Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Update AP 2.5 naar AP 3.0: bevestigd!

This site may earn commission on affiliate links.
Als je de auto geaccepteerd hebt met HW2.5 dan is dat hetgeen je gekocht hebt. In het Aflever draadje waren vorig jaar al meldingen van kopers die hun auto niet afnamen omdat de auto's niet over HW3 beschikten. De update naar HW3 is alleen voor de auto's waar FSD actief is. In China heeft Tesla echter wel toegezegd dat auto's met HW2.5 kostenloos omgebouwd zullen worden naar HW3.
Dat is balen, had zelfs nog een check uitgevoerd (decodering nakijken van sentry-mode video's, als dat h.265 codering had zou ik HW3.0 hebben) maar nu geeft de software zelf bij voertuiginformatie HW2.5 aan, was dus onzin op youtube..... zonde maar wel me eigen schuld. Hier staat het trouwens ook nog: H.265 Exactly Means What?. Zal er toch een punt van maken, heb al zoveel drama met punten die zogenaamd wel aan de Tesla ''Specs'' voldoen waar ik gewoon niet akkoord mee kan gaan.
 
Dat is balen, had zelfs nog een check uitgevoerd (decodering nakijken van sentry-mode video's, als dat h.265 codering had zou ik HW3.0 hebben) maar nu geeft de software zelf bij voertuiginformatie HW2.5 aan, was dus onzin op youtube..... zonde maar wel me eigen schuld. Hier staat het trouwens ook nog: H.265 Exactly Means What?. Zal er toch een punt van maken, heb al zoveel drama met punten die zogenaamd wel aan de Tesla ''Specs'' voldoen waar ik gewoon niet akkoord mee kan gaan.

Tot een aantal software versies geleden was dat wel correct, daarna hebben ze de codec voor 2.5 en 3.0 hardware gelijk getrokken en kan je het niet meer zien aan de sentry videofiles.
Wel in de aanvullende info page die er sinds eind december inzit.

Ik wacht ook op HW3.0 upgrade, maar ik heb FSD gekocht.
 
Toen die methode net bekend was dat je zo een HW3.0 herkennen( ergens vorig jaar), heb ik meteen in VLC de codering nagekeken. Dit was / is 1000% zeker H.265.
Nu ik ineens las dat auto met HW.30 stoplicht visuals zien en ik na uitvoerig testen dit niet kon zien ben ik weer gaan googlen hoe je kan zien welke versie HW ik heb. Tegenwoordig wordt dit aangegeven bij voertuiginformatie (in de menu van de auto, zie: What Autopilot Hardware does your car have? It’s easy to tell now. | Current Automotive), ik zie daar duidelijk ''2.5 Computer'' staan. Daarom de grote teleurstelling, dacht al die tijd dat ik HW3.0 had maar die H.265 codering nakijken was dus gewoon onzin helaas, had het gewoon meteen bij Tesla moeten navragen.
 
Ik zou me niet te veel blindstaren op de HW3 als je niet van plan bent om FSD aan te schaffen. Ik heb geen FSD, maar wel HW3. Ik zie de visuals, maar om nou te zeggen dat je er nut van hebt...nee. Ik zie het eerder als een gimmick om te laten zien wat er al zoal herkend wordt op weg naar autonoom rijden...
 
  • Like
Reactions: Cely and HWS
Ik zou me niet te veel blindstaren op de HW3 als je niet van plan bent om FSD aan te schaffen. Ik heb geen FSD, maar wel HW3. Ik zie de visuals, maar om nou te zeggen dat je er nut van hebt...nee. Ik zie het eerder als een gimmick om te laten zien wat er al zoal herkend wordt op weg naar autonoom rijden...
Deels mee eens, maar het is en blijft een feit dat deze HW3.0 sneller en krachtiger is. Nu zal het niet storen maar wellicht over een paar jaar wel, precies zoals de oude Model S nu erg traag door de menu's gaat (wat vroeger niet het geval was). Maar goed, misschien hebben andere hier ook iets aan, die door de H.265 codering ook HW3.0 dachten te hebben en nu dus liever een dubbel-check kunnen doen in de voertuiginformatie.
 
Last edited:
Toen die methode net bekend was dat je zo een HW3.0 herkennen( ergens vorig jaar), heb ik meteen in VLC de codering nagekeken. Dit was / is 1000% zeker H.265.
Nu ik ineens las dat auto met HW.30 stoplicht visuals zien en ik na uitvoerig testen dit niet kon zien ben ik weer gaan googlen hoe je kan zien welke versie HW ik heb. Tegenwoordig wordt dit aangegeven bij voertuiginformatie (in de menu van de auto, zie: What Autopilot Hardware does your car have? It’s easy to tell now. | Current Automotive), ik zie daar duidelijk ''2.5 Computer'' staan. Daarom de grote teleurstelling, dacht al die tijd dat ik HW3.0 had maar die H.265 codering nakijken was dus gewoon onzin helaas, had het gewoon meteen bij Tesla moeten navragen.
Maar waarom vindt je het zo belangrijk als je toch geen FSD hebt? Het lijkt me vrij nutteloos om verkeerslichten op het scherm te zien. Die zie je buiten wel. Ik kan me voorstellen dat het tegenvalt, als je je best hebt gedaan om de auto niet te vroeg af te nemen enz. Maar zelfs als je nu HW3 hebt, loop je over een half jaar toch weer achter. Dat is nu eenmaal de continue ontwikkeling van Tesla.
EDIT Arnout 2904 had eenzelfde reactie.
 
Maar zelfs als je nu HW3 hebt, loop je over een half jaar toch weer achter. Dat is nu eenmaal de continue ontwikkeling van Tesla.
Misschien, maar dat is dus onbevestigd. Tot nu toe beweert Tesla nog altijd dat je voor een werkende FSD HW3.0 nodig hebt. Er zijn ook geen geruchten van een HW4.0, laat staan een officiële communicatie van Tesla dat er al een nieuwe versie zou komen. Dat is heel wat anders dan ten tijde van HW2.0 en HW2.5 waarbij Tesla toen al duidelijk aangaf dat FSD-kopers nieuwe hardware gingen krijgen om het echte Full Self Driving te krijgen. Claims dat je binnen een half jaar weer achter loopt lijken me dan ook meer stemmingmakerij.

Wat wel vrij zeker lijkt, is dat de hardware in HW3.0 meer aan kan dan de software. Het is misschien maar matig prettig om nu HW3.0 te hebben, maar als de software en regulering bijbeent zal HW3.0 natuurlijk nuttiger zijn.

Sowieso lijkt het me prettiger om HW3.0 nu te krijgen tijdens een rustige periode, dan wanneer 80% nog op HW2.x zit en Tesla een software-versie publiceert die de FSD-mogelijkheden beschikbaar stelt. Dan ga je dit forum pas zien, met talloze mensen die snel snel een service request gaan aanvragen om toch maar snel die hardware update te krijgen. En oh ja, ook de niet-FSD-kopers die willen laten weten dat ze de aandacht niet begrijpen.
 
  • Like
Reactions: Devian
Misschien, maar dat is dus onbevestigd. Tot nu toe beweert Tesla nog altijd dat je voor een werkende FSD HW3.0 nodig hebt. Er zijn ook geen geruchten van een HW4.0, laat staan een officiële communicatie van Tesla dat er al een nieuwe versie zou komen. Dat is heel wat anders dan ten tijde van HW2.0 en HW2.5 waarbij Tesla toen al duidelijk aangaf dat FSD-kopers nieuwe hardware gingen krijgen om het echte Full Self Driving te krijgen. Claims dat je binnen een half jaar weer achter loopt lijken me dan ook meer stemmingmakerij.

Wat wel vrij zeker lijkt, is dat de hardware in HW3.0 meer aan kan dan de software. Het is misschien maar matig prettig om nu HW3.0 te hebben, maar als de software en regulering bijbeent zal HW3.0 natuurlijk nuttiger zijn.

Sowieso lijkt het me prettiger om HW3.0 nu te krijgen tijdens een rustige periode, dan wanneer 80% nog op HW2.x zit en Tesla een software-versie publiceert die de FSD-mogelijkheden beschikbaar stelt. Dan ga je dit forum pas zien, met talloze mensen die snel snel een service request gaan aanvragen om toch maar snel die hardware update te krijgen. En oh ja, ook de niet-FSD-kopers die willen laten weten dat ze de aandacht niet begrijpen.
Precies, HW3.0 is krachtiger dan 2.5 (dat is en blijft een feit)! Ook bij eventuele verkoop van de auto zal dit impact hebben op de prijs die je ervoor kan krijgen. Nu blijkt dus dat mijn auto op moment van aanschaf in september 2019 al outdated was qua HW versie terwijl HW3.0 al vanaf april/mei in omloop zou zijn. Als iemand NU een 2e handse Model 3 wilt kopen en zich een beetje verdiept heeft in de specificaties, zal deze ongetwijfeld voorkeur hebben aan HW3.0 dan 2.5.
 
De reden dat we nu maar weinig updates krijgen en zeker al geen nieuwe features is dat Tesla de programmateur geheel aan het herschrijven is. Deze programmatuur zal geoptimaliseerd zijn voor HW3 met waarschijnlijk "backward compatibility" voor HW2 & HW2.5. Ik verwacht dus zeker wel dat er verschil gaat ontstaan naar de toekomst toe tussen HW3 en alles daarvoor.
 
  • Helpful
Reactions: Woek
Mijn afspraak voor 7 april is nog steeds niet bevestigd noch geannuleerd. Wél kreeg ik afgelopen zondag software versie 2020.12.1 binnen, 2 dagen na het maken van de afspraak voor de HW3 upgrade. Er zijn nog een paar forum leden die precies hetzelfde hebben (afspraak HW3 upgrade->software 2020.12.1 komt beschikbaar). Tot open heden staan er nog maar 4 wagens uit NL in TeslaFi met sw 2020.12.1.
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Ik snap de ophef niet. AP is feature complete, dus daarvoor maakt 2.5 vs 3.0 geen worst uit, nu niet en over 2 jaar niet. FSD vereist het extra inzicht dat ze met 21x snellere neurale netwerken kunnen krijgen. Nogmaals: de rest van de chip is exact net zo snel. 3.0 heeft dus alleen nut als je FSD hebt.
 
Ik heb een X100 van juni 2017 met AP2 en begin 2019 FSD aangeschaft. Ik had vorige week een service-afspraak ingeschoten met de vraag om (onder andere) AP3 upgrade uit te voeren en indien mogelijk ook meteen MCU1 naar MCU2 upgrade te doen. Kreeg deze SMS terug:

"De benodigde hardware voor uw upgrade naar HW3.0 is op dit moment nog niet volledig beschikbaar, helaas hebben wij ook nog geen verwachte release datum. Deze hardware upgrade wordt in etappes uitgerold en beschikbaar gemaakt voor installatie verdeeld in groepen auto's. De voertuigen reeds aangeschaft met FSD bij aankoop krijgen hierin voorrang, deze worden per auto automatisch vrijgegeven.

De benodigde hardware voor een MCU 2 upgrade is helaas nog niet beschikbaar in Nederland. Ook hiervoor is nog geen verwachte release datum over bekend gemaakt."


Is dat nu tegenstrijdig met het feit dat er momenteel toch echt HW3 upgrades uitgevoerd worden? Of zijn dat auto's die FSD al bij aanschaf hadden?
 
Ik heb een X100 van juni 2017 met AP2 en begin 2019 FSD aangeschaft. Ik had vorige week een service-afspraak ingeschoten met de vraag om (onder andere) AP3 upgrade uit te voeren en indien mogelijk ook meteen MCU1 naar MCU2 upgrade te doen. Kreeg deze SMS terug:

"De benodigde hardware voor uw upgrade naar HW3.0 is op dit moment nog niet volledig beschikbaar, helaas hebben wij ook nog geen verwachte release datum. Deze hardware upgrade wordt in etappes uitgerold en beschikbaar gemaakt voor installatie verdeeld in groepen auto's. De voertuigen reeds aangeschaft met FSD bij aankoop krijgen hierin voorrang, deze worden per auto automatisch vrijgegeven.

De benodigde hardware voor een MCU 2 upgrade is helaas nog niet beschikbaar in Nederland. Ook hiervoor is nog geen verwachte release datum over bekend gemaakt."


Is dat nu tegenstrijdig met het feit dat er momenteel toch echt HW3 upgrades uitgevoerd worden? Of zijn dat auto's die FSD al bij aanschaf hadden?
Heb je HW2.0 of 2.5? Op dit moment worden alleen auto's met 2.5 omgebouwd.

Daarnaast hebben ze volgens mij maar een beperkte hoeveelheid upgrade kits ontvangen.
 
Heb je HW2.0 of 2.5? Op dit moment worden alleen auto's met 2.5 omgebouwd.

Nog HW2.0 inderdaad. Ik sta nu bij een supercharger en daar kwam een Service ranger aanrijden. Leuk uitgebreid gesprek mee gehad en blijkbaar zijn er inderdaad beperkte aantallen beschikbaar en is het meer op uitnodiging van Tesla dat je de vraag krijgt om te laten upgraden. Het is nog in de testfase.

We wachten het rustig af.
 
  • Informative
Reactions: mfmvdsande
Mijn 2.5 wordt op dit moment omgebouwd naar 3.0

Tesla op z'n smalst weer….. Krijg net een telefoontje dat de upgrade toch niet beschikbaar is, en dus niet meegenomen wordt in mijn service afspraak; "u hoort van ons en dan kunt u een nieuwe afspraak maken". De auto staat nb bij Tesla binnen nu en de upgrade is twee maal per sms bevestigd. Furieus word ik van Tesla's compleet gebrek aan klantgerichtheid en waardeloze communicatie. Na enig aandringen van mijn kant gaan ze nu "even kijken of ze toch nog iets kunnen organiseren". Pfffff….., gelukkig hebben we belangrijkere zaken om ons druk over te maken op dit moment. Prutsers...
 
  • Like
Reactions: Superendo
9FEDE88F-307D-4012-9189-5430976D500A.jpeg