Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak Model 3 (uit Amerika)

This site may earn commission on affiliate links.
Net even gebeld met delivery, ze hebben vanochtend de memo gekregen... Ze wist niet of het kon worden toegevoegd aan de reservering en/of het gevolgen heeft voor de levertijd (oftewel, kan het op mijn auto die nu op de boot staat toegevoegd worden). Ze belt me vandaag terug (als ze informatie had, zei ze er nog snel achteraan...)
 
Iemand bekend met de regelgeving?

Slecht nieuws voor wie al een Model 3 heeft: Tesla geeft aan dat Europese regelgeving niet toestaat dat de trekhaak na aflevering wordt gemonteerd.

haha.... je mag elke auto laten herkeuren op kenteken, dus ook het trekgewicht laten aanpassen (doen ze al jaren, bv. meer trekgewicht bij toyota landcruisers).

Als er geen EU goedkeuring is doen ze gewoon testen om te kijken wat die kan trekken (voor EV's doen ze moeilijk, als er geen EU goedkeuring is). Model 3 hebben ze al gedaan (is een EU nummer voor).

Dus EU wetgeving staat het juist wel toe en dank zij de EU wetgeving hoeft het maar 1 keer voor de hele EU.

Wellicht eens even duidelijk maken bij Tesla dat ze geen onzin moeten verkopen en dat ze zich moeten realiseren dat er een berg model 3 eigenaren in NL (maar ook DE.... ook trekhaak gek) gewoon een trekhaak gaan monteren en evt. langs de RDW of TUV gaan.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
haha.... je mag elke auto laten herkeuren op kenteken, dus ook het trekgewicht laten aanpassen (doen ze al jaren, bv. meer trekgewicht bij toyota landcruisers).

Dat is dan wellicht zo, maar ik kan mij voorstellen dat dat niet iets is dat Tesla gaat faciliteren. Dat zou je als eigenaar dan zelf moeten doen. Ook kan het natuurlijk zijn dat de huidige Model 3's wat aansluitingen/stekkers/montagespul missen.
 
haha.... je mag elke auto laten herkeuren op kenteken, dus ook het trekgewicht laten aanpassen (doen ze al jaren, bv. meer trekgewicht bij toyota landcruisers).

Als er geen EU goedkeuring is doen ze gewoon testen om te kijken wat die kan trekken (voor EV's doen ze moeilijk, als er geen EU goedkeuring is). Model 3 hebben ze al gedaan (is een EU nummer voor).

Dus EU wetgeving staat het juist wel toe en dank zij de de EU wetgeving hoeft het maar 1 keer voor de hele EU.

Wellicht eens even duidelijk maken bij Tesla dat ze geen onzin moeten verkopen en dat ze zich moeten realiseren dat er een berg model 3 eigenaren in NL (maar ook DE.... ook trekhaak gek) gewoon een trekhaak gaan monteren en evt. langs de RDW of TUV gaan.

Wat ik dan nog spannend vind is het stukje dat ze iets activeren in de software van de auto als je met een aanhanger rijdt. Zou wel een beetje een Apple eigenschap zijn, omdat dit alleen te doen bij eigen trekhaken :confused:
 
Model 3 heeft het aantallen voordeel....... half miljoen rijden er straks: aftermarket (zie je nu al), en hele grote groep die er een wil.
Dus er komt iemand, de trekhaak en de de keuring..... want er is voor de model 3 een EU type goedkeuring MET trekgewicht.

Betekend dat je bij de RDW een goed verhaal hebt, want hij mag het en hij is door dezelfde RDW goedgekeurd (die doen namelijk de EU typegoedkeuringen voor Tesla).

Ik ga dat zeker doen (LR RWD afbestellen kost me nu de AP, dus 3,2K) en rij niet zo vaak met een karretje (en heb ook nog bus met trekhaak op de zaak staan).

Dus ik ga er gewoon een onder zetten en denk dat ik hem dan laat omkeuren door "bevriend" garagebedrijf dat veel RDW keuringen doet (zijn mensen en die kennen elkaar).

Laat je even weten wanneer je dit gaat doen? Kunnen we wellicht met een hele groep tegelijk laten herkeuren bij de bevriende garage.. :D
 
Denk dat ik tzt gewoon apart topic maak en groep ga verzamelen. Eerst even uitzoeken (welke haak, aansluiten stekkers, etc ....).Liefst heb je bedrijf die dit allemaal uitzoekt en regelt.

En de info over de nieuwe EU goedkeuringen ook even bij de oosterburen op het forum gezet (die wisten het zo te zien nog niet ....dus dat gaat ook eigen leven leiden daar). AHK's zijn daar ook "hot".
 
Last edited:
Ik kan me voorstellen dat er een stukje software nodig is die bijvoorbeeld de achteruitrij camera niet meer gebruikt voor Autopilot als er een aanhanger of caravan achter hangt. Of mag Autopilot dan niet eens gebruikt worden? Weet niet hoe dat bij de X is geregeld.
 
Denk dat ik tzt gewoon apart topic maak en groep ga verzamelen. Eerst even uitzoeken (welke haak, aansluiten stekkers, etc ....).Liefst heb je bedrijf die dit allemaal uitzoekt en regelt.

En de info over de nieuwe EU goedkeuringen ook even bij de oosterburen op het forum gezet (die wisten het zo te zien nog niet ....dus dat gaat ook eigen leven leiden daar). AHK's zijn daar ook "hot".

Denk en help graag mee :)
 
Denk dat ik tzt gewoon apart topic maak en groep ga verzamelen. Eerst even uitzoeken (welke haak, aansluiten stekkers, etc ....).Liefst heb je bedrijf die dit allemaal uitzoekt en regelt.

En de info over de nieuwe EU goedkeuringen ook even bij de oosterburen op het forum gezet (die wisten het zo te zien nog niet ....dus dat gaat ook eigen leven leiden daar). AHK's zijn daar ook "hot".

Denk dat je in deze een goede hebt aan het bedrijf Burghof Trekhaken. Laatst een goed gesprek gehad met Cees van de firma Burghof, voor vragen kan je hem altijd bellen zelfs op z'n mobiel ;)
 
Net even gebeld met delivery, ze hebben vanochtend de memo gekregen... Ze wist niet of het kon worden toegevoegd aan de reservering en/of het gevolgen heeft voor de levertijd (oftewel, kan het op mijn auto die nu op de boot staat toegevoegd worden). Ze belt me vandaag terug (als ze informatie had, zei ze er nog snel achteraan...)

En net teruggebeld :)

Ze vroeg of ik de email ook had gehad. Ik had nog geen VIN bij bij bestelling staan, ze vertelde mij, dat als dat wel zo was, ze het VIN weer los moesten koppelen.Verder zei ze (al vond ik het met twijfel) dat wanneer je een trekhaak wou, deze nog uit Amerika moest komen. Maar ja, de auto's die nog op de boot staan komen ook uit Amerika :confused:

Ik heb de sprong genomen en heb het formulier ingevuld... ben benieuwd...
 
Op twitter zag ik overigens een melding van Oostenrijk/Duitsland, waarbij mensen die nu nog aan het wachten zijn op levering een mail hebben gehad om alsnog de trekhaak kunnen bestellen, dus waarschijnlijk zijn alle auto's die nu worden geleverd al voorbereid (*02 typegoedkeuring revisie).