Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
  • tol - gewoon betalen pannekoek, maw niet gratis voor Nederlandse EV's
  • tolpas - te koop bij ANWB winkel of bipandgo.com (scheelt alleen voor de wachtrij)
Info onjuist of heb ik mogelijk iets gemist??? :rolleyes:
Gratis weet ik niet, maar je kan wel een speciale EV pas aanvragen voor je Tesla. Ik heb 'm in huis, alleen nog niet gebruikt. Volgens mij krijg je korting/kwijtschelding van de maandelijkse kosten. De trajectkosten moet je gewoon betalen inderdaad.
 
tolpas - te koop bij ANWB winkel of bipandgo.com (scheelt alleen voor de wachtrij)

En heb van anderen op dit forum begrepen dat de badge achter de ruit bij de Tesla niet altijd goed werkt en dat men deze soms uit het raam moet houden om het poortje te openen. Heb zelf (nog) niet zo'n badge en als dit inderdaad de ervaring is, dan weet ik niet zeker of ik er één zal aanschaffen. Het voordeel van met 30 km/u direct 'doorrijden' wordt hiermee teniet gedaan.
 
En heb van anderen op dit forum begrepen dat de badge achter de ruit bij de Tesla niet altijd goed werkt en dat men deze soms uit het raam moet houden om het poortje te openen. Heb zelf (nog) niet zo'n badge en als dit inderdaad de ervaring is, dan weet ik niet zeker of ik er één zal aanschaffen. Het voordeel van met 30 km/u direct 'doorrijden' wordt hiermee teniet gedaan.
Nooit een probleem gehad, intussen al een paar duizend kilometer franse tolwegen gedaan. Idd rechts naast de spiegel.
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik ben frans en ga om de maand naar Parijs familie bezoeken, maar heb nog geen Liber-T badge aangeschaft (tolwegpas). Ik vind ook de ratio kosten/gemak niet hoog genoeg (als ik wekelijks in Frankrijk zou zijn of alleen met de drukste weekend reizen wel). Een betere truc vind ik wel, kies gewoon voor de bankpas lijn die is meestal niet eens zo veel langer. In de vakantie zie ik veel Nederlanders in de muntjes lijnen, maar tenzij je een exotische pinpas hebt kan je daar ook prima mee betalen.
 
In het noorden is het genoeg maar het zuiden en westen is een ander verhaal en moet je toch echt wel een soort vancreditcard hebben.

Hopelijk vanaf 2020 zomer gewoon op kenteken tol betalen!


Oh ja klopt, goed sat je het toevoeg naar Parijs is je normale pinpas voldoende. Daarom denk ik durven veel Nederlanders naar niet in de pinpas rij.

Creditkaart of Mastercard zelfs voor andere volgens me, want mastercard is zo'n beetje default 'pinpas' in Frankrijk.
 
Nooit een probleem gehad, intussen al een paar duizend kilometer franse tolwegen gedaan. Idd rechts naast de spiegel.

Ik heb hem tegenwoordig zo hangen. Estetisch wel niet 100% maar werkt perfect. Ik had hem eerst langs de binnenkant hangen wat ook werkte maar precies niet 100%.
 

Attachments

  • 20191209_074353.jpg
    20191209_074353.jpg
    227.2 KB · Views: 83
  • 20191209_074345.jpg
    20191209_074345.jpg
    406.7 KB · Views: 47
Maar waarom zou je het willen? Laden tot 95% gaat bij Tesla's gewoon langzaam. Om een idee te krijgen van je route gewoon even invoeren op A Better Routeplanner en je weet veel meer dan de Tesla navigatie je kan geven door je rijstijl en aankomst wensen in te voeren m.b.t. state of charge.
ik bedoelde dat je voor 95% van al je laadacties gewoon de SuC kan gebruiken... de overige 5% (bij non-SuC) kan je de new motion pas meestal gebruiken.
 
ik bedoelde dat je voor 95% van al je laadacties gewoon de SuC kan gebruiken... de overige 5% (bij non-SuC) kan je de new motion pas meestal gebruiken.

Geendiesel had het over 95%, ik zelf vind 70% bij mijn S100 echt de grens. We hebben het hier over SuC gebruik tijdens de vakantie maar dan nog laad je niet tot 100% als je tijd je lief is op vakantie :)

BTX6.png.024211d5849ced786f07c6494421bbd8.png


Boven de 70% krijg je bij een S/X 100 pack MAXIMAAL 80kW en meestal al minder. Hier een overzichtje van m'n wintersport rit via ABRP:

brave_2019-12-09_14-53-15.png


ABRP berekend dat de rit het snelst gaat als je laad tot circa 60% en je pack leeg rijd tot 10%.Dan laad je namelijk het snelst.

Zoals in de curve te zien is laden boven de 90% zeer tijdsintensief. Van 90% tot 100% laad je gemiddels dus met iets van 20kW dus dat kost je 30 minuten om 10kW te laden.
 
Geendiesel had het over 95%, ik zelf vind 70% bij mijn S100 echt de grens. We hebben het hier over SuC gebruik tijdens de vakantie maar dan nog laad je niet tot 100% als je tijd je lief is op vakantie :)

BTX6.png.024211d5849ced786f07c6494421bbd8.png


Boven de 70% krijg je bij een S/X 100 pack MAXIMAAL 80kW en meestal al minder. Hier een overzichtje van m'n wintersport rit via ABRP:

brave_2019-12-09_14-53-15.png


ABRP berekend dat de rit het snelst gaat als je laad tot circa 60% en je pack leeg rijd tot 10%.Dan laad je namelijk het snelst.

Zoals in de curve te zien is laden boven de 90% zeer tijdsintensief. Van 90% tot 100% laad je gemiddels dus met iets van 20kW dus dat kost je 30 minuten om 10kW te laden.

Weet je jouw snelheid- en referentie settings nog? Klopte dit een beetje? Ik heb het idee dat ABRP soms wat optimistisch is. Ik test het morgen nog eens uit
 
Heb hem (abrp) deze morgen uitgetest naar Parijs: Spot on :) maar de Trip display is ook zeer correct. Die vind ik in ieder geval "beter" dan de estimated & projected range displays.

Ik had juist dit weekend ruzie met de trip display. Ik zou aankomen met 20% (gestart met 75 kWh in de 'tank') maar door forse tegenwind werd dat minder en minder. Ging terug naar 5%. Prima, maar ik wil wel beetje doorrijden dus ik wil gewoon naar 0% (bestemming was SuC Leiderdorp). Helaas ging de trip planner van 5% naar "--", en daar heb ik niet zoveel aan. Ik heb de route een aantal keer opnieuw moeten starten (in de navigatie) voordat ik 'm zo ver kreeg dat hij ook netjes 5%, 4%, 3% etc aan gaf. Is mij niet duidelijk geworden waarom daar een aantal herstarts van de navigatie voor nodig waren.

Uiteindelijk met 2% aangekomen.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
In september 2020 vervang ik mijn huidige ICE door een Tesla Model 3 DM LR.
Er blijft me qua elektrisch rijden maar één zorg over: het naar de jaarlijkse vakantiebestemming (Zuid-Frankrijk) rijden. Wij rijden op op de eerste zaterdag van juli, en ik vraag me af of op zo'n drukke dag de superchargers niet overvol gaan zijn. Iemand ervaring er mee?
Ik heb dan ook twee racefietsen bij (fietsdrager op trekhaak), dus ik ga redelijk vaak moeten laden (920 km enkele rit, volgens A Better Route Planner zou ik dan 5 x moeten laden onderweg bij snelheid van 110 km/h, uitgaande van 230Wh verbruik bij 110 km/h).
Van wat ik begrepen heb kan je tijdens de navigatie zien hoe druk het aan de volgende supercharger is. Kan je eigenlijk ook zien hoeveel mensen er onderweg zijn naar die volgende SUC?