Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trauma van de dochter

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is jouw oplossing? Eerst moet iedereen 1x de fout maken en dan is het opgelost? Ik vind dat geen oplossing. De auto kan push meldingen sturen als laden stopt/start, waarom niet als Sentry wordt geactiveerd?

Juist als er makkelijke technische oplossingen zijn is het dom om ze niet toe te passen, ik verwacht ook dat het waarschijnlijk in een toekomstige update zal worden aangepakt, zou vreemd zijn als Tesla dat niet doet.
Er spelen een hoop variabelen mee in de mogelijke scenario's die je eerst allemaal wilde afhandelen.
Maar er is vast nog een corner case waar dan geen rekening mee wordt gehouden en dan krijg je wat Wido schrijft: alarm gaat niet af en Tesla krijgt de schuld.
Nu zeg je dat het met push meldingen afgehandeld moet worden, dat is al een stuk makkelijker te regelen.
 
Laat het maar zoals het nu is, dan ben ik vrij zeker dat als ik wegloop, de wagen gesloten wordt.

De tijd van manueel de wagen sluiten of openen is ver achter ons. Het is 2020, verdorie.

En ja, je kan gaan werken met zetelsensoren (wat als je kind in een Model X tussen de 2 middelste zetels gaat zitten?), gaan tellen hoeveel keren deuren open en toe gaan (wat als je de deur opende bij vertrek om een boodschappentas op een zetel te zetten en die bij de volgende stop laat staan?) en van die dingen, maar je wilt inderdaad niet een corner case waarbij er niemand in het voertuig zit, en het alarm en de centrale deurvergrendeling er vanuit gaan dat er iemand in de auto hoort te zitten, terwijl dat niet is.

Niet vergeten dat bij de concurrentie er niemand lang in de auto blijft zitten omdat het te koud/warm wordt omdat de airco uit staat.
 
Ik denk dat wij thuis allemaal een voordeur hebben die achter ons in het slot kan vallen. Gaat dus dan ook niet op slot als de sleutel binnen ligt? Blijf gewoon zelf nadenken. Maar ik herken wel iets in het voorval. Mijn vrouw zou het zeker ook een keer overkomen.
 
Gordel is losgemaakt maar deur is niet open gemaakt betekent dat er nog iemand op de achterbank zit. En zo zijn er nog zat algoritmes om te herkennen of Sentry aan moet of niet.

De vergelijking met andere auto makers vind ik maf, in tegenstelling tot andere auto makers kan Tesla wél software schrijven.

Stel volgens jou voorbeeld:
Jij parkeert bij AH, jij stapt uit, deur achteraan gaat ook open, want er wilt er eentje mee. Uiteindelijk blijft de andere zitten want die speelt spelletjes, de andere doet deur dicht en blijft meekijken.
Gordels zijn los. Jij laat ze gewoon doen, duurt toch maar een 10 minuten.

Dus? Ja, echt een fout van Tesla
'zo zijn er zat algoritmes om te herkennen of sentry aan moet of niet'.
Dus voor dit helemaal op te lossen moet Tesla 2000 verschillende scenario's programmeren zodat een kind eventueel niet geconfronteerd wordt met een alarm (wat gewoon een fout is van de bestuurder).
 
  • Like
Reactions: Exiteer and Bas.
Stel volgens jou voorbeeld:
Jij parkeert bij AH, jij stapt uit, deur achteraan gaat ook open, want er wilt er eentje mee. Uiteindelijk blijft de andere zitten want die speelt spelletjes, de andere doet deur dicht en blijft meekijken.
Gordels zijn los. Jij laat ze gewoon doen, duurt toch maar een 10 minuten.

Dus? Ja, echt een fout van Tesla
'zo zijn er zat algoritmes om te herkennen of sentry aan moet of niet'.
Dus voor dit helemaal op te lossen moet Tesla 2000 verschillende scenario's programmeren zodat een kind eventueel niet geconfronteerd wordt met een alarm (wat gewoon een fout is van de bestuurder).

Je programmeert 10 regels, niet 2000, waarmee je al jouw 2000 scenario's afvangt. Het eindresultaat kan zijn:
- Sentry Mode aan
- Sentry Mode gaat over 30 seconden aan met een push bericht

Mensen maken nu eenmaal fouten, dat is geen reden om je product (vanuit Tesla) niet te verbeteren. Je voorkomt ellende en negatieve ervaringen.
 
  • Love
Reactions: GuyVL and ramonneke
Je programmeert 10 regels, niet 2000, waarmee je al jouw 2000 scenario's afvangt. Het eindresultaat kan zijn:
- Sentry Mode aan
- Sentry Mode gaat over 30 seconden aan met een push bericht

Mensen maken nu eenmaal fouten, dat is geen reden om je product (vanuit Tesla) niet te verbeteren. Je voorkomt ellende en negatieve ervaringen.

Ok. Dan vraag ik gewoon aan Tesla dat ze het alarm gewoon weglaten uit de software. Dat voorkomt ellende en negatieve ervaringen. Jij stelt het te simpel voor dat het met 10 regels opgelost is, met mijn voorbeeld gaf ik direct een voorbeeld aan waarmee jou regel een positieve gaf voor het alarm op te zetten.
Als het maar 10 regels zijn, dan nodig ik je uit om in je volgende post 10 regels te zetten die het alarmprobleem volledig wegwerken.

Mensen zijn lui en zullen een negatieve ervaring altijd op iemand / iets anders steken. Hoe hard iemand ook zijn best doet. Dus nee.
 
  • Disagree
Reactions: GuyVL
Dat is jouw oplossing? Eerst moet iedereen 1x de fout maken en dan is het opgelost? Ik vind dat geen oplossing. De auto kan push meldingen sturen als laden stopt/start, waarom niet als Sentry wordt geactiveerd?

Juist als er makkelijke technische oplossingen zijn is het dom om ze niet toe te passen, ik verwacht ook dat het waarschijnlijk in een toekomstige update zal worden aangepakt, zou vreemd zijn als Tesla dat niet doet.

Zoals al eerder aangegeven voor ieder scenario wat je kunt verzinnen dat er nog een persoon in de auto zit, kan je ook verzinnen dat er bij het zelfde scenario geen persoon in de auto zit.

Alle oplossingen die je hiervoor gaat verzinnen is er ook een reden om het niet te doen.

De enige oplossing is om het alarm niet aan te zetten als je de auto niet bewust op slot doet.
Daarmee doe je echter weer teniet dat de auto altijd veilig staat ook al ben je dit vergeten.

Het probleem hiermee is dat juist hele goede punten aan de auto worden gekilled omdat er een enkeling is die er niet mee om kan gaan.
Zo is ook het op afstand open en sluiten van de ramen op een MS gekilled omdat een enkeling met een te strakke broek dit per ongeluk heeft bediend.
 
Ok. Dan vraag ik gewoon aan Tesla dat ze het alarm gewoon weglaten uit de software. Dat voorkomt ellende en negatieve ervaringen. Jij stelt het te simpel voor dat het met 10 regels opgelost is, met mijn voorbeeld gaf ik direct een voorbeeld aan waarmee jou regel een positieve gaf voor het alarm op te zetten.
Als het maar 10 regels zijn, dan nodig ik je uit om in je volgende post 10 regels te zetten die het alarmprobleem volledig wegwerken.

Mensen zijn lui en zullen een negatieve ervaring altijd op iemand / iets anders steken. Hoe hard iemand ook zijn best doet. Dus nee.

Andere merken die laten de auto "piepen" als er een conditie is waardoor het alarm niet ingeschakeld kan worden:

- Ramen open
- Gordel geactiveerd
- Deur niet goed gesloten

In mijn belevenis zou Tesla dit zelfde kunnen doen en dan ook nog eens een push bericht erbij sturen. Ik vind @fabian zijn idee maar er zijn nog meer opties zoals: Op het display een melding en een geluidje zodat passagiers ook weten dat Sentry Mode geactiveerd gaat worden.

Zelf vind ik het *heel* gek, om Sentry Mode Alarm te activeren als een gordel geactiveerd is.

Maar zoals vaak, een kwestie van smaak. Ik zou deze optie zeer graag willen hebben in mijn auto.
 
Zelf vind ik het *heel* gek, om Sentry Mode Alarm te activeren als een gordel geactiveerd is.

Ik zeker niet.

Ik heb geregeld wat op de achterbank staan dat ik logischerwijs met de gordel vast zet om te voorkomen dat het door de auto vliegt tijdens een ongeval.

Wanneer ik uitstap en het niet nodig heb dan laat ik het gewoon in de gordel zitten en ik wil wel dan juist wel dat alarm en sentry gewoon aan gaan.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Andere merken die laten de auto "piepen" als er een conditie is waardoor het alarm niet ingeschakeld kan worden:

- Ramen open
- Gordel geactiveerd
- Deur niet goed gesloten

In mijn belevenis zou Tesla dit zelfde kunnen doen en dan ook nog eens een push bericht erbij sturen. Ik vind @fabian zijn idee maar er zijn nog meer opties zoals: Op het display een melding en een geluidje zodat passagiers ook weten dat Sentry Mode geactiveerd gaat worden.

Zelf vind ik het *heel* gek, om Sentry Mode Alarm te activeren als een gordel geactiveerd is.

Maar zoals vaak, een kwestie van smaak. Ik zou deze optie zeer graag willen hebben in mijn auto.
Zoals je al aangeeft is het een kwestie van smaak en 10 berijders hebben al 15 verschillende smaken.
Voor Tesla is het ondoenlijk om daar aan te voldoen.
In verband met aansprakelijkheid is het voor Tesla van belang dat het alarm werkt als de auto op slot gaat. Als er diverse voorwaarden zijn waarbij het alarm niet wordt ingeschakeld is het voor veel berijders onduidelijk en ontstaan er situaties waarbij het alarm niet aan staat terwijl de berijder dacht dat dit wel het geval zou zijn.
Ik denk dat Tesla liever heeft dat iemand een keer goed schrikt dat het alarm ongewenst afgaat dan dat er een auto wordt gestolen.

Andere merken laten de auto dan misschien wel piepen als het alarm er niet op gaat, maar Tesla geeft juist een signaal als het alarm er wel op gaat, namelijk bij het op slot gaan van de auto
 
Dankjewel allemaal voor de input. Vanaf nu probeer ik er aan te denken om kampeermode op te zetten in zo'n situaties (dog mode klinkt te denigrerend). Hoewel ik snap dat het alarm op moet, is er blijkbaar een optie om dit te deactiveren door her scherm aan te raken als het zwart wordt. Dit zou perfect kunnen via een duidelijke boodschap op het scherm. Bijvoorbeeld bij detectie van 'iets' op een stoel een boodschap 'auto vergrendeld, alarm wordt ingeschakeld, druk hier om te deactiveren binnen X seconden'.

Geen moeite om te implementeren, doet wat het nu blijkbaar ook al toelaat en is duidelijk voor de passagier, voor het geval de chauffeur het vergeet (wat heel makkelijk gebeurt met een telefoon in de broekzak als sleutel, ook af te leiden uit de verschillende posts van anderen). Kan iemand Elon tweeten? ;)
 
Bij de M3 kun je er voor kiezen de claxon even een signaal te laten geven als de auto vergrendeld.
De Model S en X ook, maar ik heb het maar weer uit gezet. Ik heb niks met dat Noord-Amerikaanse claxon getoeter als ik wegloop van mijn auto. Ik vind het een beetje asociaal want dat geluid is wel luid genoeg om tot bij de buren te geraken.
 
Ik heb niks met dat Noord-Amerikaanse claxon getoeter als ik wegloop van mijn auto. Ik vind het een beetje asociaal want dat geluid is wel luid genoeg om tot bij de buren te geraken.

Dat getoeter is volgens mij niet specifiek Amerikaans. Onze buren rijden een dikke Duitse auto en die doet hetzelfde.
Gelukkig zijn mijn buren maar zo’n 4 dagen per maand thuis dus ik heb geen last van hun getoeter en zij niet van ons getoeter:cool:. Ik kan mij voorstellen als je in de stad woont dat je het wel uitzet.
 
Dat getoeter is volgens mij niet specifiek Amerikaans. Onze buren rijden een dikke Duitse auto en die doet hetzelfde.
Gelukkig zijn mijn buren maar zo’n 4 dagen per maand thuis dus ik heb geen last van hun getoeter en zij niet van ons getoeter:cool:. Ik kan mij voorstellen als je in de stad woont dat je het wel uitzet.
Ik woon in het buitengebied en vindt het daar heel storend omdat het daar zo rustig is. In de stad zou ik het juist wel aanzetten. Daar is de rust toch al verstoord.