Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Een bedenking...

In Waze kan je dat bijvoorbeeld zien. Nou, de ene route 12 minuten langer onderweg door file, de andere route 7 minuten extra door file, maar je moet wel omrijden en duurt net wat langer.

Wat heb je daar dan aan?

Ik kijk altijd naar snelste tijd, en kies dus altijd gewoon de route die het snelst gaat. Kan me niet schelen dat ik daarbij 12 minuten in de file sta in plaats van 7.
Ja, ik weet dat niet iedereen daar om staat te springen. Maar ik wil het graag direct zien in plaats van mijn vrouw te laten googlen. Bovendien gaat het om updates tijdens de rit.

Dank je!
 
Ik heb premium Phil. Ik bedoel het krijgen van een bericht dat er een file staat en wat de lengte is. Elke normale routeplanner heeft dat en ja, er zijn berijders die dat geen probleem vinden maar ik wel. Rij je van Melegnano naar Beckenried en dan zie je een lang lint met hele kleine stukjes oranje (of is het rood?) en je weet verder helemaal niets. En dat in 2023...
Probleem bij elke automatisatie: vertrouwen. Als je volledig vertrouwen hebt in de Nav, weet je dat hij de kortste route kiest op basis van heel veel gegevens die jij niet hebt en hoef je niet te weten waarom hij die route kiest. Info over filelengtes heeft dan geen toegevoegde waarde.
En ja, er is soms wel eens een beter alternatief. Achteraf gezien dan, maar weet dat de Tesla heeft gekozen met heel veel info die jij niet hebt. Situaties veranderen terwijl je aan het rijden bent. Er wordt al met veel rekening gehouden, maar met het feit dat alternatieve wegen, nadat je de standaardweg met file verlaten hebt, ook dichtslibben, omdat alle Wazes van deze wereld die route voorstellen, dat kan je pas weten als ze inderdaad dichtgeslibt zijn. Idem voor een incident dat eerst nig mee valt, maar waarvoor de weg ineens helemaal afgesloten wordt vior de hulpdiensten.
Perceptie is ook een belangrijke factor. Een kwartien over een onbekende weg, door dorpjes, wiedt vaak korter gepercipieerd dan 10 munuten file op de weg.
Sedert ik met Tesla rij, volg ik veel vaker de initiële weg met file en ga ik gewoon wat chillen, mooie muziek opzetten en de krant lezen op het scherm. Veel aangenamer dan mij te enerveren op een dichtgeslibte weg met veel meer risico op incidenten of boetes.
 
PC heb ik al van dag één, maar zeker niet voor de file informatie 😭
Enkele dagen geleden reen we op een derderangsweg ergens tussen de Spaanse plantages, met voor ons noch achter ons (zo ver je kon zien) een ander voertuig en toch was de weg of oranje of rood...
Even later stonden we in een dorp aan te schuiven gedurende enkele honderden meters en hier was geen oranje of rood op het scherm te bespeuren.
Fie info is voor mij (meestal waardeloos...
Beetje hetzelfde als bij Google maps, die geeft ook te vaak oranje wegen terwijl het niet druk is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Probleem bij elke automatisatie: vertrouwen. Als je volledig vertrouwen hebt in de Nav, weet je dat hij de kortste route kiest op basis van heel veel gegevens die jij niet hebt en hoef je niet te weten waarom hij die route kiest. Info over filelengtes heeft dan geen toegevoegde waarde.
En ja, er is soms wel eens een beter alternatief. Achteraf gezien dan, maar weet dat de Tesla heeft gekozen met heel veel info die jij niet hebt. Situaties veranderen terwijl je aan het rijden bent. Er wordt al met veel rekening gehouden, maar met het feit dat alternatieve wegen, nadat je de standaardweg met file verlaten hebt, ook dichtslibben, omdat alle Wazes van deze wereld die route voorstellen, dat kan je pas weten als ze inderdaad dichtgeslibt zijn. Idem voor een incident dat eerst nig mee valt, maar waarvoor de weg ineens helemaal afgesloten wordt vior de hulpdiensten.
Perceptie is ook een belangrijke factor. Een kwartien over een onbekende weg, door dorpjes, wiedt vaak korter gepercipieerd dan 10 munuten file op de weg.
Sedert ik met Tesla rij, volg ik veel vaker de initiële weg met file en ga ik gewoon wat chillen, mooie muziek opzetten en de krant lezen op het scherm. Veel aangenamer dan mij te enerveren op een dichtgeslibte weg met veel meer risico op incidenten of boetes.
Ieder zijn ding. Ik zie het liever op mijn scherm dan dat ik moeten zitten klooien onderweg om te weten wat er aan de hand is. Maar goed, ik denk niet dat ze dit nog gaan aanpakken.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Over iets meer dan 2 weken naar de F1 in Monaco via Italië (overnachten in Dolceacqua). Wat me opvalt is de laadinfrastructuur in Italië qua AC en DC laders wat tegenvalt (ook erg hoge prijzen). Iemand nog goede tips?
Tesla SuCs. Kom je overal.

Ik heb dolceaqua eens opgezocht. Je doet 400km in Italië als je over CH binnenrijdt en je passeert 6 superchargers. Als je de kleine omweg over Genua maakt, nog 2 extra.
In Dolceaqua zijn er 2 AC laders. De SuCs zijn goedkoper. Voor die ene keer zal dat misschien wel de 15 volle euro’s duurder zijn. Benzine is ook duurder op vakantie. De rest van het jaar rij je veel goedkoper.
Je kan ook gratis gaan laden aan een DeC, maar de meerprijs aan consumptie zal je meer kosten dan 15€.
 
Er moet ergens op bezuinigd worden he? 😉 Nee hoor, het wordt een low budget tripje, alleen kaarten voor de vrije training (en za/zo kijken waar we terecht kunnen komen), en eten bij de McDonalds ofzo 😜
Ik heb in 2019 nog gratis kunnen laden aan het voetbalstadium van AS Monaco.
Geen idee of die laders bereikbaar zijn tijdens de GP. Op Plugshare staan ze nog steeds geatis.
Avenue Albert Stationnement / chargement
Avenue Albert II 1–11, 98000‎ Monaco, Monaco

Avenue Albert Stationnement / chargement | PlugShare

20191006_150202569_iOS_Original.jpeg

Heb je meteen nog gratis parking ook.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb in 2019 nog gratis kunnen laden aan het voetbalstadium van AS Monaco.
Geen idee of die laders bereikbaar zijn tijdens de GP. Op Plugshare staan ze nog steeds geatis.
Avenue Albert Stationnement / chargement
Avenue Albert II 1–11, 98000‎ Monaco, Monaco

Avenue Albert Stationnement / chargement | PlugShare

View attachment 936222
Heb je meteen nog gratis parking ook.
Thnx voor de tip, hier heb ik wat aan! Vorig jaar in een parkeergarage daar tegenover gestaan. €20 voor een dag (niet absurd duur), maar laden (gratis) was gewoon via je eigen granny charger via 230v. Niet heel snel, en onwijs krappe plekken. Eens kijken of deze plekken nog vrij zijn op straat :)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik kijk erg uit naar onze vakantierit naar Sicilië! Onderweg verwacht ik dat we ergens tussen Noord-Italië en Rome een dag en nacht zullen verblijven.

Tegenwoordig is de reis en het laden bij Tesla geen enkel probleem, ik plan ik ook niets van te voren in(behalve dat ik op doorreis vaak kies voor V3 mits er een mooie andere lokatie is).

Waar ik nu wel naar beniewd ben langs welke supercharger er mooie bezienswaardigheid er zijn, Welke SuC is voor wie vaker gaat op vergelijkbare route een must-go stop ?!?

Los dat je overal wel kan picknicken is dat veel mooier rondom de bergen met uitzicht op de bergen, we reizen met jonge energieke kids misschien ook wat sportieve activiteiten voor de kinderen.
 
Ik kijk erg uit naar onze vakantierit naar Sicilië! Onderweg verwacht ik dat we ergens tussen Noord-Italië en Rome een dag en nacht zullen verblijven.

Tegenwoordig is de reis en het laden bij Tesla geen enkel probleem, ik plan ik ook niets van te voren in(behalve dat ik op doorreis vaak kies voor V3 mits er een mooie andere lokatie is).

Waar ik nu wel naar beniewd ben langs welke supercharger er mooie bezienswaardigheid er zijn, Welke SuC is voor wie vaker gaat op vergelijkbare route een must-go stop ?!?

Los dat je overal wel kan picknicken is dat veel mooier rondom de bergen met uitzicht op de bergen, we reizen met jonge energieke kids misschien ook wat sportieve activiteiten voor de kinderen.
Verazze is mooi aan een jachthaven.
Niets te picknicken maar wel veel eettentjes.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Donderdag aangekomen in Bardolino. Niks bijzonders te melden wat de reis betreft. Enkel de SuC in Hardstrasse 55, 4133 Pratteln, Switzerland was een beetje slecht aangegeven. Je zou denken dat je links rond het hotel moet rijden, maar dan beland je in een veel te kleine ondergrondse parking. Je moet direct rechts voor het hotel en weg rijden langs de andere kant.

 
Verazze is mooi aan een jachthaven.
Niets te picknicken maar wel veel eettentjes.
lekker vis eten in Varraze

 
  • Informative
Reactions: job-lek