Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Van mijn Model 3 RWD Long Range, 90% geladen. Nu staat er 4343 km op de teller.

E0E53914-BA21-4B6B-97C6-DDFCCD645093.jpeg
 
  • Informative
  • Like
Reactions: FrankNL and eelcodb
@DutchTM3 en @pvh dank voor de uitleg. Zucht.... ik word hier toch niet echt blij van. Was altijd zo trots dat de accu het na al die jaren en al die kilometers zo goed bleef doen. Ik wil terug naar eerdere firmware. Als er hackers in het forum zijn die dat kunnen regelen ;-).

Je hebt echt geen enkele controle meer over je auto (je eigendom), als ze op afstand zonder enige waarschuwing via software van alles kunnen wijzigen en verzieken. Vorig jaar werd het scherm met de kaart opeens zwart-wit, en nu is er 40 km van de range af, wat voor ons echt een probleem is. Zonder enige communicatie vooraf vanuit Tesla naar de klant toe. Na de aankoop in 2014 was ik echt een Tesla fan, maar na deze ervaringen.... Als er juristen in het forum zijn die iets kunnen betekenen?

persoonlijk zou ik gewoon liever het verlies pakken en geen brand dan omgekeerd
 
Pe
persoonlijk zou ik gewoon liever het verlies pakken en geen brand dan omgekeerd
Ik zou vooral liever hebben dat ze mij een veilige batterij onder mijn auto steken ipv die toe te knijpen. Als ze met de software moeten ingrijpen moet er een inherent gevaar zijn (geweest). Wat als er toevallig een bug komt? Door malfunctie van mijn BMS werd mijn batterij al eens vervangen, misschien gebeurt het nog een keer maar dan met echt brandgevaar als gevolg.

Je hebt een AWD LR, je zou het toch ook niet meteen appreciëren als door een software update je auto plots de range heeft van een SR+? Dit is wat mensen met een 85 nu ervaren, plots de range van een 60. Maar wel 10k€ extra betaald bij de bestelling. Nogmaals, dit is niet door normale degradatie maar door software aanpassing die Tesla plots uitvoert, zonder je iets te laten weten of je een reden te geven. Niet OK.
Wat als ze binnenkort beslissen om nog eens 40km van je range af te peuzelen om 'veiligheid'?
 
AWD 442km bij 90% @20500km
Voorheen 450/452km en plots rap naar beneden.

Hier idem wat lagere range met ca. 20k op de digitale teller.
Is ontstaan in warme periode en/of na laatste update.
Maar even kijken wat er gebeurd als de temperaturen weer onder de 25 Gr.C. komen.

Na het laden is de ventilator wat langer aan het draaien, ik veronderstel nog wat nakoelen van accu en/of interieur? Sinds warme weer af en toe ook een extra melding dat accu is opgeladen. Het lijkt er dus op dat na de 1e keer laden de accu door een verbruiker onder een bepaald niveau komt en daarna weer gaat opladen tot de 80% of 90% welke ik altijd als limiet ingeef. (op 100% laden heb ik nog maar 2x gedaan in de 20k) Nb: ik hang altijd aan dezelfde lader (3x 16A) en heb op deze locatie sentry uit geschakeld -> interieur wordt wel op ca. 39 Gr.C. gehouden :rolleyes:
 
Hier idem wat lagere range met ca. 20k op de digitale teller.
Is ontstaan in warme periode en/of na laatste update.
Maar even kijken wat er gebeurd als de temperaturen weer onder de 25 Gr.C. komen.

Na het laden is de ventilator wat langer aan het draaien, ik veronderstel nog wat nakoelen van accu en/of interieur? Sinds warme weer af en toe ook een extra melding dat accu is opgeladen. Het lijkt er dus op dat na de 1e keer laden de accu door een verbruiker onder een bepaald niveau komt en daarna weer gaat opladen tot de 80% of 90% welke ik altijd als limiet ingeef. (op 100% laden heb ik nog maar 2x gedaan in de 20k) Nb: ik hang altijd aan dezelfde lader (3x 16A) en heb op deze locatie sentry uit geschakeld -> interieur wordt wel op ca. 39 Gr.C. gehouden :rolleyes:
Ik kan helaas niet altijd aan dezelfde lader aanhangen. Kan alleen aan publieke laders hangen. Dus afwisselend, 8A dan weer 10A, etc. Maar nu je het zegt, wellicht door warme weer, het was pas laatste week zo dat het plots van 449 terug zakte.

@SparkyM3LR4WD Trouwens, als je aan dezelfde lader zit, laad je dan altijd op met 16A? Of is lager beter?
 
Last edited:
@SparkyM3LR4WD Trouwens, als je aan dezelfde lader zit, laad je dan altijd op met 16A? Of is lager beter?

Ik laad idd altijd op 16A. Ik kan me voorstellen dat alleen zonnepanelen en/of loadballance een reden is om minder snel te laden. De 16A is m.i. om een paar redenen wel gunstig:
  • Levensduur accu (weinig warmteontwikkeling)
  • Rendement laden (relatief weinig verlies -> (bijna) geen geforceerde koeling)
  • Langzamer laden is meer uren elektronica actief
Bij een model 3 is laden via AC beperkt tot de 16A. Op drie fases is de laadtijd relatief kort zonder al te zware belasting / warmteontwikkeling. In een paar uur de accu vol is in vergelijking met andere Li-ion accu's netjes en valt niet onder snelladen. Daardoor m.i. een optimum in laadtijd/levensduur.

Maar nog veel belangrijker -> accu niet tot 100% vullen als dat niet nodig is. En indien wel nodig dan graag zo snel mogelijk na bereiken 100% weer gaan rijden. (is het wel nodig dan gewoon tot 100% laden, levensduur gaat uiteindelijk wel iets achteruit als er vaak tot 100% geladen wordt maar het gemak wil ook wat :))
 
Last edited:
Ik laad idd altijd op 16A. Ik kan me voorstellen dat alleen zonnepanelen en/of loadballance een reden is om minder snel te laden. De 16A is m.i. om een paar redenen wel gunstig:
  • Levensduur accu (weinig warmteontwikkeling)
  • Rendement laden (relatief weinig verlies -> (bijna) geen geforceerde koeling)
  • Langzamer laden is meer uren elektronica actief
Bij een model 3 is laden via AC beperkt tot de 16A. Op drie fases is de laadtijd relatief kort zonder al te zware belasting / warmteontwikkeling. In een paar uur de accu vol is in vergelijking met andere Li-ion accu's netjes en valt niet onder snelladen. Daardoor m.i. een optimum in laadtijd/levensduur.

Maar nog veel belangrijker -> accu niet tot 100% vullen als dat niet nodig is. En indien wel nodig dan graag zo snel mogelijk na bereiken 100% weer gaan rijden. (is het wel nodig dan gewoon tot 100% laden, levensduur gaat uiteindelijk wel iets achteruit als er vaak tot 100% geladen wordt maar het gemak wil ook wat :))
Ok, ga ik voortaan ook proberen. Soms zet ik hem handmatig lager bijvoorbeeld naar 5A of 6A, hoef ik niet terug naar laadpaal en is het pas middennacht klaar. Uit jouw bewoording dus niet verstandig ivm warmteontwikkeling.
 
Ok, ga ik voortaan ook proberen. Soms zet ik hem handmatig lager bijvoorbeeld naar 5A of 6A, hoef ik niet terug naar laadpaal en is het pas middennacht klaar. Uit jouw bewoording dus niet verstandig ivm warmteontwikkeling.

Uhmm, wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Vandaar kleine correctie :)
  • Snel laden = meer warmteontwikkeling
  • Langzamer laden = elektronica meer uren actief
Vandaar dat ik van mening ben dat rond de 16A beter is dan 5/6A en/of snelladen. Maar de auto kan beide en de accu zal niet snel degraderen als je sneller/langzamer gaat laden. Ik hoop -net als bij vorige elektrische auto- weer ca. 300.000 km te halen dus daarom wellicht wat belangrijker om de accu wat meer te vertroetelen ;)
 
  • Informative
Reactions: mr. mister
Uhmm, wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Vandaar kleine correctie :)
  • Snel laden = meer warmteontwikkeling
  • Langzamer laden = elektronica meer uren actief
Vandaar dat ik van mening ben dat rond de 16A beter is dan 5/6A en/of snelladen. Maar de auto kan beide en de accu zal niet snel degraderen als je sneller/langzamer gaat laden. Ik hoop -net als bij vorige elektrische auto- weer ca. 300.000 km te halen dus daarom wellicht wat belangrijker om de accu wat meer te vertroetelen ;)
Helder! Bedankt voor jouw uitleg.
 
M3 AWD 442km bij 90% @20500km
Voorheen 450/452km en plots rap naar beneden.

Bij mij vergelijkbaar maar iets minder sterk. Tot vorige week 450 bij 90% (M3 LR AWD, 22.000km)
Laatste keer bij 90% 445km.
Daarom nog maar een keer gekalibreerd. tot 4% leeggereden, en direct met 11Kwh naar 100% geladen (duurde wel 8 uur...).
Kwam daarbij op 496km, dus niet slecht.
Misschien heeft het iets met softwareupdate 2019.24.4 te maken....
 
Hier (m3awd)was de range bij 90% gezakt naar 420. Bij 100% 470. Na een keer leeg rijden en weer naar 100% daarna naar 90% was het al 435. Ondertussen is het weer 448 bij 90%. 10k op teller. Waarschijnlijk kwam het door aantal weken steeds laden naar 80%. Ik laad nu altijd naar 90% omdat het zeer weinig verschil zou maken tov 80%.

Conclusie: waarde zegt alleen wat op het moment dat de interne calibratie klopt. En of dat het geval is weet je eigenlijk nooit zeker, behalve wellicht als je in korte tijd 2x naar minder dan 10% leegrijdt direct gevolgd door laden naar 100%.

Ik ga hem zelf overigens op percentage zetten ipv km. Scheelt hoofdrekenen :).
 
Last edited:
Bij mij vergelijkbaar maar iets minder sterk. Tot vorige week 450 bij 90% (M3 LR AWD, 22.000km)
Laatste keer bij 90% 445km.
Daarom nog maar een keer gekalibreerd. tot 4% leeggereden, en direct met 11Kwh naar 100% geladen (duurde wel 8 uur...).
Kwam daarbij op 496km, dus niet slecht.
Misschien heeft het iets met softwareupdate 2019.24.4 te maken....


Hoe kalibreer je hem dan? Of doet hij dat uit zich zelf als je zo ver leeg rijd?
 
Paar keer van (vrijwel) 0% naar 100% laden

Balancen van het pack begint, als ik het mag geloven, bij 94%

Het balancen begrijp ik nog niet helemaal. Ik heb wel eens gehoord dat je de auto bij het kalibreren nog een aantal uren na het stoppen van het laden aan de lader moet laten zitten voor het balancen. Klopt dat? Of is het balancen het heel traag volladen van de laatste paar procent tot 100% en tot het laden dus stopt?