alleen domme gebruikers (en ik ben zelf zo super slim), prima, maar ook met domme gebruikers moet je rekening houden en de gevolgen voor hun kinderen die hier al helemaal niets aan kunnen doen...

Zo dat moest er even uit ;)
 
  • Like
  • Funny
Reactions: RobsEV and Dim70
Zowat alle auto's met een alarm dat je automatisch laat activeren, gaan herrie maken als er inzittenden in de auto blijven en ze een beweging maken. Dat was bij onze BMW's ook het geval, en zelfs met mijn BMW motorfiets. Dan sta je ook met je keyfob te zwaaien om het alarm uit te zetten.

Verder is het ook wel vrij logisch: als je met je keyfob of telefoon de auto verlaat, dan zet de auto zich uit inclusief airco. Dan wordt het al snel erg warm voor overblijvende inzittenden. De logica "ik hou de airco aan dus het alarm moet af" is niet zo vanzelfsprekend want hoe zorg je dan dat je een situatie kan bouwen waarbij je auto moet koelen maar toch beveiligd moet zijn?

Teken maar eens een waterdichte process flow uit voor zo een zaken, die waterdicht moeten zijn voor situaties zonder passagiers (alarm moet foutloos aan, deuren foutloos op slot) en met passagiers (alarm mag niet aan, deuren moeten open blijven). Is echt niet makkelijk om alle edge cases te herkennen en op te vangen. Daarom ook de oplossing van Tesla: camp mode zet de airco aan en de deuren blijven open en het alarm uit.

De concurrentie lost het eenvoudiger op: heb je niet op je keyfob geklikt, blijft je auto open staan en het alarm af. De auto is daar dom, en alle slimmigheid moet maar in de gebruiker zitten. Maar de concurrentie heeft ook geen Sentry mode die mooie plaatjes maakt van mensen die wat uit je auto komen roven of blikschade veroorzaken.
 
Zowat alle auto's met een alarm dat je automatisch laat activeren, gaan herrie maken als er inzittenden in de auto blijven en ze een beweging maken. Dat was bij onze BMW's ook het geval, en zelfs met mijn BMW motorfiets. Dan sta je ook met je keyfob te zwaaien om het alarm uit te zetten.

Waarom je de airco erbij haalt ontgaat mij even.
Het gaat met name om bewustwording bij gebruikers. Dit is nu eenmaal een auto die net wat anders werkt dan de auto's die we hiervoor reden. Het aantal auto's dat ik gehad heb die ik met een app kon bedienen en op slot gingen als ik met m'n telefoon de auto uitstap is precies nul. Het is ook geen verrassing voor Tesla dat dit voor veel van hun nieuwe klanten geldt. Als je dan een functie inbouwt die erg onplezierig is voor een dief, kun je op je vingers natellen dat dat ook niet fijn is voor de goedwillende gebruiker of diens achterblijvende kind. Dus: je moet er dan ALLES aan doen om te voorkomen dat je klant hier last van gaat krijgen. En dan doet Tesla overduidelijk niet. Heel simpel, leg gewoon uit hoe je dit kunt voorkomen (voor en tijdens) of dat je deze feature krijgt als je sentry mode inschakelt. Dan hoef je niet eens moeilijk te gaan doen over allerlei extra sensor controles die moeten vertellen of er wel of geen dief in je auto zit (dat is idd vrij lastig).

Ik heb in ieder geval geleerd dat camp mode een goede oplossing is.
Ik kan volgens mij ook sentry mode uitschakelen (via scherm of app) in de enkele gevallen dat dit nodig is, en daarna weer inschakelen. Of gaat het dan nog steeds mis omdat het alarm dan wel aanblijft?
 
Waarom je de airco erbij haalt ontgaat mij even.
Het gaat met name om bewustwording bij gebruikers. Dit is nu eenmaal een auto die net wat anders werkt dan de auto's die we hiervoor reden. Het aantal auto's dat ik gehad heb die ik met een app kon bedienen en op slot gingen als ik met m'n telefoon de auto uitstap is precies nul. Het is ook geen verrassing voor Tesla dat dit voor veel van hun nieuwe klanten geldt. Als je dan een functie inbouwt die erg onplezierig is voor een dief, kun je op je vingers natellen dat dat ook niet fijn is voor de goedwillende gebruiker of diens achterblijvende kind. Dus: je moet er dan ALLES aan doen om te voorkomen dat je klant hier last van gaat krijgen. En dan doet Tesla overduidelijk niet. Heel simpel, leg gewoon uit hoe je dit kunt voorkomen (voor en tijdens) of dat je deze feature krijgt als je sentry mode inschakelt. Dan hoef je niet eens moeilijk te gaan doen over allerlei extra sensor controles die moeten vertellen of er wel of geen dief in je auto zit (dat is idd vrij lastig).

Ik heb in ieder geval geleerd dat camp mode een goede oplossing is.
Ik kan volgens mij ook sentry mode uitschakelen (via scherm of app) in de enkele gevallen dat dit nodig is, en daarna weer inschakelen. Of gaat het dan nog steeds mis omdat het alarm dan wel aanblijft?

Ik blijf het een beetje verongelijkt doen terwijl ook vele andere auto's exact hetzelfde doen.
Alle auto's die ik heb gehad met keyless entry gingen gewoon op slot en op het alarm als je met je sleutel uitstapt en wegloopt.
Bij een aantal auto's lijkt de sleutel niet op een sleutel maar was het ook een soort kaartje zoals bij de M3.
Dat bij de M3 ook de telefoon als sleutel gebruikt kan worden maakt dan ook je telefoon de functie van sleutel krijgt.

Ook andere hebben hier heel verongelijkt scenario's weergegeven waarop het volgens hen logisch was dat het alarm er niet op moest gaan waarbij het geen enkel probleem was om een scenario te schetsen waarbij met gelijke omstandigheden het juist wel wil.

Tesla heeft hier gewoon de standaard methode gekozen zoals het ook bij elke andere auto met keyless entry werkt.
Dat je dan soms iets doms kan doen is niet de schuld van Tesla maar je eigen onbekendheid met een keyless entry systeem.
 
Ook andere hebben hier heel verongelijkt scenario's weergegeven waarop het volgens hen logisch was dat het alarm er niet op moest gaan waarbij het geen enkel probleem was om een scenario te schetsen waarbij met gelijke omstandigheden het juist wel wil.

Ik zeg helemaal niets over het uitschakelen van het alarm, kennelijk wordt die conclusie snel getrokken bij kritiek op deze feature. Zoals gezegd lijkt me dat inderdaad een weg die je niet moet inslaan (complex en foutgevoelig).

Mijn punt gaat over het voorkomen van deze situaties door gebruikers bewust te maken hiervan, de impact is dermate groot dat dat nodig is in mijn ogen. Het is echt factoren erger dan in een 'normale' auto zitten waarvan het alarm afgaat.
 
Ik zeg helemaal niets over het uitschakelen van het alarm, kennelijk wordt die conclusie snel getrokken bij kritiek op deze feature. Zoals gezegd lijkt me dat inderdaad een weg die je niet moet inslaan (complex en foutgevoelig).

Mijn punt gaat over het voorkomen van deze situaties door gebruikers bewust te maken hiervan, de impact is dermate groot dat dat nodig is in mijn ogen. Het is echt factoren erger dan in een 'normale' auto zitten waarvan het alarm afgaat.
Mss een volgende keer eerst eens de handleiding lezen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Vol
Ik zeg helemaal niets over het uitschakelen van het alarm, kennelijk wordt die conclusie snel getrokken bij kritiek op deze feature. Zoals gezegd lijkt me dat inderdaad een weg die je niet moet inslaan (complex en foutgevoelig).

Mijn punt gaat over het voorkomen van deze situaties door gebruikers bewust te maken hiervan, de impact is dermate groot dat dat nodig is in mijn ogen. Het is echt factoren erger dan in een 'normale' auto zitten waarvan het alarm afgaat.
Voor mij is het niet meer dan logisch dat het alarm afgaat op het moment dat de auto automatisch op slot gaat en er nog iemand in de auto zit.
Stel dat Tesla bij het voor de eerste keer inschakelen van sentry mode via het scherm een waarschuwing geeft, dan weet alleen degene het die het op dat moment heeft gelezen. Dan moet je maar hopen dat deze het aan eventuele andere bereiders uitlegt en dat ze het ook nog onthouden. Daarbij komt dat je dit in de praktijk ook nog eens gaat vergeten en het alsnog fout kan gaan.
Zoals ik al aangaf vind ik het niet meer dan logisch zoals het nu werkt, maar ik sluit niet uit dat het ook bij mij een keer fout zal gaan.
 
Mss een volgende keer eerst eens de handleiding lezen.

Haha, ja zo lust ik er nog wel een paar :D

Stel dat Tesla bij het voor de eerste keer inschakelen van sentry mode via het scherm een waarschuwing geeft, dan weet alleen degene het die het op dat moment heeft gelezen.

Het is zeker logisch dat het alarm afgaat, dat is mn punt ook niet. Ik zeg ook niet dat de eenmalige waarschuwing de enige maatregel zou moeten zijn, alhoewel dat denk ik wel 80% van de gevallen zal voorkomen. Maar voorkomen is beter dan genezen, en informeren kan geen kwaad. Dus de vraag is eerder, waarom zou je dat niet doen?

Om de fanboys/girls gerust te stellen: ik vind het verder een geweldige wagen, met prachtige opties, maar dit is echt iets waar Tesla wat aan zou moeten doen als je het mij vraagt. De impact bij een vergissing is gewoon te groot: die muziek komt er echt niet normaal hard uit, tegen gehoorbeschadiging aan, en ik baal natuurlijk enorm dat een peutertje dat heeft moeten horen, en het is ook zeker mijn fout, maar ik denk wel dat ik (en vele andere) beter geïnformeerd had kunnen worden. RTFM vind ik dan een beetje flauw. Goed, ik heb m'n punt gemaakt.

Volgende keer lekker in de camp modus :p
 
Ik sla de discussie even plat:D:D

Het gaat er blijkbaar om dat een gebruiker een feature die heel normaal is voor een auto niet heeft voorzien doordat deze te lui is voor RTFM en te weinig ontwikkeld is om te weten dat het standaard is in iedere auto met keyless entry.

Nu vind het kind dat papa een eikel is dat deze dit niet wist en dus geeft papa Tesla de schuld want dan hoeft hij regel de eerste regel niet toe te geven aan zijn kind.

Die van mij zijn inmiddels 20, 23 en 24 en neem van mij aan dat ze hun gehele leven slim genoeg zijn geweest om te snappen dat als papa niet RFTM-t dat het nooit het probleem van het product is maar van papa... Het probleem is echter eenvoudiger en beter op te lossen als je gewoon aan je kind toegeeft dat je bent dom geweest en het niet meer zal gebeuren dan dat je verongelijkt over het product gaat doen kinderen prikken daar heel eenvoudig doorheen.
 
Ik sla de discussie even plat:D:D

Het gaat er blijkbaar om dat een gebruiker een feature die heel normaal is voor een auto niet heeft voorzien doordat deze te lui is voor RTFM en te weinig ontwikkeld is om te weten dat het standaard is in iedere auto met keyless entry.

Nu vind het kind dat papa een eikel is dat deze dit niet wist en dus geeft papa Tesla de schuld want dan hoeft hij regel de eerste regel niet toe te geven aan zijn kind.

Die van mij zijn inmiddels 20, 23 en 24 en neem van mij aan dat ze hun gehele leven slim genoeg zijn geweest om te snappen dat als papa niet RFTM-t dat het nooit het probleem van het product is maar van papa... Het probleem is echter eenvoudiger en beter op te lossen als je gewoon aan je kind toegeeft dat je bent dom geweest en het niet meer zal gebeuren dan dat je verongelijkt over het product gaat doen kinderen prikken daar heel eenvoudig doorheen.
Veel platter kan niet!:p
 
Dit is zo eenvoudig op te lossen door Tesla door een override-functie te voorzien voor personen die in de wagen zijn achtergebleven. Gewoon een boodschap dat het alarm is ingeschakeld en een aftelklokje van bv 15 seconden om het te deactiveren. Je kan perfect specificeren dat de deuren niet mogen opengaan voor de deactivatie om te vermijden dat iemand dit van buitenaf doet. Geen enkel issue naar veiligheid, eenvoudig te implementeren, je creëert iets dat beter is dan de concurrentie blijkbaar en je vermijdt een probleem dat al wel eens voorkomt. Dat noemen ze innoveren zeker? Maar het lijkt er op dat nogal wat mensen hier hopen dat hun Tesla gelimiteerd blijft tot een afspiegeling van wat de andere merken doen.

En nee, RTFM en vingerwijzen is niet behulpzaam. De handleiding staat propvol met info, inclusief deze feature. Maar wie onthoud daar nu elk detail van en leest nooit heen over aspecten die initieel banaal lijken.
 
Dit is zo eenvoudig op te lossen door Tesla door een override-functie te voorzien voor personen die in de wagen zijn achtergebleven. Gewoon een boodschap dat het alarm is ingeschakeld en een aftelklokje van bv 15 seconden om het te deactiveren. Je kan perfect specificeren dat de deuren niet mogen opengaan voor de deactivatie om te vermijden dat iemand dit van buitenaf doet. Geen enkel issue naar veiligheid, eenvoudig te implementeren, je creëert iets dat beter is dan de concurrentie blijkbaar en je vermijdt een probleem dat al wel eens voorkomt. Dat noemen ze innoveren zeker? Maar het lijkt er op dat nogal wat mensen hier hopen dat hun Tesla gelimiteerd blijft tot een afspiegeling van wat de andere merken doen.

En nee, RTFM en vingerwijzen is niet behulpzaam. De handleiding staat propvol met info, inclusief deze feature. Maar wie onthoud daar nu elk detail van en leest nooit heen over aspecten die initieel banaal lijken.


Een een kind dat achterin de auto zit heeft dat klokje ook echt in de gaten wanneer papa het kind alleen achterlaat en met de sleutel wegloopt.

Wat gaat dat oplossen? Het kind doet echt niets met die melding op het scherm want zit achterin vast in het kinderzitje en zit dus nog steeds in een auto waarvan het alarm aan gaat....

Het gaat er ook niet om dat dit je kan overkomen. Het is mij ooit ook eens overkomen in een Renault Grand Espace met 3 kids in de auto.
Dan geef je niet de auto of fabrikant de schuld maar zeg je gewoon sorry tegen je kind(eren) en vergeet je het nooit meer.
 
Dit is zo eenvoudig op te lossen door Tesla door een override-functie te voorzien voor personen die in de wagen zijn achtergebleven. Gewoon een boodschap dat het alarm is ingeschakeld en een aftelklokje van bv 15 seconden om het te deactiveren. Je kan perfect specificeren dat de deuren niet mogen opengaan voor de deactivatie om te vermijden dat iemand dit van buitenaf doet. Geen enkel issue naar veiligheid, eenvoudig te implementeren, je creëert iets dat beter is dan de concurrentie blijkbaar en je vermijdt een probleem dat al wel eens voorkomt. Dat noemen ze innoveren zeker? Maar het lijkt er op dat nogal wat mensen hier hopen dat hun Tesla gelimiteerd blijft tot een afspiegeling van wat de andere merken doen.

En nee, RTFM en vingerwijzen is niet behulpzaam. De handleiding staat propvol met info, inclusief deze feature. Maar wie onthoud daar nu elk detail van en leest nooit heen over aspecten die initieel banaal lijken.

Ben ik het niet mee eens. Een override-functie op het scherm klinkt in eerste instantie leuk, maar zoals de topicstarter schetste gebeurde dit met diens kind.

Kinderen zitten meestal achterin de auto. Ik denk niet dat 1) je de verantwoordelijkheid voor het uitschakelen van het alarm moet weerleggen bij het kind, 2) je kind moet aanleren zijn/haar gordel uit te doen en dan zich helemaal naar voren moet buigen om het scherm aan te raken, en 3) niet in iedere plek in de auto sowieso bij het scherm te geraken is, denk aan een 7-zits (of 6-zits met middenconsole) Model X en personen op de 3e zitrij.

Voor bijna iedere oplossing die iemand aandraagt, kan je dus cases verzinnen waarin deze oplossingen niet gaan werken. Dat maakt het dus zo moeilijk, zeker als Tesla zijnde met een hele vloot auto's en verschillende soorten gebruikers.

Dus ja, in zijn algemeenheid kan je zeker zeggen RTFM. Ook ik lees zeker niet de hele handleiding door maar je kan moeilijk een fabrikant van iets beschuldigen dat netjes gedocumenteerd staat in de handleiding.

Andere fabrikanten hebben hetzelfde probleem als je keyless entry hebt met alarm op je auto. In het geval van Tesla heb je de mogelijkheid om je sleutel/telefoon in de auto achter te laten of dog/camp mode aan te zetten.
Ik zet altijd camp mode aan: blijft de radio aan, deuren blijven open, airco blijft aan en alarm blijft uit. Perfecte oplossing wat mij betreft!
 
Bizar dat deze discussie in herhaling valt terwijl de oplossingen al genoemd zijn in dit draadje. We kunnen afwachten en feedback blijven sturen naar Tesla, dit probleem heb ik al zo vaak langs zien komen op verschillende plekken, op een geven moment is Tesla het ook zat en lossen ze het op via de software zoals ze met veel andere dingen al doen.