Martien Visser on Twitter
Elektra in Nederland kost ongeveer 400 gram CO2 per kWh (en dan reken ik nog vrij soepel en vanaf nu):
Een liter diesel kost ongeveer 2640 gram CO2/liter
Een BMW X6 gebruikt ongeveer 1 liter diesel op 13.5km (fabrieksopgave goedkoopste model) maakt 195 gram CO2 per km (auto die ik qua uiterlijk redelijk in de buurt vind komen van een model X).
Een liter benzine kost ongeveer 2392 gram CO2/liter
Een Audi A7 gebruikt ongeveer 1 liter benzine op 10.5km (testresultaat) maakt 228 gram CO2 per km (auto die ik qua uiterlijk een beetje op een model S vind lijken). Fabrieksopgave geeft overigens 176 gram CO2 per km.
Een liter LPG kost ongeveer 1665 gram CO2/liter
Kan Renault Laguna gebruikt ongeveer 1 liter gas op 11km (schatting), maakt 151 gram CO2 per km (auto die ik van het formaat Model 3 vind zijn die nog op gas kan rijden).
Een BMW X6 rijdt ongeveer 13.5km op 1 liter diesel, oftewel 195 gram CO2 per km.
Een model X gebruikt ongeveer 0.27kWh per km, oftewel 108 gram CO2 per km.
Een diesel die 1 op 25 rijdt gebruikt minder CO2 dan een Model X in Nederland.
Een Audi A7 gebruikt volgens de fabrieksopgave ongeveer 176 gram CO2 per km.
Een model S gebruikt ongeveer 0.21kWh per km, oftewel 84 gram CO2 per km.
Een benzine die 1 op 28 rijdt gebruikt minder CO2 dan een Model S in Nederland.
Een model 3 gebruikt ongeveer 0.14kWh per km, oftewel 56 gram CO2 per km.
Een renault laguna rijdt ongeveer 11km op 1 liter gas, oftewel 151 gram CO2 per km.
Een LPG die 1 op 30 rijdt gebruikt minde CO2 dan een Model 3 in Nederland.
Het scheelt dus ongeveer 90 gram CO2 per km, ofwel een factor 2 tot 3 per gereden kilometer (in Nederland).
Als ik heel eerlijk ben vind ik het ergens nog wel meevallen, ik had eigenlijk nóg betere cijfers verwacht, al zal het Nederlandse grid ieder jaar steeds beter scoren vanaf 2015.
Oh, voor de volledigheid: