Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak op oudere Model 3: de RDW

This site may earn commission on affiliate links.
Hier filmpje die ik ff gemaakt heb via het gat van de fabriekstrekhaak. Is inderdaad een stalen brug met daaraan de haak.
Lijkt heel erg op wat ik (after market) ook op mijn M3 heb.

Wat ik me af vroeg: deze bout lijkt vanuit de achterkan van de auto naar buiten te steken, maar lijkt niet door de base plate van de trekhaak te gaan (want je lijkt de hele bout te kunnen zien). Enig idee?

upload_2019-7-6_13-11-42.png


Ter vergelijking, bij mij vallen de base plates van de trekhaak balk aan weerszijde precies over vier bouten heen die uit het chassis steken:

upload_2019-7-6_13-53-8.png



Op de volgende foto kun je zien dat de originele cross beam, na plaatsen van de trekhaak balk, weer is terug geplaatst. Zit er bij jou ook nog zo'n cross beam tussen de trekhaak en het plastic van de bumper?

upload_2019-7-6_13-49-54.png


Als er al iets versterkt zou zijn aan de auto, dan moet het gaan om de plaats waar die 2 x 4 bouten uit de achterkant steken. Dat plaatmateriaal lijk bij mij bij mij niet overdreven dik:

upload_2019-7-6_13-57-40.png


Moeilijk te zien, maar deze foto is recht van onder genomen. Boven wijst naar de voorkant van de auto, onderaan wijst naar de achterkant. Je kijkt a.h.w. tegen de bodem van de kofferbak aan. Je ziet een soort van chassis balk met aan het einde een dubbellaags flens (deels de kleur van de grondverf, deels blauw). Uit deze flens steken de 4 bouten waar de base plate van de trekhaak (de zwarte laag staal) dan overheen zit.
 
  • Like
Reactions: Cheesy_09
Zet het maar uit je hoofd dat het je als privépersoon gaat lukken om de RDW te overtuigen.
Dit project Anhängerkupplung für Tesla Model S is er al jaren mee bezig voor de Model S. Ze zijn er wel bijna: Update: Anhängerkupplung für Tesla Model S

Klopt, daarom hoop ik een grote groep achter deze oproep te scharen. Ik ben nu bezig met het opzetten van een petitie (later daarover meer). Ook is er een groot verschil met de Model S: daar is geen vergelijkbaar model van dat wel een trekhaak heeft.
 
Nergens bewijs van, zit gewoon een westfalia trekhaak onder op de bestaande punten (al foto's van), we wachten maar even op het officiële Tesla antwoord (sales is meestal niet de beste bron...... understatement).

Ik heb gisteren Tesla gebeld en gevraagd naar een update. "Het vraagstuk ligt op de juiste plek, maar er is nog geen antwoord". Als het zo'n simpel technisch verschil zou zijn, dan zou een antwoord niet zo lang op zich laten wachten mijns inziens. Bovendien betwijfel ik dat in de fabriek met verschillende onderdelen wordt gewerkt voor het chassis. Maar goed, dat kunnen we gemakkelijk na-meten natuurlijk :)
 
Dit zag ik vandaag op de RDW site:

Elektrische auto’s
De meeste elektrische auto’s zijn niet gebouwd om een aanhangwagen te trekken. Daarom is het maximale trekgewicht meestal niet vastgelegd in de typegoedkeuring en ontbreken deze gegevens in het kentekenregister. Wilt u weten of u toch op pad kunt met een aanhangwagen of caravan achter uw elektrische auto? Vraag dan een beoordeling aan bij de RDW. Dit doet u via het contactformulier.

Link naar contactformulier werkt niet, maar zou best kunnen dat een trekhaak plaatsen geen extra keuring nodig heeft.!
Als het formulier van de week nog niet werkt ga ik ze eens bellen.
 
Ik had, voordat ik overstapte op elektrisch rijden jarenlang Amerikaanse pick-up trucks. Jaja... Één daarvan had geen trekgewicht op het kenteken staan. De garagist van mijn Amerikaan wist daar wel raad mee. Niks RDW, hij vroeg een medewerker van TüV-Nord om langs te komen. Bij navraag waarom een Duitse route mompelde hij ‘Alles gaat via de Duitser, Roel’. En voila: 3500kg trekgewicht.

Nu kan het zijn dat het bij de Tesla model 3 anders gaat, maar het loont m.i. de moeite om bij een goed ingevoerd parallel import bedrijf eens na te vragen of er vergelijkbare oplossingen bestaan.
 
  • Helpful
Reactions: ERvee
Lijkt me ook wel wat -> 3500 kg trekgewicht op Model 3 ;)
Zonder gekheid, je ziet van alles en nog wat rondrijden met een trekhaak: motoren, oltimers, etc. Dan zou een Model 3 welke ondertussen nieuw met trekhaak geleverd wordt toch ook wel een op een vrij eenvoudige manier een trekgewicht moeten kunnen krijgen? Als Tesla zwart op wit aangeeft dat basis chassis van Model 3 niet is gewijzigd dan moet de 910 kg wel lukken toch? (helft van voertuig gewicht lijkt me aan de veilige kant als chassis/ophangpunten zwaar genoeg zijn :rolleyes:)