Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uitstoot elektrische wagens/Tesla's

This site may earn commission on affiliate links.
Nog zo iets.

In de jaren 80 hadden we zure regen.
De oplossing van de industrie: de brandstof ontzwavelen.
Met waterstof. Gemaakt middels steamreforming uit aardgas.
In Botlek staat een waterstoffabriek die per jaar net zoveel CO2 produceert als een half miljoen auto’s.

We zijn van de zure regen in de klimaatdrup terecht gekomen :(

Uitzending dekennisvannu van een poosje geleden.
 
Een poosje terug heb ik een gelijkaardige oefening gemaakt voor Tandem Tech. De prof in kwestie heeft erg pessimistische inschattingen genomen om aan een omslagpunt van 700.000 kilometer te komen. Ik kwam eerder richting 150.000 kilometer. Het blijft natuurlijk allemaal giswerk op basis van gemiddeldes.

De insteek van al die artikels zie ik eerder zo: met een Tesla rijden maakt je niet automatisch een groene jongen. Zeker een leasing op 3 of 4 jaar zal in heel wat gevallen weinig tot niet minder uitstoot genereren dan een wagen met een zuinige verbrandingsmotor.
 
Een poosje terug heb ik een gelijkaardige oefening gemaakt voor Tandem Tech. De prof in kwestie heeft erg pessimistische inschattingen genomen om aan een omslagpunt van 700.000 kilometer te komen. Ik kwam eerder richting 150.000 kilometer. Het blijft natuurlijk allemaal giswerk op basis van gemiddeldes.

De insteek van al die artikels zie ik eerder zo: met een Tesla rijden maakt je niet automatisch een groene jongen. Zeker een leasing op 3 of 4 jaar zal in heel wat gevallen weinig tot niet minder uitstoot genereren dan een wagen met een zuinige verbrandingsmotor.
Maar na die lease periode gaat de auto niet naar de sloop.
 
Ik schreef enige tijd terug dit:

Het interessante nieuwtjes topic
Martien Visser on Twitter

Elektra in Nederland kost ongeveer 400 gram CO2 per kWh (en dan reken ik nog vrij soepel en vanaf nu):

DwIhKUhW0AA4SWo.jpg:large


Een liter diesel kost ongeveer 2640 gram CO2/liter
Een BMW X6 gebruikt ongeveer 1 liter diesel op 13.5km (fabrieksopgave goedkoopste model) maakt 195 gram CO2 per km (auto die ik qua uiterlijk redelijk in de buurt vind komen van een model X).
Een liter benzine kost ongeveer 2392 gram CO2/liter
Een Audi A7 gebruikt ongeveer 1 liter benzine op 10.5km (testresultaat) maakt 228 gram CO2 per km (auto die ik qua uiterlijk een beetje op een model S vind lijken). Fabrieksopgave geeft overigens 176 gram CO2 per km.
Een liter LPG kost ongeveer 1665 gram CO2/liter
Kan Renault Laguna gebruikt ongeveer 1 liter gas op 11km (schatting), maakt 151 gram CO2 per km (auto die ik van het formaat Model 3 vind zijn die nog op gas kan rijden).

Een BMW X6 rijdt ongeveer 13.5km op 1 liter diesel, oftewel 195 gram CO2 per km.
Een model X gebruikt ongeveer 0.27kWh per km, oftewel 108 gram CO2 per km.
Een diesel die 1 op 25 rijdt gebruikt minder CO2 dan een Model X in Nederland.

Een Audi A7 gebruikt volgens de fabrieksopgave ongeveer 176 gram CO2 per km.
Een model S gebruikt ongeveer 0.21kWh per km, oftewel 84 gram CO2 per km.
Een benzine die 1 op 28 rijdt gebruikt minder CO2 dan een Model S in Nederland.

Een model 3 gebruikt ongeveer 0.14kWh per km, oftewel 56 gram CO2 per km.
Een renault laguna rijdt ongeveer 11km op 1 liter gas, oftewel 151 gram CO2 per km.
Een LPG die 1 op 30 rijdt gebruikt minde CO2 dan een Model 3 in Nederland.

Het scheelt dus ongeveer 90 gram CO2 per km, ofwel een factor 2 tot 3 per gereden kilometer (in Nederland).

Als ik heel eerlijk ben vind ik het ergens nog wel meevallen, ik had eigenlijk nóg betere cijfers verwacht, al zal het Nederlandse grid ieder jaar steeds beter scoren vanaf 2015.


Oh, voor de volledigheid:
DwJdGLeXQAAhGEB.jpg

Hierbij heb ik de CO2 die verbruikt wordt om een Tesla en/of een benzine/diesel/gas auto in elkaar te zetten én het proces om Benzine/Diesel/gas te extraheren uit olie (en verschepen en noem maar op) wel volledig genegeerd.
 
Het is met die aanzienlijke milieukost voor de batterij, ook al is de exacte CO2-uitstoot per kWh blijkbaar wat moeilijker om te berekenen, en de aanzienlijke massa ervan, volgens mij aangewezen om eerder te ontwikkelen in de richting van sneller laden dan in het inbouwen van batterijenmet een hogere capaciteit. Omdat een batterij die sneller kan laden, ook sneller kan ontladen, vervalt het argument dat een grotere batterij meer instant-vermogen kan leveren.
 
Hierbij heb ik de CO2 die verbruikt wordt om een Tesla en/of een benzine/diesel/gas auto in elkaar te zetten én het proces om Benzine/Diesel/gas te extraheren uit olie (en verschepen en noem maar op) wel volledig genegeerd.

Je kan ook niet anders, het is onmogelijk om betrouwbare CO2 LCA cijfers te vinden voor brandstof.

Het is met die aanzienlijke milieukost voor de batterij, ook al is de exacte CO2-uitstoot per kWh blijkbaar wat moeilijker om te berekenen, en de aanzienlijke massa ervan, volgens mij aangewezen om eerder te ontwikkelen in de richting van sneller laden dan in het inbouwen van batterijenmet een hogere capaciteit. Omdat een batterij die sneller kan laden, ook sneller kan ontladen, vervalt het argument dat een grotere batterij meer instant-vermogen kan leveren.

Volledig akkoord, maar dat zal niet pakken bij de consument zolang die de "ik wil in 1 trok naar Zuid-Frankrijk rijden"-mentaliteit niet kan loslaten.
 
Die Belgische professor Damien Ernst die de bron is van die cijfers heeft zelf zijn aannames nog eens kritisch bekeken en zijn berekening nog eens overgedaan met iets andere cijfers.
Zijn nieuwe conclusie: een EV gaat niet pas na 700k km minder uitstoten dan een ICE maar ergens tussen de 70.000 en 150.000 kilometer.
Electric car: 697,612 km to become green! True or false? - Damien Ernst
 
Ernst heeft het nog steeds niet erg op met grotere batterijpakketten. Ik nam de 100D last minute ipv de 75D in de verwachting dat die een langere bruikbaarheid zal hebben, gezien degradatie. Ernst werkt met vijf hypotheses; ik kan dus wel een zesde bedenken. Of de 25 procent kleinere batterij met laten we aannemen navenant kleinere initiële footprint zich laat vertalen in 25 procent kortere bruikbaarheid met navenant hogere footprint per km weet ik zo niet, maar de hele auto is toch eerder aan recycling toe met een batterij die vanwege degradatie eerder aan de kant moet worden gezet.

Tjonge, hoop woorden. Mobiel getypt dus ik ga niet redigeren.
 
Hoeveel het exact is weten we niet maar in waarschijnlijk onder de 175.000 ook al rij je puur op kolen! Het fijne is, een EV gaat alsmaar groener rijden de komende decennia. Aangezien een 175.000km voor een EV helemaal niks zou moeten zijn zullen praktisch de meeste EV's over hun gehele levensduur met een veel lagere kilometer al CO2 vriendelijker zijn.

Daarnaast nemen veel onderzoekers niet mee dat van de EV rijders en ook een deel is dat in zonnepanelen en/of windenergie investeert zodat er ook groen(er) gereden kan worden. Dit zorgt er ook voor dat de transitie naar groenere bronnen sneller verloopt.
 
Het gevaar van dit soort "analyses" is dat ze heel erg gebaseerd zijn op de status quo.

Omdat we CO2 uitstoten bij de productie van batterijen moeten we maar fossiele auto's blijven rijden. Dat is dan de vergoeilijke redenering van "Jan met de Pet".

Zelfde redenering zie je bij de productie van windmolens en zonnepanelen. Je veroorzaakt CO2 uitstoot bij de productie. Maar hoe meer windmolens en zonnepanelen je maakt hoe minder CO2 uitstoot je nodig hebt bij de productie daarvan. Dus.....

Ik heb altijd geleerd en propageer ook dat je een probleem bij de wortel moet aanpakken.
Dus als er CO2 uitstoot volgt uit de productie van EV's moet je dat aanpakken. Middels zonnepanelen op de Gigafactories, en zo verder stroomopwaarts in de supply chain. Dat kan.

Het recursieve denken van "we gebruiken fossiel dus dat moeten we maar blijven gebruiken" dat onze fossiele industrie induceert door de Luikse "professor" voor het karretje te spannen vind ik echt heel verwerpelijk.

Ik hoop dat meerderen dat inzien.
 
Volledig akkoord, maar dat zal niet pakken bij de consument zolang die de "ik wil in 1 trok naar Zuid-Frankrijk rijden"-mentaliteit niet kan loslaten.
Denk dat het vooral is dat veel mensen niet weten dat dat nou juist gewoon kan.. Ben zelf afgelopen zomer ook gewoon in 1 dag uit zuid Frankrijk naar huis gereden (ca 1100km). Als je dat dan verteld aan mensen die niet zo bekend zijn met het hele fenomeen valt hun mond open en zie je dat ze opeens het hele EV gebeuren anders gaan zien. Je ziet letterlijk de omslag in hun kop.