Dutchmaccer
Member
Van mijn Model 3 RWD Long Range, 90% geladen. Nu staat er 4343 km op de teller.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
471 kmZijn er nog meer RWD rijders die hun 90% tipical range willen posten?
@DutchTM3 en @pvh dank voor de uitleg. Zucht.... ik word hier toch niet echt blij van. Was altijd zo trots dat de accu het na al die jaren en al die kilometers zo goed bleef doen. Ik wil terug naar eerdere firmware. Als er hackers in het forum zijn die dat kunnen regelen ;-).
Je hebt echt geen enkele controle meer over je auto (je eigendom), als ze op afstand zonder enige waarschuwing via software van alles kunnen wijzigen en verzieken. Vorig jaar werd het scherm met de kaart opeens zwart-wit, en nu is er 40 km van de range af, wat voor ons echt een probleem is. Zonder enige communicatie vooraf vanuit Tesla naar de klant toe. Na de aankoop in 2014 was ik echt een Tesla fan, maar na deze ervaringen.... Als er juristen in het forum zijn die iets kunnen betekenen?
Ik zou vooral liever hebben dat ze mij een veilige batterij onder mijn auto steken ipv die toe te knijpen. Als ze met de software moeten ingrijpen moet er een inherent gevaar zijn (geweest). Wat als er toevallig een bug komt? Door malfunctie van mijn BMS werd mijn batterij al eens vervangen, misschien gebeurt het nog een keer maar dan met echt brandgevaar als gevolg.persoonlijk zou ik gewoon liever het verlies pakken en geen brand dan omgekeerd
AWD 442km bij 90% @20500km
Voorheen 450/452km en plots rap naar beneden.
Ik kan helaas niet altijd aan dezelfde lader aanhangen. Kan alleen aan publieke laders hangen. Dus afwisselend, 8A dan weer 10A, etc. Maar nu je het zegt, wellicht door warme weer, het was pas laatste week zo dat het plots van 449 terug zakte.Hier idem wat lagere range met ca. 20k op de digitale teller.
Is ontstaan in warme periode en/of na laatste update.
Maar even kijken wat er gebeurd als de temperaturen weer onder de 25 Gr.C. komen.
Na het laden is de ventilator wat langer aan het draaien, ik veronderstel nog wat nakoelen van accu en/of interieur? Sinds warme weer af en toe ook een extra melding dat accu is opgeladen. Het lijkt er dus op dat na de 1e keer laden de accu door een verbruiker onder een bepaald niveau komt en daarna weer gaat opladen tot de 80% of 90% welke ik altijd als limiet ingeef. (op 100% laden heb ik nog maar 2x gedaan in de 20k) Nb: ik hang altijd aan dezelfde lader (3x 16A) en heb op deze locatie sentry uit geschakeld -> interieur wordt wel op ca. 39 Gr.C. gehouden
@SparkyM3LR4WD Trouwens, als je aan dezelfde lader zit, laad je dan altijd op met 16A? Of is lager beter?
Ok, ga ik voortaan ook proberen. Soms zet ik hem handmatig lager bijvoorbeeld naar 5A of 6A, hoef ik niet terug naar laadpaal en is het pas middennacht klaar. Uit jouw bewoording dus niet verstandig ivm warmteontwikkeling.Ik laad idd altijd op 16A. Ik kan me voorstellen dat alleen zonnepanelen en/of loadballance een reden is om minder snel te laden. De 16A is m.i. om een paar redenen wel gunstig:
Bij een model 3 is laden via AC beperkt tot de 16A. Op drie fases is de laadtijd relatief kort zonder al te zware belasting / warmteontwikkeling. In een paar uur de accu vol is in vergelijking met andere Li-ion accu's netjes en valt niet onder snelladen. Daardoor m.i. een optimum in laadtijd/levensduur.
- Levensduur accu (weinig warmteontwikkeling)
- Rendement laden (relatief weinig verlies -> (bijna) geen geforceerde koeling)
- Langzamer laden is meer uren elektronica actief
Maar nog veel belangrijker -> accu niet tot 100% vullen als dat niet nodig is. En indien wel nodig dan graag zo snel mogelijk na bereiken 100% weer gaan rijden. (is het wel nodig dan gewoon tot 100% laden, levensduur gaat uiteindelijk wel iets achteruit als er vaak tot 100% geladen wordt maar het gemak wil ook wat )
Ok, ga ik voortaan ook proberen. Soms zet ik hem handmatig lager bijvoorbeeld naar 5A of 6A, hoef ik niet terug naar laadpaal en is het pas middennacht klaar. Uit jouw bewoording dus niet verstandig ivm warmteontwikkeling.
Helder! Bedankt voor jouw uitleg.Uhmm, wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Vandaar kleine correctie
Vandaar dat ik van mening ben dat rond de 16A beter is dan 5/6A en/of snelladen. Maar de auto kan beide en de accu zal niet snel degraderen als je sneller/langzamer gaat laden. Ik hoop -net als bij vorige elektrische auto- weer ca. 300.000 km te halen dus daarom wellicht wat belangrijker om de accu wat meer te vertroetelen
- Snel laden = meer warmteontwikkeling
- Langzamer laden = elektronica meer uren actief
M3 AWD 442km bij 90% @20500km
Voorheen 450/452km en plots rap naar beneden.
Bij mij vergelijkbaar maar iets minder sterk. Tot vorige week 450 bij 90% (M3 LR AWD, 22.000km)
Laatste keer bij 90% 445km.
Daarom nog maar een keer gekalibreerd. tot 4% leeggereden, en direct met 11Kwh naar 100% geladen (duurde wel 8 uur...).
Kwam daarbij op 496km, dus niet slecht.
Misschien heeft het iets met softwareupdate 2019.24.4 te maken....
Hoe kalibreer je hem dan? Of doet hij dat uit zich zelf als je zo ver leeg rijd?
Paar keer van (vrijwel) 0% naar 100% laden
Balancen van het pack begint, als ik het mag geloven, bij 94%