Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uiteenlopende ervaringen met AP

Wat vind je van autopilot


  • Total voters
    186
This site may earn commission on affiliate links.
Ik gebruik AP (AP1) heel veel, zowel auto-steer als TACC, wat ik echt ideaal vind.
Wel altijd blijven opletten, en handje aan het stuur houden, zo biedt AP extra veiligheid.

En auto-lane change om niet bij elke rijstrookwissel een ding-dong te krijgen, maar die is soms wel wat traag als het verkeer wat drukker is.
 
Ik vind het ronduit bizar dat mensen zo totaal verschillende ervaringen kunnen hebben met autopilot. Ik begrijp er niets van.

Er zijn mensen (waaronder ik) die autopilot in zijn huidige vorm quasi onbruikbaar en ronduit gevaarlijk vinden.

- Phantom braking: enkele keren gehad (in de zeer beperkte hoeveelheid tijd dat ik de EAP af en toe eens eventjes gebruik om uit te testen), out of the blue beslist hij ineens te remmen omdat hij een schaduw gezien heeft of zo. Onder andere tijdens het inhalen van een vrachtwagen, waarbij hij plots schrik lijkt te hebben dat die vrachtwagen op hetzelfde vak zit of iets dergelijks. (De vrachtwagen deed helemaal niets speciaals en reed keurig op zijn vak).
- Remmen tijdens rijstrookverandering: Ik rijd op het linkervak, het middenvak is volledig vrij, ik pink naar rechts... REMMEN! Tot grote schrik van de auto die ik net heb ingehaald, uiteraard. Doet hij bijna elke keer.
- Weigeren/afbreken van rijstrookverandering. Ik pink naar rechts, de auto weigert eerst (ook al ben ik al ruimschoots voorbij de ingehaalde auto en rijd ik sneller zodat er geen enkel risico is), daarna beslist hij er toch maar voor te gaan... om dan halverwege bijzonder brutaal terug naar het oorspronkelijke vak te snokken met een "timeout"-boodschap.
- Gewoon volgen van een andere auto: constant abrupte kleine aanpassingen tussen acceleratie en regeneratie die het rijden erg oncomfortabel maken en bovendien energie vreten.

Hierbij ben ik lang niet de enige, zo zag ik hier al mensen klagen dat de TACC in hun Volvo zo veel vloeiender was en dat hun passagiers klagen in hun Tesla. En bovenstaande problemen met phantom braking en rijstrookveranderingen worden om de haverklap bevestigd door anderen.

Maar... anderzijds zijn er ook mensen die laaiend enthousiast zijn. Er zijn mensen in de VS die beweren dat ze 99% van de tijd op autopilot rijden. Ik dacht even dat het een verschil was tussen de Amerikaanse en Europese versies, maar ook hier in België en Nederland zeggen sommigen dat ze bijna uitsluitend op AP rijden en schrijven ze dingen als "ik wil nooit meer een auto zonder EAP".

Dus... ik begrijp er helemaal niets van. Hoe kan het verschil in ervaring zo groot zijn?

Is er zo'n groot verschil tussen autopilot-versies? Hebben sommige auto's een ongedetecteerd hardware- of softwareprobleem waardoor ze zo slecht rijden terwijl sommige andere het veel beter doen? Test Tesla verschillende autopilot-persoonlijkheden die totaal anders rijden om te zien welke er beter zijn? Hebben mensen gewoon drastisch verschillende standaarden? Voelen sommigen niet hoe hun auto constant accelereert en decelereert? Ik heb wel al meermaals taxichauffeurs meegemaakt die de hele tijd versnelden en vertraagden terwijl ze gewoon zelf reden, dus misschien zijn sommige mensen hier ongevoelig voor en merken ze het gewoon niet?

Zelfs Bjørn Nyland lijkt al niet meer zo enthousiast als je zijn video over Navigate On Autopilot ziet (
). Als er iemand is die je Tesla Fanboy zou kunnen noemen, is hij het wel. Maar anderzijds zijn er mensen die beweren dat ze een uur door het spitsuur van Los Angeles gereden hebben van oprit tot afrit zonder ooit een correctie te moeten doen. Dat kan je toch moeilijk geloven na de video van Bjørn?

Zie dit bericht a.u.b. niet als afbrekende kritiek op Tesla of op fanboys: ik wil gewoon oprecht begrijpen wat er aan de hand is, want het contrast tussen positieve en negatieve ervaringen is zo gigantisch groot dat ik het bijna niet kan geloven.

Ik ervaar exact dezelfde punten als jij. Ik heb tot nu toe maar 1 keer (in 3 weken en 2.000 km) last gehad van Phantom Braking, maar de overige punten ervaar ik vrij regelmatig. Het gekke is alleen dat mijn M3 niet altijd dat remmen en acceleren doet, de ene keer gaat het goed en de andere keer niet. Ik heb het in verschillende situaties getest, maar ook daarin verschilt het (drukke snelweg vs rustig, donker vs licht, 100 vs 130).
Afgelopen paasweekend reed ik op een rustig stuk snelweg en daar werkte het perfect.
 
Net zoals gisteren in de Autonomy presentatie, het gaat om de longtail. AP werkt goed op de snelweg voor 99% van de tijd maar die 1% is een lastige. Ik ben iemand die AP activeert zodra het kan. Snelweg, N wegen, bebouwde kom, altijd activeren als het kan.

Alles buiten de snelweg om zie ik niet als gebrek maar als bonus want AP is een snelweg functie. Toch werkt het aardig goed buiten de snelweg maar vereist uiteraard dat de bestuurde alert is zoals deze altijd al moet zijn. Ik zou zelfs kunnen zeggen dat ik nu alerter ben dan zonder AP.

Op de snelweg zie je over de versies heen wel verbeteringen. Toen ik de auto in september 2018 net had regelmatig phantom brakes waar ik me echt helemaal de tandjes schrok en gerust 20-30 km/h in snelheid zakte. De intensiteit van phantom brakes zijn tegenwoordig minder en het gebeurd ook minder vaak maar je voelt meestal de situatie aankomen en dan houd je je voet even bij het gas pedaal om te overridden.

Dan heb je de micro brakes, kleine rem momentjes die 1-3 km van je snelheid afsnoepen. Nerveus gedrag als je soms door auto's wordt ingehaald en bijna *altijd* als je 'te vroeg' een baan omschuift nadat je al riant iemand ben gepasseerd.


Ja, allemaal problemen maar nog steeds zou ik AP 100% als optie nemen omdat voor de 99% van de tijd dat het wel goed werkt het zalig is.

Ik mis dan ook de optie: "Het is zalig zodra je de beperkingen weet".
 
Na het kijken van de presentatie op Autonomy Day heb ik besloten mijn NoA vandaag eens vaker aan te zetten. Momenteel nog een volslagen ramp, ik heb een keer of 20 moeten ingrijpen, ik werd zelfs gesneden door een vrachtwagen die sensoren helemaal niet eens lieten zien. Ik hoop maar dat ik Tesla hiermee weer voldoende datapunten heb gegeven voor hun neurale netwerk leerproces. Wel leuk om te zien dat Nederland op de kaart van Elon een grote dikke rode vlek is, hopelijk wordt met al die info in Nederland de FSD in toekomst ook echt geschikt voor ons type verkeer. Dus: aanzetten die hap en ingrijpen waar nodig. Kan er alleen maar beter van worden!
 
  • Like
Reactions: resrc
Na vandaag snap ik het verschil wel in de ervaringen met AP. Heb namelijk een loaner (p90d) mee met AP1 en die functioneert vele malen beter dan mijn auto (75d, 2018) met AP2. Veel minder haperingen en onverwachte remacties. Ik vind trouwens de algemene kwaliteit van deze loaner veel beter. Veel minder trillingen en rammels. Zou hem op dit moment zo willen ruilen.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Daarnet een lange rit met mijn vrouw aan het stuur. Afwisselend versnellen en vertragen zonder reden, phantom braking, aarzelingen bij het wisselen van rijstrook, enzovoort... maar AP/TACC stonden niet eens aan!

Plaatst alles misschien toch een beetje in een ander perspectief ;-)

Oh ja, de vrouwen-kunnen-niet-rijden grap. Klassieker!
Mijn vrouw kan in ieder geval wel gewoon normaal rijden, geen idee wat voor zichtbelemmerende burka jij haar laat dragen...:rolleyes:;)
 
  • Disagree
Reactions: Drikus
Na vandaag snap ik het verschil wel in de ervaringen met AP. Heb namelijk een loaner (p90d) mee met AP1 en die functioneert vele malen beter dan mijn auto (75d, 2018) met AP2. Veel minder haperingen en onverwachte remacties. Ik vind trouwens de algemene kwaliteit van deze loaner veel beter. Veel minder trillingen en rammels. Zou hem op dit moment zo willen ruilen.
Oeps, die van mij is van 2017 in plaats van 2018.
 
Ik ben door alle informatie en beslommeringen de draad een beetje kwijt.
Ik heb een m3 met AP besteld. Gezien de vele problemen vraag ik mij af of het mogelijk is om alleen met een ouderwetse cruise control te rijden als je AP hebt geinstalleerd. Kun je dus gewoon ook alleen CC gebruiken als de AP zich een beetje misdraagt??
 
Ik ben door alle informatie en beslommeringen de draad een beetje kwijt.
Ik heb een m3 met AP besteld. Gezien de vele problemen vraag ik mij af of het mogelijk is om alleen met een ouderwetse cruise control te rijden als je AP hebt geinstalleerd. Kun je dus gewoon ook alleen CC gebruiken als de AP zich een beetje misdraagt??
Als je bedoelt de domme cruise control die gewoon eeuwig door blijft rijden zonder te remmen en opnieuw te trekken, dan nee. Die kun je niet inschakelen als je het AP pakket hebt. Met AP heb je alleen de automatische TACC variant.
 
Als je bedoelt de domme cruise control die gewoon eeuwig door blijft rijden zonder te remmen en opnieuw te trekken, dan nee. Die kun je niet inschakelen als je het AP pakket hebt. Met AP heb je alleen de automatische TACC variant.
Die bedoel, die heerlijke 'old-skool" CC voor op de franse tolweg. Goed, die heb ik dus niet. Ben benieuwd hoe mij de TACC en AP gaat bevallen straks...
 
Zoals in dit draadje reeds aangegeven ervaar ik soms ook dat wanneer ik met AP op de linkerbaan rij en ik een achterop komende auto de ruimte wil bieden om te passeren, (door een baan naar rechts op te schuiven), de auto sterk vaart lijkt te verminderen op het moment dat ik de richtingaanwijzer aan doe. Herkenbaar? Tips?
 
Kijk, dat is nu precies wat ik bedoel. En ik wil jou hier zeker geen kritiek geven, maar jij behoort dus tot het kamp dat vindt dat de AP "gewoon top" werkt.

- Je ervaart dus niet dat hij plots zwaar in de remmen gaat terwijl je gewoon een vrachtwagen aan het passeren bent of een brug nadert of zoiets (op de autosnelweg, binnen de kaders waarin het dient te functioneren)?
- Je ervaart niet dat hij plots sterk vertraagt als je van rijstrook verandert terwijl beide rijstroken gewoon helemaal vrij zijn?
- Je ervaart niet dat hij weigert van rijstrook te veranderen als er ruimschoots plaats is, of dat hij er eerst wel aan begint en dan ineens brutaal terugsnokt met een timeout?
- Je vindt ook niet dat hij de hele tijd zit te vertragen en versnellen tijdens het volgen van een auto die gewoon aan constante snelheid rijdt?

Dit zijn allemaal dingen die bij mij frequent gebeuren, in situaties waar AP gebruikt wordt "binnen de kaders waarin het dient te functioneren" maar waar het dus mijns inziens duidelijk NIET naar behoren functioneert.

Dus vraag ik me af: heb jij een andere autopilot? Of doen wij iets verschillends? Of gebeurt er hetzelfde maar stoor jij je er niet aan dat hij weer eens onnodig zwaar afremt terwijl ik me er blauw aan erger? Of misschien rijd jij gewoon altijd 90 op het rechtervak achter een vrachtwagen met tussenafstand 6?

Het is zeker niet mijn bedoeling er een welles-nietes-spelletje van te maken, "hij werkt goed" - "hij werkt niet goed", maar ik begrijp gewoon niet hoe verschillende mensen zulke totaal verschillende ervaringen kunnen hebben, en wil erachter proberen komen waar het verschil zit. Is het perceptie, doen we iets verschillends, of rijden de auto's verschillend?
Bovenstaande dingen ervaar ik allemaal. Zaterdag had ik nog een bijzondere ervaring. NOA wilde mij laten uitvoegen. Echter wilde ik nog twee vrachtwagens inhalen. Eenmaal daar voorbij nam hij supersnel en soepel het laatste stukje afrit. NOA kan mooie dingen maar vaak werkt het ZO teleurstellend. Graag zsm een update!
 
  • Like
Reactions: Dan84
Zoals in dit draadje reeds aangegeven ervaar ik soms ook dat wanneer ik met AP op de linkerbaan rij en ik een achterop komende auto de ruimte wil bieden om te passeren, (door een baan naar rechts op te schuiven), de auto sterk vaart lijkt te verminderen op het moment dat ik de richtingaanwijzer aan doe. Herkenbaar? Tips?

Heb ik ook, altijd voet op het 'gas' bij dat soort dingen... snap werkelijk niet waarom hij dat doet..
 
"- Je ervaart dus niet dat hij plots zwaar in de remmen gaat terwijl je gewoon een vrachtwagen aan het passeren bent of een brug nadert of zoiets (op de autosnelweg, binnen de kaders waarin het dient te functioneren)?
- Je ervaart niet dat hij plots sterk vertraagt als je van rijstrook verandert terwijl beide rijstroken gewoon helemaal vrij zijn?
- Je ervaart niet dat hij weigert van rijstrook te veranderen als er ruimschoots plaats is, of dat hij er eerst wel aan begint en dan ineens brutaal terugsnokt met een timeout?
- Je vindt ook niet dat hij de hele tijd zit te vertragen en versnellen tijdens het volgen van een auto die gewoon aan constante snelheid rijdt?
Check.... all of them.....
;-(
 
Ik heb hier al een aantal keer aangegeven in april toen ik de auto net had dat AP/TACC enorm gevaarlijk kan zijn als je vertrouwt op een heel basaal aspect van een adaptieve cruise control, namelijk dat wanneer de weg voor je leeg is, hij niet zomaar abrupt op de rem gaat.

Helaas heb ik dus inderdaad ook moeten constateren dat dat bij Tesla niet goed geimplementeerd is. Ikzelf heb een M3 LR AWD met EAP HW2.5.

De vele meldingen hier en de duidelijke opmerkingen van bekende Youtube-vloggers als Bjorn Nyland, Steven Peeters, Tesla Driver, A Digital Nomad, waren toch echt dat ook hun auto's enorm leden aan phantom braking. Dat gaf mij het duidelijke 'bewijs' dat het geen incidentele issuetjes zijn of hardwareprobleempjes bij een enkele auto. Wel zie ik dat het vooral bij HW2.x auto's voorkomt, zowel S, X als 3. Zelden tot eigenlijk nooit hoorde ik die meldingen van AP1 rijders.

Daarom vind ik het eigenlijk ronduit schofferend dat deze problemen door enkelen hier worden afgedaan als "overdrijven" en "niet opletten". Voor die mensen heb je eigenlijk maar een antwoord: je bent enorm slecht geinformeerd. Niet erg verder, maar laat anderen met hun ervaringen dan in hun waarde.

Ondanks alles hou ik van mijn Tesla en zou ik geen ander merk willen. Maar dat neemt niet weg dat ik graag een fatsoenlijk werkende ACC zou willen hebben, of op z'n minst een keuze-optie in het menu om de 'geavanceerde' doch aan phantom brakes onderhevige vorm van ACC tijdelijk uit te zetten.

Positief kanttekeninkje: afgelopen vrijdag moest/wilde ik "hypermilen" om zonder te hoeven laden op werk aan te kunnen komen. Met 85 achter vrachtwagens gehobbeld en whadda you know. Geen enkele phantom brake. Nu graag nog als ik de maximumsnelheid rij op de midden- of linkerbaan zonder een kip voor me and I'm a happy panda. :)
 
Het is bij mijn weten tegenwoordig altijd een TACC en niet alleen CC

Ik heb geen ervaring met AP dus excuses voor het OT gaan, maar begrijp ik goed dat een 'domme' CC niet meer te krijgen is in een recente Tesla? Ik vind dat persoonlijk de fijnste feature op eender welke auto, dus dat verstrengeld me nog inniger met mijn classic.
Doet me denken aan mijn nieuwe Samsung S10e die roemloos in de kast is geeindigd ten faveure van een refurbished LG Nexus 5x: die heeft wel zijn belangrijkste feature nog, een notificatie LED.
Domme fabrikanten soms, het is toch niet zo moeilijk om bestaande features te handhaven naast het introduceren van nieuwe?
 
  • Like
Reactions: Dan84
Ritje Herselt-Nijmegen 70 procent op Autopilot gereden. Heb basis AP dus steeds uit AP om in te halen, maar voor de rest goede ervaring. Terugweg voornamelijk op TACC gereden, met bruusk en onnodig vroeg remmen vond ik dit een mindere ervaring.
 
Ik gebruik AP en vooral TACC vrijwel altijd. Ook in de stad waar AP bij rotondes rechtdoor gaat. Ook op van die 60km/u wegen met rode fietspaden aan de zijkant, gescheiden door onderbroken lijnen waar AP netjes in het midden gaat rijden. Ook in heuvelachtig gebied waar AP geen flauw benul heeft van haarspeldbochten. Dus ik weet dat ik af en toe moet ingrijpen. Ik deel alle data en ik hoop dat Tesla daar wat mee gaat doen.
 
  • Like
Reactions: TM3LR
Ik heb sinds een paar weken AP (geen FSD).
Ik gebruik het zeer regelmatig. Vooral op enkelbaans 80 wegen werkt het geweldig.
1 keer wilde AP me vermoorden zonder echt goede reden, maar ik was er op tijd bij.

Op de snelweg werkt het vooral goed als het niet super druk is, EN in de file.

File rijden met AP is een verademing! Je kan gewoon een beetje chillen en om je heen kijken. Grote reductie in cognitive load.

Soms merk ik phantom brakes, maar niet regelmatig en ook niet consequent. Het is wel vervelend, vooral voor passagiers die opschrikken.